يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

حمل چه دارو‌هایی در عراق ممنوع است؟

شنبه ۴ شهريور ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۲۵
کد مطلب: 848755
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا به منظور تسهیل شرایط سفر به عراق توصیه‌هایی را به زائران گرانقدر مراسم اربعین حسینی (ع) ارائه کرد.
حمل چه دارو‌هایی در عراق ممنوع است؟
به گزارش جهان نيوز به نقل از خبرگزاری دانشجو، سردار ایرج کاکاوند در آستانه فرارسیدن اربعین حسینی (ع)، به منظور تسهیل شرایط سفر زوّار محترم کشورمان به عراق اظهار داشت: پلیس با هدف صیانت از عزت و اعتبار هموطنان و نیز پیشگیری و به حداقل رساندن عواقب مرتبط با مواد مخدر حین برگزاری مراسم پر شور اربعین حسینی و سفر زائرین کشورمان به عراق، نسبت به حمل مواد مخدر توسط افراد حتی به مقدار کمتر از یک گرم حساسیت بالایی داشته و در صورت مشاهده با چنین مواردی برابر قانون با مجرمین برخورد می‌کند.

سردار کاکاوند تصریح کرد: کارکنان مجرب پلیس مبارزه با مواد مخدر در تمامی فرودگاه‌های کشور، پایانه‌ها و مرز‌های خروجی کشور حضور دارند و با بهره گیری از تجهیزات فنی پیشرفته، دستگاه‌ها و سگ‌های مواد یاب و نیز چهره زنی و رصد و بازرسی وسایل همراه زائران از خروج مواد مخدر جلوگیری می‌نمایند.

قوانین سختگیرانه برای حمل کنندگان مواد مخدر
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا در ادامه گفت: به استناد ماده ۱۷ اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر مصوبه ۹/ ۵/ ۱۳۸۹ مجمع تشخیص مصلحت نظام اگر از زائری مواد مخدر یا روانگردان به هر میزان کشف شود ضمن جلوگیری از ادامه سفر و توقیف گذرنامه فرد خاطی، در مرحله اول به مدت ۱ تا ۵ سال و در مرحله دوم ۵ تا ۱۵ سال از کشور ممنوع الخروج می‌شود و بر اساس قانون مبارزه با مواد مخدر کشور عراق، هرکس در حوزه مواد مخدر سنتی و صنعتی اعم از خرید، فروش، مصرف و ... دستگیر شود مجازات خواهد شد و جزای آن از ۱ تا ۳ سال حبس و جریمه نقدی آن از ۱۵ میلیون تا ۳۰ میلیون تومان خواهد بود.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا همچنین بر وجود قوانین سختگیرانه توسط کشور عراق نسبت به حمل کنندگان مواد مخدر سنتی و روانگردان از جمله تریاک، شیشه، هروئین، گل، گراس، ماری جوانا و... اشاره کرد و افزود: بر اساس قوانین مبارزه با مواد مخدر کشور عراق، هرفردی نسبت به خرید، فروش، حمل و یا نگهداری مواد مخدر و روانگردان‌ها حتی به مقدار کمتر از یک گرم اقدام نماید، پس از دستگیری و تشکیل پرونده قضائی از سوی پلیس میزبان، تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و به پرداخت جریمه نقدی از ۱۰ تا ۳۰ میلیون دینار و حبس از شش ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.

حمل چه دارو‌هایی در عراق ممنوعیت دارد؟
این مقام ارشد انتظامی در بخش دیگری از سخنان خود به حبس‌های طولانی مدت و جریمه‌های سنگین نقدی حمل کنندگان دارو‌های ممنوعه و غیر مجاز توسط زائران به مقصد کشور عراق اشاره و اضافه کرد: حمل دارو نظیر قرص، شربت و آمپول که حاوی کدئین و یا مواد مخدر از جمله دیازپام، فلورازپام، کلونازپام، اگزاز پام، لورازپام، شربت تریاک، دیفن اکسیلا، استامینوفن کدئین، متادون، ترامادول، ریتالین، بوپونورفین (b۲)، دارو‌های بیماری صرع و سرطان و ... که به نوعی حاوی مقادیری مواد مخدر بوده، بر اساس قوانین کشور عراق جرم محسوب شده و در صورت کشف، ضمن ممانعت از ادامه سفر زائر، برای وی پرونده قضائی تشکیل و جهت تحمل حبس و جزای نقدی به مراجع قضائی معرفی می‌شود.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا تاکید کرد: چنانچه ضرورت دارد فرد بیمار به دلیل وجود سابقه بیماری داروی خاصی را در طول سفر به عتبات عالیات مصرف نماید، می‌تواند با مشاوره با پزشک معالج خود از او بخواهد دارو‌های جایگزین را که در کشور میزبان دارو‌های ممنوعه نبوده برای وی تجویز کند تا درمانگاه‌های آن سوی مرز با تجویز دارو‌های جایگزین مشکل این افراد را حل کنند؛ بنابراین همراه داشتن نسخه و پرونده درمانی می‌تواند برای پیگیری بیماری در عراق موثر باشد.

وی همچین افزود: به زوار گرانقدر توصیه می‌شود از حمل و نگهداری دارو‌های گیاهی مانند شیرین بیان، قره قروت و... که از لحاظ ساختاری شباهت زیادی به مواد مخدر دارد و به دلیل عدم مصرف ممکن است برای ماموران کشور عراق ناشناخته باشد، خودداری نمایند.

توصیه‌های پلیس به زوّار کربلای معلی
رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا در خاتمه با آرزوی بهره مندی زوار محترم از فیوضات این سفر معنوی به زائران کربلای معلی توصیه نمودند:

۱- از آنجایی که یکی از شگرد‌های قاچاقچیان انتقال مواد مخدر توسط افراد ناآگاه است، بنابراین هموطنان عزیز به هیچ عنوان بار یا وسیله‌ای را به صورت امانت برای انتقال و تحویل به افراد ثالث در خارج از مرز ایران از کسی قبول نکنند.

۲- زائران دقت کنند که قبل و بعد از گیت بازرسی پلیس، وسایل و یا کیف دیگران را به دلیل شباهت با وسایل خود به اشتباه بر ندارند.

۳- زائرانی که احتیاج به مصرف دارو‌های خاصی دارند، ضمن همراه داشتن نسخه و پرونده درمانی، مراتب را قبل از حضور در مرز‌ها با پزشک هماهنگ کنند و تاییدیه مربوطه را به همراه داشته باشند.

۴- با توجه به استقرار دستگاه‌های بسیار پیشرفته کشف مواد مخدر و دارو‌های غیر مجاز در فرودگاه کشور‌های میزبان، به زائران گرامی توصیه می‌شود حتی به مقادیر بسیار اندک هم مواد مخدر یا اقلام دارویی ممنوعه و غیر مجاز با خود حمل نکند.

۵- مدیران و عوامل اجرایی کاروان‌ها به گونه‌ای برنامه ریزی نمایند تا زائران قبل از رسیدن به کشور عراق نسبت به شناخت جرایم و تبعات مرتبط با مواد مخدر و روانگردان‌ها در کشور عراق و مرز‌های خروجی توجیه شوند تا از انتقال احتمالی این گونه مواد ممانعت به عمل آید.

۶- مسافران در صورت مواجهه با موارد مشکوک می‌توانند مراتب را به ماموران پلیس مستقر در مبادی و گیت‌های خروجی مرز‌ها و یا فرودگاه‌ها اطلاع دهند.
https://jahannews.com/vdcenv8vnjh8efi.b9bj.html
jahannews.com/vdcenv8vnjh8efi.b9bj.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *