شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۵
۱۰

موج سواری دلالان روی هیجانات موقتی بازار ارز/ تجربه تلخ خریداران تکرار می‌شود؟

يکشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۳۳
کد مطلب: 853781
متغیرهای بنیادی نشان می‌دهد موج جدید افزایش دلار هیجانی و زودگذر است و با فروکش کردن اخبار سیاسی، خریداران با زیان مواجه می‌شوند.
تجربه تلخ خریداران با موج سواری دلالان تکرار می‌شود؟
به گزارش جهان نيوز، باز هم یک موج هیجان به سراغ بازار ارز کشور آمده است. دلالان مدام در فضای مجازی قیمت‌ها را داغ می‌کنند و تلاش می‌کنند با قیمت سازی به کف بازار سیگنال بدهند. بهانه موج هیجانی جدید، افزایش تنش بین مجاهدین جنبش حماس و نیروهای اشغالگر اسرائیلی در فلسطین اشغالی است.

این اولین بار نیست که بازار ارز دچار شوک‌های بیرونی می‌شود. تاریخ مدام تکرار می‌شود؛ پیش از این هم موارد متعددی بوده که بازار دچار التهاب مقطعی شده است، اما وجه مشترک همه این مقاطع، جوسازی دلالان ارزی برای داغ کردن قیمت‌ها و خالی کردن دلارهای خود روی سر خریداران تازه‌کار و هیجان‌زده بوده است.
 
همین چند ماه قبل بود که در نتیجه اخبار منفی سیاسی و فضاسازی رسانه‌ای، قیمت دلار در بازار آزاد را به بالای ۵۰ هزار تومان رساندند و حتی نرخ‌ها ۵۳ و ۵۴ هزار تومان هم در کانال‌های تلگرامی ثبت شد، اما با فروکش کردن هیجانات، قیمت‌ها به حوالی ۴۸ و ۴۹ هزار تومان بازگشت و برای ماه‌های متمادی در این نرخ‌ها باقی ماند. در این بین دلالان در نرخ‌های بالا ارز خود را فروختند و رفتند ولی خریداران ماندند و دلارهایی که به قیمت گزاف خریده بودند.

این بار هم سوداگران در فضای مجازی دست به کار شدند و تا این لحظه، نرخ دلار در کانال‌های تلگرامی را ظرف چند ساعت به ۵۲ هزار تومان افزایش داده‌اند. هر چند دلایل بنیادی به هیچ عنوان از این نرخ‌ها پشتیبانی نمی‌کند، اما بازارگرمی دلالان و رسانه‌های نیابتی‌شان ادامه دارد.
 
وضعیت خوب متغیرهای بنیادی
 
اتفاقاً مروری بر متغیرهای بنیادی و مؤثر بر بازار ارز نشان می‌دهد سیاست‌گذار پولی در یکی از بهترین دوره‌های خود از نظر دسترسی به منابع ارزی باکیفیت قرار دارد که با همین پشتوانه می‌تواند ضمن تأمین نیازهای واقعی کشور، بازار ارز را هم به‌خوبی مدیریت کند.

فروش نفت کشور در دو سال اخیر متحول شده و ارز ناشی از صادرات ۲ میلیون بشکه نفت و میعانات در اختیار دولت قرار می‌گیرد که در چند سال گذشته بی‌سابقه است.

در صادرات غیرنفتی هم اوضاع خوبی داریم و اگر درآمدهای نفتی را لحاظ کنیم، تراز تجاری کشور رقمی بیش از ۲۰ میلیارد دلار مثبت می‌شود. خوشبختانه بانک جهانی در جدیدترین برآورد خود، رشد اقتصاد ایران در ۲۰۲۳ را ۴.۱ درصد پیش‌بینی کرده است، این یعنی اقتصاد کشور می‌تواند تولید و صادرات و ارزآوری بیش از سال قبل را هم تجربه کند.

سیل منابع ارزی
 
در کنار این موارد، روند دسترسی ایران به منابع ارزی که در سالیان گذشته در برخی کشورها مسدود شده نیز چشمگیر است. بعد از موفقیت دیپلماسی دولت و دسترسی بانک مرکزی به ۵.۵ میلیارد یورو منابع مسدودی در کره جنوبی که تمام مراحل انتقال آن به حساب‌های ایران در قطر و بهره‌برداری از آن وارد مرحله عملیاتی شد، حالا ۱.۷ میلیارد دلار دیگر از دارایی‌های کشور در کشور اروپایی لوکزامبورگ هم از یک کارزار حقوقی به نفع ایران خلاص شد و در اختیار بانک مرکزی کشورمان قرار گرفت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد روند آزادسازی منابع ارزی همچنان پرقدرت ادامه دارد که هم برای واردات کالا قابل استفاده است و هم به عنوان منابع بانک مرکزی و پشتوانه ریال در برابر دلار و سایر ارزهای خارجی قابل استفاده است.

افزایش روانی و موقتی
 
بنابراین وضعیت ذخایر ارزی کشور و چشم‌انداز آن بسیار مطلوب است و قیمت سازی دلار در فضای مجازی را باید تنفس مصنوعی دلالانی دانست که طی ماه‌های گذشته از ثبات نرخ ارز نفسشان بند آمده و حالا یک تنش در هزاران کیلومتر آن‌طرف‌تر از کشور را بهانه جهش ارزی عنوان می‌کنند.

در این زمینه یحیی لطفی‌نیا، استاد اقتصاد دانشگاه مفید و تحلیلگر مسائل پولی و ارزی در واکنش به هیجانات ایجاد شده در بازار ارز و افزایش قیمت دلار غیررسمی به دلیل مسائل و اتفاقات روز گذشته در منطقه به ایبنا گفت: «از روز گذشته تاکنون نه منابع ارزی ما محدود شده و نه سطح تقاضا افزایش پیدا کرده، بلکه این انتظارات است که بالا رفته و با موج روانی در بازار مواجه شده است. معتقدم برای تحلیل دقیق بازار باید فعلاً منتظر آثار و تبعات و نتایج تحولات منطقه باشیم و مطمئناً از روز گذشته تاکنون هر اتفاقی در بازار رخ داده به دلیل هیجانات و موج روانی بوده است.»

طبیعتاً این روزها نیز می‌گذرد و التهابات در فضای روانی جامعه فروکش خواهد کرد ولی افرادی که این روزها تحت تأثیر اظهارات و فضاسازی‌های سوداگران اقدام به خرید می‌کنند ممکن است خاطرات تلخی را در کارنامه مالی خود ثبت کنند.
https://jahannews.com/vdcjoteovuqeiaz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjoteovuqeiaz.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
سکه طرح جدید هم با افزایش قیمت بیش از ۲ میلیون تومانی به قیمت ۳۰ میلیون تومان رسیده
Iran, Islamic Republic of
تداوم روند نزولی بورس با افت ۵۱ هزار واحدی شاخص
Iran, Islamic Republic of
بازاری که ثبات نداشته باشد و به تار مویی بسته باشد از این بهتر نمی شود
Iran, Islamic Republic of
جریان چیه؟ محور مقاومت در سرزمین فلسطین به صهیونیستها یورش می بره , اینجا توی ایران قیمت ارز و سکه و طلا را میکشن بالا!!!
معلوم نیست رزمندگان فلسطین به صهیونیستها شبیخون زده اند یا به بورس ایران!!!!!
Iran, Islamic Republic of
خدا لعنت کنه دلال هایی که بازار رو به هم میریزند و خدا هدایت کنه اون مردمی رو که اینجوری به خودشون و کشور صدمه میزنن
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
در اينگونه موارد خوبه كه بانك مركزي ورود كنه و نگذارد دلالان موج سواري كنند و به متقاضيان ارز را با قيمت مناسب عرضه كند
United States
.روانی شدیم در این روانی بازار بی حساب و کتاب!!!!
Iran, Islamic Republic of
سکه ۲.۵ میلیون تومان و طلا ۶۳ هزار تومان گران شد
Iran, Islamic Republic of
بازار رها و ول که میگن همینه
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
امان از اين دلالان !
اين دولت كه اينهمه مقتدر هست اسرائيل را منفعل كرده امريكا را داره از منطقه اخراج مي كنه چرا حريف اين دلالان نشده ؟؟
روي هر كالايي دست مي گذاري ميگي چرا گرونه مي گن حبابه دلالان قیمت ها را بالا بردند يك كالا چند جور قيمت داره ديگه كالايي نيست كه دست دلالان بهش نرسه حتي براي قبر هم دلال هست !!؟