شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۷

فرماندهی سردار رادان در پلیس یک ساله شد/ از انهدام ۱۸۰۰ باند سرقت تا ارتقا سطح منزلت اجتماعی پلیس

شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۰
کد مطلب: 866083
یک سال از حضور سردار رادان در فراجا گذشت و این در حالی است که طی یک سال گذشته بیش از ۱۸۰۰ باند سرقت منهدم و سطح منزلت اجتماعی پلیس افزایش داشته است.
فرماندهی سردار رادان در پلیس یک ساله شد/ از انهدام ۱۸۰۰ باند سرقت تا ارتقا سطح منزلت اجتماعی پلیس
به گزارش جهان نيوز، با مرور روزهایی که در یکسال فرماندهی سردار رادان بر فراجا گذشت و البته کنار هم گذاردن سخنان وی در روز معارفه و عمل این فرمانده مقتدر پلیس، که: «عهد می بندم آسایش خود را مشتاقانه فدای آرامش شهروندان کنم» و «سایه رحمت فراجا در همه جا و بر سر هر ایرانی گسترده است و دست اقتدارش مدافع حق ملتی است که سزاوار هرگونه جان فشانی و فداکاری است»، می‌توان به این نتیجه رسید که در 365 روز اخیر با وجود تلاطمات مختلف اجتماعی، فراجا کارنامه قابل قبولی داشته است.

امنیت مثال زدنی؛ از نوروز تا اربعین و سالگرد اغتشاشات
این مهم را باید در اجرای موفق طرح نوروزی، با وجود افزایش سفرها و ترددهایی با ضریب امنیت بالا در جاده ها و شهرهای کشور دید؛ و در برگزاری مراسم بزرگ، ملی و معنوی اربعین حسینی در امنیت کامل، از خروج اولین زائر از کشور تا ورود آخرین نفر آنان به کشور، مشاهده کرد.

امنیت و احساس امنیت را باید در کنترل اجتماعی صورت گرفته در سالگرد اغتشاشات 1401، آن هم با همه سم پراکنی ها و مانور دشمنان و فراخوان های ریز و درشت معاندان داخلی و خارجی، تعریف نمود؛ حتی سرعت عمل پلیس در حل پرونده های مهم و تلخی چون قتل داریوش مهرجویی نیز، وجهی دیگر از فعالیت های امنیت ساز پلیس در یکساله اخیر بوده است. 

اجرای طرح های انتظامی گسترده از مقابله با سرقت تا اراذل و اوباش و خانه های پلاک قرمز
فراجا در دوران یکساله فرماندهی سردار رادان، توانست در حوزه های مختلف ماموریتی، خاطرات خوب و امنیت پروری را در ذهن عموم جامعه به جای بگذارد. « مقابله قاطع با ناامنی های اجتماعی و جرائم خرد و کلان» و اجرای طرح های مقابله ای با انواع جرائم با هدف افزایش هزینه جرم برای مجرمان، مهم ترین اقدام پلیس در راستای افزایش امنیت و احساس آن در جامعه در یکسال اخیر بوده است؛ اجرای بیش از 122 طرح مقطعی، عملیاتی و منطقه ای در سطح کشوری با هدف شناسایی و دستگیری سارقان حرفه ای، سابقه دار، متواری، تحت تعقیب و انهدام بیش از یک هزار و 800 باند فعال سرقت در کل کشور، کاهش 13درصدی سرقت از منازل، افزایش 23 درصدی کشف قاپ زنی ها در یکسال گذشته، گواهی روشن بر عزمِ جزم فراجا بر سد کردن راه سارقان و افزایش آرامش خاطر برای هموطنان است.

اجرای طرح برخورد با اراذل و اوباش و از بین بردن هیمنه پوشالی آنان، در راستای پاسخگویی به مطالبات مردمی و البته پاک کردن جامعه از لوث وجود این طاغیانِ متمرد از قانون که ارمغان آور آرامش و امنیت شهروندان بوده و هست، را نیز می توان یکی دیگر از طرح های موفق و ادامه دار پلیس در راستای حفظ و اعتلای امنیت عمومی عنوان کرد؛ از آنجاکه برقراری امنیت و احساس آن در جامعه، همواره اولویت فراجا بوده و  هست، پلیس هیچگاه در برخورد با اراذل و اوباش که با ایجاد رعب و وحشت به دنبال ارتکاب اعمال مجرمانه خود هستند، اجازه عرض اندام نداده و مماشات به خرج نمی دهد و گردن آنانی که هوس گردن کشی کنند را به حکم قانون خواهد شکست.

از آنجاکه، حضور معتادان متجاهر و وجود خانه هایی معروف به «پلاک قرمز» که بارانداز افراد بی خانمان و معتاد است، علاوه بر از بین بردن زیبایی شهر، موجب ناامنی برخی محلات شده بود، پلیس چونان همیشه و برای افزایش هرچه بیشتر امنیت نقاط مختلف شهر، وارد عمل شد و طرح ساماندهی معتادان متجاهر و تعیین و تکلیف خانه های پلاک قرمز را اجرا کرد که گرچه با تقدیر و تشکر ساکنان این محلات از پلیس، همراه بود اما فراجا همواره در این مسیر گام های تکمیلی خود را برداشته و بر آن است که شهروندان دیگر شاهد این مظاهر ناخوشایند و ناامن کننده نباشند.

اجرای 56 مرحله طرح سراسریِ مقابله با قاچاقچیان و فصل الخطاب سردار رادان مبنی بر اینکه «سال سختی را برای قاچاقچیان در دریا و خشکی خواهیم ساخت چراکه علاوه بر آسیب‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاران را دچار ناامیدی و جوانان را دچار چالش می‌کنند» و مقابله با انواع کالای قاچاق ورودی و خروجی و خودروهای شوتی در مرزها ومحورهای مواصلاتی، محل های دپو و سطح عرضه، از دیگر وعده های در حال اجرای سردار رادان بود که همواره ادامه داشته و دزدان عرصه کلان اقتصادی، بدانند که پلیس دست از برخورد با آنان برنمی دارد چراکه این افراد به واقع برهم زنندگان نظم اقتصادی و حتی امنیت جامعه هستند.

کیفیت بخشی به خدمات انتظامی با ارتقای هوشمندی پلیس
درست یکسال پیش، سردار رادان در سخنرانی روز معارفه اش، پس از حمد و ستایش خداوند و تقدیر از «اعتماد فرمانده معظم کل قوا برای به دوش کشیدن بار گران فرماندهی فراجا» بر « بهره مندی از آخرین یافته های دانش و فناوری» تاکید کرد و این مهم، در قالب هوشمندسازی بخش های مختلف خدمت رسانی به مردم و عقب نماندن از حوزه های دانشی و علمی، ظهور و بروز داشت؛ تسهیل، تسریع و «کیفیت بخشی» در ارائه امور انتظامی به مردم از جمله صدور گذرنامه الکترونیکی در ایام اربعین و دیگر مقاطع سال، راه اندازی اپلیکیشن «پلیس من» و کاهش هدررفت وقت و زمان شهروندان و دریافت غیرحضوری خدمات انتظامی، افتتاح بخش مانیتورینگ و امکان پایش تصویری مرز از ستاد فرماندهی فراجا، تشکیل بانک اطلاعاتی برای سارقان حرفه ای، ارتقای کشف علمی جرائم و بهره گیری از دستگاه های پلاک خوان سیار تنها گوشه هایی از ارتقای علمی پلیس و استفاده از توان تکنولوژی های روز است.

یکی از مهمترین دستاوردهای فراجا در یکسال اخیر، «الحاق تجهیزات جدید پلیسی در حوزه ناوگان زمینی (خودروهای جدید)، هوایی (بالگرد و پهپاد) و دریایی» در راستای کشف سریعتر انواع جرائم، مقابله با قاچاق کالا، افزایش توان رزم در حوزه های مختلف ماموریتی، کنترل مرزها و همچنین حوزه جاده‌ای است که هرکدام از این موارد باتوجه به گستردگی فعالیتشان، از فناوری های جدید و به روز بهره برده و امنیت پایدار را برای مردم به ارمغان می آورند.

تغییر در جذب و گزینش نیروی انسانی/ عضویابی هدفمند
سردار رادان به عنوان فردی که سال های متمادی در بخش های مختلف این سازمان خدمت کرده و «اعتماد به سرمایه انسانی و توان داخلی» را مهم ترین رکن پیشرفت این سازمان می داند، بر آن شد تا در یکسال فرماندهی خود، رویه گزینش و جذب نیروی انسانی را متحول کرده و «عضویابی و شناسایی هدفمند» افراد مجرب، متعهد و متخصص را با هدف بهینه سازی و افزایش کارآمدی سازمان در راستای رسیدگی بهتر به مطالبات مردم و اجرای شایسته تر ماموریت های متنوع پلیس، اجرایی نماید؛ «برقراری نظام شایسته شناسی و شایسته گماری»، آن وعده برجسته سردار رادان در سخنرانی روز معارفه بود که با تمام توان ادامه دارد. پذیرش و آموزش تخصصی بیش از 6 هزار و800 نیروی متخصص و برگزاری 800 کارگاه آموزشی در حوزه های مختلف با هدف افزایش احساس امنیت، در یکسال اخیر، عهدی بود که اجرایی شد.

استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی، پیش فرض تحقق آرمان «پلیس مقتدر و حرفه ای؛ امین و مردمی»
آرمان «پلیس مقتدر و حرفه ای؛ امین و مردمی» در حالی از سوی سردار رادان اعلام شد که یکی از مهم ترین وجوه تحقق این آرمان، استفاده از ظرفیت مشارکت مردمی است، چراکه هر زمان، مردم همپای حافظان امنیت شدند، استیلای امنیت را بیش از پیش احساس کردیم. «تقویت شورای معتمد پلیس» در کلانتری ها ناظر به تعامل بیشتر اقشار مردم و ریش سفیدان محلات، همان اِلمان «بازتر کردنِ میدان ابتکار، نوآوری و تصمیم گیری های شجاعانه» است که در دوران اخیر فرماندهی پلیس شاهد آن هستیم.

ارتقای سطح منزلت اجتماعی پلیس، وعده ای در حال اجرا
بطور حتم، بالا بردن انگیزه خدمتی در پرسنل پلیس و ارتقای سطح منزلت اجتماعی این کارکنان خدوم، همواره مدنظر سردار رادان بوده و وی با تاکید بر لزوم تامین مسکن ملکی و شروع ساخت 100 هزار منزل سازمانی در کل کشور، این مهم را در دوران فرماندهی یکساله خود، آغاز کرد؛ افزایش نسبی حقوق و دستمزد پلیس و تا حدودی بهبود وضعیت اقتصادی اعضای این سازمان بزرگ و خدمتگزار، یکی دیگر از ابعاد « ارتقای سطح معیشت و منزلت کارکنان و خانواده های فداکارشان» است که خوشبختانه با وجود مشکلات مختلفی که بر سر راه وجود داشت، این کار در همه استان ها، کلید خورد، البته اگر ارتقای سطح معیشتی و اقتصادی پلیس با هم افزایی و دغدغه مندی بیشتر دولت و مجلس همراه باشد، مطمئنا طی این مسیر دشوار، سهل تر خواهد بود.

رسیدگی به وضعیت خودروهای رسوبی، به کجا رسید؟
وعده رسیدگی به وضعیت خودروهای رسوبی در پارکینگ ها و استرداد آنها به مالکانشان یکی دیگر از برنامه های در دستور کار سردار رادان در طول یکسال گذشته بود، با وجود آنکه اجرای کامل این برنامه نیازمند هم افزایی دیگر دستگاه های مرتبط است، اما فراجا در حوزه ماموریتی و وظیفه خود در این مورد ورود خوبی داشته و در میانه کار قرار دارد که به امید خدا با پای کار آمدن سایر نهادهای ذیربط این مهم نیز به سرانجام می رسد.

خالی از لطف نیست در این بخش اشاره ای به کاهش حدودا 3 درصدی جان‌باختگان و مصدومان حوادث رانندگی نسبت به مدت مشابه سال گذشته نمائیم. استفاده حداکثری از دوربین البسه پلیس در حوزه کنترل ترافیک و تکمیل ظرفیت بهره گیری از دستگاه های سیار ثبت کروکی در سرصحنه، از دیگر موارد قابل بیان و مورد توجه، است.

بهره گیری از تجربیات بازنشستگان
« اتکاء به تجربه پیشکسوتان» و استفاده از خِبرگی بازنشستگان، خود را در بهره گیری از توانمندی های «کارآگاهان بازنشسته پلیس آگاهی» نشان داد، که اولین اثر تلفیق تجربه گرایی پیشکسوتان و نشاط و توان جوانان، تسریع در رسیدگی، حل پرونده ها و کشف جرائم، است.

نظارت برون سازمانی و مردمی بر عملکرد پلیس
البته باید گفت، باوجود همه تلاش های صورت گرفته در راه ارتقای امنیت و احساس آن و حتی تقدیم شهید در این راه، ممکن است در میان حجم زیادی از ماموریت های پلیس که از حیّز شمار خارج است، برخی کاستی ها نیز دیده شود که گرچه می دانیم مردم، همواره فرزندان خود در سازمان پلیس را با این قصور و نقصان قضاوت نمی کنند، اما این اطمینان را به افکار عمومی نیز می دهیم که فراجا همواره در حال پالایش های درون سازمانی است تا تعداد اشتباهات و کمبودهای خدمتی را به کمترین حد ممکن برساند.

یکی از مهمترین بخش های مورد تاکید سردار رادان چه در سخنان روز معارفه و چه در دیدارها و بازدیدهای سازمانی، را می توان «حاکمیتِ انضباطِ سازمانی» و توجه به نظارت های درون و برون سازمانی بر عملکرد فراجا دانست، نظارت های داخلی بر رفتار پرسنل که به کمک دو بال فرماندهی و مبادی انجام شده و نظارت های بیرونی که بیشترین اهمیت را برای فرمانده دارد، سامانه نظارت همگانی 197 است که درواقع، در اینجا، مردم، بر منش و عمل پلیس نظارت داشته و این مورد در بیش از یک میلیون و 600 هزار تماس مشارکتی مردم با سامانه 197 خود را نشان داده و می دهد.

یکی دیگر از عرصه هایی که پلیس، داوطلبانه خود را در معرض نظارت و دریافت نظرات از مردم قرار داده است، تقویت اقدامات این سازمان در حوزه نظرسنجی و افکارسنجی است که راه اندازی بخش رسانه ای «پلیس سرزده» و اخذ بی واسطه دیدگاه مردم در مورد عملکرد پلیس در هرکدام از حوزه های ماموریتی، گواهی بر اهمیت رأی افکار عمومی برای فراجا، است.

اهمیت تعامل دوسویه پلیس با اصحاب رسانه
یکی از محوری ترین منویات فرمانده فراجا توجه به حوزه «اطلاع رسانی و نقدپذیری و پاسخگوییِ صادقانه» بوده که این سازمان توانسته است با تقویت بهره گیری از پتانسیل های فرهنگی، اجتماعی و رسانه ای، اقدامات ایجابی خود را افزایش دهد؛ همکاری و حضور بی آلایش و البته با رعایت قید سرعت پلیس در رسانه ها و ملزم کردن خود به پاسخگویی در مواردی که ذهن جمعی جامعه را درگیر کرده، نشان دهنده شناخت رسانه و تاثیر آن از سوی مسئولان این سازمان به خصوص معاونت فرهنگی اجتماعی فراجا است، در سالی که گذشت، تعامل میان خبرنگاران به خصوص صدا و سیما با فرماندهان فراجا تا حد زیادی تقویت شد البته که می طلبد اصحاب رسانه نیز نسبت به مسائل حوزه پلیس و پوشش از جان گذشتگی های ماموران این سازمان حساس تر و با کیفیت تر عمل نمایند.

پلیس با ورود به عرصه رسانه ای مجازی و راه اندازی تلویزیون اینترنتی و البته افزایش تولیدات فیلم و سریال هم برای رسانه ملی و هم شبکه خانگی، گام بلند دیگری در راستای استفاده از توان رسانه ای، فرهنگی و اجتماعی برداشته است؛ تهیه 8 فیلم سینمایی و پیش تولید 6 سریال پلیسی، راه اندازی تلویزیون اینترنتی بر بستر تلوبیون با پخش 250نفر ساعت، 13هزارو 850 نفر ساعت تولیدات امور هنری و تولید وانتشار بیش از 25هزار کلیپ و ویدیو از خدمات پلیس در فضای مجازی  بخش کوچکی از اقدامات هنری و فرهنگی پلیس در یکسال گذشته است. به موارد پیش گفته باید حضور موثر پلیس با هدف آگاهی بخشی و آموزش دهی به اقشار مختلف جامعه در تمام سکوهای فضای مجازی و بهره گیری از ظرفیت رسانه های جدید، پیام رسان ها و سرویس های داخلی را نیز اضافه کرد.

اقدامات تنش زدای پلیس در برخورد با کشف حجاب
پلیس در یکسال اخیر با ارسال پیامک های هشداری، اطلاع رسانی مناسب و زمان دادن به هنجارشکنان حوزه حجاب تا 3 مرتبه و ایجاد امکان اعتراض به هر پیامک، توانست با کمترین سطح تماس و تنش در این عرصه، وظایف قانونی خود را به انجام رساند.

طرح های تحولی فراجا در سال پیشِ رو
برنامه ریزی و اجرای «طرح کنترل کاهش آسیب های اجتماعی» با محوریت کلانتری ها و با همکاری مراکز مشاوره و مددکاری و آموزش همگانی در سه حوزه، کنترل اعتیاد، حاشیه نشینی و مفاسد اخلاقی یکی از طرح های تحولی فراجا در سال پیشِ رو است.

از دیگر اقدامات تحولی فراجا نیز می توان به اجرایی شدن طرح «پابند الکترونیک سارقان» اشاره کرد که با هدف ارتقاء هوشمند توان کشف و پیشگیری از سرقت و در راستای بهره گیری از فناوری های نوین جهت نظارت بیشتر بر فعالیت محکومان خارج از زندان، کلید خورده ،پس از آسیب شناسی در کل کشور اجرایی خواهد شد.

کربلای فراجا و تقدیم بیش از 72 شهید در راه اعتلای امنیت
سردار رادان، «به حرمت دوستان شهیدش»، عهد بست که از حفظ و برقراری و ارتقای امنیت لحظه ای عقب ننشیند و تبدیل شدن فراجا به کربلایی دیگر با تقدیم بیش از 72 شهید در یکسال اخیر و در راه حفظ و اعتلای امنیت، گواهی بر این عهد ناگسستنی است، رسیدگی به خانواده شهدا یکی از موهبت های مغتنم برای فراجا است و البته دستگیری و سپردن قاتلان و عاملان شهادت ماموران جان بر کفمان به دست محاکم قضائی نیز به جد پیگیری شده و این امر را فریضه ای بر عهده سازمان می دانیم.

به امید خداوند مهربان و همراهی پرسنل مخلص و جان بر کف پلیس، در شروع سال دیگری از خدمت سردار رادان در مقام فرماندهی که البته در تداوم حضور و خدمت چهل ساله وی است، با مردم عهدی استوارتر از قبل می بندیم که شهروندان شاهد خدمت حداکثری از سوی پلیس باشند، البته در این میان باید سایر دستگاه ها و سازمان هایی که سهمی در برقراری و ارتقای امنیت دارند نیز به نقش تاثیرگذار خود واقف بوده و عمل نمایند، چه در صورت هم افزایی بین بخشی است که امنیت به کمال حاصل می شود.
https://jahannews.com/vdcivqavpt1aqu2.cbct.html
jahannews.com/vdcivqavpt1aqu2.cbct.html
مرجع : تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
سلام سردار عزیز منزلم بیش از یک سال است در قزوین سرقت شده فیلم سارقان تحویل شده است ولی تا کنون هیچ اقدامی نشده
Iran, Islamic Republic of
سلام منزل بنده هم چهار ماه پیش سرقت شد
سارقین را می شناسم اما نیروی انتظامی ازمن شاهد میخواد
الان دزدها راست راست می کردند و به ریش من مالباخته می خندند
انشاالله سردار رادان عزیز به تدریج این چند تا دوربین بی حجابی را هم جمع خواهد کرد تا ملت نفس راحتی بکشند...
Iran, Islamic Republic of
این تذکر و هشدار پیامکی به زنان بدپوشش جز اینکه بی حیایی و بی غیرتی برخی زنان و مردان را افزایش داده نتیجه دیگری نداشته!!
Iran, Islamic Republic of
سردار کاش یه مقدار سختگیریها و نظارتهای قوی تر در کلانتریها و پاسگاههای انتظامی وضع می کردید
علیرضا قدیری
Iran, Islamic Republic of
جناب آقای سردار رادان عزیز . خواهش می کنم یک کاری کنید که سرقت (منزل - خودرو- کیف قاپی و ...) اصلن پیش نیاید. چون همه می دانیم که پیگیری برگشت مال مسروقه خیلی سخت و در مواقعی غیر ممکنه! و مالباخته علاوه بر آسیب مالی، آسیب روحی و معنوی مبتنی بر سلب امنیت و آرامش و آسایش میبینه. چیزی که سردار رادان گرامی شبانه روز داره برای این امر زحمت می کشه. پس هر چه بیشتر دزدهای سابقه دار رو تحت نظر قرار بدید . ممنونم از زحمات پلیس
Iran, Islamic Republic of
دقیقا از زمان فرماندهی ایشون دزدی چند برابر شده
ماشین و موتور و وسایل باغ چندتا از رفیقام دزد برده و الان بیشتر از ۱ سال و نیم درگیرشدن و هیچی به هیچی