دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
۱

زاکانی: در تهران برنامه اصلاح ۹۸ تقاطع را داریم

پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۵
کد مطلب: 862500
شهردار تهران با بیان اینکه شهرها باید در مسیر تولید گام بردارند، گفت: لازم است تا منابع و امکانات لازم را در شهرها فراهم کنیم و باور به شوراها و شهرداری‌ها و دیگر نهادها برای اداره و آبادانی کشور تقویت شود تا کشور را بر اساس قانون اساسی آباد کنیم.
زاکانی: در تهران برنامه اصلاح ۹۸ تقاطع را داریم
به گزارش جهان نيوز، علیرضا زاکانی شهردار تهران در اولین همایش نهضت تأمین مالی شهر که صبح امروز-۲۳ آذرماه۱۴۰۲- در محل برج‌ میلاد تهران برگزار شد، ضمن محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در فلسطین، ابراز امیدواری کرد که به زودی نیروی مقاومت به پیروزی که نابودی رژیم صهیونیستی است، برسد.

وی با بیان اینکه برای پیشبرد امور شهرها در بخش‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و رفاهی، قانون‌گذار در اصل ۱۰۰ قانون اساسی شرایطی را فراهم کرد تا امکان حضور مستقیم نمایندگان مردم برای اداره شهرها فراهم شود، خاطرنشان کرد: این یک فضای طلایی برای تحقق خدمات است. گرچه شوراها دیر ظهور و بروز پیدا کردند اما باید دو دهه عقب افتادگی در کشور را با ایجاد زمینه ارتقاء شوراها و مدیریت شهری جبران کنیم.

شهردار تهران با اعلام اینکه باید فرهنگ تحقق قانون اساسی و به‌کارگیری هر موجودیتی در مختصات خود مورد توجه قرار بگیرد، یادآور شد: تا وقتی این زمینه فراهم نشود نمی‌توان انتظار داشت کارکردهای مورد مطالبه تحقق یابد. فرصت جدیدی برای نگاه به امور و پذیرش مسئولیت‌های اداره شهر باید ایجاد شود که نیاز به چارچوب‌ها، اختیارات، منابع و نیروهای انسانی دارد.

زاکانی با تاکید بر اینکه باید با توجه به تنوع سلایق و علایق و شرایط شهرهای مختلف، مدیریت را انجام داد، گفت: بناست ۷۵ درصد در سطح جهان شهرنشینی تحقق یابد که این موضوع در کشور ما محقق شده و امروز همین نسبت با چند درصد بالا و پایین در کشور قابل مشاهده است؛ لذا باید همین امروز چاره‌اندیشی کنیم.

وی با بیان اینکه عادت در مصرف عادت بسیار بدی‌ست و شهرها باید در مسیر تولید گام بردارند، اظهار کرد: برای چنین شرایطی نیازمند این هستیم که منابع و امکانات لازم را در شهرها فراهم کنیم و باور به شوراها و شهرداری‌ها و دیگر نهادها برای اداره و آبادانی کشور باید مورد توجه قرار بگیرد تا شهر و کشور را بر اساس قانون اساسی آباد کنیم.

شهردار تهران یادآور شد: امروز انتظارات مردم به عنوان صاحبان کشور بیش از پیش است و باید مسئولان زمینه ظهور و بروز رفع مشکلات را فراهم کنند.

وی افزود: امروز ما با نزدیک به هفت هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور مواجه هستیم که اگر در هر بخشی حرکت کند آن را ویران خواهد کرد و کشور از تعادل خارج خواهد شد اما این خروج از تعادل نیاز به پیشگیری و دقت پیشین دارد  و باید علاج را پیش از اتفاق در نظر گرفت تا نقدینگی در مسیر پیشرفت کشور هزینه شود.

وی با بیان اینکه ما به مشارکت مردم نیازمندیم، گفت: در سال قبل ۲ هزار و ۸۰ پروژه در معرض انتخاب شهروندان قرار گرفت و هزار و ۴۶۴ پروژه به اجرا رسید. از این تعداد تنها ۱۸ پروژه هنوز آغاز نشده و نزدیک به ۹۰۰ طرح اجرایی شده است.

اعتبار ۹ همتی برای اجرای پیشنهادات شهروندان در طرح «من شهردارم»

زاکانی تاکید کرد: امسال گفتیم شما هم برای ما تصمیم‌سازی کنید؛ بیش از هفت هزار پروژه از سوی مردم‌ پیشنهاد شد که در نهایت ۶ هزار پروژه با اعتبار ۹ همت در معرض انتخاب مردم قرار گرفت تا غایت و نهایتی برای این پروژه‌ها تعریف شود.

شهردار تهران با اشاره به ساخت پروژه‌های سنگین شهری در پایتخت، تصریح کرد: بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر در چند روز ابتدایی دومین طرح «من شهردارم» مشارکت کردند و امیدواریم از هدف یک میلیون مشارکت عبور کند.

زاکانی با بیان اینکه این همایش یک گام جلوتر از طرح "من شهردارم" برداشته است، خاطرنشان کرد: ما در گام سوم به تامین مالی نیاز داریم و ۱۹ کلانشهر به همکاری مجموعه‌های اثرگذار با دولت در مدار تلاش شوراها و شهرداری‌ها نیاز دارند و این تلاش تمام کشور را درگیر خواهد کرد.

وی با بیان اینکه منابع مالی یک گلوگاه جدی است، یادآور شد: شروع کاری ما با ایجاد انضباط مالی بود اما این کفایت نمی‌کند؛ شهرها با سرعت به سمت فرسودگی پیش می‌روند، به طوریکه بافت ناکارآمد و فرسوده در تهران و دیگر کلانشهرها در معرض عدم دسترسی، مخاطرات و هزینه‌تراشی بالا در حوادث هستند.

صدور پروانه، تراکم فروشی نیست؛ توسعه شهر است

وی با بیان اینکه تهران ۹۳۰ هزار پارسل دارد و اگر عمر مفید یک ساختمان ۵۰ سال باشد و سالانه اگر ۲۰ هزار پروانه صادر شود؛ بازسازی انجام خواهد شد، گفت: در سال ۱۴۰۰ تعداد پروانه‌های صادر شده پنج هزار فقره بوده است. صدور پروانه، تراکم فروشی نیست بلکه به معنای توسعه شهر است.

شهردار تهران با بیان اینکه دولت مکلف به ساخت چهار میلیون واحد مسکن است، گفت: میزان نقدینگی‌ مردم در این بخش هفت همت است و هزینه مورد نیاز ساخت مسکن چهار هزار همت است و اگر این نقدینگی به سمت مسکن هدایت شود علاوه بر اشتغالزایی و توسعه اقتصادی به تامین مسکن منجر خواهد شد.

وی ادامه داد: اولویت بافت فرسوده است که در اساس تهدید به شمار می‌رود؛ مردم باید با انگیزه در فضای سکونت خود بمانند اما به شرط نوسازی و توسعه.

زاکانی با اشاره با مشارکت شهرداری‌ها، بورس، دولت و دیگر بخش‌ها برای توسعه مسکن در ۱۹ کلانشهر، یادآور شد: شهرهای بزرگ برای اینکه خود را بسازند برای ساخت هر کیلومتر مترو به ۲ هزار میلیارد تومان نیاز دارند که انجام این امر ساده نیست.

شهردار تهران با بیان اینکه مسکن می‌تواند عمده نقدینگی را به خود جذب کند و سود آن به مردم برسد، گفت: در حوزه حمل و نقل عمومی نیز باید با سمت ایجاد شرایط مناسب و بهبود آن برویم که به اعتبار نیاز دارد و اگر توسط مردم تامین شود، شهر برای مردم خواهد شد و کسانی که صاحبان انقلاب بوده‌اند صاحب شهر خواهند شد و این در کار و تلاش اثرگذاری بالایی دارد.

وی با اعلام اینکه در تهران برنامه اصلاح ۹۸ تقاطع را داریم که ۱۱ مورد سال قبل به اتمام رسید و ۱۸ اصلاح نیز امسال، گفت: این ۹۸ اصلاح روزانه یک میلیون لیتر مصرف بنزین را کاهش می دهد و مسیر مردم را کوتاه‌تر می‌کند اما این اصلاحات به منابع مالی نیاز دارد.

شهردار تهران تاکید کرد: امروز بورس و بانک‌ها از بزرگترین فرصت‌های ما هستند و باید از دیدگاه درستی به آن توجه شود. بخشی از منابع بودجه به بودجه عمومی اختصاص دارد که باید برای شورا و دیوان محاسبات شفاف باشد. بخشی از درآمدهای ما نیز باید برای شورا شفاف باشد اما برای ورود به بورس اساساً به این نیاز داریم که داشته‌های خود را آشکار کنیم.

زاکانی با بیان اینکه ما در ابتدا ورودمان به شهرداری با اسناد بدون حسابرسی مواجه بودیم، یادآور شد: حسابرسی اسناد در دوره ششم مدیریت شهری صورت گرفت و ما دنبال حسابرسان قبلی برای سالهای گذشته می‌گردیم و کاری که آنها انجام ندادند، ما انجام دادیم. بنده مسئولم و باید پاسخگو باشم و مسائل را دنبال کنم. آنچه که در حوزه پروژه ها شهردار ماقبل بنده تصمیم گرفته باید اجرایی کنم؛ مگر اینکه به حال شهر ضرر داشته باشد.

خوبی‌های گذشته را تکرار می‌کنیم نه نفی

شهردار تهران تاکید کرد: باید خوبی‌های گذشته را تکرار کنیم و نباید نفی شوند؛ لذا باید اتفاقاتی را رقم بزنیم و اتفاقاتی نیز برای مسئولان بیفتد و فضا را برای مدیریت شهرها فراهم کنند، به طوری که تضامینی در نظر بگیریم تا مردم اطمینان داشته باشند و بدانند پول آنها کجا هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: باید فرصتی فراهم شود تا دارایی‌های مردم به درستی مورد استفاده قرار بگیرد و شهرداری‌ها تنها نهادهای مربوطه برای این امر هستند.

زاکانی با بیان اینکه قرار بر این شده که هر ۶ ماه یکبار کاری اساسی صورت بگیرد، گفت: مقرر شده که آموزش نحوه تامین مالی در شهرها آموزش داده شود و ما این موضوع و برگزاری این همایش را پاس می‌داریم.

به گزارش شهر، در ادامه این جلسه تفاهم‌نامه مشترک بین مجمع کلانشهرها، بانک شهر و سازمان بورس و اوراق بهادار برای نهضت تامین منابع مالی منعقد شد.
 براساس این گزارش اولین همایش نهضت تأمین مالی شهر  با حضور شهردار تهران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، مدیرعامل بانک شهر، رئیس سازمان بورس و جمع دیگری از مدیران شهری در محل برج میلاد برگزار شد. 
https://jahannews.com/vdciuravut1aqw2.cbct.html
jahannews.com/vdciuravut1aqw2.cbct.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
از شهردار محترم بواسطه اسفالت کردن خیابانها و راه اندازی تقاطع بلوار ابوذر حدفاصل پل دوم و سوم روبروی پمپ گاز تشکر میکنم. امیدوارم اقدامات بهتری برای اسایش مردم تهران انجام گردد. در ضمن در مورد دوربرگردان ستاری ، شهرک اکباتان با توجه به ایجاد ترافیک در اتوبان شهید لشکری فکری بکنید. ممنون