دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
۲۱
علیرضا زاکانی:

بیمارستان گاندی پنج بار اخطار گرفته بود/ برای نخستین بار در تعامل با چین این کشور تأمین مالی می‌کند/ از خرید اتوبوس‌های داخلی پشیمانیم؛ ما مردم را اسیر این خودروسازان نخواهیم کرد

يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۴۴
کد مطلب: 868991
شهردار تهران با اشاره به دستاوردهای سفرش به چین گفت: قراردادهای ما با کشور چین در قالب خرید خودرو و دیگر برنامه‌ها در بخش‌های مختلف بین ۱۲ تا ۱۳ میلیارد یورو است.
بیمارستان گاندی پنج بار اخطار گرفته بود/ برای نخستین بار در تعامل با چین این کشور تأمین مالی می‌کند/ از خرید اتوبوس‌های داخلی پشیمانیم؛ ما مردم را اسیر این خودروسازان نخواهیم کرد
به گزارش جهان نيوز، علیرضا زاکانی روز یکشنبه در صحن شورای اسلامی شهر تهران در خصوص سفر اخیرش به چین گزارشی ارائه کرد و افزود: ما با یک سری کشورها با برنامه ریزی مشخص ارتباط برقرار کردیم که چین یکی از آنهاست تا از تکنولوژی و سرمایه آنها استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه در مرحله اول به ۱۳ شهر چین سفر کردیم و عملا سه قرارداد بسته شد، ادامه داد: خرید ۷۵۱ واگن، یک میلیون دستگاه ون، موتورسیکلت و اتوبوس و موضوع احداث خط ۱۱ متر از جمله این قراردادها بود بعد آن چینی‌ها به تهران آمدند و تفاهمی برای مترو احداث خط ۹ و تونل شهید متوسلیان با آنها انجام شد.

به گفته زاکانی، ساختمان سازی و هتل سازی سر فصل دیگری در خصوص همکاری طرفین است و عدد اولیه ۱۲ میلیارد یورو می‌شد و بعد از آن کارشناسان ما به چین رفتند و برای قرارداد از کارخانجات بازدید و گزارشی در این خصوص ارایه کردند.

وی اظهار کرد: هفته پیش به چین رفتیم و پنج موضوع سرفصل تعریف شد و برای اولین بار به اذعان رییس بانک مرکزی، قرار شد چین تحویل مالی و سرمایه گذاری کند که چیزی بین ۱۲ تا ۱۳ میلیارد یورو کل ارتباط و تعامل است.

زاکانی یادآور شد: تعهدات دولت خرید ۷۹۱ واگن بود و مقدمات فاینانس را هم در این بخش انجام داد، کاری که ۶ سال انجام نشده بود با همت دولت سیزدهم صورت گرفت که جای تقدیر دارد.

وی درخصوص بارش‌های اخیر و آمادگی شهرداری تهران برای خدمات رسانی هم گفت: برای برف روبی با افتخار حدود ۲۱ هزار نیروی خدمات شهری تلاش و کوشش کردند و با یک برنامه ریزی خوب و مجاهدت کارها به خوبی انجام شد بطوریکه مدیرانی داشتیم‌ که ۴۸ ساعت نخوابیدند، که جا دارد از همه تشکر کنم.

بیمارستان گاندی پنج بار اخطار گرفته بود
شهردار تهران در مورد حریق بیمارستان گاندی هم از آتش‌نشانان تقدیر کرد و افزود: با توجه به حجم آتش سوزی و محل، کار ویژه‌ای انجام شد و از شخص وزیر کشور، استاندار تهران و عومل اورژانس که کار انتقال بیماران را به خوبی انجام دادند، تشکر می‌کنم.

زاکانی اضافه کرد: مجموعه‌ای (بیمارستان گاندی) که پیشتر پنج بار تذکر ایمنی گرفته بود اما معاندین و ضد انقلاب سعی کردند که این واقعه و تلاش بزرگ آتش نشانان و مدیریت صحنه را به لکه ننگی تبدیل کنند اما در حوزه عمل، کار بزرگی توسط آتش نشانان انجام شد و هنوز یادمان نرفته چند وقت پیش در اروپا چه اتفاقی افتاد.

برای نخستین بار در تعامل با چین این کشور تأمین مالی می‌کند
شهردار تهران درمورد قراردادهای همکاری شهرداری با چین، همچنین اظهار کرد: در این سفرها پنج جنس سرفصل مالی باز شد؛ با توجه به دو سر فصل تکنولوژی و تأمین مالی چین، برای نخستین بار در تعامل با این کشور، چین وارد عمل شد تا یوزانس انجام دهد و تأمین مالی کند و پا را فراتر گذاشته و شریک ما شود و سرمایه گذاری انجام دهد.

زاکانی افزود: بخش اول تعهدات مبنی بر تأمین ۷۹۱ واگن مترو بود که تأمین مالی آن توسط دولت صورت گرفت. ما با وزارت کشور تفاهم کردیم که ۲۸۰ واگن دیگر نیز به واگن‌های قبل اضافه شود. ۱۱۳ واگن داخلی نیز داریم که ۸۵ درصد آن تولید داخلی است و با همکاری جهاد دانشگاهی، شهرداری، مپنا و بخش خصوصی تولید می‌شود، ۲۸۰ واگن نیز مبتنی بر قرارداد اولیه توسعه می‌یابد و با احتساب واگن‌های داخلی در مجموع به هزار و ۱۸۴ واگن می‌رسد.

ورود اتوبوس‌های برقی چینی تا ۶ماه آینده در صورت انجام پرداخت اولیه
شهردار تهران با بیان اینکه قراردادها یک میلیارد و ۶۷۰ میلیون یورو در بخش حمل و نقل، ۵۷۹ میلیون یورو در حوزه زباله سوز و ۴۰۰ میلیون یورو نیز در بخش هوشمندسازی است، افزود: بسته خودرویی سفر اخیر شامل ۲هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی، ۱۰ هزار ون برقی، ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی برقی شامل ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی شاسی بلند برای مسیر فرودگاه و بخش‌های مشابه است.

به گفته وی، مدت زمان اجرا و جرائم تاخیر هم در این قراردادها پیش بینی شده است و هر زمان که پرداخت اولیه صورت بگیرد تا ۶ ماه آینده، گمرک بندرعباس اتوبوس‌ها را به ما تحویل خواهد داد.

وی ادامه داد: در بخش زباله سوز هم در تهران مشاور گرفته ایم و کارها در حال انجام است و تا پایان همین ماه گزارش مشاور ارائه خواهد شد و اگر مجوزها در اسفندماه از وزارت صمت، استاندارد و محیط زیست اخذ شود، پیش از عید قرارداد نهایی انجام خواهد شد، ۳۰ درصد از هزینه ۵۷۹ میلیون یورویی توسط ما تأمین می‌شود و مابقی را چین مشارکت خواهد کرد و از ۱۲ تا ۱۵ سال این مشارکت ادامه خواهد داشت.

همکاری در زمینه انتقال ظرفیت هوشمندسازی
زاکانی با بیان اینکه در بخش هوشمندسازی نیز شرکت‌های بزرگ چینی به ما مشاوره هایی دادند، گفت: قرار شد پس از ایام عید چینی‌ها سفری به تهران صورت بگیرد تا طرح‌های اولیه ارائه و زمینه انتقال ظرفیت فراهم شود.

وی با اشاره به برگزاری سه جلسه با چینی‌ها درمورد تراموا، تاکید کرد: شورای عالی ترافیک برای چهار خط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ و دو خط سریع السیر از شمال غرب به جنوب شرق و از شمال شرق به جنوب غرب و همچنین دو خط تراموا، دو خط بی آرتی و یک خط اتوبوس، تکالیفی را مشخص کرد.

شهردار تهران با بیان اینکه تراموای چرخ لاستیکی در این سفر مورد بررسی قرار گرفت، اظهار کرد: خط ۸، ۹ و ۱۱ مترو و تونل شهید متوسلیان با رقم ۳.۵ تا چهار میلیارد یورو نیز مورد بررسی قرار گرفت، سه شرکت ایرانی توانمند که مورد اعتماد شهرداری در ساخت و ساز مترو و مورد قبول چینی‌ها بودند، انتخاب شدند و تفاهم سه جانبه ای منعقد شد تا این چهار مورد آغاز شود ما پیش پرداخت نمی‌دهیم و بعد از پنج درصد پیشرفت فیزیکی، تهاتر ملک صورت می‌گیرد.

طراحی هتل، ساختمان، شهربازی و پارک آبی توسط ایرانی‌ها با تکنولوژی چینی
زاکانی با بیان اینکه پشتیبانان مالی چینی برای این طرح ها دو مجموعه هستند، اضافه کرد: در بسته چهارم کاری؛ ساخت هتل، ساختمان و دو شهربازی و یک پارک آبی مطرح شد، ما تفاهم کردیم پنج هتل پنج ستاره با مشارکت آنها ساخته شود، ۲۰۰ هزار واحد مسکن نیز صنعتی سازی شود و دو شهربازی و دو پارک آبی نیز در تهران ایجاد شود.

شهردار تهران گفت: طراحی تمامی این موارد توسط ایرانی ها مبتنی بر مبانی ملی و معماری ایرانی - اسلامی انجام می‌شود و آنچه طلب می‌کنیم تکنولوژی ساخت و سپس انتقال آن است با این تکنولوژی عمر سرمایه‌های شهر حفظ خواهد شد در این بسته پنج میلیارد دلار برای هتل و مسکن و عددی کمتر از ۲ میلیارد دلار برای مراکز تفریحی پیش بینی شده است.

گشایش سرفصل گردشگری برای سالیانه یک میلیون نفر
وی با اعلام اینکه سه ورزشگاه نیز با مشارکت چینی‌ها و تأمین مالی آنها ساخته خواهد شد، گفت: سرفصل توسعه گردشگری برای سالیانه یک میلیون نفر نیز باز شد که جزییات مالی ندارد.

شهردار تهران تأکید کرد: در بخش اول تعهدات برای تأمین واگن با دولت و شهرداری است؛ در فصل دوم تعهد با شهرداری به صورت تنفس یک ساله برای موتور، سه ساله برای اتوبوس، یک و نیم ساله برای تاکسی و ون است.

او همچنین افزود: ۲۷۳ هزار یورو برای اتوبوس های برقی داخلی پیش بینی شده و عملا بیش از ۵۳ هزار یورو از رقم کاهش یافته بطوریکه از ۳۱۶ هزار به ۲۷۳ هزار یورو رسید که آورده گسترده‌ای برای ما به شمار می‌رود، بخش زیادی از این منابع توسط دولت و از سرفصل ماده ۱۲ و صرفه جویی انرژی تأمین می‌شود.

شهردار تهران با بیان اینکه سرفصل جدیدی برای کلانشهر تهران باز می‌شود، گفت: هرکاری برای مردم تهران انجام دهیم کم است؛ کارکردهای ما معطوف به هویت ایرانی - اسلامی و داشته‌های فکری داخلی خواهد بود و تنها انتقال تکنولوژی مدنظر است برای تمامی بخش‌ها بر انتقال تکنولوژی تأکید کرده‌ایم و در ابتدا قطعات و سپس تکنولوژی انتقال خواهد یافت.

شفافیت مدل مالی طرح های شهرداری
زاکانی در پاسخ به پرسش اعضای شورا نیز با بیان اینکه مدل مالی طرح‌ها کاملا شفاف است، گفت: در بخش های ناظر بر تاکسی، اتوبوس، ون و وموتورسیکلت، هوشمندسازی و زباله سوز، ۲۰ درصد اولیه از منابع خارجی تأمین می‌شود و ما ریالی می‌پردازیم و ۸۰ درصد را نیز چینی‌ها یوزانس خواهند کرد برای تک تک این موارد با رییس کل بانک مرکزی بحث و بررسی انجام داده‌ایم.

شهردار تهران همچنین تصریح کرد: بخش اول که در مورد واگن‌هاست، کاملا مشخص است که در مترو استفاده می‌شود در بخش دوم (اتوبوس‌ها) باید شرکت سهامی عام تشکیل دهیم و سهام به مردم و رانندگان فروخته شود.

به گفته او، شهرداری با خلاقیت، تنها می‌خواهد مشکل مردم را حل کند رانندگان ما سهام دار شرکت اتوبوسرانی خواهند شد و از وضعیت خودمالکی و خصوصی خارج و کار حرفه‌ای و دقیق خواهد شد، شهرداری در این زمینه درآمد ثابت و پایدار خواهد داشت، در گذشته با استفاده از امکانات شهرداری، صاحب مال می‌شدند و امروز مردم و رانندگان مشارکت خواهند کرد.

وی ادامه داد: صندوق ذخیره و صندوق بازنشستگی در این زمینه وارد خواهند شد؛ تجهیز سیستم‌های نوین مالی نیز امکانی به این بخش‌ها می‌دهد که ظرف یک سال امور را با کمک مردم دنبال کنند، پول مردم با حساب و کتاب در این بخش صرف خواهد شد و در بورس و مسکن محبوس نخواهد شد.

خلق ثروت برای شهر با مولدسازی
زاکانی با بیان اینکه ما هیچ پولی نمی دهیم، تأکید کرد: همانطور که گفتیم بعد از پنج درصد از انجام کار در خط ۸، ۹ و ۱۱ مترو و تونل شهید متوسلیان، تهاتر کار صورت خواهد گرفت و پیرامون آن مولدسازی خواهد شد. با مولدسازی انجام شده، بیش از این ارقام تهاتر به شهر باز خواهد گشت. ما چیزی نمی دهیم بلکه خلق ثروت و خلاقیت می کنیم.

شهردار تهران با اعلام اینکه برای احداث یک خط شاید سه تا چهار هزار میلیارد تومان پرداخت کرده ایم اما زمینه جدیدی در بحث مترو باز شده که در ابتدا مبلغی را پرداخت نکنیم، گفت: در تأمین پارک آبی و شهربازی هم ما زمین هایی داریم که هم می توانیم این زمین ها را به صورت خام بفروشیم و هم می توانیم زمین ها را مولدسازی کرده و در قالب بورس عرضه کنیم. ما به هیچ عنوان تصدی گری نمی کنیم بلکه زمین ها را مولدسازی خواهیم کرد.

برای گره گشایی از کار مردم وارد موضوع مسکن شده‌ایم
زاکانی با بیان اینکه برای ما دردناک است که مردم مسکن نداشته باشند و اجاره نشین باشند؛ گفت: برای گره گشایی از کار مردم وارد حوزه ساخت مسکن شده ایم. شهرداری تهران در تأمین مسکن استطاعت پذیر وظیفه و مسئولیت مستقیم دارد. هدف گذاری ما نوسازی و ایمن سازی شهر است و مردم می توانند در این قالب صاحب مسکن می شوند. مبلغی که به شهرداری خواهد رسید نیز برای شهر هزینه خواهد شد.

هدف از ساخت ورزشگاه درآمدزایی نیست بلکه ارائه خدمت به مردم است
زاکانی با بیان اینکه تصدی گری ورزشگاه های ساخته شده با شهرداری خواهد بود و اگر بتوانیم این ورزشگاه‌ها را واگذار خواهیم کرد، گفت: در این بخش هدف درآمدزایی نیست بلکه ارائه خدمت به مردم است.

َشهردار تهران با اعلام اینکه ما تأمین مالی خارجی انجام داده‌ایم که توسط دولت و با مشارکت شهرداری صورت می گیرد، اضافه کرد: بخش عمده ای از آن با مشارکت مردم انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: الگوی واگن سازی ما به صورت مشارکت با چینی ها در ارائه خدمات پس از فروش و حرکت به سمت تولید داخلی است و با تمام شرکت هایی که وارد مذاکره شدیم، تفاهم کرده ایم.

قطعی شدن تضامین تأمین خودروهای برقی
زاکانی با بیان اینکه قیمت و تضامین تأمین ۲۷ هزار و ۵۰۰ دستگاه تاکسی، ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس و ۱۰ هزار ون قطعی است، یادآور شد: در بخش زباله سوز، ظرفیت ۶ هزار تنی مطرح شده بود اما مشاور در حال مشورت فنی است تا در نهایت به قرارداد منجر شود.

شهردار تهران با اعلام اینکه طرح جامع ترافیک پیش از این به شورای عالی ترافیک رفته بود و اواخر دهه ۹۰ شهرداری مکلف به اصلاحات شده بود، گفت: ما اصلاحات را اعمال کردیم و به شورای عالی ترافیک ارائه دادیم و این موارد، طرح جامع ترافیک نبود. ما موارد را به کمیسیون عمران و حمل و نقل ارائه دادیم و جلسات بررسی آن برگزار شد.

وی تأکید کرد: ما به هیچ عنوان طرح جامع ترافیک را به شورای عالی ترافیک نبردیم و تنها اصلاحات ارائه شد که به اتفاق آراء در شورا به تصویب رسید.

اجرای خطوط بی آرتی و تراموا کاملاً قانونی است
زاکانی با بیان اینکه اجرای خطوط بی آرتی و تراموا کاملاً قانونی است، یادآور شد: فاصله نظر تا عمل زیاد است؛ بسیار متفاوت است که در صحنه عمل کنیم یا از دور وضعیت را نگاه کنیم.

شهردار تهران با اعلام اینکه هزار و ۸۶۰ اتوبوس در ابتدای کار دوره ششم مدیریت شهری وجود داشت، اظهار کرد: تنها ۸۸۰ اتوبوس در خطوط فعال بود و امروز ۲ هزار و ۸۰ دستگاه اتوبوس در خطوط فعال هستند.

قیمت خودروسازان داخلی ۵۳ هزار یورو از خودروهای خارجی بالاتر بود
وی افزود: ما سه هزار دستگاه اتوبوس داخلی خریداری کردیم اما ۵۰۰ دستگاه به دلیل عدم انجام تعهدات از سوی خودروساز، حذف شد. ما هم پول و هم آبرو داده ایم. به طوری که ۲۷۳ هزار یورو برای خودروسازان داخلی در نظر گرفته ایم. قیمت خودروسازان داخلی ۵۳ هزار یورو از خودروهای خارجی بالاتر بود.

زاکانی با بیان اینکه آنچه برای ما اهمیت دارد خدمت به مردم و آسایش آنهاست، یادآور شد: متولی کار در بخش خودروسازی می گفت که ما هزار و ۹۰۰ مشکل داریم و این عدد بسیار قابل تأمل بود.

از خرید اتوبوس های داخلی پشیمانیم
وی افزود: ما هزینه ۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس داخلی را پرداخت کردیم. در بسته جدید برای شرکت عقاب و اسنا، مبالغی را در نظر گرفتیم و این وظیفه ماست اما اینکه خودروسازان انتظار داشته باشند مردم را اسیر آنها کنیم، قابل پذیرش نیست. مگر می شود ما پول را به خودروسازی بدهیم که خودروهای خود را دپو کرده است؟ اگر این خودروها کیفیت خوبی داشت حتماً خریداری می شد. ما مواردی را هم که خرید کرده ایم، پشیمانیم.

ما مردم را اسیر این خودروسازان نخواهیم کرد.

اگر خودروسازان داخلی اتوبوس با کیفیت و با قیمت مناسب بدهند، حتماً خریداری می کنیم
شهردار تهران با بیان اینکه با آمار اورهال تعداد اتوبوس های شهر به بیش از سه هزار دستگاه رسیده که ۲ هزار و ۸۰ دستگاه در سطح شهر فعال هستند، تصریح کرد: اگر خودروسازان داخلی اتوبوس با کیفیت و با قیمت مناسب بدهند، حتماً خریداری خواهد شد.

وی افزود: در بخش TOD و طرح جامع ریلی، منطقه هفت تعداد سه ایستگاه را بازسازی کرده اما هنوز به نتیجه نرسیده است.

زاکانی با اعلام اینکه اقدامات خوبی انجام شده و حتماً گزارشات آن در اختیار شورا قرار می گیرد، خاطرنشان کرد: نمایندگان بانک مرکزی در سفر اخیر به چین در کنار ما بودند که این حضور بسیار مؤثر بود. بانک شهر بانک واسط ما برای خرید به نمایندگی از بانک مرکزی است.

شهردار تهران با بیان اینکه هزار دستگاه اتوبوس دیزلی از شرکت عقاب، ۵۰۰ دستگاه از اسنا، ۵۰۰ دستگاه از سبلان و ۵۰۰ دستگاه از پارسیان خریداری کرده ایم، گفت: ما از شرکت عقاب و اسنا بسیار رضایت داریم اما برخی خودروسازان بدقولی کرده اند. ۹ هزار و ۷۶۳ میلیارد تومان پرداخت کرده ایم که ۹ هزار و ۵۹۱ میلیارد تومان نقد و مابقی حواله است. ما لیستی از املاک به این شرکت ها ارائه می دهیم و کارشناس رسمی قیمت ها را تعیین می کند.

زاکانی تأکید کرد: ما در تلاش هستیم که کمک کنیم گره خودروسازان داخلی نیز باز شود.
  
شهردار تهران در ابتدای سخنان خود از استاندار تهران و فرمانده سپاه محمدرسول الله (ص) که کنگره ۲۴ هزار شهید پایتخت را به خوبی برگزار کردند، تقدیر و تشکر کرد و درگذشت مدیرکل پایش شهرداری را تسلیت گفت.
https://jahannews.com/vdci3vavzt1aq32.cbct.html
jahannews.com/vdci3vavzt1aq32.cbct.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
دمت گرم...
علی
United Kingdom
ما تحول در تهران را بعد از روی کار آمدن دکتر زاکانی دیدیم. خسته نباشی عزیز مردم تهران.
Iran, Islamic Republic of
هرکه برای مردم کار کند خداوند توفیقشان بدهد
Iran, Islamic Republic of
دولت قرار است 4 میلیون مسکن بسازد شماهم برای گره گشایی از کار مردم وارد موضوع مسکن شده‌اید؟
Iran, Islamic Republic of
شما تونستید خودرو داخلی نخرید رفتید خارجی خریدید ولی مردم زورشون نمیرسه
Iran, Islamic Republic of
مدعی العموم کجاست تا از دست رئیس بیمارستان شکایت کند .
سید
Iran, Islamic Republic of
خدا رو شکر یک نفر حرف من رو زد
Iran, Islamic Republic of
عزیزان به بحث ناترازی برق در کشور توجه فرموده اید
Netherlands
ملت ایران واقعا از خرید ایران خودرو سایپا پشیمان هستن اما چاره چیه وقتی واردات خودرو را ببندن نتیجه اش میشه مصرف فوق العاده بالا بنزین امار تصادف و کشته زخمی شدن بیشمار مردم بی کیفیت بودن خودرو داخلی و قیمتهای سرسام آور ....
Iran, Islamic Republic of
پنج بار اخطار گرفته بود چجوری حلش می کرد؟!!
Iran, Islamic Republic of
از عجایب مملکت ما اینه که مسئولین حتی برای سیستم خودشون از خودروساز داخلی استفاده نمیکنند ولی از مردم انتظار دارند از تولید ملی حمایت کنن؟!
ممدجفر
Iran, Islamic Republic of
خب این مرض رانت‌خواری یک بیماری مسری و واگیرداره
Iran, Islamic Republic of
جناب زاکانی عزیز. تشکر میکنیم از زحمات تان. اما یک سوال پیش میاد. اگر بیمارستانی به چند بار تذکر, باز هم مشکل ایمنی خودش را حل نکرد، فایده این تذکر ها چیه؟!؟.
Iran, Islamic Republic of
من تهرانی نیستم ولی دکتر زاکانی را خوب می شناسم.یک وقتی آمده بود شهر ما بعد از سخنرانی باهاش دست دادم دیدم جانباز هستن. حضرت ابوالفضل یار و یاورش باشه.
Iran, Islamic Republic of
پس شعار نگاه به داخل برای رقبا است ؟!!
Iran, Islamic Republic of
حتی خود حضرت آقا هم که به شدت دنبال حمایت از تولید کنندگان داخلی هستند , نگاه به تولید داخل را تا جایی درست و منطقی دانسته اند که تولید کننده هم به فکر ارتقاء کیفی و کمی محصول خود با قیمت مناسب و منصفانه باشه .نه اینکه هرجوری دلش خواست تولید کنه و با هر قیمتی که دوست داشت به بازار عرضه کنه و به کسی هم پاسخگو نباشه.
علی
Romania
مگر خودرو داخلی را در کره ماه می‌سازند
Iran, Islamic Republic of
خداوند این چین را از شما نگیرد
Iran, Islamic Republic of
حمایت از تولید داخل به سبک شهردار تهران چون تولید کنندگان داخلی به تعهدات خود عمل نکردند، از چینی‌ها خرید کردیم !
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
خدا وکیلی واگن نداریم قبول
ایا بازسازی خود ایستگاه ها نجهیزات خارجی می خواهد
لطفا ایستگاه پانزده خرداد و ایستگاه دروازه دولت را بازدید کنید.

عوض کردن لامپ های سوخته ایستگاه کار سختی است!!!!
تهویه ایستکاه، نظافت ، دیوار کوب ها همه خراب و....
واقعا ناراحت کننده است