جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۲

توصیه های سید احمد خاتمی به احمدی نژاد

سه شنبه ۲۲ تير ۱۳۸۹ ساعت ۱۶:۰۰
کد مطلب: 124654
يك عضو ارشد جامعه مدرسين حوزه علميه‌ قم از رييس‌جمهور كه مديريت كلان كشور را بر عهده دارد تقاضا ‌كرد از ورود به مسائل چالش‌زا در حوزه‌ ديني خودداري كند.
آيت‌الله سيداحمد خاتمي در گفت‌وگو با ايسنا با اشاره به اين‌كه «مواضع خود را به صورت شفاف در ارتباط با دولت محترم عرض مي‌كنم» اظهار كرد: اينجانب تقويت دولت را يك ضرورت مي‌دانم و اين آموزه‌اي است كه ما از امام(ره) و رهبري ياد گرفته‌ايم. اين دو رهبر بزرگوار به تقويت همه دولت‌ها پس از انقلاب پرداخته‌اند و دليل آن نيز روشن است؛ چراكه بار سنگين اداره‌ كشور بر عهده‌ دولت است و انجام اين مسووليت بدون تقويت دولت امكان‌پذير نيست.

وي ادامه داد: از طرف ديگر عرض مي‌كنم كه تمام آرزوي جريان فتنه نيز اين است كه دولت ناكام بماند؛ بنابراين بر همگان لازم است كه از تقويت دولت دريغ نكنند. ليكن سخن اين است كه تقويت دولت به چه چيزي است؟ بر اين باورم كه تقويت دولت بر دو پايه است؛ يك حمايت ناصحانه و تجليل و تكريم از خدمات ارزشمندي كه انجام شده و دوم نقد سازنده.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: بنده در اولين خطبه‌اي كه ايراد كردم ارزش‌هاي دولت نهم از جمله ارزش سخت‌كوشي، عدالت‌محوري و ... آن را ستودم وليكن نقد سازنده را نيز از ابعاد تقويت دولت مي‌دانم. دولت محترم خود درخواست انتقاد سازنده دارد و من معتقدم دولت محترم نقد اين طلبه ناچيز را به عنوان نقد سازنده تلقي مي‌كند.

وي با يادآوري اين‌كه «دكتر احمدي‌نژاد در همايش مسوولان نهاد رهبري در دانشگاه‌ها فرموده‌اند زماني كراوات زدن را عده‌اي مسخره مي‌كردند، درحالي كه هيچ‌يك از مراجع فتوايي بر اشكال شرعي كراوات نداده‌اند» خاطرنشان كرد: من به ايشان عرض مي‌كنم؛ بسياري از بزرگان و مراجع تقليد هستند كه تاكيد بر اجتناب از كراوات زدن كرده‌اند، از جمله مقام معظم رهبري كه فتواي ايشان در مجله نصيحت شماره 154 آمده است كه فرموده‌اند زدن كراوات و بستن پاپيون چون تقليد از فرهنگ مهاجم غيرمسلمين است، جايز نيست. حضرت آيت‌الله العظمي صافي گلپايگاني نيز فرموده‌اند كه كراوات يا پاپيون شعار كفار است و مسلمين نبايد از آن استفاده كنند. آيت‌الله العظمي مكارم شيرازي نيز فرموده‌اند با توجه به اين‌كه كراوات و پاپيون زدن در ايران ترويج فرهنگ بيگانه محسوب مي‌شود استفاده از آن اشكال شرعي دارد و مراجعي چون آيت‌الله العظمي گلپايگاني، آيت‌الله العظمي بهجت و آيت‌الله العظمي تبريزي نيز در اين ارتباط اشكال شرعي وارد كرده‌اند. آقاي احمدي‌نژاد در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود فرموده‌اند « در اوايل انقلاب اگر استادي ريش خود را مي‌تراشيد استادهاي مذهبي از او فاصله مي‌گرفتند، در حالي كه برخي از مراجع تراشيدن ريش را فاقد اشكال مي‌دانستند». اين در حالي است كه اكثريت مراجع تراشيدن ريش را حرام مي‌دانند. مقام معظم رهبري مي‌گويند تراشيدن ريش حرام است. آيت‌الله العظمي بهجت تراشيدن ريش را جايز نمي‌دانند. آيت‌الله العظمي صافي گلپايگاني، تراشيدن ريش و ماشين كردن آن را اگر مثل تراشيدن باشد حرام عنوان كرده‌اند و همين فتوا را به تعبير احتياط، آيت‌الله العظمي مكارم شيرازي، آيت‌الله العظمي سيستاني و آيت‌الله العظمي تبريزي دارند .البته ممكن است برخي از مدعيان مرجعيت كه جناي آقاي احمدي نژادآن‌ها را قبول ندارد و آن‌ها نيز وي را قبول ندارند، چنين ديدگاهي كه آقاي احمدي‌نژاد گفتند داشته باشند، ولي اكثريت مراجع نظر ديگري دارند. يا برخي از مواضعي كه اخيرا در رابطه با حجاب بيان شده است.

وي افزود: بنده به عنوان دلسوز نظام اسلامي و دلسوز دولت محترم عرض مي‌كنم اظهارنظر در حوزه‌ مسائل ديني كار تخصصي است و مي‌توان نظرات مراجع را در ارتباط با كراوات و تراشيدن ريش در كتاب مسائل جديد از ديدگاه علما و مراجع تقليد در جلد اول صفحات 73، 74، 75 و 76 و جلد دوم اين كتاب در صفحه‌ي 85 مشاهده كرد.

خاتمي ادامه داد: بنده از جناب آقاي احمدي‌نژاد نيز كه مديريت كلان كشور را بر عهده دارند تقاضا مي‌كنم كه از ورود به مسائل چالش‌زا در حوزه‌ ديني خودداري كنند؛ زيرا ورود به اين مسائل به تضعيف دولت مي‌انجامد و ايراد و اعتراض از يك مساله‌ شرعي به كل دولت سرايت داده مي‌شود. بنده به عنوان يك دلسوز عرض مي‌كنم كه ورود به اين مسائل براي رييس‌جمهور محترم كه ايمان به سخت‌كوشي و دلسوزي ايشان دارم به مصلحت نيست.

وي گفت: معتقدم تقويت و تكريم دولت همراه با نقد سازنده يك ضرورت است.

وي هم‌چنين خاطرنشان كرد: من در مورد خوانندگان لس‌آنجلسي در نماز جمعهي اخير تهران تذكري دادم. البته در آن‌جا نگفتم كه خوانندگان لس‌آنجلسي وارد كشور شده‌اند ولي هشدار دادم كساني با سياست تساهل و تسامح اين‌ها را به كشور دعوت نكنند؛ چراكه خوانندگان طاغوتي شريك جرم جنايات رژيم پهلوي بودند و جنايت‌هاي اين رژيم را همه مي‌دانند، وليكن سخن من يك هشدار بود كه هم‌چنان بر اين هشدار هستم .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آقاي خاتمي آقاي احمدي نژاد منظورشان احتمالاً در زمان اوايل انقلاب بوده است و اين درست است چون با تندرويهايي كه داشتيم آنها را از خود دور كرديم.
Iran, Islamic Republic of
ازاستاد محترم آیت الله خاتمی هم انتظار می رود قبل ازرسانه ای کردن این مسائل که بنوعی خودش تضعیف دولت است نظر تفضیلی ریاست محترم جمهور رادریافت کنند .نقد که بیان موضوع دررسانه ها نیست . شیوه رهبرمعظم انقلاب بهترین روش است.