شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

زوج‌های خوشبخت چه کارهایی می‌کنند؟

چهارشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب: 854130
«عاطفه صادق مسجدی» مشاور خانواده می‌گوید:« سخن اول برای خوشبختی این است که زوج‌ها از حرف‌زدن با هم نترسند و این پله اول برای رسیدن به خوشبختی است؛ با ما همراه باشید تا پله پله به درک خوشبختی برسیم!
زوج‌های خوشبخت چه کارهایی می‌کنند؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، تصور کنید سوار هواپیمایی شدید که آن هواپیما توسط فردی که اولین بار است پشت سکان هواپیما نشسته، هدایت می‌شود. این فرد هیچ آموزشی ندیده اما عاشق پرواز است. آنجا چقدر اضطراب و استرس  را  تحمل می‌کنید؟ ممکن است که خلبان به شما بگوید: «من خیلی اعتماد به نفس دارم ، من از پس این کار بر می‌آیم تا به حال کارهای بزرگتر از این را هم انجام دادم ؛ نگران نباشید!» اما ته دلتان چقدر نگران هستید که نکند این هواپیما به مقصد نرسد؟ چراکه این خلبان صرفا به شما گفته است من از طریق کتابچه‌ای که برای حرکت دارم، می‌خواهم این هواپیما را بلند کنم! 

این مثال را بیاورید در بستر ارتباط با همسرتان . برای اینکه بخواهید هواپیمای رابطه‌تان را درست هدایت کنید و به سرزمین خوشبختی برسید، نه تنها باید آموزش ببینید، بلکه باید بعد از آن دنبال مهارت پیدا کردن هم باشید. یعنی اول یک سری آموزش ببینید بعد این آموزش را در زندگی تجربه و تکرار کنید. جوری که بشود سبک و رویه زندگی‌تان. آن موقع می‌توانید بگویید در این زمینه مهارت دارم و همسر و همراهتان هم بگوید: همسرم پختگی لازم را در این مورد به دست آورده است و من به او اعتماد دارم. 

در این گزارش می‌خواهیم برایتان از خوشبختی در زندگی مشترک صحبت کنیم! بگوییم زوج‌های خوشبخت چه کار می‌کنند که خوشبخت هستند. 

* در کدام مغازه خوشبختی می‌فروشند؟!
خوش‌بختی و سعادت خرید و فروش نمی‌شود.  یعنی این طور نیست که اگر ثروت داشتید، بروید به مغازه خوشبختی فروشی و بگویید همه‌اش را می‌خرم!  بدون شک، کانون گرم خانواده و صفای آن، با پول ارتباط مستقیم ندارد، بلکه با محبت کردن به یکدیگر و با خودیاری می‌توان چنان صفا و ایمانی در دل‌ها به وجود آورد که خروارها پول و ثروت جای آن را نگیرد. خوشبختی در رابطه زناشویی فرمول طلایی دارد که همانقدر که آسان می‌نماید، سخت است. 

 در آیات قرآن کریم و روایات معصومان (ع) برای تامین خوشبختی در خانواده به دقت در انتخاب همسر، ایمان و دین‌داری، عقل و هوش ، تفاهم اخلاقی ، عفت و پاک‌دامنی، اهداف مشترک و عمل صالح اشاره شده است. 

* از حرف‌زدن با هم نترسید
 امام علی (ع) می‌فرماید: «در همه حال با همسرت مدارا کن و با او معاشرت نیکو داشته باش تا زندگی‌ات گوارا و با نشاط باشد». همین توصیه را بیاورید در زندگی خودتان؛ زمانی که به همسرتان محبت می‌کنید و دلش را به دست می‌آورید و حواستان هست که ناراحتش نکنید چقدر حال رابطه تان خوب است؟ خودتان کیف می‌کنید. پس یادتان باشد که مهربانی‌ها و اظهار محبت‌های کوچک در رابطه معجزه می‌کند.

«عاطفه صادق مسجدی» روانشناس و مشاور خانواده در این باره می‌گوید: « زوج‌های خوشبخت از حرف‌زدن با هم نمی‌ترسند، حتما اگه از چیزی ناراحت باشند راجع‌به آن حرف می‌زنند. ایده‌آل فکر نمی‌کنند و توقعات منطقی از هم دارند و می‌دانند که رابطه و زندگی بالا و پایین دارد. اشتباهاتشان را می‌پذیرند و روی ضعف‌هایشان کار می‌کنند و با همه وجود می‌خواهند یک رابطه سالم بسازند.»

* حرف نزنید، عمل کنید
برخی از زوجین خواسته یا ناخواسته با یک حرف بی موقع یا کار بیجا باعث رنجش همسرشان می‌شوند اما بعد از مطلع شدن از  ناراحتی همسر معذرت خواهی می‌کنند. اما در اثر حواس پرتی یا فراموشی باز هم همان اشتباهشان را بارها و بارها تکرار می‌کنند. این موضوع همسران را سرخورده می‌کند و برخی هم فکر می‌کنند همسرشان از قصد آن کار را تکرار می‌‌کند و قصد آزار و اذیت دارد. مسجدی در این باره می‌گوید: « عذرخواهیِ عملی را با تکرار نکردن اشتباهتان انجام دهید و فقط به حرف بسنده نکنید.

با انجام ندادن همان اشتباه به همسرتان عشق، احترام و توجه هدیه می‌کنید. البته حواستان باشد رابطه یکطرفه سرانجامی ندارد. همسر هم باید بعد از اینکه فهمید طرف مقابلش با این کار قصد دلجویی دارد او را ببخشد و بحث و دعوا را کش ندهد. زوج‌های خوشبخت از رابطه‌شان مراقبت می‌کنند و برای بهتر شدن اوضاع مهارت‌های جدید یاد می‌گیرند.»

* اگر روزی ۱۰ مرتبه به خانمتان ابراز علاقه کلامی کنید باز هم کم است!
اگر همسرتان و رابطه مشترکتان برایتان اهمیت دارد و می‌خواهید رابطه‌ ماندگاری داشته باشید، سعی کنید شنونده خوبی باشید تا آرامش بدهید، تا بتوانید وضعیت را به خوبی کنترل کنید. اگه همسرتان چیزی گفت که باب میلتان نبود، یک دفعه به او نپرید. توی ذوقش نزنید و فقط گوش بدهید. بعد با آرامش نظرتان را بگویید. در آن شرایط می‌‌توانید معجزه را ببینید.  

یکی از موضوعات مهم دیگر برای خوشبختی توجه به روابط جنسی است. رابطه جنسی خوب برای ساختن یک زندگی گرم کافی نیست، اما اگر کمرنگ باشد یا حذف شود می‌تواند رابطه شما را سرد کند.

مسجدی روانشناس می‌گوید: «سردی رابطه و طلاق عاطفی همیشه با کم بودن یا بی‌کیفیت بودن رابطه جنسی همراه است. پس برای رابطه جنسی وقت بگذارید.

زن‌ها بیشتر از طریق شنیدن جذب می‌شوند و مرد‌ها از طریق دیدن. پس خانم‌های عزیز بدانید و آگاه باشید که اگر صبح تا شب هزاران بار به همسرتان بگویید:دوستت دارم، عاشقتم، تنها همان مرتبه اولش تاثیر گذار است. اما در عوض اگر لباس‌های خوبتان را برایش بپوشید و آنطور که همسرتان می‌پسندد در خانه  آرایش کنید، توجه شوهرتان را چندین برابر به خودتان جلب می‌کنید. همانطور که گفتیم بیشتر مردها دوست داشتن را در «عمل» می‌‌دانند نه در «کلام».

اما آقایان عزیز هم باید توجه داشته باشند، باید یک‌سره برای همسرشان زبان بریزند. آقای عزیز می‌دانستید اگر روزی ۱۰ مرتبه به خانمتان ابراز علاقه کلامی کنید باز هم کم است؟! شاید به نظرتان همین که صبح تا غروب سر کار می‌روید یعنی همسر و خانوادتان را دوست دارید، اما خانم‌ها محتاج شنیدن واژه‌های محبت‌آمیز هستند.»

*با همسرتان خاطره‌بازی‌کنید
برای گرمترشدن رابطه‌ زناشویی در مورد لحظات شادی که داشتید صحبت کنید؛ این یادآوری احساس صمیمیت بین شما و همسرتان را بیشتر می‌کند. برای اینکه یک بحث دوست داشتنی و گرم داشته باشید سر صحبت را با «یادت میاد اونوقت که…» باز کنید. 

صحبت از زمانی که برای اولین بار با هم آشنا شدید حس خوبی به شما می‌دهد، از زمانی که خانه خریدید، از زمانی که بچه دار شدید. یادآوری تاریخچه‌ای که با هم داشتید بهترین راه برای پیشرفت در رابطه‌هاست.

مسجدی می‌گوید: «برای عاشق ماندن در زندگی، باید گوش شنوای خوبی برای شریک زندگی‌تان باشید. جدی از هم سوال بپرسید دقیق پاسخ بدید و قدردان هم باشید. می‌خواهید روز به روز علاقه همسرتان به شما بیشتر شود جای خوابتان را جدا نکنید، حتی اگه قهرید. زیبا باشید، نه اینکه خودتان را صد مدل در بیاورید و ..، زیبایی می‌تواند در ظرافت صحبت کردن، راه رفتن و رفتارتان باشد.»

* این مردها دشمن خدا هستند!
به عنوان نکته آخر برای داشتن خوشبختی در زندگی مشترکتان حتما با همسرتان در مورد هر موضوعی مشورت کنید. اگر بدون هماهنگی و مشورت کاری انجام دهید، همسرتان تصور می‌کند که برایش اهمیتی قائل نیستید و خود محور هستید. خود محوری در زندگی مشترک باعث کاهش محبت و نشاط در خانواده می‌شود. رسول کرم  (ص) مردی را که نسبت به همسرش خودمدار باشد و با تبختر رفتار کند دشمن خدا معرفی می‌کند.

یادمان باشد هیچ چیز مانند خودمداری روابط میان همسران را تیره نمی‌سازد و زمینه تفاهم را از بین نمی‌برد.

انجام همین نکات ساده و جزئی می‌تواند خوشبختی شما را تضمین کند. البته می‌دانیم همیشه گفتن راحت‌تر از عمل کردن است، اما یکبار تجربه‌اش کنید از بازخوردی که می‌گیرید شگفت‌زده می‌شوید.
https://jahannews.com/vdcip5avut1awz2.cbct.html
jahannews.com/vdcip5avut1awz2.cbct.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *