سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۱
۵

فرود هواپیمای حامل ریگی چگونه انجام گرفت؟

سه شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۱۹:۰۱
کد مطلب: 143520
 با توجه به این‌که از دبی تا بندرعباس، نیم ساعت فاصله بود و فرصتی برای دخالت بیگانگان و همچنین احتمال این‌که با خبردار شدن خلبان ممکن بود او هواپیما را برگرداند، وجود نداشت و همچنین فرودگاه بندرعباس در کنار پایگاه هوایی با قدرت عملیات بالا وجود دارد، این گزینه انتخاب شد.

در چنگال عقاب» (گزارش واقعی و مستند از نحوه رهگیری و فرود هواپیمای حامل عبدالمالک ریگی) به کوشش سیدحکمت قاضی میرسعید منتشر می‌شود.

سیدحکمت قاضی میرسعید درباره این کتاب گفت: «در چنگال عقاب» روایت مستند از نقش نیروی هوایی ارتش در دستگیری عبدالمالک ریگی و نحوه رهگیری و دستگیری او توسط نیروی هوایی است.

او افزود: درست است که کار اطلاعاتی را وزارت اطلاعات انجام داد؛ اما کار اصلی را که در آسمان اتفاق افتاد و کاری بسیار سخت و طاقت‌فرسا بود، خلبانان نیروی هوایی انجام دادند.

این نویسنده ادامه داد: نحوه عملیات به این‌گونه بود که ساعت 10 شب از طریق خبری که از فرودگاه دبی به وزارت اطلاعات داده شد، مسؤولین درصدد برآمدند که فورا برای دستگیری ریگی اقدام کنند.

به گزارش، سوره مهر، وی گفت: به محض ارسال این خبر، گزارش آن به فرماندهی کل ارتش، سرلشکر صالحی، داده شد و او از طریق معاونت اطلاعاتی وارد عمل شد و فرماندهی عملیات به نیروی هوایی ارتش سپرده شد. سرتیپ شاه صفی، فرمانده نیروی هوایی، هم با توجه به این‌که تنها یک ساعت و نیم زمان وجود داشت، سریعا با دیگر فرماندهان نیرو، نحوه عملیات را طرح‌ریزی کردند.

او افزود: چندین گزینه برای نحوه عملیات وجود داشت؛ اما بهترین گزینه، فرود هواپیمای مسافربری در فرودگاه بندرعباس بود. با توجه به این‌که از دبی تا بندرعباس، نیم ساعت فاصله بود و فرصتی برای دخالت بیگانگان و همچنین احتمال این‌که با خبردار شدن خلبان ممکن بود او هواپیما را برگرداند، وجود نداشت و همچنین فرودگاه بندرعباس در کنار پایگاه هوایی با قدرت عملیات بالا وجود دارد، این گزینه انتخاب شد.

قاضی میرسعید همچنین گفت: عین عملیاتی که برای دستگیری عبدالمالک توسط نیروی هوایی صورت گرفت، در این کتاب به صورت مستند آمده که با فرماندهی این عملیات، فرماندهی پایگاه و خلبانان پایگاه شکاری مصاحبه شد.

او در ادامه عنوان کرد: دقیقا به صورت واقعی از لحظه ارسال خبر حضور عبدالمالک ریگی در هواپیمای مسافربری، نحوه رهگیری، انجام عملیات و همچنین فرضیاتی که در خصوص عدم تمکین خلبان به فرود وجود داشت، در این کتاب آمده است.

قاضی میرسعید افزود: این کتاب که تولید دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری است، حدود 200 صفحه دارد و در پایان کتاب، عکس‌ها و انعکاس آن در خبرگزاری‌ها و مطبوعات جهان آمده است.

«در چنگال عقاب» هم‌اکنون مراحل آماده‌سازی فنی را طی می‌کند و به زودی توسط انتشارات سوره مهر منتشر خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
درود بر خلبانان غیور نیروی هوائی جمهوری اسلامی و سلام خدا بر شهیدان خلبان هشت سال دفاع مقدس که یاد خاطراتشان همیشه جاودان خواهد ماند .
عباس دوران ، بابایی ،....
Iran, Islamic Republic of
سلام و درود بر دلاوران ارتش که معمولا از آنان یادی نمی شود و مظلومان واقعی هستند. درود بر دوران های ایران/
Iran, Islamic Republic of
درود خدا بر تیز پروازان و مدافعان آسمان حریم ولایت. سلام و صلوات بر ارواح طیبه شهدای هشت سال دفاع مقدس خصوصا غیور مردان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که بحق در سالهای جنگ حماسه آفریدند و زبان‌زد گشتند.
Iran, Islamic Republic of
درود بر سربازان امام زمان (عج)
خدا شاهد است ، زمانيكه از راديو خبر دستگيري اون ملعون رو اعلام كرد ،از فرت خوشحالي دقايقي رو پشت فرمان ماشين گريستم.واولين چيزي كه به يادم آمد ،بدن تكه تكه شده شهيد والا مقام شوشتري بود.روحش شاد.