يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 16 Jun 2024
 
۰

در جلسات پایانی مجلس یازدهم چه گذشت؟

پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب: 881568
جلسات پایانی مجلس یازدهم این هفته برگزار شد که جزئیات این نشست‌ها و مصوبات نمایندگان را در این گزارش می‌خوانیم.
در جلسات پایانی مجلس یازدهم چه گذشت؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، جلسات پایانی و اختتامیه مجلس یازدهم این هفته برگزار شد و نمایندگان در این نشست‌ها مصوباتی داشتند که در ادامه می‌خوانیم:

جلسه روز یکشنبه به ریاست قالیباف آغاز شد که وی در نطق پیش از دستور خود با تاکید بر ضرورت رفع اشکالات زیرساختی برای مدیریت بارندگی‌های شدید در کلانشهر مشهد کمیسیون عمران را مامور کرد تا به این موضوع رسیدگی کند.

وی همچنین درگذشت تعدادی از هموطنان در حادثه سیل خراسان رضوی را به خانواده آنها و مردم شریف آن دیار و عموم ملت تسلیت گفت و بیان کرد: ضروری است علاوه بر تسریع رسیدگی به حال مجروحان و پیگیری روند درمان آنها نسبت به جبران خسارات وارده به اموال و منازل مردم در شهر مشهد و شهرهای فریمان، کلات، سرخس، طرقبه و شاندیز اقدام شود.

در ابتدای این جلسه نمایندگان ایرادات شورای نگهبان در بخش دوم لایحه بودجه 1403 مربوط به جداول را رفع و تصویب و بر مصوبه خود درباره پرداخت فوق‌العاده خاص کادر درمان اصرار کردند.

در این روز همچنین طرح تاسیس سازمان حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه در دستور کار مجلس قرار گرفت و ماده یک این طرح بررسی شد و در نهایت با تصمیم رئیس جلسه مجلس، برای بررسی بیشتر به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارجاع شد.

لازم به ذکر است در ماده یک این طرح به قوه قضائیه مجوز داده می شود که مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه را به «سازمان حفاظت اطلاعات قوه قضائیه» تبدیل کند.

*جلسه پایانی مجلس یازدهم
آخرین جلسه علنی مجلس در روز(سه‌شنبه اول خرداد ماه) به ریاست عبدالرضا مصری آغاز شد که به مناسبت شهادت رئیس جمهورو تیم همراه در صحن مجلس و مقابل جایگاه هیأت رئیسه مجلس، در کنار تصاویری از رئیس جمهور شهید و همچنین آیت‌الله سیدمحمدعلی آل هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه، مالک رحمتی استاندار تبریز، سردار سیدمهدی موسوی رئیس یگان حفاظت رئیس‌جمهوری، سرهنگ خلبان سید طاهر مصطفوی، سرهنگ خلبان محسن دریانوش و سرگرد فنی بهروز قدیمی، گلدان‌هایی از گل سفید برای ادای احترام به شهدای حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور قرار داده شد.

در ابتدای جلسه علنی مجلس عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست این جلسه را برعهده داشت، شهادت حضرت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی خادم الرضا و همراهانش را تبریک و تسلیت گفت.
پس از آن نمایندگان جهت تامین نظر شورای نگهبان موادی از لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران را اصلاح کردند.

در ادامه این جلسه پس از بررسی ایراد شورای نگهبان درباره طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها، با اصرار نمایندگان بر مصوبه قبلی خود طرح شفافیت قوای سه‌گانه به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

در بخش دیگری از این جلسه نمایندگان گزارش کمیسیون کشاورزی درباره اعمال ماده 234 قانون آئین نامه داخلی مجلس درباره نقض در اجرای قانون تضمین خرید محصولات کشاورزی را با اصلاحات و الحاقات بعدی بررسی کرده و در نهایت با ارجاع این گزارش به قوه قضائیه موافقت کردند.

علاوه بر این در این جلسه گزارش کمیسیون کشاورزی درباره نقض، استنکاف و اجرای ناقص قوانین مرتبط با جلوگیری از آلایندگی زیست محیطی پالایشگاه آبادان به قوه قضائیه ارجاع شد.

در بخش دیگری از این جلسه رشیدی عضو هیات رئیسه مجلس طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری را اعلام وصول کرد.

همچنین نمایندگان گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در خصوص طرح حمایت از مالکیت صنعتی را بررسی کرده و به منظور تامین نظر شورای نگهبان با اصلاحات صورت گرفته در این طرح موافقت کردند و همچنین طرح «اصلاح قانون مجازات اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز» اصلاح شد.

همچنین در این جلسه با تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی گزارش تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه، تحقیق و تفحص از دریافت و پرداخت حقوق‌های نجومی، تحقیق و تفحص از سازمان های ایمیدرو و ایدرو،  تحقیق و تفحص از اتاق بازرگانی و همچنین گزارش تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری آبادان و اروند کنار به قوه قضائیه ارجاع شد.

پس از بررسی ایرادات شورای نگهبان در طرح الحاق یک ماده به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور، با اصرار نمایندگان مجلس، طرح مربوط به تغییر در شیوه برگزاری کنکور برای تعیین تکلیف به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

در بخش پایانی این نشست هم بیانیه تقدیر 262 نماینده از تلاش‌های سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور و از عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی قرائت شد.

طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده قرار بود اختتامیه مجلس یازدهم صبح چهارشنبه برگزار شود اما باتوجه به برگزاری مراسم تشییع رئیس جمهور شهید و هیات همراه در این روز ، جلسه اختتامیه به نشست نوبت عصر روز سه‌شنبه موکول شد که در نهایت با قرائت بیانیه پایانی از سوی محسن دهنوی عضو هیئت رئیسه، مجلس یازدهم به کار خود خاتمه داد.
https://jahannews.com/vdcd9f0jjyt0jk6.2a2y.html
jahannews.com/vdcd9f0jjyt0jk6.2a2y.html
برچسب ها: مجلس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *