دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

اشتباه زلنسکی در ارتباط با شرکای غربی

جمعه ۱ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۰۶
کد مطلب: 863463
افشای منافع آمریکا از کمک به اوکراین، عدم اطمینان واشنگتن در استفاده از دارایی‌های روسیه برای کی‌یف، اشتباه زلنسکی در ارتباط با شرکای غربی، شکست پیش بینی‌های آمریکا درباره اوکراین و آینده مبهم کی‌یف در اتحادیه اروپا، از جمله رویدادهای مهم جنگ هستند.
اشتباه زلنسکی در ارتباط با شرکای غربی
به گزارش جهان نيوز به نقل ازخبرگزاری دانشجو، "آلکسی دانیلوف"، دبیر شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین شب گذشته در یک مصاحبه تلویزیونی، اعلام کرد که تمامی اوکراینی‌ها بدون استثنا باید در درگیری نظامی با روسیه شرکت کنند.

وی گفت: «این مسئله باید درک شود آرامشی که در یک زمان خاص وجود داشت که اعتقاد بر آن بود که جنگ منحصراً مربوط به نیروهای مسلح کشور است و بقیه مردم می‌ توانند زندگی عادی خود را داشته باشند، دیگر گذشته است و این طرز فکر باید تمام شود.»

این مقام امنیتی با اشاره به اینکه "این ناعادلانه است، کسانی در حال جنگیدن علیه دشمن باشند و کسانی در آرامش و راحتی زندگی کنند"، از مردم اوکراین خواست تا در درگیری نظامی کنونی با روسیه متحد شده و همگی در جنگ علیه آن شرکت کنند.

دانیلوف همچنین گفت که بسیج 500 هزار نفری که توسط ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین برنامه ریزی شده، ممکن است تا یک سال طول بکشد. وی افزود:«به خاطر داشته باشید که این رقم تنها برای یک بار نیست و فراخوانی برای خدمت نظام در یک روز یا یک ماه انجام نخواهد شد. نکته این است که حداقل یک سال باید این کار را انجام دهیم تا بتوانیم کار سیستماتیکی در این زمینه انجام داده باشیم.»

دبیر شورای امنیت اوکراین یادآور شد که نیروهای مسلح در خط مقدم جبهه باید مرتباً تعویض شوند تا فرصت استراحت به آنها داده شود.

روز پنج شنبه، رسانه‌های اوکراینی گزارش دادند که کمیسرهای نظامی در بندر اودسا مردانی را دستگیر کردند که قصد داشتند با آمبولانس از شهر فرار کنند. یک روز قبل، وزارت دفاع اوکراین اعلام کرد که ممکن است کارفرمایان ملزم شوند که شخصاً افراد واجد شرایط خدمت سربازی را به دفاتر ثبت نام ارتش بیاورند.

علاوه بر این، چند روز قبل یک نماینده پارلمان اعلای اوکراین بعید ندانست که بسیج زنان برای پست‌های مشخصی در پشت خط مقدم جبهه ضروری شود. 

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به ششصد و شصت و هفتمین روز جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***
پنتاگون منافع نظامی آمریکا از کمک به اوکراین را فاش کرد
پاتریک رایدر، سخنگوی پنتاگون شب گذشته اعلام کرد که تخصیص بودجه اضافی به اوکراین می‌تواند به ایالات متحده کمک کند تا ذخایر تسلیحاتی خود را دوباره پر کند. به گفته وی، واشنگتن در نظر دارد به جستجوی روزنه‌هایی برای تکمیل زرادخانه های تسلیحاتی ایالات متحده ادامه دهد.

وی در یک نشست خبری گفت: "البته تصویب بودجه اضافی برای حمایت از اوکراین به ما کمکخواهد کرد تا این ذخایر تسلیحاتی را دوباره پر کنیم، اما ما به انجام هر کاری که لازم باشد برای اطمینان از اینکه آمادگی رزمی ما در سطح مناسب باقی می‌ماند ادامه خواهیم داد."

همانطور که رایدر اشاره کرد، ایالات متحده حدود یک میلیارد دلار برای کمک به اوکراین در اختیار دارد. به گفته وی، واشنگتن قصد دارد آنها را تا پایان سال اختصاص دهد.وی با اشاره به اینکه پس از آن، بودجه ایالات متحده برای ارائه کمک نظامی به کی‌یف تمام خواهد شد، تاکید کرد که در این راستا به حمایت کنگره آمریکا نیاز است.

سرگرد رایدر همچنین یادآور شدد که صحبت بر سر یک درگیری "پیچیده و بسیار پرتنش" است که نیازمند حمایت مالی و نظامی مستمر است.

کاخ سفید: صحبت در مورد استفاده از دارایی‌های روسیه برای اوکراین زودهنگام است
جان کربی، هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید اعلام کرد که هنوز خیلی زود است که در مورد امکان استفاده از دارایی‌های دولتی مسدود شده روسیه برای کمک به اوکراین صحبت کنیم.

او در جریان یک نشست خبری و در پاسخ به این سوال که آیا واشنگتن در حال بررسی امکان استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای حمایت از اوکراین است، گفت: «برای صحبت در باره روی آوردن به این کار هنوز  بسیار زود است.»

علاوه بر این، کربی گفت که دولت ایالات متحده همچنان منتظر است تا کنگره آمریکا درخواست دولت جو بایدن برای تخصیص پول اضافی به کی‌یف را تایید کند.

پیشنهاد جدید آمریکا برای مبادله زندانیان با روسیه 
 هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید فاش کرد که ایالات متحده در حال بررسی امکان ارائه پیشنهاد جدیدی به روسیه برای تبادل زندانیان بین دو کشور است.

جان کربی در نشست خبری خود گفت: «ما سخت کار می‌کنیم تا احتمالاً پیشنهاد دیگری ارائه دهیم که در آزاد سازی آمریکایی‌های زندانی شده در روسیه موفق‌تر باشد.»

کربی همچنین اشاره کرد که واشنگتن در پی درخواست پل ویلان برای دسترسی کنسولی تلاش خواهد کرد و همچنین در حال مذاکره با مسکو برای بازگرداندن وی به ایالات متحده است. به گفته وی، طی چند روز گذشته ایالات متحده "پیشنهاد جدی" را در مورد موضوع مبادله احتمالی ویلان ارائه کرد، اما ظاهرا طرف روسی "آن را رد کرده است".

سکوت واشنگتن درباره امکان ارسال سلاح به کی‌یف از ذخایر داخلی
کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید، در نشست مطبوعاتی شب گذشته خود توضیح نداد که آیا ایالات متحده در حال بررسی ارسال تسلیحات به اوکراین از ذخایر نظامی خود بدون امکان پر کردن آنها است یا خیر. او گفت: "ما به صراحت اعلام کردم که آخرین بسته کمکی وجود دارد که می‌توانیم آن به اوکراین منتقل کنیم."

ژان پیر یادآور شد که یکی از دلایل درخواست کمک‌های بیشتر این واقعیت است که دولت ایالات متحده "در حال تمام شدن بودجه لازم برای حمایت از مردم اوکراین است." او تاکید کرد که اخیرا بسته های کمکی برای کی‌یف که توسط واشنگتن تخصیص داده شده، کوچک و کوچکتر شده است. سخنگوی کاخ سفید افزود که این دلیل درخواست بودجه مضاعف است.

نظامی سابق آمریکایی: هر آنچه واشنگتن در مورد اوکراین پیش بینی کرده بود شکست خورده است
داگلاس مک گرگور، سرهنگ بازنشسته ارتش آمریکا و مشاور سابق رئیس پنتاگون در شبکه اجتماعی X (توئیتر سابق) به این واقعیت اشاره کرد که همه آنچه واشنگتن در مورد کی‌یف پیش بینی کرده بود، اکنون شکست خورده است و در این رابطه ایالات متحده در مقابل چشم تمام دنیا ضعیف به نظر می‌رسد.

مک گرگور همچنین با اشاره به اینکه جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای در کنار هم قرار دادن دو جمله منسجم با مشکل مواجه است، تاکید کرد: «احمق‌ها، باید در درگیری در اوکراین صلح کنید، تنها راه این است.»

تاکتیک‌های باج خواهی زلنسکی در واشنگتن علیه او بازی کرد
شبکه خبری NBC آمریکا در گزارشی یادآور شد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، زمانی که تصمیم گرفت از تاکتیک‌های باج خواهی متعارف خود در سفر ماه دسامبر  به ایالات متحده استفاده کند، مرتکب یک اشتباه بزرگ شده و شکست خورد.

کارشناسان در این گزارش گفتند: «در هفته‌های اولیه درگیری [اوکراین]، زلنسکی به دلیل تلاش‌های پیگیرانه برای جلب جهان به طرف کشورش مورد تحسین قرار گرفت. اما به نظر می رسد که محبوبیت او با شروع خستگی از درگیری [در کشورهای غربی] و ادامه برخوردهایش با شرکای غربی، در حال محو شدن است.»

علاوه بر این، یادآوری می‌شود که خود زلنسکی در از دست دادن علاقه واشنگتن به کی‌یف مقصر است و «توسل او به تاکتیک اشاره دائمی به تعهد اخلاقی متحدان برای کمک به اوکراین» دارد.

کارشناسان معتقدند که زلنسکی در سفر اخیر خود به ایالات متحده می‌خواست ثابت کند که تمام تلاش خود را برای ارائه کمک نظامی انجام داده است. رئیس‌ جمهور اوکراین در واشنگتن و پیش از مذاکره با جو بایدن، با نمایندگان شرکت‌های دفاعی آمریکایی دیدار کرده و از آنها مشاوره خواست.

وزارت دفاع فرانسه به خلبانان نیروهای مسلح اوکراین آموزش می‌دهد
روزنامه فیگارو روز گذشته در گزارشی نوشت که وزارت دفاع فرانسه آمادگی خود را برای ارائه آموزش‌های اولیه به خلبانان نظامی اوکراینی قبل از ادامه آموزش در سایر کشورها اعلام کرده است. 

در بیانیه این وزارتخانه اشاره شده که اگر ارتش اوکراین به طرح آموزشی کلاسیک فرانسوی پایبند باشد، باید آموزش‌های اولیه تئوری و عملی را در یکی از پایگاه‌های نیروی هوایی این کشور که مرکز آموزش اولیه هوانوردی نظامی در آن قرار دارد، سپری کنند. 

به نوشته فیگارو، فرانسه به ارائه آموزش های اولیه برای خلبانان خارجی عادت کرده  و قبلاً هم این کار را برای بلژیکی‌ها و سنگاپوری‌ها انجام داده است.

این روزنامه یادآور شد که آموزش خلبانان اوکراینی برای F-16 توسط کشورهای ناتو در ژوئن 2023 آغاز شده است.

کی‌یف مسکو را به برهم زدن قرارداد تامین جنگنده برای اوکراین متهم کرد
 ولادیسلاو بلباس، مدیر کل شرکت خودروهای زرهی اوکراین، در یک مصاحبه تلویزیونی یادآور شد که روسیه خرید هواپیماهای جنگنده اوکراین را در خارج از کشور مختل کرده است. به گفته وی، روسیه دائماً از خرید تسلیحات و تجهیزات نظامی توسط کی‌یف در بازار جهانی جلوگیری می‌کند.

این مقام اوکراینی افزود: «نمونه‌های زیادی وجود دارد، در اینجا یکی از آنها را مثال می‌زنم. ما در یک کشوری در آن سوی کره زمین، جنگنده‌هایی پیدا کردیم و شروع به مذاکره برای خرید آنها کردیم. فروشنده اعلام آمادگی می‌کند، ولی ناگهان یکی از اسناد مربوط به این قرارداد به دست روس‌ها می افتد و بلافاصله این توافق بهم خورده و طرف خارجی از این کار صرف نظر می‌کند.»

او  مدعی شد که دیپلمات‌های روسی «از این سند برای اعمال فشار بر مقامات خارجی استفاده کرده و آنها را مجبور می‌کنند به کی‌یف پاسخ رد داده و توافق را فسخ کنند.»

هفته گذشته کنستانتین گاوریلوف، رئیس هیئت نمایندگی روسیه در مذاکرات وین در مورد امنیت نظامی و کنترل تسلیحات، تاکید کرد که کشورهای غربی ممکن است پس از هشدار رسمی مسکو، نظریه اجازه دادن برای استفاده از پایگاه‌های هوایی ناتو به منظور پرواز جنگنده‌هایی با خلبانان اوکراینی را کنار بگذارند، برای اینکه طرف روسی با صراحت  آمادگی خود برای پاسخ به چنین اقدامی را اعلام کرده است.

طرح  50 میلیون یورویی فنلاند برای بازسازی اوکراین 
فنلاند طرحی را برای بازسازی اوکراین برای سال‌های 2025-2026 به ارزش 50 میلیون یورو ارائه کرده است و این موضوع در بیانیه مطبوعاتی وزارت امور خارجه فنلاند مشخص شده است.

این وزارتخانه تاکید کرد که فنلاند تا زمانی که لازم باشد به حمایت بی دریغ از اوکراین ادامه خواهد داد. همانطور که مشخص شد، حمایت از طریق ایجاد و بهبود شرایط برای فعالیت شرکت‌های فنلاندی در خاک اوکراین انجام خواهد شد.

اتحادیه اروپا آخرین قسط سال به مبلغ 1.5 میلیارد یورو را به اوکراین منتقل کرد
اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا  اعلام کرد که اتحادیه اروپا در روز پنجشنبه 21 دسامبر آخرین قسط کمک مالی خود برای سال 2023 را به اوکراین انتقال داد که مبلغ آن 1.5 میلیارد یورو بود.

او در شبکه اجتماعی X (توئیتر سابق) نوشت: "امروز ما 1.5 میلیارد یورو نهایی از بسته کمکی 18 میلیارد یورویی خود را به اوکراین می پردازیم. <…> اکنون ضروری است که ما برای ادامه دادن به اوکراین برای بازسازی، بازسازی و اصلاحات لازم به توافق جدیدی دست یابیم."
علاوه بر این، رئیس کمیسیون اروپا افزود که کشورهای اروپایی در کنار همسایه، دوست و عضو آینده خود خواهند ایستاد.

اوربان: اتحادیه اروپا  نباید کشوری در حال جنگ را به عضویت دعوت کند
ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان توصیه کرد که بروکسل باید اطمینان حاصل کند که اتحادیه اروپا با توجه به وضعیت فعلی این کشور، آماده پذیرش اوکراین به اتحادیه خواهد بود. وی این موضوع را روز پنجشنبه در یک مصاحبه مطبوعاتی بیان کرد. وی گفت: «تصمیم [درباره مذاکرات درباره الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا] آسیب زیادی خواهد داشت. ما [اتحادیه اروپا] آماده نیستیم. آمار فعلی درباره جمعیت [اوکراین] را نمی‌دانیم.»

اوربان تاکید کرد که مشکلات جدی اوکراین در زمینه‌های مختلف، در صورت تبدیل شدن این کشور به عضو جدید اتحادیه اروپا، مانع از توسعه بیشتر اتحادیه اروپا خواهد شد. وی توضیح داد: «صحبت بر سر کشوری [اوکراین] است که ارتش روسیه مناطقی از خاک  آن را تصرف کرده و در آنجا مستقر هستند. آیا ما مناطق الحاق شده به روسیه را نیز [در اتحادیه اروپا] خواهیم پذیرفت؟ وضعیت اوکراین بسیار پیچیده است.» 

اوربان روز چهارشنبه نیز گفت که اگر اوکراین در اتحادیه اروپا پذیرفته شود، اقتصاد اتحادیه اروپا درهم شکسته خواهد شد.

مجارستان نمی‌خواهد مرز مشترکی با روسیه داشته باشد
ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان در این کنفرانس مطبوعاتی همچنین تاکید کرد که این کشور نباید مرز مشترکی با فدراسیون روسیه داشته باشد. وی در پاسخ به سوالی در مورد مرزهای همسایه اوکراین در آینده، تاکید کرد: مجارستان معتقد است که به نفع کشور خواهد بود که همیشه چیزی بین کشور ما و روسیه وجود داشته باشد و مرز مشترکی در کار نباشد.

اوربان از اتحادیه اروپا دعوت کرد به مدت پنج سال از کمک به کی‌یف خودداری کند
رئیس جمهور مجارستان اعلام کرد که بوداپست پیشنهاد می‌کند که اتحادیه اروپا تا پنج سال آینده از کمک به اوکراین خودداری کند. 

ویکتور اوربان یادآور شد که 50 میلیارد یورویی که اتحادیه اروپا قرار است به کی‌یف منتقل کند، اصلاٌ وجود ندارد و کمیسیون اروپا قرار است این پول را با استقراض دریافت کرده و بعد آن را از طریق بودجه اتحادیه تخصیص دهد.

اوربان افزود: صحبت بر سر 50 میلیارد یورو پول است. علاوه بر این، اتحادیه اروپا باید دوباره برای این حمایت جدید وام بگیرد. ما نمی‌توانیم زیر بار عواقب مالی و اقتصادی یک تصمیم نادرست در مورد مذاکرات الحاق [اوکراین] باشیم، بگذارید کسانی که این تصمیم بد را گرفته‌اند تاوان آن را بدهند.»

وی افزود که موضع مجارستان این است که این بودجه را به مدت پنج سال تامین نشود. به گفته اوربان، مجارستان همیشه "هنگامی که منافع ملی ما تحت تاثیر قرار گیرد، از ترمز دستی استفاده خواهد کرد."

مقام نظامی روس: غرب خط مشی خود برای شکست استراتژیکی روسیه را حفظ کرده است
والری گراسیموف، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح فدراسیون روسیه روز پنج شنبه ابراز اطمینان کرد که کشورهای غرب به خط مشی خود در جهت تحمیل شکست استراتژیکی بر روسیه متعهد باقی مانده‌اند. به گفته وی، اجرای اقدامات اعتمادساز در زمینه امنیت اروپا اهمیت خود را از دست داده است.

وی در یک نشست خبری برای وابسته‌های نظامی خارجی در مسکو درباره نتایج فعالیت‌های وزارت دفاع روسیه در سال 2023 ، تاکید کرد: با ادامه خط مشی غرب به سمت وارد کردن شکست استراتژیکی بر روسیه، اجرای اقدامات اعتمادساز در حوزه امنیت اروپا اهمیت خود را از دست داده است.

گراسیموف یادآور شد که روسیه به اجرای تعهدات خود برای جلوگیری از حوادث ناخواسته متعهد است و خطوط ارتباطی موجود بین دستگاه‌های نظامی بین کشورها را برای پاسخ به شرایط بحران حفظ می‌کند.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه همچنین تاکید کرد: وضعیت نظامی-سیاسی در جهان دستخوش تغییرات جدی شده است، جهان چندقطبی جدید در حال شکل گیری است و باید پذیرفت که هژمونی آمریکا و متحدانش در حال تبدیل شدن به یک موضوع تاریخی است.

گفتگوی پوتین و مادورو در مورد توسعه همه جانبه روابط روسیه و ونزوئلا 
سفیر روسیه در ونزوئلا اعلام کرد که ولادیمیر پوتین و نیکلاس مادورو، ، روسای جمهور روسیه و ونزوئلا روز پنج‌شنبه، در جریان یک گفت‌وگوی تلفنی درباره برنامه‌هایی برای تقویت روابط دوجانبه بین دولت‌ها گفتگو کردند.

سرگئی بوگداساروف توضیح داد: رهبران هر دو کشور به این نتیجه رسیدند که توسعه همه جانبه بیشتر مشارکت استراتژیک ما، نه تنها در زمینه انرژی، تجارت، سرمایه گذاری، بلکه در زمینه فرهنگ و ارتباطات بشردوستانه مورد نیاز است.

علاوه بر این، این دیپلمات تاکید کرد که شرکای ونزوئلایی همیشه نسبت به توسعه روابط دوجانبه بین کاراکاس و مسکو ابراز آمادگی می کنند.

پیش از این، ولادیمیر پوتین در اواخر ماه نوامبر پیش نویس توافقنامه با ونزوئلا در مورد مشارکت و همکاری راهبردی را امضا کرد.

مردم روسیه پوتین را به عنوان سیاستمدار سال انتخاب کردند
نتایج مربوط به یک نظرسنجی که روز پنجشنبه توسط مرکز سنجش افکار عمومی سراسری روسیه به مناسبت پایان سال 2023 منتشر شد، نشان داده است که در این کشور از هر دو نفر- یکی، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه را سیاستمدار سال  انتخاب کرده است.

میخائیل میشوستین، نخست‌وزیر روسیه و سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز در میان سه نفر نخست قرار دارند.

بدین ترتیب 55 درصد از پاسخ دهندگان پوتین را به عنوان سیاستمدار سال انتخاب کردند. 21 درصد دیگر به میشوستین - نخست وزیر و 16 درصد هم به لاوروف - وزیر خارجه رای داده‌اند. سایر سیاستمداران و رجال اجتماعی در روسیه، در فاصله زیادی با این سه شخصیت قرار دارند. 
https://jahannews.com/vdch-xn6x23n-kd.tft2.html
jahannews.com/vdch-xn6x23n-kd.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *