يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

اربعین امسال بیش از ۴ هزار و ۷۰۰ مبلغ دینی به عراق اعزام شدند

دوشنبه ۲۰ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۵۳
کد مطلب: 850720
مسئول دبیرخانه دائمی مبلغین اربعین گفت: تعداد مبلغین اربعین امسال 4 هزار و 700 نفر بوده است که 74 درصد این تعداد از مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، 12.5 درصد از حوزه علمیه اصفهان و مابقی از حوزه علمیه مشهد اعزام شدند.
اعزام بیش از ۴ هزار و ۷۰۰ مبلغ دینی به عراق
به گزارش جهان نيوز، حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی استقامت در نشست خبری کارکردهای تبلیغی و اعزام مبلغین اربعین 1402 که عصر امروز در سالن جلسات مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه برگزار شد، اظهار داشت: معمولا خدماتی که در پیاده‌روی اربعین به زائرین ارائه می‌شود بُعد خدماتی دارد. اما واقعیت این است که سفر اربعین یک سفر معرفتی است که باید در رفتار و گفتار زائر تاثیر مثبتی گذارد.

وی با اشاره به اینکه زائران اربعین مروج فرهنگ اربعینی در میان جاماندگان هستند، ادامه داد: این موضوع دارای جنبه‌هایی ازجمله گذشت، ایثار، رفتار مناسب، کردار مناسب و ... است که باید در زائرین بیشتر نمایان شود.

استقامت با بیان اینکه زیست اربعینی به معنای لذت خود را فدای لذت عموم و جمع مسلمانان کردن است، تصریح کرد: باید از ارتباطات بین المللی اربعین که می‌تواند گفت‌وگوی متمدنانه اسلامی را میان سایر ادیان ترویج دهد، استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه اربعین تجلی وحدت مسلمانان است، خاطرنشان کرد: مسئله جدی‌تر بُعد معرف افزایی زائر است و زائر باید بداند برای زیارت چه شخصیتی حرکت می‌کند.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های مبلغین و نیروهای جهادی در مسیر اربعین امسال سنجیده شد، تصریح کرد: همچنین رصدهای میدانی در ایران و عراق به منظور شناسایی نیازها نیز انجام شد.

مسئول کارگروه تبلیغ و نماز کمیته فرهنگی ستاد اربعین کشور با اشاره به اینکه در مرحله بعدی مسائل آموزشی را به صورت مجازی و حضوری دنبال کردیم، یادآور شد: این جلسات به صورت چندین جلسه مستمر در شهرهای مختلف برگزار شد.

استقامت با اشاره به اینکه ورود به عملیات تبلیغی اربعین امسال در چندین جبهه انجام شد، ابراز کرد: افراد و گروه‌هایی که در سال‌های گذشته به صورت مجزا موضوع تبلیغ را دنبال می‌کردند را امسال ویژه تقویت کردیم.

وی با بیان اینکه امسال شاهد ابداعات تبلیغی بودیم، مطرح کرد: بنرخوانی آداب، مناسک و مستحبات، فراگیری گفتمان ادبیات تبلیغی میان مجموعه‌ها و تقسیم کار بر مبنای نیاز و ظرفیت‌ها ازجمله این ابداعات بودند.

مسئول کارگروه تبلیغ و نماز کمیته فرهنگی ستاد اربعین کشور با اشاره به اینکه امسال کارکردهای مبلغین اولویت‌بندی شد، مطرح کرد: اولویت نخست آموزش‌های قبل از حرکت زائر بود که از طریق پویشی دنبال شد.

وی با بیان اینکه اولویت دوم حضور روحانیون در کاروان‌های حرکتی بود، عنوان کرد: در این راستا شناسایی کاروان‌های مردمی انجام شد چراکه روحانیون کاروان‌ها بیش‌ترین اثرگذاری فرهنگی و تبلیغی را دارند.

استقامت با اشاره به اینکه حضور روحانیون در موکب‌ها را نیز دنبال کردیم، خاطرنشان کرد: روحانیون کاروان‌ها با روحانیون مواکب نقش‌های مختلفی ایفا می‌کنند که هرکدام دارای اثرگذاری ویژه‌ای است.

وی اضافه کرد: اثرگذاری فعالیت روحانیون مواکب برای زائرین و افراد فعال در خود موکب است.

مسئول دبیرخانه دائمی مبلغین اربعین کشور با بیان اینکه حضور روحانیون در مرزها نیز پیگیری شد، تصریح کرد: اقامه نماز و امر به معروف ازجمله اقداماتی بود که روحانیون مستقر در مرزها دنبال می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه 15 خودروی تبلیغ سیار در سال جاری فعال بودند، یادآور شد: این خودروها برنامه‌های فرهنگی و ترویجی را دنبال می‌کردند.

استقامت از لزوم استمرار ارتباط مبلغ با زائر پس از اربعین حسینی(ع) یاد کرد و گفت: این موضوع نیز به صورت جدی در برنامه‌های راهبردی پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه درحال جمع‌بندی دستاوردهای تبلیغی هستیم، ابراز کرد: این دستاوردها شامل خاطرات تبلیغی، سوالات پرتکرار زائرین، پیشنهادات و انتقادات است که در برنامه‌ریزی‌های سال‌های آینده اثرگذار خواهد بود که در این راستا از ظرفیت مبلغین عراقی نیز استفاده شده است.

استقامت با اشاره به اینکه دبیرخانه مبلغین مردمی اربعین در طول سال فعال است، اظهار کرد: از ظرفیت مبلغین فرهنگی در مناسبت‌های مختلف ازجمله نیمه شعبان نیز استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه این اقدام تبلیغی با همکاری حوزه علمیه قم، اصفهان و مشهد دنبال شد، مطرح کرد: تعداد کل مبلغین اربعین امسال 4 هزار و 700 نفر بوده است که 74 درصد آن از مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، ۱۲/۵ درصد از حوزه علمیه اصفهان و مابقی از حوزه علمیه مشهد اعزام شدند.

مسئول دبیرخانه دائمی مبلغین اربعین کشور با اشاره به اینکه حدود 30 درصد مبلغین چند زبانه بوده‌اند، عنوان کرد: تخصص این مبلغین بیش‌تر در رشته‌های احکام، رسا، کودک و نوجوان، روایت‌گری، روحانی موکب و کاروان بوده است.
https://jahannews.com/vdcj8yeoyuqeiaz.fsfu.html
jahannews.com/vdcj8yeoyuqeiaz.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *