شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

نرخ عوارض تردد در محدوده‌های طرح ترافیک

يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب: 868967
همزمان با دویست و سیزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، رقم پایه عوارض تردد در محدوده‌های طرح ترافیک ۱۰۰ هزار تومان اعلام و با ۲۰ رای موافق تصویب شد.
نرخ عوارض تردد در محدوده‌های طرح ترافیک
به گزارش جهان نيوز به نقل از شهر، محمد آخوندی در دویست و سیزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی لایحه شهرداری تهران درباره تعیین عوارض تردد جهت مدیریت ترافیک و تقاضای سفر در سال ۱۴۰۳ با بیان اینکه مباحث مفصلی در زمینه عوارض طرح ترافیک در کمیسیون مطرح شد، اظهار کرد: نظر مشترک کمیسیون بر این بود که هزینه پایه ورود وسایل نقلیه به محدوده‌های طرح ترافیک در هر روز ۱۰۰ هزار تومان باشد، اما سه ضریب نیز داشته باشد.

وی با اعلام اینکه براساس جدول ضرایب مربوط به آلایندگی وسایل نقلیه، ضریب برای خودرو‌های هیبریدی و برقی صفر است، یادآور شد: وسایل نقلیه دارای معاینه فنی برتر تهران ضریب ۰.۸، وسایل دارای معاینه فنی برتر از مراکز معاینه فنی تهران بر اساس دسترسی لازم به سامانه سیمفا، وسایل نقلیه دارای معاینه فنی معتبر ۱، وسایل نقلیه با عمر بیش از ۲۰ سال ۱.۲ است.

آخوندی با بیان اینکه پیشنهاد شهرداری تهران ۷۳ هزار تومان بود، خاطرنشان کرد: پس از مباحث صورت گرفته در کمیسیون، این موضوع مطرح شد که شهرداری از طرح ترافیک به دنبال درآمد نیست و این طرح قرار است بازدارنده باشد.

وی افزود: رفت و برگشت افراد با تاکسی در طرح ترافیک کمتر از ۲۰۰ هزار تومان نخواهد بود و وقتی رقم کمتر برای طرح در نظر گرفته شود، افراد تشویق می‌شوند که با خودرو‌های خود در طرح تردد کنند و این شرایط را برای کسانی که با وسایل حمل و نقل عمومی نیز تردد می‌کنند، به دلیل ایجاد ترافیک ناشی از تردد خودرو‌های شخصی سخت‌تر خواهد کرد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا تأکید کرد: از این لایحه چنین پیامی مخابره می‌شود که اگر قرار است ترافیک و آلودگی هوای یک محدوده کنترل شود ما به دنبال درآمد از آن نیستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه برخی خودرو‌ها در سایر شهر‌ها به راحتی معاینه فنی می‌گیرند و در تهران تردد می‌کنند، یادآور شد: در تهران فرآیند سخت گیرانه و طولانی برای دریافت معاینه فنی اعمال می‌شود؛ درست است که پلیس خودرو‌های دودزا را متوقف می‌کنند، اما باید ضوابطی مشخص شود که بر اساس آن خودرو‌هایی که از تهران معاینه فنی دریافت کرده اند، در پایتخت تردد کنند.

وی با بیان اینکه تردد خودرو‌های با عمر ۲۰ سال باید در طرح ترافیک ضریب ۱.۵ داشته باشند، خاطرنشان کرد: باید از عمر ۱۰ سال به بعد از ضریب ۱.۱ آغاز کنیم و تا ۲۰ سال به ضریب ۱.۵ برسیم.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بسیاری از لایحه‌ها و تجدیدنظرخواهی‌هایی که در قوه قضاییه انجام می‌دهیم برای شهرداری هزینه‌های قابل توجه و سنگینی دارد و ممکن است برای شهرداری چالش برانگیز باشد، اظهار کرد: در حال تدبیر اندیشی هستیم که به جای پرداخت پول در حساب فی مابین با قوه قضایی، ارقام تهاتر شود.

وی ادامه داد: یکی از ظرفیت‌های کمک کننده در این زمینه، طرح ترافیک و هزینه‌های ناشی از آن است. بسیاری از مجتمع‌های قضایی نیز در طرح ترافیک قرار دارند و می‌توان این پیشنهاد را لحاظ کرد.

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز با بیان اینکه خودرو‌های آژانس باید ۶۰ درصد هزینه طرح را بپردازند و پیشنهاد بنده این است که تخفیف برای این خودرو‌ها از ۴۰ به ۶۰ درصد برسد، یادآور شد: تخفیف به ساکنان محدوده طرح ترافیک ۵۰ درصد است و پیشنهاد می‌شود که به ۷۵ درصد برسد.

علیرضا نادعلی سخنگوی شورا نیز با اشاره به زمان شرایط اضطرار که مدارس و در نهایت ادارات تعطیل می‌شوند، خاطرنشان کرد: بعد از چند روز تصمیم گرفته می‌شود که طرح فروخته نشود. باید از زمان شروع شرایط اضطرار، ممنوعیت تردد خودرو‌ها را بلافاصله اعمال کنیم.

وی ادامه داد: شهرداری وظیفه خود را در توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی جهت کاهش آلودگی هوا انجام داده و این ممنوعیت تردد می‌تواند پیوست خوبی باشد.

علی اصغر قائمی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا هم با بیان اینکه در بودجه سنواتی برای پلیس راهور اعتبار در نظر گرفته می‌شود، گفت: با توجه به اینکه بیان شد فروش طرح ترافیک برای بازدارندگی است و برای کسب درآمد نیست، نباید پلیس را به سمت این موضوع سوق دهیم و پیشنهاد ما این است رقم بودجه برای پلیس از محل فروش طرح ترافیک حذف شود.

محسن بیات رئیس اداره املاک و حقوقی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهردرای تهران نیز در این جلسه با بیان اینکه باید بر اساس نرخ تورم اقدام کنیم و اگر بر این اساس نباشد، مصوبه ما در هیئت تطبیق تأیید نخواهد شد، گفت: مصوبه ما مبنی بر ۳۵ درصد افزایش بود، اما در کمیسیون مباحثی مطرح و ۱۰۰ هزار تومان به عنوان رقم پیشنهاد شد که اگر این رقم اعمال شود، بازدارندگی خواهد داشت.

وی افزود: رقم نهایی با اعمال ضرایب در نهایت ۱۸۵ هزار تومان خواهد بود و اگر بر اساس افزایش ۴۵ درصدی نرخ تورم باشد، این عدد کمتر از نرخ تورم خواهد بود.

بیات ادامه داد: وجود وزارت خانه‌ها و ارگان‌های مهم و دانشگاه‌ها در محدوده طرح ترافیک، باعث شده که دستگاه‌های اجرایی تقاضا‌های زیادی در خصوص طرح ترافیک داشته باشند. اگر قرار باشد برای دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه، تخفیف طرح ترافیک را در نظر بگیریم، دیگر دستگاه‌ها نیز مجدداً تقاضای این تخفیف را خواهند داشت و اعمال آن شاید عادلانه نباشد.

وی همچنین تصریح کرد: ارقام در صورتی به پلیس اختصاص داده می‌شود که عملکرد داشته باشد و این عملکرد در معاونت حمل و نقل و ترافیک تأیید شود، در آن صورت رقم درآمدی آن به پلیس اختصاص خواهد یافت.

بیات با بیان اینکه پلیس هیچ گونه جریمه‌ای را برای خودرو‌هایی که طرح ترافیک ندارند، اعمال نمی‌کند، گفت: عدم فروش طرح ترافیک باعث نمی‌شود که خودرو‌ها در محدوده‌های طرح تردد نکنند.
https://jahannews.com/vdcb0wbwzrhb09p.uiur.html
jahannews.com/vdcb0wbwzrhb09p.uiur.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *