دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

درباره شهید سلیمانی این کتاب‌ها را بخوانید

پنجشنبه ۱۴ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۴۳
کد مطلب: 865032
۸۰۰ عنوان کتاب درباره شهید سردار سلیمانی منتشر شده است‌، با وجود اینکه عمده ناشران ونویسندگان از سر عشق و علاق به شهید تلاش کردند تا ادای دین کنند،‌ شمار آثار شاخص چندان بالا نیست.
درباره شهید سلیمانی این کتاب‌ها را بخوانید
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم،  در چهار سال گذشته از واقعه شامگاه 13 دی ماه و شهادت سردار قاسم سلیمانی بیش از 800 عنوان کتاب درباره این شهید منتشر شده است،‌ بسیاری از نهادهای فرهنگی‌، ناشران و نویسندگان نسبت به شهید احساس وظیفه کرده و با انتشار کتاب به ادای دین پرداخته‌اند.

در کنار اینکه انتشار این حجم از کتاب نشانه علاقه و ادای دین مردم به سردار شهید سلیمانی است،‌ اما همه این آثار نتوانسته‌اند،‌ در مقام کیفیت واجد شرایط لازم باشند.

عمده آثار منتشر شده در حوزه خاطره‌نگاری، زندگی‌نامه و شعر هستند. سهم ناشران استان‌های تهران، قم و مشهد بیش از سایر استان‌هاست و سال‌های 98 و 99  اوج فعالیت ناشران در این زمینه است.

محتوای کتاب‌ها حکایت از آن دارد که به رغم حجم انبوه کتاب‌های منتشر شده،‌ آثار متقن، جامع و بدیع در همه گونه‌ها و فرم‌ها انگشت‌شمار است.

در این گزارش به معرفی شاخص‌ترین کتاب‌های منتشر شده در این زمینه که به تایید بنیاد حفظ و نشر آثار شهید سپهبد قاسم سلیمانی رسیده است،‌ پرداخته‌ایم:

«از چیزی نمی‌ترسیدم»
این کتاب که مزین به یادداشت رهبر معظم انقلاب شده است نخستین اثر چاپ شده توسط انتشارات «مکتب حاج قاسم» محسوب می‌شود و شامل دست نوشته‌های شخصی شهید سلیمانی از دوران کودکی و زندگی در روستای قنات ملک کرمان تا میانه مبارزات انقلابی در سال 57 است. کتاب ازچیزی نمیترسیدم، زندگی نامه‌ای است که شهید با دست مجروحش نوشته. شرح زندگی مردی از دل روستایی دورافتاده در کرمان که چند دوره از زندگی ساده و کوتاهش را روایت کرده که نشان می‌دهد از چوپانی به جایگاه بلندی رسید.

عزیز زیبای من
تمام لحظات زیستن مردی از جنس خدا، مردی چون حاج قاسم سلیمانی که عزیز شدۀ دلهاست، خواندنی است و شنیدنی. اما اینکه سه روز آخر زندگی این مرد بزرگ چگونه گذشته و‌ چطور با نزدیکانش خداحافظی کرده و به سمت نور رفته است، ماجرای شنیدنی‌تری دارد.

کتاب «عزیزِ زیبای من» روایت مستندی برگرفته از صحبت‌های فرزندان و دوستان حاج قاسم از هفتاد و دو ساعت آخر زندگی پر برکت ایشان است.

پی نما از چیزی نمی ترسیدم
بنیاد حفظ و نشر آثار شهید سپهبد قاسم سلیمانی در اقدامی بسیار عالی امکان مطالعه این خاطرات را برای کودکان و نوجوانان فراهم نموده است. این بنیاد با تبدیل این خاطرات به یک کمیک استریپ زیبا و جذاب یک حرکت فرهنگی تمیز انجام داده است.

«پی نمای از چیزی نمی ترسیدم» خاطراتی است که شهید سلیمانی از دوران طفولیت خود تا زمان انقلاب از زندگی خود گفته‌اند. این اثر به کودکان نشان می‌دهد چگونه ایشان در مقابل ظلم عمال حکومت پهلوی می‌ایستادند و با خودسازی،ورزش و کار برای خانواده شخصیتی محکم و استوار ساخته است. انقلاب اسلامی این امکان را فراهم کرد تا مستضعف‌ترین افراد این جامعه که روح ایمان و اسلام در وجود آن‌ها متبلور شده رشد پیدا کنند و به سردار سپاه این کشور برسند. این کتاب را بخوانید تا ببینید چگونه سردار سلیمانی به جوانی تبدیل شد که از چیزی نمی‌ترسید.

سربازنامه
سربازنامه منظومه‌ای است حماسی ملی و آئینی تلفیقی از اسلوب متون منظوم فارسی پیرامون افسانه‌ها و اساطیر، باستان و آموزه‌های دینی و انقلابی امروز ایران زمین با این تفاوت که روایت این منظومه نه بازنویسی افسانه‌های دوردست و کهن است و نه قهرمان آن، اسطوره‌ای خیالی. 

داستان سربازنامه صرف نظر از آرایه‌ها و استعاره‌های شاعرانه افشین اعلا، روایتی مستند و واقعی از حماسه‌هایی است که در سال‌های اخیر پیش چشم ایرانیان و جهانیان به وقوع پیوسته است. قهرمان آن نیز سردار عاشق و مجاهدی است که پاره‌ تن ایرانیان این روزگار و نماد اقتدار و امنیت این آب و خاک بود. شهید جاودانه‌ای که به دلیل مبارزه‌ بی امان با خون خوارترین دشمنان بشریت، نه فقط نزد ایرانیان محبوبیتی بی‌نظیر داشت که پشت و پناه ملت‌های مظلوم منطقه بود؛ ملت‌هایی که در برابر هجوم داعشیان دست پرورده‌ی غرب، اسراییل و برخی حاکمان وهابی عرب، جز جمهوری اسلامی ایران و رهبر نستوه انقلاب و خیل مجاهدان جان بر کف ایشان حامی و دادرسی نداشتند.

سردار سربداران
58 شعراین مجموعه ، از میان 225 اثر انتخاب شده و در دو بخش تدوین یافته اس : بخش اول که 33 شعر را دربر می‌گیرد، از میان 167 شعر گزینش شده است و سروده شاعران نام آشناست. بخش دوم 25 شعر گزیده شده از میان 58 اثر برگزیده‌ای است که به کنگره ملی شعر سردار سربداران ارسال شده است.

در حقیقت نزدیک به 450 شعر به دبیرخانه کنگره رسیده که در ارزیابی مقدماتی 58 شعر باقی ماند و از این تعداد نیز 25 شعر انتخاب شد. ملاک‌ها و شاخص‌های انتخاب مجموعه اشعار این کتاب بر اساس سلامت و سادگی زبان، صمیمیت و دوری از تکلف، بهره‌گیری شایسته از خیال، پرهیز از شعارزدگی، اندیشه توحیدی و ریشه دار، شهادت باوری عمیق و هماهنگی همه عناصر در ساختاری یکدست و خالی از خلل بوده است.

کوچک مرد
«کوچک مرد» منظومه‌ای از کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم» زندگینامهٔ خودنوشت شهید سلیمانی است که با روایتی جذاب و نثری شاعرانه و زیبا از روزهای پر فراز و نشیب کودکی سردار شهید حاج قاسم سلیمانی حکایت می‌کند. این کتاب با اشعار روان و جذاب طیبیه شادمانی برای مخاطب کودک  روایت شده است تا کودکان کشورمان با شخصیت بزرگی چون حاج قاسم سلیمانی و قهرمان کشورمان و جهان اسلام آشنا شوند.
 
بر مدار مزار

کتاب «بر مدار مزار»؛ روایت‌هایی از زائران مزار حاج قاسم سلیمانی به قلم فروغ زال و با مشارکت بنیاد مکتب حاج قاسم از سوی انتشارات «راه یار» منتشر شد.

پسرم قاسم
کتاب حاضر، حاوی خاطرات والدینی از سراسر کشور است که پس از شهادت سردار سپهبد حاج «قاسم سلیمانی»، فرزندان تازه متولد خود را قاسم نامگذاری کردند.

رجعت
کتاب «رجعت»؛ خاطرات مردم کرمان از ایام شهادت حاج قاسم سلیمانی به قلم مرضیه ذاکری و با مشارکت بنیاد مکتب حاج قاسم از سوی انتشارات «راه یار» چاپ و روانه بازار نشر شد.

روایت رستاخیز
کتاب حاضر، در دو فصل تدوین و نگارش شده است: بخش اول، خاطرات مربوط به مردم جمهوری آذربایجان از ایام شهادت سردار سلیمانی است و بخش دوم، خاطرات مردم تبریز از آن ایام را روایت می‌کند.

کلنا قاسم
کتاب کلنا قاسم، خاطرات مردانی هست که در سوگ شهیدی گریه می‌کنند که برخی از آن‌ها تاکنون او را از نزدیک ندیده‌اند. مردی که فرماندهی دل‌ها را در دست داشت. این کتاب، روایت مظلومیت شیعه و استواری جوانان مقاومت در مقابل ظلم‌وستم حکومت‌های مستکبر جهان هست. مردانی در این کتاب برای شما خاطره می‌گویند که با هدف آزادی جنگیدند و هم‌اکنون در بند زندان‌های آل‌خلیفه هستند؛ اما همچنان استوار و امیدوار به گرفتن انتقام خون فرماندۀ خودشان مقاومت می‌کنند. روایت خاطرات زندانیان بحرین از شنیدن خبر شهادت شهید سلیمانی.

مرا بپذیر
کتاب «مرا بپذیر» روایتگر مبارزه و نبرد‌های تن به تن حاج قاسم سلیمانی با نیرو‌های بعثی، اشرار مسلح سیستان و بلوچستان، طالبان و بخصوص داعش است.

مردی که زبان کبوترها را می‌دانست
کتاب مردی که زبان کبوترها را می‌دانست اثر نازنین صابری بهداد، داستانی کودکانه درباره حاج قاسم و آزادسازی آمرلی عراق را بیان می‌کند.

معمار حرم:
کتاب «معمار حرم» نخستین محصول مرکز پژوهش و نشر آثار ستاد توسعه و بازسازی عتبات است که با همکاری مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به زودی منتشر خواهد شد.

این کتاب به نقش شهید سلیمانی در شکل‌گیری ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات با استفاده از خاطرات جمعی از یاران حاج قاسم می‌پردازد که توسط بهنام باقری تدوین شده است.

تدوینگر تلاش کرده است با استفاده از خاطرات جمعی از یاران حاج قاسم در درون و برون لشکر 41 ثارالله (ع) که روزگار درازی هم‌رزم وی بوده‌اند و از عملیات‌های دفاع مقدس تا پروژه‌های بازسازی عتبات با وی همراه کرده‌اند، سیره و سیاق معنوی حیات حاج قاسم را بیان کند و روایتی دست اول از این همراهی طولانی از جبهه تا حرم را به دست دهد.
 
نامزد گلوله ها:

«نامزدها گلوله‌ها» مسافرت کوتاهی است از صبح قنات ملک پرچشمه تا نیمه‌شب سرد فرودگاه بغداد. ادای دین سرهنگی به کسی که می‌دانیم ترکش‌ها و گلوله‌های بی‌معرفت، سال‌ها دنبال او بودند.

 حاج قاسمی که من می‌شناسم:
«حاج قاسمی که من می شناسم» به کوشش سعید علامیان در انتشارات خط مقدم چاپ شده است. حجت‌الاسلام و‌المسلمین علی شیرازی در «حاج قاسمی که من می‌شناسم» خاطرات نزدیک به چهل سال رفاقت با شهید حاج‌قاسم سلیمانی را بازگو کرده است. کتاب ثمره 19 ساعت گفت‌وگو با حجت‌الاسلام شیرازی است. برخی دست‌نوشته‌ها و یادداشت‌های ایشان هم ضمن نگارش و تدوین آمده است.

شاید پیش از اذان صبح:
تاب شاید پیش از اذان صبح، اثری در وصف سردار دل ‌ها، حاج قاسم سلیمانی به قلم احمد یوسف زاده نویسنده «آن بیست و سه نفر» و «اردوگاه اطفال» و شامل خاطرات و دلنوشته‌ هایی برای آن شهید عزیز است. کتاب شاید پیش از اذان صبح در انتشارات سوره مهر چاپ و منتشر شده است.

یوسف زاده در ابتدای کتاب با عرض ارادت به فرمانده‌ اش در زمان دفاع مقدس این‌ گونه نوشته ‌است: «سال‌ هایی که می‌ جنگید، دعای خیر و نگاه ترسانم دنبالش بود که جانش از بلا دور باشد. خودش اما، نگاهش جایی دیگر بود و سرانجام خداوند او را که می‌ جنگید، بر ما که نشسته بودیم با پاداش شهادت برتری داد.»

احمد یوسف زاده در کتاب شاید پیش از اذان صبح، با مخاطب قرار دادن حاج قاسم دل نوشته ها و خاطرات سال‌های دور و نزدیک را با او مرور می کند. در این روایت‌ها مطالب خواندنی از شیوه سلوک و زندگی و فرماندهی شهید سلیمانی پیش روی مخاطب قرار می‌گیرد.

سایر کتاب‌های شاخص منتشر شده درباره سردار شهید سلیمانی عبارتند از: مردی که زبان کبوترها را می‌دانست،‌ شهید؛‌ ره یافتی به راز و رمز مقام شهادت، سرباز مکتب،‌ سلیمانی عزیز، اطلس نقش استان کرمان در دوران دفاع مقدس، میدان‌های سخت، نطق سلیمانی، سرباز قاسم سلیمانی، سیل و سردار، یک بغض و هزاران مشت، آیت حق، هزار جان گرامی، عقل سرخ، اسرار سلیمانی، اخلاق و معنویت در مکتب،  شهید سلیمانی، معنویت اجتماعی درمکتب سلیمانی، شاخص‌های مکتب شهید سلیمانی، توافق سلیمانی ـ پوتین، اسطوره حاج قاسم و بازسازی هویت ملی ایرانیان، پابه پای قاسم، سلیمانی‌ها، بچه‌های حاج قاسم، حاج قاسم سلام، یک قاسم دو  کربلا، هم راه، رفیق خوشبخت ما، یزله در دجله، برشانه‌های کارون، ابر قدرت خداست، حافظ دل‌ها، ققنوس قدس، شرح دلبری، عمو قاسم، ما با تو سربلندیم، قهرمان به شکل خودم، حاج قاسم و پرواز نقاشی‌ها
https://jahannews.com/vdcbfsbw5rhb0gp.uiur.html
jahannews.com/vdcbfsbw5rhb0gp.uiur.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *