يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
۲

قله‌زنی دولت سیزدهم در خدمات‌رسانی به جامعه روستاییان و عشایر

شنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۵۴
کد مطلب: 853539
نمایشگاه عرضه محصولات روستایی و عشایری «روستاآباد» در راستای شعار سال «مهار تورم و رشد تولید» و در آستانه ۱۵مهرماه «روز روستا و عشایر» به عنوان بزرگ‌ترین رویداد روستایی کشور با حضور بیش از هزار و ۲۰۰ تولیدکننده برتر روستایی و عشایری از ۱۲ الی ۱۸ مهر در مصلای تهران برگزار می‌شود.
قله‌زنی دولت رئیسی در خدمات‌ به روستاییان و عشایر
به گزارش جهان نيوز، یکی از اشتباهات بزرگ در دولت‌های گذشته، همواره این بوده است که به روستا‌ها به عنوان مناطق محروم که نیازمند کمک و دستگیری هستند، می‌نگریستند، در حقیقت این روستا‌ها هستند که باید از سایر حوزه‌ها و بخش‎ها دستگیری کنند. دولت سیزدهم از آغاز به کار خود رویکرد متفاوت‌تری را برای کمک به اقتصاد و اشتغال روستاییان در پیش گرفته است. دولتمردان در دولت سیزدهم معتقد هستند که اگر بتوانیم بستر فعالیت را برای روستاییان فراهم کنیم به جای واردات محصولات غذایی به صادرکننده محصولات تبدیل خواهند شد و در نهایت شاهد کاهش بخش زیادی از مشکلات در حوزه تورم، رشد اقتصادی و اشتغال خواهیم بود. بنابراین دولت همواره تأکید دارد که ارزان‌ترین، سریع‌ترین و مؤثرترین راه را برای حل این مسائل توجه به روستا‌ها و عشایر است.

همچنین دولت سیزدهم ضمن تأکید بر ظرفیت بالای روستاییان، نگاه ویژه‌ای به حمایت از تولیدات این قشر مولد دارد. در حوزه روستایی و عشایری تنوع تولید محصولات حوزه دامی، باغبانی و صنایع‌دستی بالاست و براساس سیاست‌های دولت مردمی همواره تلاش شده است تا با ارائه تسهیلات ارزانقیمت از تولیدات روستاییان حمایت شود. همچنین اجرای طرح اشتغال پایدار روستایی و عشایری یکی از برنامه‌های مؤثر دولت در جهت کاهش مهاجرت از روستا‌ها به شهرها، کلانشهرها، توسعه و آبادانی مناطق محروم و روستایی بوده است. این طرح زمینه ایجاد فرصت‌های شغلی برای روستاییان، کاهش نرخ بیکاری و درآمدزایی برای خانوار‌های روستایی را فراهم کرده است.

در ادامه سیاست‌های دولت سیزدهم در حمایت از روستاییان، نمایشگاه توانمندی‌های اقتصادی روستاییان و عشایر کشور در اقصی نقاط ایران اسلامی با برپایی نمایشگاه عرضه مستقیم محصولات روستایی و عشایری، در قالب هزار و ۲۰۰ غرفه فروشگاهی و همچنین الزامات خدمت دولت مردمی به روستاییان و عشایر کشور از ۱۲ لغایت ۱۸ مهرماه در مصلای بزرگ تهران در حال برگزاری است. این نمایشگاه شروع یک رویداد سراسری برای شناساندن بازار روستاییان و عشایر کشور به عموم مردم و رونق تولید و نمایش قدرت اقتصادی روستاییان و عشایر است.

نمایشگاهی برای نمایش توانمندی جامعه روستایی و عشایری
سیدامیرحسین مدنی، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم دولت سیزدهم، در گفتگو با خبرنگار روزنامه «جوان» ضمن تبریک فرارسیدن روز ملی روستا و عشایر به تمام زحمتکشان و هموطنان روستایی و عشایر در اقصی نقاط کشور گفت: «نمایشگاه «روستا آباد» به این منظور برگزار شد تا به جامعه، توانمندی‌های جامعه روستایی و عشایری کشور را در حوزه اقتصادی بیش از پیش نشان بدهیم. به همین منظور هزار و ۲۰۰ غرفه در این نمایشگاه دور هم جمع شدند، محصول می‌فروشند و محصولات خود را به مردم ارائه می‌دهند. مردم هم می‌توانند بدون واسطه و به صورت مستقیم خرید محصول داشته باشند. نزدیک به هزار روستا از ۳۰ استان در این نمایشگاه حضور دارند. این نمایشگاه شامل ۱۲رسته مانند موادغذایی، فرش، تولیدات کشاورزی، صنایع‌دستی و پوشاک و... است.»

مدنی افزود: «علاوه بر بازدید عادی و عمومی مردم شاهد بازدید بازرگانان، صاحبان پلتفرم‌ها و مجموعه‌های بازرگانی در این نمایشگاه هستیم که کار بازاریابی دارند. این صاحبان مشاغل با روستاییان ارتباط می‌گیرند تا محصولات آن‌ها ارتقا یابد، همچنین سفارش محصول می‌دهند و در بسته‌بندی و صنایع تبدیلی برای ارتقای کیفیت به روستاییان کمک می‌کنند.»

۱۰ اسفند، برگزاری نمایشگاه در استان‌ها
مدنی با اشاره به برگزارشدن این نمایشگاه در مصلای تهران گفت: «به دلیل محدودیت این نمایشگاه در تهران برگزار شده است، اما اسفند امسال با بیش از ۱۰ هزار غرفه در مراکز استان‌ها این نمایشگاه بار دیگر برگزار می‌شود. هدف این رویداد شناساندن توانمندی‌های اقتصادی روستاییان و عشایر به بازرگانان، سامانه‌های الکترونیکی فروش و عموم مردم کشور است.»

کاهش نرخ بیکاری روستایی
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم دولت سیزدهم درباره تأثیر برگزاری این نمایشگاه بر کاهش نرخ اشتغال در روستاییان بیان کرد: «ما می‌خواهیم رشد اقتصادی و کسب و کار روستا‌ها رقم بخورد. این نمایشگاه در راستای اشتغالزایی دولت برای روستاییان در دو سال گذشته است. خوشبختانه اقدامات دولت مردمی در طول دو سال گذشته، منجر به کاهش نرخ بیکاری شده است. درگذشته نرخ بیکاری روستاییان ۷/۶ بوده و الان به ۵/۹ رسیده است. اگر مردم عزیز به صورت حضوری تشریف بیاورند، خواهند دید که چه میزان اشتغالزایی ایجاد شده است. در حوزه اشتغال و سرمایه‌گذاری به همت دولت مردمی، دستگاه‌ها و نهاد‌ها با تشکیل اکوسیستم اشتغال روستایی در این دو سال از خدمت، موفق به ایجاد ۶۷۰ هزار شغل با سرمایه‌گذاری ۸۰۰ هزار میلیارد ریال در روستا‌های کشور شده‌اند. در حوزه پوشش بیمه‌ای روستاییان و عشایر کشور نیز بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار روستایی و عشایر، نسبت به دوره‌های قبل با رشد ۵۰ درصدی روبه‌رو شده است.»

ساخت مسکن روستایی، دغدعه دولت
مدنی درباره اقدامات مهم دولت در حوزه مسکن روستایی گفت: «ساخت مسکن روستایی جزو دغدغه‌های مهم رئیس‌جمهور از ابتدای دولت بوده است که به لطف خدا و همت همکاران، در دولت ساخت ۱۶۷ هزار مسکن روستایی با اعطای بیش از ۴۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات و اجرای ۶ هزار طرح هادی با اعتباری بالغ بر ۵۵ هزار میلیارد ریال انجام پذیرفته است. همچنین در حوزه زیرساختی و زیربنایی در روستا‌ها احداث ۴ هزار کیلومتر راه در مناطق روستایی با اعتباری بالغ بر ۲۵۰ هزار میلیارد ریال، تأمین آب شرب ۳ هزار و ۳۰ روستا با اعتباری بالغ بر ۷۰ هزار میلیارد ریال، احداث ۱۰ هزار کلاس درس مدارس روستایی با اعتباری بالغ بر ۸۰ هزار میلیارد ریال، احداث و بهره بردای از ۵۰۰ واحد بهداشت و درمان با اعتباری بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد ریال انجام شده است.»

احیای ۹۰۰ واحد اقتصادی فعال
مدنی درباره اقدامات دولت در احیای واحد‌های روستایی تأکید کرد: «در حوزه احیای واحد‌های روستایی تعطیل و نیمه تعطیل در سراسر کشور نیز تاکنون احیا و بازگرداندن بیش از ۹۰۰ واحد اقتصادی فعال و تعطیل به چرخه تولید در مناطق روستایی صورت پذیرفته است.»

احداث ۷۰۰ ایستگاه رادیویی برای ۵ هزار و ۵۰ روستا
مدنی تأکید کرد: «در حوزه زیر ساخت‌های ارتباطی در دوسالانه خدمت دولت سیزدهم، احداث ۷۰۰ ایستگاه رادیویی برای ۵ هزار و ۵۰ روستا با اعتباری بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد ریال، در حوزه احیا و بازسازی ۲ هزار قنات با اعتباری بالغ بر ۲۰ هزار میلیارد ریال و در گازرسانی به بیش از ۵ هزار و ۲۹۷ روستا گاز‌رسانی و خدمات ارائه شده که به نوبه خود در مقایسه با دوره‌های قبل قله‌زنی صورت گرفته است. به طور کل در حوزه زیربنایی کشور موفق به بهره برداری از ۳۴ هزار طرح عمرانی و زیربنایی در ۴۰ هزار و ۸۰۰ روستا با اعتباری بالغ بر ۷۰۰ هزار میلیارد ریال شده است.»

استقبال مردم از نمایشگاه
مدنی با اشاره به استقبال بی‌نظیر مردم از این نمایشگاه تأکید کرد: «استقبال مردم بیش از حد بوده است؛ غرفه‌ها شلوغ و جمعیت زیاد است و درهمه غرفه‌ها صف ایجاد شده است. ۴۰ غرفه عشایری داریم. این غرفه‌های عشایری در حیاط مستقر هستند، محصول ارائه می‌دهند و می‌فروشند. ۵۰ مجموعه مردمی محصولات روستایی را به فروش می‌رسانند. همچنین ۲۰ گروه آیینی از موسیقی‌های سراسر کشور از دل روستا‌ها آمده و در محل نمایشگاه اجرا دارند. ۱۰ خانه روستایی در اقلیم‌های مختلف مانند، خراسان، کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و مازندران و... ایجاد شده است. در نمایشگاه بازی‌های بومی و محلی وجود دارد و همگی کار می‌کنند.»

مدنی با اشاره به شعار دولت در توسعه روستا‌ها اظهار کرد: «شعار دولت این است که اقتصاد روستا را رشد بدهیم. توجه به اقتصاد روستا اولویت دولت است. شعار دولت این است که اقتصاد روستا را رشد بدهد و نگاه مردم به سمت توسعه روستایی سوق داده شود و همچنین مردم کمک کنند تا اقتصاد روستا‌ها رشد یابد.»

وی درباره اقدامات دولت برای کمک به روستاییان برای فروش بیشتر محصولات خود اظهار کرد: «پنل‌های آموزشی متعددی برای غرفه‌داران داریم تا بتوانند محصولات خود را به مرکز کشور و بازار‌های جهانی برسانند. بازرگانان حضور دارند، خرید انجام می‌دهند، سفارش محصول دارند و به روستاییان آموزش می‌دهند تا برنامه‌ریزی اقتصادی برای فروش محصول خود را در طول سال داشته باشند. بسته دیده شده جامع، کامل و اقتصادی است و به بخش اقتصادی روستابیان کمک می‌کند.»

وی با اشاره به استقبال بانوان از این نمایشگاه تأکید کرد که ۴۰ درصد غرفه داران بانوانند. بازدیدکنندگان هم از همه قشری هستند و استقبال بانوان از این نمایشگاه بسیار خوب است. در روز پنج‌شنبه حدود بیش از ۱۰۰ هزار نفر از نمایشگاه بازدید کردند.

افتتاح همزمان ۲ هزار طرح اقتصادی
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با اشاره به روز روستا و اهمیت این روز تأکید کرد: «امروز روز روستاست و این بزرگ‌ترین رویداد روستایی است و از ابتدای تاریخ چنین اتفاقی نداشتیم که این تعداد از روستاییان یکجا جمع شوند و محصولات خود را به عرضه بگذارند. همچنین در روز روستا به شکرانه همت دولت مردمی، اعلام بهره‌برداری از ۳۴ هزار طرح عمرانی و زیربنایی و ایجاد ۶۷۰ هزار شغل در دولت سیزدهم و افتتاح همزمان بیش از ۲هزار طرح اقتصادی روستایی در سراسر کشورانجام می‌پذیرد. امیدواریم حضور مردم هم پررنگ‌تر باشد تا روستاییان عزیز هم بهره‌مند و دلگرم‌تر شوند و کار آن‌ها ارتقا یابد تا در نهایت کمک به تولید کشور شود.»
https://jahannews.com/vdcaeenao49nmm1.k5k4.html
jahannews.com/vdcaeenao49nmm1.k5k4.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دست سید رئیسی را می بوسم
Netherlands
تنها راه نجات ایران اسلامی از اینهمه مشکلات توجه به روستا است.
شهر های بزرگ فقط آلودگی تولید می کنند و مصرفگرا اشرافیتگرا...
Iran, Islamic Republic of
این پنجمین دوره برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های روستایی و عشایری