يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 16 Jun 2024
 
۰

درد دندان بعد از روکش: دردی که زود می‌رود

پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب: 881571
روکش دندان پرکاربردترین درمان در دندانپزشکی برای حفظ دندان طبیعی افرادی است که به دلایل متعدد مثل عصب‌کشی، پوسیدگی عمیق یا شکستن دندان بر اثر حادثه در معرض آسیب قرار دارند. درباره دلایل درد دندان بعد از روکش که از شایع‌ترین مشکلات روکش هستند همچنین روش‌های تسکین دندان درد پس از نصب روکش بیشتر بدانید.
درد دندان بعد از روکش: دردی که زود می‌رود

دندان‌های شکسته، ترک خورده یا آسیب‌دیده می‌توانند در صورت عدم رسیدگی و درمان، مشکل‌ساز و حتی منجر به از دست رفتن دندان شوند. اما جای نگرانی نیست، چرا که روکش‌های دندانی راه‌حلی ایده‌آل برای ترمیم و بازگرداندن سلامت و زیبایی لبخند هستند.
روکش‌های دندانی در اکثر موارد به کاهش درد دندان و بازیابی سلامت دهان و دندان کمک می‌کنند، اما برخی افراد پس از روکش دندان، مشکلاتی نظیر درد و حساسیت موقت دندان را تجربه کنند. اما درد و حساسیت دندان بعد از روکش طبیعی است یا خطرناک؟
علت درد دندان بعد از روکش چیست
در این مطلب نوشته دکتر محمد نیکزاد، دندانپزشک باتجربه و متخصص ابتدا به بررسی علل درد دندان بعد از روکش سپس راه‌های پیشگیری و درمان این مشکل پرداخته می‌شود.

علل درد دندان بعد از روکش

  • درد ناشی از تراشیدن دندان: در فرآیند آماده‌سازی دندان برای روکش، مینای دندان تراشیده می‌شود تا فضای کافی برای قرارگیری روکش ایجاد شود. انجام این‌کار باعث تحریک عصب و  درد بعد از تراشیدن دندان برای روکش می‌شود. البته این درد موقتی است و طی چند روز از بین خواهد رفت.
    بلند بودن روکش: اگر روکش بیش از حد بلند باشد، هنگام جویدن یا گاز گرفتن فشار اضافی به دندان وارد شده و منجر به درد می‌شود.
    احساس بزرگی روکش: برخی افراد ممکن است در ابتدا به دلیل حس حجیم بودن روکش، احساس ناراحتی کنند. این حس به مرور زمان و با عادت کردن به روکش از بین می‌رود.
    تحریک لثه: درصورتی‌که روکش لثه را تحریک کند ممکن است باعث التهاب و درد شود.
    التهاب موقت بافت: التهاب لثه و بافت اطراف دندان بعد از روکش شایع است و منجر به حساسیت دندان می‌شود که معمولاً طی چند روز برطرف می‌شود.
    روکش نامناسب: در مواردی که مراحل آماده‌سازی قبل از نصب روکش به‌درستی انجام نشده باشد و روکش به‌خوبی روی دندان قرار نگیرد، به لثه و دندان زیرین فشار وارد می‌کندو منجر به درد و حساسیت دندان بعد از روکش می‌شود.
    آسیب به عصب دندان: تراشیدن زیاد مینای دندان برای روکش ممکن است باعث آسیب عصب یا تحریک آن شود. آسیب به عصب دندان، همراه با درد و حساسیت مداوم خواهد بود.
    دندان قروچه: فشار و ساییدگی مداوم روی روکش به دلیل ابتلا به دندان قروچه (براکسیسم) از دیگر دلایل درد دندان روکش شده است؛ به خصوص اگر دندان‌هایِ بیمار نامرتب باشند.
    شکستگی روکش: گذشت زمان، ضربه به دندان روکش شده و جویدن مواد غذایی سفت از دلایل شکستن یا ترک خوردن روکش دندان هستند. شکستگی روکش باعث درد و ناراحتی، به‌خصوص زمان غذا خوردن و جویدن می‌شود.
    پوسیدگی دندان: برخلاف باور عموم روکش تاثیری در پیشگیری از عفونت و پوسیدگی دندان ندارد. پوسیدگی دندان زیر روکش و عفونت به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و چشم‌پوشی از نکات توصیه شده برای مراقبت از روکش‌های دندانی رخ می‌دهد؛ این موضوع باعث آسیب به عصب دندان و تجربه درد خواهد شد.
    عفونت: روکش دندان بدون عصب کشی برای دندانی که درگیر عفونت است؛ عصب کشی ناقص و ناموفق دندان عفونی، دلیل دیگر درد دندان بعد از نصب روکش است و به مرور زمان زیر روکش گسترش می‌یابد. این موضوع از مهم‌ترین دلایل درد دندان بعد از روکش است.

التهاب لثه اطزاف روکش دندان

چه مدت طول می‌کشد تا درد دندان روکش شده از بین برود؟

درد خفیف تا متوسط بعد از روکش شدن دندان طبیعی است و معمولاً طی چند روز تا دو هفته از بین می‌رود.

چه زمانی باید به دندانپزشک مراجعه کرد؟

اگر درد دندان روکش پس از گذشت بیشتر از دو هفته نیافته، درد با علائمی مانند تب، تورم یا قرمزی لثه همراه است، باید به دندانپزشک مراجعه کنید.
علائم زیر نشان‌دهنده عدم تطابق روکش با دندان، آسیب به عصب دندان یا مشکلات دیگر هستند. تشخیص مشکل و تعیین نوع درمان باید توسط متخصص انجام شود.
  • دردی که هنگام جویدن غذا ایجاد می‌شود
    درد یا حساسیت دندان هنگام بیدار شدن از خواب
    درد مداوم دندان
    افزایش حساسیت دندان به گرما یا سرما

دندانپزشک برای درمان درد دندان بعد از روکش از چه روش‌هایی استفاده می‌کند؟

درمان درد بعد از روکش دندان به علت آن بستگی دارد. دندانپزشک ابتدا روکش و بایت دندان را بررسی می‌کند تا مطمئن شود روکش به درستی تنظیم شده و مشکلی در بایت دندان وجود ندارد.
  • تجویز داروهای مسکن و ضدالتهاب: دندانپزشک برای کاهش التهاب و درد داروهای ضد التهابی تجویز خواهد کرد.
    تنظیم روکش دندان: اگر روکش دندان بلند یا نامناسب باشد دندانپزشک با تراشیدن روکش آن را با دندان‌های مجاور هماهنگ خواهد کرد. 
    عصب‌کشی دندان: درصورت آسیب به عصب دندان، درمان ریشه بهترین گزینه برای درمان درد دندان پس از روکش است.
    تعویض روکش: درصورت شکستن روکش یا وجود ترکی که قابل ترمیم نباشد.
    درمان لثه: تجویز آنتی بیوتیک با دوز مشخص توسط دندانپزشک درصورت وجود عفونت لثه 

درمان درد دندان بعد از روکش

درمان خانگی درد دندان بعد از روکش و التهاب لثه

  • مسکن‌های بدون نسخه: ایبوپروفن، استامینوفن و ژلوفن برای تسکین درد و التهاب لثه بعد از روکش دندان مناسب هستند. برای کنترل درد بهتر است ساعت مشخصی را در نظر بگیرید و قبل از شروع درد راس ساعت از مسکن استفاده کنید.
    شستشوی دهان با آب نمک: غرغره آب نمک ولرم چند بار در روز  به کاهش التهاب و درد لثه بعد از روکش دندان کمک کند.
    کمپرس سرد: قراردادن 10 تا 15 دقیقه کیسه یخ روی ناحیه‌ای از صورت که درد احساس می‌شود به کاهش التهاب و درد دندان بعد از نصب روکش کمک می‌کند. این عمل را چندین بار در طول شبانه روز انجام دهید.
    ماساژ دندان روکش شده با مسواک: شاید باور این موضوع کمی سخت و عجیب به نظر برسد؛ اما کشیدن مسواک به آرامی از بالای لثه تا پایین روکش درد دندان زیرین که بر اثر تراشیدن و مراحل آماده‌سازی تحریک شده را تسکین می‌دهد. انجام این‌کار به بسته شدن فاصله بین روکش و لثه کمک می‌کند تا روکش طبیعی به نظر برسد. 
    نخ دندان کشیدن: از بین بردن پلاک و باکتری‌ها بین دندان‌ها و خط لثه با کشیدن نخ دندان بعد از هر وعده غذایی در کنار مسواک زدن به پیشگیری از عفونت و پوسیدگی بین دندان طبیعی و روکش کمک می‌کند. توجه داشته باشید در اولین روز نصب روکش نباید از نخ دندان استفاده کنید تا سمان زیر روکش به خوبی سفت شود.

با مراجعه به کلینیک دکتر محمد نیکزاد دندانپزشک متخصص و جراح، آسوده خیال و راحت لبخند بزنید!

اگر اخیراً  روکش گذاشته‌اید و بیش از دو هفته از درد روکش دندان شما می‌گذرد، حتماً به دنبال مداخله دندانپزشکی باشید. تیم متخصصان کلینیک دندانپزشکی دکتر نیکزاد کاملا متبحرانه ریشه مشکل را شناسایی می‌کنند و بهترین  درمان را به بیماران ارائه می‌دهند.

خدمات کلینیک دندانپزشکی دکتر نیکزاد جراح و دندانپزشک متخصص

  • معاینه و مشاوره رایگان
    تشخیص دقیق علت درد دندان بعد از روکش
    بهترین درمان برای تسکین درد و حفظ سلامت دندان
    روکش‌های دندان با کیفیت بالا
    خدمات دندانپزشکی زیبایی شامل کامپوزیت ونیر و لمینیت سرامیکی
    ایمپلنت دندان
    طرح لبخند
    عصب کشی و درمان ریشه 
    پرکردن دندان
    پروتز دندان
برای مشاوره رایگان، رزرو وقت ملاقات با دکتر محمد نیکزاد جراح و دندانپزشک متخصص دارای فلوشیپ زیبایی، ایمپلنت از آلمان و لیزر از ایتالیا همچنین رهایی از درد دندان بعد از روکش، با کلینیک تماس بگیرید.
شماره تلفن کلینیک: ۰۲۱۲۲۰۸۱۹۰۲
شماره موبایل دکتر نیکزاد: ۰۹۳۵۰۵۹۵۵۷۸

آدرس کلینیک دندانپزشکی دکتر نیکزاد: تهران- سعادت‌آباد- بین خیابان ۱۶ و ۱۸- پلاک ۴۵- طبقه ۲
وب سایت کلینیک: drnikzad.com
دکتر نیکزاد و تیم پزشکی مستقر در کلینیک مشتاقانه منتظر کمک به بیماران برای داشتن لبخندی زیبا و سالم هستند!
 
https://jahannews.com/vdchqzn6z23n6md.tft2.html
jahannews.com/vdchqzn6z23n6md.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *