شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۱

وزیر صمت: دانش بنیان‌ها قبرستان هواپیماهای زمین گیر در مهرآباد را حل کنند/ چرا باید به خودروساز رانت بدهیم؟

پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۴۳
کد مطلب: 852605
وزیر صمت گفت: در فرودگاه مهرآباد قبرستانی از هواپیماهای زمین‌گیر وجود دارد که وقتی دلیل را سوال می‌کنیم می‌گویند به دلیل تحریم‌ و مسائل دیگر این هواپیماها دارای نقص فنی هستند و مثلاً موتور ندارند، از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌خواهم این مسائل را حل کنند.
گله علی‌آبادی از قبرستان هواپیماها در مهرآباد
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، عباس علی‌آبادی وزیر صمت در نخستین رویداد ملی صنعت دانش‌بنیان گفت: بنگاه‌های اقتصادی توان بالا برای انجام تحقیق و توسعه دارند و همچنین از توان بالا برای هزینه در بازاریابی برخوردار هستند، ضمن اینکه توان بالایی برای هزینه در توسعه صادرات و غیره دارند.

وزیر صمت گفت: از طرفی می‌دانیم سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه ضامن بقای توسعه پایدار است، سهم هزینه‌کرد در تحقیق و توسعه از GDP در کشورهای عضو سازمان‌های همکاری‌های اقتصادی و توسعه کشورهای عضو OECD در سال‌های 2000 تا 2019 بین 4 تا 5 درصد بوده است.

او گفت: اگرچه کل شرکت‌های دانش‌بنیان کشور 8995 مورد است، اما تعداد شرکت‌های فعال در صنایع پیشرفته و دانش‌بنیان با ویژگی‌های خصوصی و دارای پروانه بهره‌برداری و فروش بیش از 5 میلیون یورو کمتر از 70 شرکت است.

علی‌آبادی گفت: تمرکز سیاست‌گذاران کشور تاکنون افزایش کمی شرکت‌های دانش‌بنیان کوچک‌ مقیاس و در نتیجه رشد تعداد اندکی از شرکت‌ها بوده است. برای اینکه به رشد 8.5 درصدی سالانه صنعت و رشد 13 درصدی سالانه معدن و 23 درصدی سالانه غیرنفتی در برنامه هفتم برسیم، باید اقدامات خاصی را انجام دهیم.

او در ادامه با اشاره به ابرچالش‌ها در بخش تولید گفت: ازجمله ابرچالش‌های تولید، ناپایداری مدیریتی است، متأسفانه در برخی وزارت‌خانه‌ها شاهد آن هستیم که یک دیوار کامل از عکس وزرا پوشانده شده است و بعضاً با تغییر یک وزیر شاهد تغییر مدیران و معاونان هستیم و معتقدم باید آدم‌ها را تغییر داد نه اینکه جایگاه مدیریتی آنها را تغییر داد.

علی‌آبادی در ادامه به چالش‌های دیگر تولید اشاره کرد و گفت: عدم تناسب فرآیندها و ساختارهای دولت با جهش تولید، فقدان رهبری واحد در تولید و کمبود تمرکز از دیگر چالش‌های تولید است.

وزیر صمت با اشاره به برنامه تولید گفت: برخی ترس دارند که کار کنند و معتقدند که اگر کار کنند یقه آنها را می‌گیرند.

او در ادامه با اشاره به 7 جهت‌گیری سیاستی در حوزه دانش‌بنیان‌ها گفت: تولید صادرات محور و گذر از مونتاژکاری، ارتقای بهره‌وری و رقابت‌پذیری، کاهش ارزبری و عدم خام‌فروشی، اصلاح نظام قیمت‌گذاری دستوری، ایجاد ثبات در مدیریت و فضای کسب و کار، بازبینی سازوکارهای نظارتی و بازرسی و همچنین تعهد به محیط‌زیست، جهت‌گیری سیاستی ما در این حوزه است.

وزیر صمت گفت: چرا باید به خودروساز رانت بدهیم و بعد حساب‌کشی کنیم؟ خودروسازان باید بدانند که هیچ رانتی در کار نیست و باید روی پای خود بایستد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت:  سالانه 2 میلیون خودرو در کشور اضافه می‌شود لذا باید برای کاهش مصرف بنزین آنها به سمت برقی شدن خودروها حرکت کنیم.

او با اشاره به اینکه حدود 9 هزار واحد صنعتی راکد در کشور وجود دارد، گفت: بسیاری از آن‌ها دانش‌بنیان هستند، یکی از اهداف ما تمرکز بر روی این شرکت‌ها است، همچنین از دیگر اهداف ما توسعه پلتفرم‌ها و شرکت‌های صنعتی از طریق ایجاد خوشه‌های بزرگ‌مقیاس است.

علی‌آبادی گفت: جایگزینی خودروهای برقی و تأمین برق مورد نیاز صنایع از طریق تکمیل نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و افزایش بهره‌وری و تأمین آب صنایع و استفاده از سوخت‌های پاک نیز از مواردی است که بر روی آن تمرکز خواهیم کرد.

وزیر صمت گفت: در فرودگاه مهرآباد قبرستانی از هواپیماهای زمین‌گیر وجود دارد که وقتی دلیل آن را سوال می‌کنیم می‌گویند به دلیل تحریم‌ها و مسائل دیگر این هواپیماها دارای نقص فنی هستند و مثلاً موتور ندارند، من در اینجا از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌خواهم این مسائل را حل کنند.

علی آبادی گفت: در روایتی از آینده صنعت دانش‌بنیان، هم می‌توان مسیر قبلی را رفت یعنی از دست دادن مرجعیت فناوری یا مهاجرت سرمایه انسانی و غیره و هم می‌توان مسیر را تغییر داد و به قطب فناوری منطقه تبدیل شد، که قطعاً مسیر دوم درست است، باید خوب باشیم و برای خوب بودن تلاش لازم است.
https://jahannews.com/vdcdzx0jkyt0k96.2a2y.html
jahannews.com/vdcdzx0jkyt0k96.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آقای وزیر آیا همه شرکتهای که عنوان دانش بنیان دارند دانش بنیان هستند یا فقط درصدد کسب تسهیلات آن هستند؟