يکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - 16 Jun 2024
 
۱

توجه ویژه رئیس‌جمهور شهید به معیشت مردم

پنجشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۰۶
کد مطلب: 881475
یارانه‌ نقدی در دولت آیت‌الله رئیسی برای دهک‌های اول تا سوم به ۳۰۰ هزارتومان و برای دهک‌های چهارم تا نهم به ۴۰۰ هزارتومان افزایش یافت و طرح کالا‌برگ الکترونیکی نیز برای حفظ سفره مردم از تورم اجرایی شد.
توجه ویژه رئیس‌جمهور شهید به معیشت مردم
به گزارش جهان نيوز به نقل از میزان، پرداخت یارانه نقدی تحت عنوان قانون هدفمندی یارانه‌ها با پرداخت ماهانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان، از آذر ۱۳۸۹ در دولت دهم آغاز شد.

بعد از اصلاح قیمت بنزین در آبان ۱۳۹۸، پرداخت یارانه معیشتی بنزین نیز آغاز شد و به‌طوری‌که هر ماه برای خانوار یک تا پنج نفره و بالاتر، ازمبلغ ۵۵ هزار تومان تا ۲۰۵ هزار تومان پرداخت می‌شد.

مبنای پرداخت یارانه به خانوار، دهک‌بندی جمعیت کشور است و ۹ دهک اول یارانه دریافت می‌کنند. خانوار دهک دهم از دسته پردرآمد‌های کشور محسوب می‌شوند که یارانه نقدی و کالابرگ الکترونیکی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

 باوجود زمزمه حذف یارانه دهک‌های بالا و چالش‌های مطرح شده از سوی مجلس وکارشناسان، پرداخت یارانه سال‌ها بر دوش دولت‌ها باقی ماند و در دولت سیزدهم به ریاست شهید آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی نیز پرداخت یارانه ادامه پیدا کرد و از ابتدای سال ۱۴۰۱ با رشد قابل توجهی روبه‌رو شد.

براساس اعلام مرکز پژوهش‌های مجلس از ابتدای پرداخت یارانه نقدی تا اردیبهشت ۱۴۰۱ که ۳۰۰ هزار و ۴۰۰ هزار تومان برای دهک‌های مختلف در نظر گرفته شد، در هر سال دولت حدود ۴۱ هزار میلیارد تومان از منابع خود را صرف پرداخت یارانه نقدی مردم می‌کرد.
دولت سیزدهم فقط در سال ۱۴۰۱ بابت پرداخت یارانه نقدی به مردم، حدود ۷۳۸ هزار میلیارد تومان هزینه کرده است.

افزایش رقم یارانه معیشتی به ۴۰۰ هزار تومان در دولت سیزدهم
در همین راستا طیبه حسینی، سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: در دولت سیزدهم از اردیبهشت ۱۴۰۱ مبلغ یارانه معیشتی خانوار با حذف ارز ترجیحی ۱۱ قلم کالا به رقم ۴۰۰ هزار تومان برای دهک اول تا سوم و رقم ۳۰۰ هزار تومان برای دهک چهارم تا نهم رسید.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ نیز طرح کالابرگ برای دهک اول تا پنجم کلید خورد و بعد از آن اجرای طرح کالابرگ فجرانه برای دهک اول تا هفتم آغاز شد.

طرح کالابرگ الکترونیک در خرداد از سوی دولت اجرایی شد و براساس آن ۱۱ قلم کالای اساسی برای این طرح تعریف شد تا از این طریق سفره مردم از تورم حفظ شود.

این طرح در چند فاز اجرا شد؛ در فاز اول آن، سه دهک اول درآمدی، مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد، تحت پوشش این طرح بودند و در ادامه دهک چهارم تا هفتم درآمدی، تحت پوشش قرار گرفتند.

به گفته علی‌رضا عسگریان، معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۶۰ میلیون نفر از جمعیت کشور که در دهک‌های یک تا هفت هستند یارانه تشویقی کالابرگ الکترونیکی دریافت کردند.

مرحله جدید کالابرگ الکترونیکی نیز در قالب طرح فجرانه برای دهک اول تا هفتم از اواسط بهمن‌ اجرایی شد.
https://jahannews.com/vdca06nam49nay1.k5k4.html
jahannews.com/vdca06nam49nay1.k5k4.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *