دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

‏حاشیه نگاری از دیدار مردم سیستان و بلوچستان با رهبرانقلاب

چهارشنبه ۲۲ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب: 850889
پس از سال‌ها انتظار اولین حضور دسته‌جمعی مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان در حسینیه امام خمینی (ره) در حال وقوع است، این یک لحظه تاریخی برای مردم این منطقه بوده و آثار مباهات‌ نسبت به این لحظه در چهره حاضران نمایان است.
‏حاشیه نگاری از دیدار مردم سیستان و بلوچستان با رهبرانقلاب
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، هزاران نفر از مردم استان‌های «سیستان و بلوچستان» و «خراسان جنوبی» روز گذشته با حضور در حسینیه امام خمینی با رهبر انقلاب اسلامی دیدار کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب نکاتی را بیان کردند و رهنمودهایی را هم خطاب به حاضر عنوان فرمودند.

مهدی جهان تیغی، کارشناس و فعال رسانه‌ به دیدار اهالی استان‌های «سیستان و بلوچستان» و «خراسان جنوبی» با رهبر انقلاب اشاره کرده است.

متن این روایت به شرح ذیل است:

*پرده اول: سرداران بلوچ در بیت رهبری!
سکانس اول از پرده اول: در اولین ساعات صبح دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ دو خیابان منتهی به بیت رهبری با لباس های سنتی جنوب شرق با یک هنرمندی خاص به رنگ‌ تابستانه درآمده است. در میان جمعیت، ترکیب لباس‌های سفید بلوچی مردانه و لباس‌های رنگی تزیین شده بلوچی زنانه بیشتر جلب توجه می‌کنند. جمعیت یکی یکی وارد بیت رهبری می شوند، در این دیدار، سرداران متفاوتی در حسینیه امام خمینی (ره) حضور دارند. تعدادی از سرداران بلوچ که سران طوایف معروف بلوچستان هستند خود را از مناطق مختلف سیستان و بلوچستان به بیت رهبری رسانده‌اند.
 
سکانس دوم از پرده اول: از چند روز قبل برخی از رسانه‌های جریان تکفیری و تجزیه طلب فعال در جنوب شرق تصاویر تعدادی از سرداران بلوچ را منتشر کردند و مدعی شدند که دیدار با رهبر معظم انقلاب را تحریم کرده اند! حالا همان ها در ساعات اول در صف ورود به بیت رهبری هستند و جالب‌تر اینکه از گفت‌وگو با خبرنگاران و ضبط‌شدن تصاویرشان استقبال می‌کنند. در استقبال سرداران بلوچ از رسانه‌ای شدن معانی بسیاری خوابیده است. هر کدام از این سرداران برای خودشان آبرو و منزلتی در منطقه بلوچستان دارند ولی همچون سایر افراد و بدون تشریفات روی گلیم‌های ساده حسینه امام خمینی (ره) به انتظار دیدار رهبری نشسته اند.
 

سکانس سوم از پرده اول: با ورود آقا به حسینیه، مردم به صورت دسته‌جمعی یک سرود را هم‌خوانی می‌کنند؛ نگاه دوربین ها به برخی سرداران بلوچ است، شعر را همانند یک سرود ملی در حال زمزمه کردن هستند: شیعه و سنی همیشه عاشق این سرزمین است .... حب الوطن اعتقاد است باور ایرانی این است.
 
 
*پرده دوم: بهشت ما بلوچستان و سیستان
پس از سال‌ها انتظار اولین حضور دسته‌جمعی مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان در حسینیه امام خمینی (ره) در حال وقوع است، این یک لحظه تاریخی برای مردم این منطقه بوده و آثار مباهات‌ نسبت به این لحظه در چهره حاضران نمایان است. هم‌خوانی سرود توسط جمعیت ادامه دارد و همه با هم می‌خوانند: بهشت ما بلوچستان و سیستان!

سکانس اول از پرده دوم: سال ۵۶ آیت‌الله خامنه‌ای با لباس بلوچی به صورت قاچاقی مسیر ایرانشهر به زاهدان را در حال طی‌کردن هستند. نگاهشان به دشت‌ها و زمین‌های حاصل‌خیز بلوچستان مشغول است و همسفرانشان را از یک آرزوی بزرگ درخصوص کشاورزی برای بلوچستان باخبر می‌کنند. آرزوی تبدیل شدن بلوچستان به یک «ریکه پوت بزرگ». ریکه پوت یک باغ سرسبز معروف در ایرانشهر بود به عنوان نمونه یک باغ زیبا که با دیگر فضای کشاورزی سنتی بلوچستان تفاوت داشت. آیت‌الله خامنه ای از قبل از پیروزی انقلاب آرزوی باغستان شدن بلوچستان را داشته‌اند و حتی بعدها گلایه وار می‌گویند، استانداران این منطقه نتواستند این آرزو را برآورده کنند.
 

*پرده سوم: سلام بر رهبر منزل گرفته در ایرانشهر
مردم سیستان و بلوچستان با اشتیاق و هیجان خطاب به رهبر انقلاب سرود خود را هم‌خوانی می‌کنند و ادامه می‌دهند: سلام ای رهبری که روزی تبعید ... به ایرانشهر ما منزل کردی.

سکانس اول از پرده سوم: آیت الله خامنه ای در دوران کوتاه تبعید به نوعی با شهرستان ایرانشهر که به نوعی مرکز فرهنگی و سیاسی بلوچستان هم هست به سرعت مانوس شده‌اند. در آن زمان حتی وصیت می‌کنند که اگر در دوران تبعید از دنیا رفتند،‌ ایشان را در قبرستان ایرانشهر که مرکز فرهنگی بلوچستان است، دفن کنند. آن قدر درباره این تصمیم جدی هستند که به قبرستان ایرانشهر نیز می‌روند و آنجا را به نوعی بازدید می‌کنند و اطرافیان را هم از تصمیمشان خبردار می‌کنند.
 
 
*پرده چهارم: آیت‌الله خامنه ای؛ می خواهم تصویر غلط از سیستان و بلوچستان را باطل کنم
در سرتاسر کلام، لحن و تحلیل رهبر انقلاب در این دیدار، یک جدیت برای باطل کردن تصویر غلط از سیستان و بلوچستان دیده می‌شود.

سکانس اول از پرده چهارم: آقا از حضورشان در رمضان سال ۴۲ در زاهدان می‌گویند و تاکید می‌کنند که از جنوب شرق یک شناخت نزدیک به شصت ساله دارند.

آن زمان که ایشان برای اولین بار به زاهدان آمدند، جوانی بیست و چهار ساله بودند.
سکانس دوم از پرده چهارم: سال ۵۸ اولین حکم رسمی را از امام خمینی دریافت می کنند، ماموریتشان سفر به سیستان و بلوچستان و تهیه گزارش از وضعیت این منطقه و گزارش آن به امام خمینی (ره) است. در آن سفر، همه خوانین بلوچ منطقه را جمع می‌کنند و سیاست جمهوری اسلامی را در قبال مسائل قومی و مذهبی به طور شفاف بیان می‌کنند. ایشان در آن دیدار می‌فرمایند: نظامِ جمهوری اسلامی بنا دارد که در سرتاسر کشور عدالت واقعی را اجرا کند؛ لذا ظلم و تعرّض و تبعیض را بین استان‌ها و طوایف کشور هیچ تحمّل نمی‌کند و شما به این امر کمک کنید. این نظام از نظام قبل به مراتب نیرومندتر است؛ چون آن نظام به دستگاه‌های امنیتی و اطّلاعاتی و سلاحِ خودش متّکی بود؛ اما این نظام به عواطف و دل‌ها و علایق مردم متّکی است.

سکانس سوم از پرده چهارم: رهبر انقلاب سال ۸۱ در سفر به زاهدان یک جمله معنادار را بیان می‌کنند: محرومیت هایی که در این استان دیدم، یک انگیزه قوی و آرزوی بزرگ در من به‌وجود آورد و آن این‌است که باید به این استانِ با این همه استعداد و به این مردمِ با این همه صفا کمک کرد تا بتوانند زندگی سعادتمند و لایق شأن خود را در پیش گیرند.

سکانس چهارم از پرده چهارم: آقا در دیدار دیروز از دفاع علمای بزرگ بلوچستان من‌جمله مولوی عبدالعزیز ملازهی در زاهدان و مولوی عبدالعزیز ساداتی در سراوان از انقلاب سخن گفتند. از شهدای بلوچ و اهل سنت می‌گویند. آقا نهایتا حرف اصلی را درباره سیستان و بلوچستان در یک گزاره کوتاه بیان می‌کنند و آن را «منطقه انقلاب» می‌نامند
 
 
*پرده آخر: راه درست امروز در سیستان و بلوچستان چیست؟
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تشریح ملاک و معیار قرآنی برای تشخیص راه حق از باطل، گفتند: قرآن می‌فرماید پیامبر و کسانی که با او همراه هستند، در مقابل کفار با شدت عمل می‌کنند. بنابراین اگر پیمودن راهی موجب خوشحالی کفار شد، آن راه، مسیر همراهی با پیامبر نیست اما اگر مسیر و اقدامی باعث ناراحتی و عصبانیت استکبار و قدرت‌های ضد دین و ضد اسلام شد، راهی خوب و همراهی با پیامبر است.
https://jahannews.com/vdcfcxdc1w6dtca.igiw.html
jahannews.com/vdcfcxdc1w6dtca.igiw.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *