يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

جزئیاتی از کانال‌های انتخاباتی تلویزیون

سه شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب: 866520
پیمان جبلی رئیس صداوسیما جزئیاتی از فعالیت کانال‌های انتخاباتی تلویزیون مطرح کرد که نامزدهای انتخاباتی چطور می‌توانند از بستر صداوسیما برای تبلیغات خودشان استفاده کنند.
جزئیاتی از کانال‌های انتخاباتی تلویزیون
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، پیمان جبلی رئیس صدا و سیما با اشاره به رسالت رسانه ملّی در تحقق دو رکن اساسی جمهوریت و اسلامیت نظام مردم‌سالار جمهوری اسلامی ایران اظهارکرد: معتقدیم انتخابات در اشکال مختلفش نقش مهمی در تحقق این دو رکن اساسی ایفا می‌کند. تلاش ما این است چهار راهبرد انتخاباتی مورد تأکید رهبر معظم انقلاب یعنی «مشارکت»، «امنیت»، «رقابت» و «سلامت» را با استفاده از ظرفیت اساسی رسانه ملی در دو بعد مشارکت و رقابت فراهم کنیم. به موجب قانونِ انتخابات در دوره‌های قبل امکان استفاده از ظرفیت‌ صداوسیما برای تبلیغات مجلس وجود نداشت، اما در اصلاحیه قانون این اجازه به رسانه ملی داده شد و ما آن را مغتنم شمردیم. با آنکه قانون ما را مجاز کرده بود، اما خودمان را تکلیف دانستیم تا در مسیر تحقق یکی از دو سرفصل اساسی دوره تحول رسانه ملی که یکی از آنها عدالت‌گستری است، عمل کنیم.

وی با اشاره به فرصت‌های تبلیغ نامزدهای انتخاباتی تصریح کرد: فرصتی برای آن دسته از افراد که در دوره‌های قبل به واسطه عدم تمکن مالی و پشتیبانی جریان‌های قدرت از رقابت باز می‌ماندند فراهم شده است. مهمترین مصداق عدالت انتخاباتی همین فرصت بود که قانون در اختیار ما گذاشت. راه‌اندازی 200 کانال انتخاباتی به تعداد حوزه‌های انتخابیه امری بسیار دشوار و پیچیده بود و لازم می‌دانم از تلاش دست‌اندرکاران به خصوص همکاران فنی سازمان صداوسیما قدردانی کنم. طی 7 روز فرصت تبلیغات انتخاباتی کانال‌ها به صورت 24 ساعته در اختیار تبلیغات نامزدها خواهند بود. به طور متوسط 10 هزار دقیقه در طول هفت روز در اختیار خواهیم داشت و هر نامزد 20 دقیقه فرصت تبلیغات پیدا می‌کند که خودش و حامیانش را معرفی و درباره موضوعات اساسی اعلام نظر کند.

جبلی به ابتکار جدید و مهم در اجتماعی‌سازی تبلیغات انتخابات مجلس اشاره کرد و گفت: شفاف‌سازی به شکل مطلوبی رخ خواهد داد و مردم با سوابق، دیدگاه‌ها و برنامه‌های نامزدها آشنا می‌شوند که در آینده نیز معیاری برای پیگیری‌ها و مطالبات ما از نمایندگان منتخب مدنظر قرار می‌گیرد. معرفی حامیان یک ابتکار جدید و مهم در اجتماعی‌سازی تبلیغات انتخابات مجلس است. حامیان به دنبال جلب مشارکت و تشویق مردم برای رای دادن به آن نامزد هستند. تأکید و تلاش ما رعایت عدالت انتخاباتی در هر حوزه انتخابیه است. ویدئوهای 20 دقیقه‌ای برحسب تعداد نامزدها در هر حوزه انتخابیه طی شبانه‌روز و در بازه زمانی هفت روزه تبلیغات بازپخش خواهد شد. مسلما این فرصت در حوزه‌های پرنامزد کمتر است تا جایی که ممکن است در یک حوزه تنها دوبار بازپخش و در حوزه دیگر تا 20 مرتبه هم بازپخش داشته باشیم. بازپخش ویدئوهای تبلیغی در تمام ساعات شبانه‌روز در شرایط برابر انجام می‌شود.

وی در ادامه به وضعیت استفاده از فرصت تبلیغاتی تلویزیون برای استان تهران که با برخورداری از 30 کرسی در مجلس و 2400 نامزد، موقعیتی استثنایی دارد اشاره کرد و افزود: پاسخگویی به این امر در چهارحوزه انتخابیه استان تهران یعنی تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس از بزرگترین چالش‌های ما محسوب می‌شود. به همین خاطر فقط برای تهران چهار کانال را راه‌اندازی می‌کنیم. راهکار دیگری که برای تهران درنظر گرفته‌ایم آن است که به جای افراد، ائتلاف‌ها از فرصت‌های تبلیغاتی درنظر گرفته شده به تعداد نمایندگان‌شان استفاده کنند. با وجود همه تدابیر امیدواریم ظرفیت ما پاسخگوی نامزدها در تهران باشد که ناگزیر به صرف نظر از حوزه انتخابیه تهران نشویم.

رئیس صداوسیما با اشاره به افزایش کمّی و کیفی برنامه‌های عام انتخاباتی در شبکه‌های مختلف سیما و صدا گفت: به عنوان نمونه در معاونت سیاسی برنامه‌های «بالاتر»، «تصویب شد»، «فراکسیون شهدا» و «خاطرات نمایندگان» این شب‌ها در حال پخش هستند. در معاونت سیما رئالیتی شوی «کتاب قانون» از شبکه اول، «تقاطع» از شبکه چهار و «منطقه آزاد» از شبکه دو و همچنین برنامه «شش در دو» از رادیو تنها چند نمونه از برنامه‌های متنوعی‌اند که برای انتخابات تدارک دیده‌ شده‌اند. در شبکه‌های استانی نیز خاطرات چندهزار دست‌اندرکار برگزاری انتخابات از اقشار مختلف مردمی در دوره‌های مختلف انتخابات ثبت و ضبط شده که در قالب برنامه‌های کوتاهی پخش خواهد شد.

وی با اشاره به افتتاح رسمی کانال‌های انتخاباتی در دهه فجر، خاطرنشان کرد: در روزهای آتی اطلاع‌رسانی پرحجم، دقیق و کاملی انجام خواهد شد تا تمام نامزدها با سازوکار مذکور آشنا شوند. یک وبگاه را معرفی کردیم که هرنامزد ثبت‌نام، وجهی را واریز و برای استفاده از این ظرفیت اعلام آمادگی می‌کند. آیین نامه محتوایی تبلیغات که به تصویب ستاد انتخابات رسیده در اختیار نامزد قرار می‌گیرد و ضوابط فنی، شکلی، محتوایی و قانونی به اطلاع وی می‌رسد.کانال های انتخاباتی در استان‌هایی که کمتر از چهارحوزه انتخابیه داشته‌اند افتتاح و پخش آزمایشی محتوای انتخاباتی از دوهفته قبل آغاز شده است. کانال‌های محلی در زنجان، قزوین، ایلام، یزد، هرمزگان و کهگیلویه و بویراحمد افتتاح شده‌اند و به‌تدریج در مابقی استان‌ها نیز در حال انجام است. خراسان جنوبی، خراسان رضوی، سمنان، قم، سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی هم طی دو سه روز آینده به این فهرست می‌پیوندند و در نهایت دهه مبارک فجر آیین رسمی افتتاح 200 کانال انتخاباتی برگزار خواهد شد.

رئیس صداوسیما در پاسخ به این سؤال که تکلیف افراد رد صلاحیت شده‌ای که در مرحله اعتراض هستند چه می‌شود؛ آیا فرصتی برای استفاده از این امکان دارند، گفت: براساس اعلام شورای نگهبان حتی تا یک روز قبل از شروع تبلیغات نیز امکان تجدیدنظر هست.

بنابراین این فرصت تا آخرین لحظه فراهم است و همه می‌توانند ثبت‌نام و اعلام آمادگی کنند. اما در نهایت اگر فردی نتواند وارد عرصه شود، مبلغی که واریز کرده بود مسترد می‌شود.درباره هزینه تبلیغاتی درنظرگرفته شده برای ثبت‌نام، در تلاشیم عدالت را رعایت کنیم. وجوه درنظر گرفته شده در حوزه‌های انتخابیه مختلف، متفاوت است و از تمام نامزدهایی که در یک حوزه هستند به یک میزان دریافت خواهد شد. قانون اجازه داده سازمان صداوسیما هزینه تمام شده را از نامزدها دریافت کند. بااین حال هزینه اعلامی نسبتی با هزینه تمام شده ندارد و یک مبلغ حداقلی را درنظر گرفتیم و امیدواریم همه بتوانند استفاده کنند.

وی در پایان افزود: رعایت بی‌طرفی در انتخاباتی با 12 هزار نامزد امری دشوار است. چندهزار ناظر خواهیم داشت که برمحتوای ویدئوهای تهیه شده نظارت می‌کنند تا از بروز موارد احتمالی چون تعرض به افراد یا ادعاهای بی‌اساس در تبلیغات گرفته شود. خودمان را در معرض چالش قرار دادیم تا تجربه مردمی‌سازی و اجرای عدالت در انتخابات را عملیاتی کنیم.
https://jahannews.com/vdcewp8v7jh8pni.b9bj.html
jahannews.com/vdcewp8v7jh8pni.b9bj.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *