يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

اختلاف ۲ وزارتخانه درباره آب مصرفی کشاورزی

سه شنبه ۷ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۳۶
کد مطلب: 860427
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: بر اساس رایزنی‌هایی که با وزارت نیرو در حال انجام داریم، امیدواریم که تا پایان دولت سیزدهم، حداقل ۷۰ درصد آب مصرفی بخش کشاورزی به صورت حجمی به کشاورزان تحویل داده شود.
اختلاف ۲ وزارتخانه درباره آب مصرفی کشاورزی
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، صفدر نیازی معاون خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی امروز در نشست خبری به مناسبت روز جهانی خاک اظهار داشت: حفاظت از خاک مهم تر از آب است زیرا خاک تجدید پذیر نیست و سال‌ها طول می کشد که یک سانت خاک تشکیل شود.

وی در ارتباط با وضعیت اجرای قانون حفاظت از خاک که به تصویب مجلس رسیده است گفت: آیین نامه اجرای این قانون در دولت به تصویب رسیده است اما هنوز آیین نامه اجرایی آن تکمیل نشده اما ‌امیدواریم که به زودی ابلاغ شود.

قطعی برق در سال گذشته 12.5 درصد تولید بخش کشاورزی را کاهش داد
معاون خاک و آب وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به قطعی برق مزارع کشاورزی در سال گذشته گفت: در مدت سه ماه که روزانه با 5 ساعت قطعی برق مزارع مواجه بودیم، تولید بخش کشاورزی 12.5 درصدی کاهش یافت یعنی حدود 4 میلیون تن از تولید بخش کشاورزی کشور کاسته شد.

وی افزود: حدود نیمی از آب بخش کشاورزی کشور از طریق چاه‌ها تامین می‌شود و قطع برق می تواند تاثیر زیادی بر روی کاهش تولید داشته باشد.

اختلاف نظر10 میلیارد متر مکعبی درباره آب مصرفی بخش کشاورزی میان دو وزارتخانه
نیازی در ارتباط با اختلاف وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو درباره میزان آب مصرفی بخش کشاورزی تصریح کرد: بر اساس مطالعات دقیقی که در وزارت جهاد کشاورزی درباره مصرف آب  38 محصول کشاورزی و بهره وری آنها انجام شده است، میزان مصرف آب بخش کشاورزی 72  میلیارد متر مکعب برآورد شده است اما وزارت نیرو این رقم را 82 میلیارد متر مکعب می دادند.

وی اظهار داشت: طبق برنامه هفتم توسعه نیز میزان مصرف آب بخش کشاورزی باید به 67 میلیارد متر مکعب برسد.

نیازی گفت: دلیل این  اختلاف، عدم تحویل حجمی آب به بخش کشاورزی است و ما معتقدیم آب مصرفی بخش کشاورزی، آبی است که در مزرعه و با حجم مشخص به کشاورزان تحویل داده می‌شود.

70 درصد آب مصرفی کشاورزی تا پایان دولت سیزدهم حجمی تحویل داده می‌شود
وی افزود: بر اساس رایزنی های که با وزارت نیرو در حال انجام  داریم، ‌امیدواریم که تا پایان دولت سیزدهم این وزارتخانه حداقل 70 درصد آب  مصرفی بخش کشاورزی را به صورت حجمی به کشاورزان تحویل دهد.

 نیازی با اشاره به کمبود منابع مالی این معاونت گفت: منابع مالی معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در سال 1402، تنها 6 درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است اما این رقم حتی تورم را هم پوشش نمی‌دهد.

وی اظهار داشت: مدل جدیدی برای جذب سرمایه در این معاونت در حال اجرا است، وزیر جهادکشاورزی نیزبه تازگی نامه ای به رئیس سازمان برنامه و بودجه نوشته و درخواست کرده که اعتبارات لازم برای طرح های آب و خاک کشور اختصاص یابد.

معاون امور آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: با دستور رهبر معظم انقلاب، 1000 میلیارد تومان از محل صندوق توسعه ملی برای طرح های آب و خاک کشور تخصیص یافته بود که به اجرای این طرح هاکمک زیادی شد.

نیازی افزود: برای تکمیل زیر ساخت اجرای طرح های آب و خاک کشاورزی، 1000 میلیارد تومان اعتبار لازم است که با بودجه های جاری تامین نمی‌شود.

طرح شمال‌غرب کشور تا پایان شهریور سال آینده تکمیل می‌شود
معاون وزیر جهاد کشاورزی از تکمیل طرح  شمال‌غرب کشور تا پایان شهریور سال آینده خبر داد و گفت: 127 هزار هکتار تاکنون تحویل داده شده است و 100 هزار هکتار هم تا پایان شهریور 1403 تحویل می‌شود.
https://jahannews.com/vdcew78vfjh8pei.b9bj.html
jahannews.com/vdcew78vfjh8pei.b9bj.html
برچسب ها: کشاورزی
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *