کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چنددرصد تهراني‌ها در تهران به دنيا آمده‌اند؟

9 آذر 1389 ساعت 16:23

63درصد تهراني‌ها در تهران به دنيا آمده‌اند، 10 درصد تهراني‌ها به يكي از زبانهاي رايج دنيا صحبت مي كنند و هر تهراني در شبانه روز به طور ميانگين 4 ساعت و 42 دقيقه اوقات فراغت دارد.


به گزارش فارس، احمد مسجد جامعي در دهمين نشست "بررسي طرح پژوهشي بررسي و مطالعه ميزان مصرف كالا و خدمات فرهنگي در شهر تهران "، 2 سال پيش در شوراي شهر تهران سند بسيار مهمي را تصويب كرديم كه بر اساس آن مقرر شد كارهاي پژوهشي پايه در سطح تهران انجام شود.

وي با بيان اينكه اين طرح‌ها در گذشته نيز انجام شده بود، افزود: يكي از تحقيقاتي كه در اين راستا تصويب و اجرا شد طرح "بررسي و مطالعه ميزان مصرف كالا و خدمات فرهنگي در شهر تهران است ".

به اعتقاد رئيس ستاد هماهنگي شورا‌ياري‌هاي شوراي اسلامي شهر تهران اين دسته از تحقيقات مي‌تواند در حوزه برنامه ريزي و نظارت بهتر بر مديريت شهري كمك‌هاي ويژه‌‌اي به شوراياران كند.

در ادامه اين نشست سعيد معيد‌فر، عضو هيئت علمي دانشگاه تهران و مجري طرح "بررسي و مطالعه ميزان مصرف كالا و خدمات فرهنگي در شهر تهران " اظهار داشت " جامعه آماري استفاده شده در تهران 5 هزار نفر است؛ اين جامعه يكي از بزرگترين جوامع تحقيقي كشور محسوب شده و آمار قابل قبول و قابل استنادي در اختيار مسئولان قرار مي‌دهد.

وي تصريح كرد: آمارگيري از 374 محل تهران به دليل هزينه و وقت زيادي كه نياز داشت برايمان امكانپذير نبود به همين دليل محلات تهران را بر اساس 3 شاخصه سواد، وضعيت اقتصادي و مهاجرت در 10 خوشه قرار داده و از هر خوشه بر اساس آمار نفرات آن نمونه‌هاي را انتخاب كرديم.

معيدفر‌ درباره سابقه اين طرح نيز گفت: نخستين بار اين طرح به صورت موردي سال 74 در 4 شهر همدان، اراك، بوشهر و اهواز اجرا شد. بعد از آن مصوب شد هر چند سال يكبار اين طرح اجرا شود و سال 77 در 28 استان كشور به اجرا درآمد. 2 سال بعد نيز مصوب شد كه اين طرح در روستاهاي كشور نيز اجرايي شود.

به اعتقاد اين عضو هيئت علمي دانشگاه تهران طرح‌هاي از اين دست در برنامه‌ريزي‌هاي فرهنگي شاه كليد مسئولان خواهد بود و كالاهاي فرهنگي مورد نياز مردم را به مسئولان معرفي خواهد كرد.

وي تاكيد كرد: نتايج اين تحقيق علاوه بر اينكه فعاليت‌هاي فرهنگي را جهت دهي مي‌كند هزينه‌هاي مراكز فرهنگي را نيز كاهش خواهد داد.

در اين پژوهش كه به سفارش معاونت فرهنگي و اجتماعي شهرداري تهران اجرا شده مواردي مانند اوقات فراغت، وضعيت مطالعه كتاب، وضعيت نشريات، وضعيت استفاده از راديو و تلويزيون، ميزان استفاده از يارانه، تلفن همراه، اينترنت، فعاليت‌هاي فرهنگي ورزشي و بازي تهراني‌ها بررسي شده است.

استاد دانشگاه جامعه شناسي تهران به اطلاعات به دست آمده از اين طرح اشاره كرد و افزود: به عنوان مثال ما از اين طرح متوجه شديم كه 98 درصد تهراني‌ها زبان فارسي را مي‌فهمند و كمتر از 2 درصد ساكنان تهران فارسي را متوجه نمي‌شوند، 13 درصد تهراني‌ها يكي از زبان‌هاي لاتين را مي‌فهمند و 10درصد تهراني ها قادرند به يكي از زبان‌هاي دنيا صحبت كنند، 67درصد تهراني‌ها فارس هستند، 63 درصد از تهراني‌‌ها در تهران به دنيا آمده‌اند و 13 درصد تهراني‌ها بيش از 13 سال است كه در محل خود ساكن هستند.

وي ادامه داد: همچنين متوجه شديم يك تهراني در طول شبانه روز به طول ميانگين 4 ساعت و 42 دقيقه اوقات فراغت دارد و اين زمان در آخر هفته به 8 ساعت و 17 دقيقه افزايش مي‌يابد و اين بدين معنا است كه متوليان فرهنگي ما بايد براي اين زمان برنامه ريزي‌هاي خاص داشته باشند.

به گفته معيد فر، بررسي وضعيت مطالعه در تهران به ما نشان مي‌دهد كه 65 درصد تهراني‌ها كتاب مي‌خوانند كه در اين ميان 13 درصد كتاب‌هاي خود را از دوستان و 10 درصد از محل تحصيل، 5 درصد از كتابخانه‌هاي عمومي و 4 درصد از كتابخانه‌هاي محل تهيه مي‌كنند.
اين ارقام نشان مي‌دهد كه براي افزايش سرانه مطالعه در تهران به جاي تأسيس كتابخانه‌هاي عمومي و محلي كه بسيار هزينه بر هستند بهتر است به غني شدن كتابخانه‌هاي مدارس كنيم.


کد مطلب: 146530

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/phototitr/146530/چنددرصد-تهراني-ها-تهران-دنيا-آمده-اند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com