شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۷
۱۴

وزیر صمت: خودروسازان ما «خودروباز» هستند

جمعه ۳ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۲۱:۰۶
کد مطلب: 859968
وزیر صمت با بیان اینکه هر کسی لاسیتک گران خرید با ۱۲۴ تماس بگیرد،‌ گفت: هر فردی که لاستیک بخواهد می تواند از مراکز توزیع به قیمت دولتی لاستیک تهیه کند.
وزیر صمت: خودروسازان ما «خودروباز» هستند
به گزارش جهان نيوز، عباس علی آبادی وزیر صمت نشست پرسش و پاسخ مسئولین بسیج دانشجویی کشور که در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، در خصوص تفکیک وزارت بازرگانی و صمت تاکید کرد: تفکیک این دو وزارتخانه اشتباه بود چرا که سیاستگذاری در این دو حوزه اساسا مشترک است و طبیعی است که باید این دو حوزه تجمیع شوند.

وی در ادامه همچنین در پاسخ به حواشی ایجاد شده در خصوص حکم مدیریت رئیس اتاق بازرگانی نیز تصریح کرد: ما در اتاق بازرگانی تابع سیاست های نظام هستیم. بنابراین دنبال حاشیه نیستیم و از خودمان نیز تصمیم نگرفتیم. در این نظام حاکمیت قواعد وجود دارد و ما نیز بر این اساس تصمیم گیری می کنیم.

وزیر صمت همچنین به موضوع واردات خودروهای کارکرده به کشور اشاره کرد و افزود: قانون این موضوع در مجلس مصوب شده و آیین نامه خوردروهای کارکرده نیز تصویب شده است. نگرانی ما از ناحیه تامین ارز است که بانک مرکزی نیز اعلام کرده که مخالف تامین آن نیست به محض اینکه ارز مورد نیاز تامین شود، مشکل وارادات خودروهای کارکرده نیز رفع خواهد شد. به طور کلی من معتقد هستم نگرانی مردم بابت خودرو بی‌مورد است، ما سیاست هایی در این زمینه پیش بینی کردیم که به موقع آن را اعلام خواهیم کرد.

علی آبادی با بیان اینکه وقت آن رسیده است که صنعت خودرو در کشور متحول شود، خاطر نشان کرد: ما باید به سمت خودروهای نسل‌ آینده کشور که خودروهای برقی و هوشمند است حرکت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه قیمت گذاری دستوری مانع از رشد تولید در کشور خواهد شد،‌ گفت: خودرو یک کالای رقابتی است که باید مردم بتواند در رقابت، محصول مورد علاقه خود را انتخاب کنند. بر این جهت سیاست ما در خودرو باید تحولی باشد. ضمن اینکه من فکر می کنم می توان صنعت خودرو را می توانیم به سمت بازار رقابتی پیش ببریم.

خودروسازان ما خودروباز هستند

وزیر صمت با بیان اینکه ما در کشور ۳۶ خودرو ساز داریم،‌تصریح کرد: به نظر من این خودروسازان به جای اینکه خودروساز باشند خودرو باز هستند. چرا که خودروسازی یک مقیاس اقتصای و مقیاش موضوعی دارد که خودروسازان ما این دو مقیاس را محقق نکردند و ما باید خودروسازی را باید به سمت شرایط رقابتی ببریم. متاسفانه ما در این حوزه آنچه که می بینیم این است که ما شرایط را برای مردم تکلیف می‌کنیم که این وضعیت ما را به سمت پیشرفت نخواهد برد.

تاکید بر راه اندازی خودروهای برقی

علی آبادی همچنین تاکید کرد:‌ منظور از خودروهای نسل آینده همان خودروهای برقی، اشتراکی،‌ هوشمند و ماهیت توسعه کنندگی دارند. ما در صنعت خودروسازی به این سمت حرکت خواهیم کرد.

وزیر صمت همچنین ضمن بیان این موضوع که وضعیت معادن کشور خوب نیست به حادثه معدن طزره اشاره کرد و گفت: معدن طزره متعلق به ذوب آهن اصفهان است. بلافاصله پس از این اتفاق من به معدن طزره رفتم در اینجا کارگروه و کمیته ای برای رسیدگی این موضوع تشکیل شد تحلیل اول این حادثه این بود که در معادن ذغال سنگ گاز متان در دوران تشکیل ساختگاه زمین شناسی شکل می گیرد پشت صحنه که تخریب می کنند گاهی کپسول های متان سوراخ می شود و اگر شرایط احتراق و انفجار باشد حادثه روی می‌دهد در موضوع طزره این شرایط پیش آمد.

نتیجه پرونده حادثه معدن طزره نهایی نشده

وی ادامه داد: ما در دنیا در معادن ذغال سنگ شاهد حوادث زیادی هستیم، اگر چه این امر نمی تواند توجیه منطقی باشد، زیرا به صورت کلی وضعیت معادن خوب نیست. ما در وزارت صنعت در نقش مطالبه گری این موضوع را پیگیری می کنیم و در شرایط فعلی منتظر تکمیل فرایند رسیدگی هستیم و از نظر کارشناسی لازم است دقت کافی در این پرونده صورت بگیرد.

زیرساخت تولید خوردوهای برقی را داریم

وزیر صمت همچنین با بیان اینکه هیچ کشوری در منطقه همانند ایران زیرساخت لازم را برای تولید و استفاده از خودروهای برقی ندارد، یادآور شد: به عنوان کسی که برق را می شناسم می گویم ما در تمامی مناطق کشور اعم از روستاها از نعمت برق برخردار هستند و زیرساخت های لازم برای راه‌اندازی این خودروها وجود دارد. همچنان که ماشین بنده برقی است و خودم آن را ساختم و تمامی تکنولوژی ساخت موتور آن بومی است.

علی آبادی در ادامه با بیان اینکه ماشین های برقی مصرف انرژی کمتری دارند، اظهار کرد: اولین ماشین هایی که سال ۱۹۰۵ ساخته شدند، برقی بودند. از حدود دو دهه پیش بشر دوباره به این سمت حرکت کردند به طوریکه در برخی کشورهای عربی بالای ۷۰ و در نروژ بالای ۸۵درصد ماشین ها برقی شدند.

وزیر صمت با بیان اینکه ۱۵ ایستگاه برقی که حدود ۷۰ شارژر دارند برای خودروهای برقی در تهران نصب شده است،‌ گفت: در کل کشور حدود ۱۰۰ ایستگاه برای ماشین های برقی نصب شده است و تا پایان امسال این عدد به ۵۰۰۰ می رسد. با این شرایط هیچ مشکلی برای ساخت خودروهای شارژی نداریم. ضمن اینکه تاکنون بیش از ۱۵ نفر از خیرین کشور اعلام آمادگی کردند که جاده های کشور برای این خودرو آماده کنند. بنابراین ماشین های برقی اقتصادی و زیست محیطی هستند.

کمبود لاستیک نداریم

وی در خصوص کمبود لاستیک در کشور نیست گفت: لاستیک به قدر کافی در کشور تولید شده و وجود دارد ولی متاسفانه عطش درخواست آن هنوز وجود دارد؛ به طوری‌که طی سه هفته گذشته به اندازه نیاز ۳ ماه در کشور لاستیک تولید کردیم. در واقع ما سالیانه ۲۲ میلیون حلقه لاسیتک برای ماشین های موجود نیاز داریم و با در نظر گرفتن میزان لاستیکی که برای خودروهای خارجی وارد می‌شود در مجموع بالای ۳۰ میلیون حلقه لاستیک در سال نیاز داریم.

هر کسی لاسیتک گران خرید با ۱۲۴ تماس بگیرد

علی آبادی با بیان اینکه تعرفه لاستیک اصلاح شده است،‌گفت: با توجه به اینکه قیمت تولید کارخانه لاستیک افزایش یافت و انگیزه برای تولید آن وجود دارد. ضمن اینکه نظام توزیع آن نیز اصلاح شد و اعلام کردیم هر کسی اگر لاستیکی گران تر خرید به سامانه ۱۲۴ تماس بگیرد تا به عنوان تخلف به تعزیرات معرفی می شوند. هر فردی هم که لاستیک بخواهد می تواند از مراکز توزیع به قیمت دولتی لاستیک تهیه کند.

رکود بخش لوازم خانگی و سیمان

وی در خصوص بالا بودن قیمت سیمان در کشور نیز گفت: در حال حاضر ما ۱۷ کارخانه سیمان در کشور داریم که سال های پیش تاسیس شده‌اند اما صاحبان آن به دلیل زیان‌ده بودن حاضر به سرمایه گذاری نیستند و متاسفانه بخش سیمان همانند بخش لوازم خانگی زیان‌ده است و کارخانه های این دو بخش دچار رکود شده‌اند.
https://jahannews.com/vdcceoq442bqpo8.ala2.html
jahannews.com/vdcceoq442bqpo8.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
این بخش از صحبتهای وزیر من و کشته :به طور کلی من معتقد هستم نگرانی مردم بابت خودرو بی‌مورد است ...
Iran, Islamic Republic of
سلام آقای وزیر یکبار برای همیشه واردات را آزاد کنید
Czech Republic
یک نخبه ایرانی موتور خودرو را آبسوز کرده یعنی با سوخت هیدروژن موتور کار میکند، با یه باک آبِ جوی و آب تصفیه نشده هزار کیلومتر میره، بدون ذره ای آلایندگی، آنوقت اصرار بر برقی کردن خودرو دارید
Russian Federation
....
Iran, Islamic Republic of
خخخخخخخ
Iran, Islamic Republic of
حرف آقای وزیر که می فرمایند خودروسازان ما «خودروباز» هستند یعنی چه؟
Iran, Islamic Republic of
عطش درخواست لاستیک هنوز وجود دارد
Iran, Islamic Republic of
کلا ملت ما اینطوری هستند که تا چیزی گران میشود یا کم میشود همه میخواهند آنرا خرید کنند و تا مشکل آن حل میشود اصلا یادشان میرود آن چیز مهم بوده
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
جناب وزیر ! این حرف که خودروسازهای ما خودروباز هستند را ملت در طول سالیان گذشته تاکنون با تمام گوشت و پوستشون حس کرده اند
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
مگر 124 شما جواب میدهد ؟!!!
محمد
Iran, Islamic Republic of
انشااله امیدواریم وزیر جدید سمت این دو شرکت را درست مدیریت بکند
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
صمت نه سمت !!!