يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰
۳

پیش‌بینی یا دروغ بزرگ علیه رئیسی! +عکس

چهارشنبه ۸ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۴۹
کد مطلب: 849335
قریب به ۹ ماه بعد از شروع دولت رئیسی، روزنامه اعتماد در روز ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ بیانیه‌ای تحت عنوان نامه سرگشاده ۶۱ اقتصاددان کشور منتشر کرد. یکی از بندهای آن به این موضوع پرداخته بود که تورم «سه رقمی» خواهد شد.
پیش‌بینی یا دروغ بزرگ علیه رئیسی! +عکس
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، دولت سید ابراهیم رئیسی روز ۳ شهریور ۱۴۰۰ شروع به کار کرد. این شروع در شرایطی بود که روز قبل از آن (دوم شهریور ۱۴۰۰)، سیاه‌ترین روز کرونایی کشور شد. ۷۰۹ تن طی ۲۴ ساعت بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند. اولین روز کاری رئیسی مصادف با تورمی بی‌سابقه بود. تورم ۶۰ درصدی که به تعبیر سخنگوی دولت، نظیر آن فقط در جنگ جهانی تجربه شده بود. کرونا و تحریم از جمله دلایل آن است.

قریب به ۹ ماه بعد، روزنامه اعتماد در روز ۲۱ خرداد ۱۴۰۱ بیانیه‌ای  تحت عنوان نامه سرگشاده ۶۱ اقتصاددان کشور منتشر کرد. یکی از بندهای آن به این موضوع پرداخته بود که تورم در دولت رئیسی «سه رقمی» خواهد شد و از آن به عنوان ابرتورم یاد کردند.
 

این قسم نامه‌های سرگشاده مسبوق به سابقه است. روز ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ نیز ۱۶۳ اقتصاددان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری، نامه‌ای سرگشاده در حمایت از حسن روحانی منتشر کردند و دلایل خود برای حمایت از روحانی را اعلام کردند.

در بخشی از این نامه سرگشاده آمده بود: «ما در آستانه انتخاب بین دو دولت، دو سیاست یا دو فرد قرار نداریم. ما در آستانه انتخاب بین عقلانیت یا احساسات هیجانی، انتخاب بین تداوم یک جامعه کودک‌واره یا عبور به یک جامعه بالغ و نهایتا انتخاب بین یک جامعه توسعه نیافته یا حرکت شتابان به سوی توسعه قرار داریم. انتخاب امروز ما انتخاب میان دو فرد یا دو شعار یا دو قول‌وقرار نیست، انتخاب میان ماندن در گذشته و تکرار آن یا عبور به آینده است.»
 

حسن روحانی در انتخابات ۱۳۹۶ به پیروزی رسید. دولت روحانی با نرخ دلار ۳ هزار تومانی شروع به کار کرد و این نرخ به ۳۰ هزار تومان نیز رسید. این موضوع نشان داد که نامه ۱۶۳ اقتصاد دادن چندان برپایه واقعیت نبود. از طرفی، دولت روحانی و سمپات‌های او تمام تخم مرغ های خود را در سبد برجام گذاشته بودند و ترامپ از ابتدای ورود به کاخ سفید در سال ۱۳۹۵ علناً گفت که دولت آمریکا از برجام خارج خواهد شد.

اکنون پیش بینی ۶۱ اقتصاددان کشور در بیانیه منتشره از سوی روزنامه اعتماد نیز تحقق نیافت. مشکلات اقتصادی کماکان پابرجاست اما ابرتورمی که پیش بینی شده بود، تحقق نیافت. با استناد به آمار سخنگوی دولت، تورم در لحظه‌ای که رئیسی دولت را از روحانی تحویل گرفت، ۶۰% بود. اکنون ترمز این قطار کشیده شده و نرخ تورم به ۴۶% رسیده است. 

مضاف بر این، بلومبرگ در روز ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ گزارش داد که صادرات نفت خام ایران به آستانه ۲ میلیون بشکه در روز رسیده است.

روند مثبت رشد اقتصادی در شهریور ۱۴۰۱ با واکنش سنگین بلوک غرب مواجه شد. بلوک غرب از روز ۳۱ شهریور تا اسفند ۱۴۰۱ در جهت حمایت از اغتشاشات موسوم به ززآ (زن زندگی آزادی) بیش از ۸۰۰ تحریم علیه ایران وضع کردند. تحریم اعمالی در سطح افراد، نهادهای حاکمیتی، اقتصادی و حتی وسایل نقلیه بوده است. حتی هواپیما و کشتی را نیز به لطف زن زندگی آزادی تحریم شد! با این اوصاف تورم سه رقمی نشد.

سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری هفتم شهریور خطاب به خبرنگاران گفت: «دولت دو سال قبل کار خود را در حالی آغاز کرد که شرایط و وضعیت کشور در یک وضعیت خاص قرار داشت.»  رئیس جمهور در پاسخ به خبرنگار یکی از روزنامه‌های اردوگاه اصلاح طلب به موضوع نامه ۶۱ نفره اشاره کرد و گفت:

«من یک مثال می‌زنم از مسائل اقتصادی به شما؛ یادتان هست که ۶۱ اقتصاددان نامه نوشتند و گفتند شما مراقب باشید که تورم سه رقمی در جامعه رقم خواهد خورد؟ چند وقت از آن موضوع می‌گذرد. بنده که نمی‌خواهم به آنها بگویم که یا اقتصاد نمی‌دانستند یا دغدغه نداشته‌اند و یا بنده هم با این ادبیات اصلاً بلد نیستم سخن بگویم. افرادی که حتی مخالف ما هم باشند، من این گونه با آن‌ها سخن نمی‌گویم و من حرف‌شان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ محترم می‌دانم و معتقد هستم آنها هم به نوعی دغدغه داشتند و می‌خواستند به ما هشدار بدهند که یک وقتی این چنین نشود و کسانی هم بودند که می‌گفتند شما این دغدغه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نداشته باشید و معتقد بودند اگر ما بر همین اصول و مبانی و سیاست‌هایی که داریم پیش برویم، حتما می‌تواند تورم در کشور کاهشی بشود.» 

به نظر می‌رسد عناصرجریان مدعی اصلاحات، مقابل هرآنچه و هرکسی که در این اردوگاه نباشد، به اسم پیش بینی علمی، بیانیه سیاسی و خلاف واقعی را صادر می کنند و بر اساس همان بیانیه غیر علمی، جامعه را ملتهب می کنند و بعد از آنکه مشخص می‌شود اظهارات خلاف واقعی داشتند، بدون تصحیح اشتباه، از کنار آن عبور می کنند.
https://jahannews.com/vdcjtheoiuqextz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjtheoiuqextz.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
همون سال 96 باید از دانشگاه پرتشون میکردن بیرون .
Iran, Islamic Republic of
حالا ما که نرخ تورم را نمی دانیم. امبا واقعیت این است که دولت روحانی بمراتب از دولت جناب رئیسی بهتر عمل کرد
!!
Iran, Islamic Republic of
چشمت را باز کن و درست ببین ! مشکلاتی ، که در دولت رئیسی داریم ، علاوه بر عوامل متعدد قبلی ، نتیجه ویرانه ایست ، که از روحانی تحویل گرفته ! چشم بسته ، ناله نکن !!