شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۱

یک خبر خوش درباره عوارض آزادراهی

چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب: 870178
با سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض، امکان پرداخت بدون توقف برای رانندگان ایجاد شده است.
یک خبر خوش درباره عوارض آزادراهی
به گزارش جهان نيوز، با سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض ، امکان پرداخت بدون توقف برای رانندگان ایجاد شده است. وزارت راه‌وشهرسازی تلاش می‌کند با برداشتن پایگاه‌های سنتی، تمام مسیرهای کشور را به این سیستم مجهز کند تا توقف در مسیرهای پرتردد از بین برود.
چطور می‌توان به سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض دسترسی داشت؟ اصلا این مبلغ به چه دلیلی از رانندگان دریافت می‌شود؟ اگر مبلغ عوارضی را نپردازیم، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ در این مقاله به پاسخ همه سوالات‌تان می‌رسید.
 
عبور از آزادراه‌ها، خیابان‌ها و جاده‌های بین‌شهری توسط همه خودروهای سبک و سنگین، مشکلات زیادی را برای زیرساخت‌های شهری ایجاد می‌کند. تعمیر خرابی‌ها، هزینه‌های هنگفتی را می‌طلبد؛ به همین دلیل، دولت عوارض آزادراهی، طرح ترافیک و شهرداری را از شهروندان دریافت می‌کند. سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض هم به همین منظور طراحی شد تا توقفی در مسیرها صورت نگیرد و رانندگان، راحتی بیشتری داشته باشند.
 
از تاریخ ۱۷ تیر ۱۴۰۲، خرید و تمدید بیمه شخص بدون پرداخت عوارض آزادراهی ممکن نیست. مالکان وسیله برای عبور از جاده‌های شهری و بین‌شهری، باید نسبت به پرداخت این مبلغ اقدام کنند. هزینه عوارضی، می‌تواند بسته به نوع خودرو و جاده‌هایی که از آن‌ها رفت‌وآمد می‌کنند، متغیر باشد.

علاوه ‌بر هزینه لوازم‌جانبی، نیازهای فنی و سوختی که خودروها مصرف می‌کنند، شما ملزم به پرداخت هزینه دیگری هم بابت وسیله نقلیه خود هستید که به عوارض معروف است.

یعنی شما بابت ترددی که در خیابان‌ها و جاده‌های شهری و بین‌شهری دارید، موظف به پرداخت مبلغی هستید که احتمالا در هر دوره متفاوت خواهد بود.

حالا این مبلغی که باید از سوی مالکان وسیله نقلیه پرداخت شود، شامل انواع زیر است.
 
عوارض آزادراهی
هزینه‌ای که باید بابت رفت‌وآمد در آزادراه‌ها و سفرهای بین‌جاده‌ای بپردازید، تحت‌عنوان عوارض آزادراهی شناخته می‌شود. در گذشته، ایستگاه‌هایی در مسیر برای دریافت این مبلغ احداث شده بود؛ اما در حال‌ حاضر، این قضیه به‌صورت الکترونیکی پیگیری می‌شود.

عوارض طرح ترافیک
در سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض، مبلغ دیگری هم به ‌دلیل تردد در محدوده‌های پرترافیک دریافت می‌شود. در شهرهای شلوغی مانند تهران، ورود هر خودرو به محدوده‌های طرح ترافیکی، آن را ملزم به پرداخت هزینه عوارضی خواهد کرد.

عوارض شهرداری
در پایان هر سال، همه خودروها هزینه‌‌ استفاده از خیابان‌ها و مسیرهای مختلفی که در آن تردد داشته‌اند را باید بپردازند. گرچه برخی رانندگان، این پرداخت را به زمانی موکول می‌کنند که قصد فروش وسیله خود را دارند؛ اما بهتر است یادآور شویم که پرداخت‌نکردن این هزینه در موعد مقرر، موجب جریمه دیرکرد خواهد شد.

نحوه پرداخت عوارض آزادراهی از گذشته تا امروز
در گذشته‌هایی نه‌چندان دور، چیزی به اسم سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض وجود نداشت. با خواندن این جمله، احتمالا تصویری در ذهن‌تان تداعی شد که شامل جایگاه‌هایی خاص بین مسیرهاست.

قبل‌ترها، جایگاه‌هایی با نیروی انسانی در ورودی یا خروجی مسیرها قرار داشت و همین موضوع، ترافیک در خیابان‌های پرتردد را تشدید می‌کرد.

مدتی است که این جایگاه‌ها جمع‌آوری شدند، چون سامانه پرداخت آنلاین راه‌اندازی شد. بدین منظور، دوربین‌هایی در آزادراه‌ها نصب شدند که با ثبت پلاک خودرو، مبلغ عوارض را به شماره همراه مالک پیامک می‌کنند. مالکان هم با دیدن این مبلغ، نسبت به پرداخت به‌موقع آن، اقدام خواهند کرد.

رونمایی از طرح پرداخت الکترونیکی، یکی از مهم‌ترین اهداف وزارت راه‌وشهرسازی بود تا بدین واسطه برای توسعه هرچه بیشتر حوزه حمل‌ونقل تلاش کنند. این موضوع، همچنین افراد را در طول سفر یا رفت‌وآمدهای مهم جاده‌ای با چالش‌های کم‌تری مواجه کرد.

سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض، بهترین روش برای پرداخت مالیات
خیلی از شما تجربه ماندن در ترافیک به‌دلیل پرداخت عوارض را داشته‌اید. این اتفاق، شما را در مسیر به‌شدت کلافه و عصبی می‌‌کرد؛ مثلا اگر پول خرد به‌همراه نداشتید یا دستگاه کارت‌خوان مشکل داشت، باید کلی معطل می‌شدید تا مسئول باجه به‌ دنبال پول بگردد و مابقی هزینه را به شما پرداخت کند یا دردسرهای دیگری که وقت زیادی از شما می‌گرفت.
با سامانه آنلاینی که شکل گرفت، شما در هر زمان و هر موقعیتی که باشید، یک درگاه امن پرداخت در اختیار دارید که نه وقت زیادی از شما می‌گیرد و نه کار با آن، روند سخت و پیچیده‌ای دارد.

سختی روش‌های گذشته، باعث می‌شد که خیلی از رانندگان انجام این امر را به تعویق بیاندازند و بعدها مجبور به پرداخت جریمه دیرکرد هم باشند ولی امروز کسی با پیچیدگی خاصی در این راستا مواجه نیست.

سایر روش‌های پرداخت عوارض آزادراهی
شما می‌توانید به‌واسطه خودپردازها و کارت‌خوان‌های مجتمع‌های رفاهی که بین مسیر شماست، نسبت به پرداخت عوارض اقدام کنید؛ ولی چرا نباید به‌ دنبال روش‌های ساده‌تر بود؟ تا زمانی که تلفن همراه هوشمند در جیب دارید و می‌توانید به سایت‌ها و اپلیکیشن‌های متعدد دسترسی داشته باشید، نیازی به عملکردهای حضوری نیست.

با توسعه صنعت بانکداری، اپلیکیشن‌های حوزه پرداخت که با جدیدترین فناوری‌های روز همگام هستند هم، رشد چشمگیری داشتند و با استقبال کاربران بسیاری مواجه شدند.

این نرم‌افزارها، کم‌وبیش همه امور شما را به‌راحتی و در کم‌ترین زمان ممکن انجام می‌دهند تا وقت بیشتری برای خود ذخیره کنید.

نتایج نپرداختن مالیات عوارضی در سامانه پرداخت الکترونیکی
اگر به تابلوهایی که میان مسیر شما وجود دارند یا در کنار پایگاه‌های دریافت عوارضی احداث شده‌اند، دقت کنید، مبلغ جریمه عدم پرداخت عوارض را در آن‌ها می‌بینید. گفتنی است که این جریمه برای آزادراه‌های مشارکتی، بعد از ۷ روز به‌صورت پلکانی افزایش می‌یابد. روند جریمه، طبق مراحل زیر خواهد بود.

● ارسال پیامک اول برای مالک وسیله
● ارسال پیامک دوم در صورت عدم پرداخت عوارض
● ارسال پیامک سوم در صورت عدم پرداخت عوارض بعداز هشدار دوم
● ارسال اعمال جریمه عدم پرداخت + جریمه اضافی

هزینه استفاده از خدمات جاده‌ای
در تعریف سامانه پرداخت الکترونیکی عوارض، باید بگوییم، خودروهایی که هر روز در اتوبان‌ها و جاده‌های بین‌شهری تردد می‌کنند، در حال استفاده از خدماتی هستند که توسط شهرداری ارائه می‌شود.

مالکان خودرو به‌ازای استفاده از این خدمات، باید مبلغی را به شهرداری بپردازند؛ این مبلغ برحسب معیارهای مختلف تعیین می‌شود.

تا قبل ‌از سال ۱۳۷۹، رانندگان فکر می‌کردند که نیازی به پرداخت منظم نیست و فقط در زمان فروش خودرو می‌توانند این مبلغ را تسویه کنند. اما بعداز اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در سال ۱۳۸۳ مالکان خودرو، موظف به پرداخت عوارضی‌های سالانه شدند، این قانون برای همه وسایل نقلیه یکسان است.
https://jahannews.com/vdciyuavvt1ayz2.cbct.html
jahannews.com/vdciyuavvt1ayz2.cbct.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


توانا
Iran, Islamic Republic of
کاش این خبرو عصری نمیخوندم اونقدر خوشحال شدم دارم غش میکنم دو ساعته بالا پائین می پرم . حالا شب اصلا از خوشحالی خوابم ببره یا نه خدا میدونه