دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

ثبت ۲ رکورد جدید صنعت فضایی در سال گذشته

شنبه ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۳۰
کد مطلب: 875070
تا پیش از سال ۱۴۰۲، ارسال سنگین‌ترین ماهواره ایرانی به فضا از نقاط مورد توجه در کارنامه دولت سیزدهم بود.
ثبت ۲ رکورد جدید صنعت فضایی در سال گذشته
به گزارش جهان نيوز، رهبر انقلاب در اولین روزهای سال ۱۴۰۳، در کنار اشاره به مشکلات و تلخی‌های اقتصادی، به شیرینی‌هایی اشاره داشتند که در سال ۱۴۰۲ اتفاق افتاد و عمدتا از جنس علم و فناوری بود. پرتاب چندین ماهواره به مدارهای مختلف فضا به کمک پرتابگرهای ایرانی و بین‌المللی از این شیرینی‌های فناورانه در ۱۴۰۲ بود.آنگونه که عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز می‌گوید، «۱۴۰۲ پررونق‌ترین سال در تاریخ صنعت فضایی کشور بود که در کنار ده‌ها رویداد فضایی مثل ساخت ماهواره‌های جدید، آغاز ساخت بزرگ‌ترین پایگاه فضایی کشور و رکورد شش پرتاب فضایی در یک سال نیز ثبت شد.»در سالی که گذشت، «نور ۳» اولین ماهواره ایرانی بود که در مهرماه و با ماهواره‌بر «قاصد» پرتاب شد. نور ۳ با سرعت ۷٫۶ کیلومتر بر ثانیه پرتاب شد و ۵۰۰ ثانیه پس از پرتاب، در مدار ۴۵۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گرفت. این ماهواره یک ماهواره تصویربرداری است.

اولین گام ایران برای ارسال انسان به فضا

کپسول زیستی «کاووس» دومین پرتاب ایران در ۱۴۰۲ به فضا بود. کاووس که توسط کاوشگر زیستی «سلمان» به ارتفاع ۱۳۰ کیلومتری رفت، اولین گام در نقشه‌راه طرح اعزام انسان به فضاست و مقاصد تحقیقاتی و اکتساب فناوری دارد. کاووس در آذر سال قبل به فضا پرتاب شد.

شکستن رکورد ارتفاع پرتاب با ثریا

متخصصان صنعت فضایی در سال ۱۴۰۲ به دانشی دست یافتند که در «ثریا» بود. ثریا ماهواره تحقیقاتی ۵۰ کیلوگرمی است که جزء ماهواره‌های سبک‌وزن است و با پرتاب موفق در دی‌ماه سال گذشته در ارتفاع ۷۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت. این ارتفاع، برای اولین بار بود که توسط ثریا فتح شد. «قائم ۱۰۰» نام ماهواره‌بری بود که این پرتاب موفق را انجام داد.

ارسال سه ماهواره با سیمرغ

ایران در بهمن‌ماه سالی که گذشت، سه ماهواره را به صورت هم‌زمان با ماهواره‌بر تماما ایرانی «سیمرغ» به فضا فرستاد. ماهواره تحقیقاتی و سبک‌وزن «مهدا» و نانوماهواره‌های «هاتف» و «کیهان ۲» این سه مسافر سیمرغ بودند. سیمرغ این سه ماهواره را در یک مدار بیضوی قرار داد که کمینه ارتفاع آن ۴۵۰ کیلومتر و ارفاع بیشینه آن ۱۱۰۰ کیلومتر از سطح زمین است.

ارسال ماهواره با پرتابگر بین‌المللی

ماهواره تحقیقاتی ۱۳۲ کیلوگرمی «پارس ۱»، آخرین مسافر صنعت فضایی ایران به مقصد فضا بود. این ماهواره به کمک ماهواره‌بر روسی سایوز توانست در مدار ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار گیرد.شایان ذکر است که دولت سیزدهم از زمان شروع فعالیت خود ۱۲ پرتاب موفق به فضا داشته است که در تعداد پرتاب رکورد دهه ۹۰ را شکست.

از طرف دیگر «نور ۳» که در سال گذشته به ارتفاع ۷۵۰ کیلومتری پرتاب شد، بیشترین ارتفاع را در بین ماهواره‌های ایران دارد. ماهواره ۶۰۰ کیلوگرمی «خیام» نیز سنگین‌ترین ماهواره ایرانی در فضاست که در سال ۱۴۰۱ به فضا پرتاب شد. در مجموع، دولت سیزدهم تاکنون توانسته است ۳ رکورد بیشترین پرتاب، بیشترین ارتفاع و سنگین‌ترین ماهواره را از آن خود کند.
 
https://jahannews.com/vdcefn8v7jh8f7i.b9bj.html
jahannews.com/vdcefn8v7jh8f7i.b9bj.html
برچسب ها: رهبر انقلاب
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *