دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۲
۵

توسعه متروی تهران روی دور تند/ آغاز خط ۸ مترو از منطقه ۱۵/ سال ۱۴۱۰ پایان کار یازده خط مترو

شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب: 872976
با آغاز عملیات اجرایی خط 8 مترو، شاهد بهره‌مندی 11 منطقه شهری از مترو خواهیم بود.
توسعه متروی تهران روی دور تند/ آغاز خط ۸ مترو از منطقه ۱۵/ سال ۱۴۱۰ پایان کار یازده خط مترو
به گزارش جهان نيوز، ناوگان ریلی در این روزهایی که تهران نفسش به شماره افتاده و آلودگی هوا بخش جدایی‌ناپذیر پایتخت شده، یکی از بهترین انتخاب‌ها برای سفرهای درون‌شهری محسوب می‌شود. سریع‌ترین و پاک‌ترین ناوگانی که می‌تواند انتخاب خوبی برای طی کردن نقطه به نقطه شهر در مدت زمان کوتاهی باشد؛ برهمین اساس با توسعه آن نه‌تنها معضل آلودگی هوا، بلکه ترافیک تهران نیز حل و فصل خواهد شد.

درحال حاضر 7خط مترو توانسته نقاط مختلف شهر را به یکدیگر متصل کند، اما هنوز در شهری مانند تهران با این وسعت و جمعیت چندین میلیونی، خطوط دیگر باید اضافه شود تا بتواند پاسخگوی کامل نیازهای شهروندان زیر زمین باشد؛ بنابراین احداث خطوط 8 تا 11مترو که نیاز مبرم شهر است، در دوره فعلی مدیریت شهری در دستور کار قرار گرفت.

آغاز خط 8 مترو از منطقه 15
درست در یکصدوهفتمین پویش امیدوافتخار با حضور شهردار تهران کلنگ‌زنی خط8 متروی تهران زده شد تا جنوب‌شرق پایتخت نیز بتواند از این حمل‌ونقل پاک بهره‌مند شوند. باتوجه به اینکه این خط از محدوده مسعودیه آغاز شده و منطقه 15تهران نیز جزو مناطق کم‌برخوردار تهران محسوب می‌شود، این اقدام می‌تواند برای این منطقه اثرگذار تلقی شود و دسترسی شهروندان را تسهیل کند. براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، خط8 متروی تهران از محدوده مسعودیه آغاز شده و تا ایستگاه سرسبز در مرز مناطق 4 و 8 ادامه دارد. این خط در تبادل با خط9، لوپ حمل‌ونقلی مناطق مرکزی شهر را تشکیل داده و مسافران زیادی را جذب خواهند کرد. پیش‌بینی می‌شود با تکمیل خط۸ و ایستگاه‌های آن در سال افق طرح، سالانه حدود ۳۰۰میلیون مسافر از طریق این خط به مقاصد خود دسترسی پیدا کنند.

عبور خط 8 از این مناطق
به‌گفته معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران، خط۸ مترو با پوشش مناطق 15، ۱۶ و ۱۷ در جنوب پایتخت و اتصال به ایستگاه اصلی راه‌آهن و پایانه جنوب، در ادامه به سمت غرب و شمال امتداد یافته و به مناطق ۲، ۹ و ۱۰ می‌رسد. محسن هرمزی در ادامه می‌گوید: این خط مناطق ۶ و ۷ و پایانه بیهقی را پوشش داده و در نهایت به ایستگاه سرسبز در انتهای مسیر خود (مرز مناطق 4 و 8) ختم می‌شود. این خط در مجموع با 9خط مترو تبادل مسافر داشته و در 13 ایستگاه آن، امکان تغییر خط برای مسافران مهیا خواهد شد. او با اشاره به پوشش مسافران 11منطقه شهری، می‌افزاید: این خط جدید شبکه متروی تهران از 11منطقه شهرداری عبور کرده و محدوده‌هایی از قبیل شهرک مسعودیه، بزرگراه امام رضا(ع)، سه‌راه افسریه، بزرگراه بعثت، پایانه جنوب، راه‌آهن، میدان بهمن، بوستان ولایت، بزرگراه آیت‌الله سعیدی، یافت‌آباد، بزرگراه یادگار امام‌(ره)، خیابان‌های آزادی، آذری، حبیب الله، کوی نصر، بزرگراه شیخ فضل الله نوری، پل آزمایش، بزرگراه کردستان، میدان یوسف‌آباد، پارک ساعی، پایانه بیهقی، بزرگراه رسالت، سیدخندان، میدان رسالت و خیابان سرسبز را دربرمی‌گیرد.

کلنگ‎‌زنی خط8 در یکصدوهفتمین پویش امیدوافتخار
باتوجه به اهمیت راه‌اندازی هرچه سریع‌تر این خط مترو، روز پنجشنبه کلنگ‌زنی آن انجام و محل تجهیز کارگاه در منطقه مسعودیه آماده شد تا این پروژه مهم شهری با سرعت بیشتری در سال1403 دنبال شود. این خط مترو به‌دلیل آنکه محدوده‌های جنوب‌شرق، جنوب، مرکز و شرق پایتخت را تحت پوشش قرار داده است، پیش‌بینی می‌شود یکی از پرمسافرترین خطوط چهارگانه جدید (8.9.10.11) لقب بگیرد.


سال1410؛ پایان پروژه‌های بزرگ شهری
علیرضا زاکانی، شهردار تهران:
در سال‌جاری ساخت خطوط جدید مترو همانند خط۱۰ که از غرب به شرق می‌رود، آغاز شد و حال شاهد آغاز عملیات خط۸ متروی تهران هستیم. این ۲خط از ۴خط جدید خطوط تبادلی هستند و همه خطوط را به یکدیگر متصل می‌کنند. به این ترتیب هر شهروند در هر کجایی که سوار مترو شود می‌تواند در مقصد موردنظر خود پیاده شود. کار میان‌مدتی که آغاز شده این است که برای نخستین‌بار طرف ایرانی و خارجی ساخت خط۸ متروی تهران پذیرفته‌اند که کار را آغاز کنند و از طریق تهاتر ملک به مرور و به قیمت روز کار را پیش ببرند که این شیوه جدیدی از تامین منابع مالی است و در حقیقت یک نوآوری قلمداد می‌شود که برای خطوط ۹ و ۱۱ نیز همین روش را در پیش خواهیم گرفت. ما سال۱۴۱۰ را به‌عنوان نقطه پایانی کارهای بزرگ شهر درنظر گرفتیم. در همین راستا در سال آینده آزادراه شهید شوشتری به بهره‌برداری می‌رسد. خط ۹ از مشیریه آغاز می‌شود و به این ترتیب تلاش خواهیم کرد خدمات مناسب‌تری به شهروندان تهرانی ارائه کنیم. در کنار کارکردهایی که انجام شده نگاه جدی به زیرساخت‌های شهر خواهیم داشت تا با امکانات حمل‌ونقلی که در سال آینده به شهر تهران اضافه می‌شود، امکانی فراهم شود که حداقل‌های خدمت به مردم ارائه شود. بی‌تردید مسئولان کشور اگر شب و روز خدمت کنند، نمی‌توانند گوشه‌ای از اقدامات مردم را جبران کنند. خط۸ متروی تهران که از ۱۱منطقه تهران عبور می‌کند با ۹خط مترو تداخل دارد. قطعا در ماه‌های آتی خطوط ۹ و ۱۱ نیز عملیات احداث‌شان آغاز می‌شود و در سال ۱۴۱۰ خطوط مترو به اتمام می‌رسد تا به این ترتیب بتوانیم سهم حمل‌ونقل عمومی را به ۷۰درصد برسانیم تا مردم کمتر نیاز داشته باشند که از خودروی شخصی استفاده کنند. قطعا شروع احداث خط۸ متروی تهران از محدوده مسعودیه، توجه به این نکته را به‌عنوان یک اولویت خدمتگزاری نشان می‌دهد.

سال1403؛ بهار حمل‌ونقل تهران
محسن هرمزی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران:
مهم‌ترین خطی که در خطوط چهارگانه جدید شهر تهران خواهیم داشت خط۸ مترو است. برنامه ۲۰ساله‌ای برای متروی تهران تدوین شده بود که در حقیقت باید با شیب ملایمی احداث خطوط را پیگیری می‌کردیم، اما با رهنمودهای شهردار تهران با توجه به معضل آلودگی هوا و ترافیک در این مسیر هرچه سریع‌تر پیش رفته و خواهیم رفت تا بتوانیم نسبت به حل این معضلات گام مهمی برداریم. سال آینده سال بهار حمل‌ونقل خواهد بود و در شهر تهران در حوزه حمل‌ونقل شاهد این بهار هستیم. براساس پیش‌بینی‌ها سالانه ۳۰۰میلیون سفر در خط۸ متروی تهران خواهیم داشت؛ خطی که با خط ۹تلاقی خواهد داشت و ۱۱منطقه شهر تهران را تحت پوشش قرار می‌دهد. در احداث خط۸ مترو که ابتکار و مسیر جدیدی را برای تامین منابع مالی به‌صورت نوین پایه‌گذاری کرده در حقیقت شیوه جدیدی از قراردادها را پیش خواهیم برد.
 
https://jahannews.com/vdcgux973ak9uy4.rpra.html
jahannews.com/vdcgux973ak9uy4.rpra.html
مرجع : همشهری
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
زاکانی پرکارترین شهردار تهران
Iran, Islamic Republic of
هر چی امکانات هستش ببرن تو تهران ، بعد مشارکت تو انتخابات 20 درصد
Iran, Islamic Republic of
این امکانات برای چندین میلیون نفر از استان های دیگر که روزانه وارد تهران و از آن خارج می شوند نیز هست . و اگر نباشد همه کشور به زحمت می افتد. حال اگر عده ای قدر نشناسند آن بحث دیگری است.
United Arab Emirates
اقای زاکانی اگه دست از سیاسی کاری برداره شهردار خوبی میشه
پویانفر
United States
درود بر آیت الله دکتر رئیسی که با حضور خویش در عرصه ساخت مترو و تسهیل فرایند ها ساخت این پروژه که در دولت های پیشین متوقف شده بود را تسریع بخشید.