پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۰

ناشنوایی مادرزادی از اثرات آلودگی هوا است

چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۳
کد مطلب: 873616
یک متخصص ریه گفت: تماس مادر باردار با گاز دی اکسید گوگرد می‌تواند ایجاد ناهنجاری مادرزادی در ساختار شنوایی جنین کند و منجر به تولد نوزاد با ناشنوایی مادزادی شود.
ناشنوایی مادرزادی از اثرات آلودگی هوا است
به گزارش جهان نيوز به نقل از مهر، محمدعلی رقایی، متخصص ریه صبح چهارشنبه در نشست هم اندیشی با محوریت ارائه راهکار برای کاهش آلاینده‌ها و پیشگیری از اثرات مخرب آن بر روی سلامت محیط و جامعه، به چالش‌های متعدد حوزه گسترده و حساس سلامت و نقش سازنده رسانه‌ها در تحقق توسعه یافتگی پایدار از طریق مطالبه گری و اطلاع رسانی صحیح اشاره و اظهار کرد: آلودگی هوا به مرور عامل از دست دادن حس بویایی، شنیداری و بینایی می‌شود، از این رو باید پدیدار شدن هر گونه علامت از جمله سرفه، تنگی نفس و خلط خونی را در بدن جدی بگیرید.

وی با اعلام اینکه مصرف زیاد آب، مایعات و مصرف زیاد سبزیجات و ورزش همواره برای کاهش عوارض آلودگی هوا توصیه می‌شود، ادامه داد: ورزش نیز برای این امر توصیه می‌شود و این در حالی است که علی‌رغم اینکه ایستگاه‌های ورزش در شهر اصفهان توسط شهرداری افزایش یافته اما نمی‌دانیم ورزش در هوای آلوده را برای سلامتی مضر بدانیم یا مفید بدانیم.

سرطان بینی، حنجره و ناشنوایی نوزادان بر اثر آلودگی هوا
این متخصص ریوی گفت: علی‌رغم تمام فعالیت‌های متولیان برای کاهش آلودگی هوا اما بعید می دانم که سال آینده میزان الودگی هوا در اصفهان کمتر از امسال باشد همانطور که امسال کمتر از سال گذشته نیست.

وی با بیان اینکه انواع سرطان‌های بینی و سینوس نیز از جمله بیماری‌های ناشی از آلاینده‌ها است، گفت: در بینی پدیده التهابی منجر به ایجاد رینیت و سینوزیت می‌شود که در بعضی موارد منجر به عوارض چشمی و مغزی می‌شود.

رقایی گفت: همچنین در حنجره آلاینده‌ها می‌توانند سبب ایجاد لارنِیت و نیز سرطان حنجره شود که در بسیاری موارد لازم است برای درمان حنجره بیمار برداشته شود.

این متخصص گفت: در گوش گاز ازن و دی‌اکسید نیتروژن (no2) در افزایش عفونت‌های حاد و مزمن گوش به ویژه در کودکان نقش ایفا می‌کند که ذرات (pm2.5) ذراتی معلقی با اندازه‌ی ۲.۵ میکرومتر یا کم‌تر از آن، موجود در هوای تنفسی نقش انکار ناپذیر در ایجاد کری ناگهانی داردو با استنشاق طولانی مدت ذرات معلق با اندازه ۱۰ میکرو، منوکسید کربن، دی اکسید نیتروِژن و دی اکسید گوگرد در ایجاد کاهش شنوایی حسی عصبی که غیر قابل برگشت است مؤثر است.

وی گفت: تماس مادر باردار با گاز دی اکسید گوگرد می‌تواند ایجاد ناهنجاری مادرزادی در ساختار شنوایی جنین نموده و منجر به تولد نوزاد با ناشنوایی مادرزادی شود.

همچنین یعقوب حاجی زاده، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان با اشاره به آلایندگی ناشی از روشن گذاشتن اتوبوس‌های شهری در ترمینال‌ها و انتشار گازهای آلاینده در سطح شهر گفت: نقش خودروها بیش از سایر عوامل در ایجاد و تشدید آلودگی هوای اصفهان مؤثر است.

وی گفت: علاوه بر خودروها کیفیت پایین سوخت و بنزین نیز از دیگر عوامل آلوده کننده است که در بسیاری از کشورها شاهد بنزین یورو ۶ هستیم و این در حالی که در اکثر خودروهای ایرانی حتی قابلیت بنزین یورو ۴ به بالا را ندارد.

فرسایش خاک در ایران ۶ برابر میانگین دنیا است
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی اصفهان با اشاره به اجلاس تغییرات اقلیمی سازمان ملل (کاپ ۲۸) اعلام کرد: ایران از نظر انتشار گازهای گلخانه‌ای رتبه ۷ دنیا را دارد و مصرف انرِژی در ایران ۲.۵ برابر میانگین جهانی است.

وی به مصرف روزانه بنزین ۱۱۵ میلیون لیتر، گازوئیل ۱۱۰ میلیون لیتر و گاز ۸۵۰ میلیون متر مکعب در کشور اشاره کرد و افزود: تغییر اقلیم در کشور باعث شده ۶ برابر میانگین دنیا فرسایش خاک داشته باشیم.

این متخصص گفت: میانگین فرونشست زمین در کشور ۱۲ سانتیمتر در سال است که در دنیا میلیمتری است.

وی اضافه کرد: بر اساس ماده ۱۹ قانون هوای پاک باید ۳۰ درصد از توسعه برق کشور از محل انرِژی های تجدیدپذیر تأمین شود و این در حالی است که با گذشت ۶ سال از تصویب قانون اما هنوز هیچیک از بندهای قانونی اجرایی نشده است.
https://jahannews.com/vdcizpavqt1ayq2.cbct.html
jahannews.com/vdcizpavqt1ayq2.cbct.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *