يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

حمایت آفریقای جنوبی از عضویت ایران در بریکس

پنجشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۴۹
کد مطلب: 846673
وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی در دیدار همتای ایرانی در پرتوریا ضمن تأکید بر اهمیت روابط ایران و کشورش، حمایت آفریقای جنوبی از عضویت ایران در بریکس را مورد اشاره قرار داد.
حمایت آفریقای جنوبی از عضویت ایران در بریکس
به گزارش جهان نيوز، حسین امیرعبداللهیان امروز (پنجشنبه) ۱۹ مردادماه ، در اولین دور از مذاکرات خود در پرتوریا با خانم نالدی پاندور، وزیر همکاری و روابط بین‌المللی آفریقای جنوبی دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
امیرعبداللهیان در این دیدار ضمن تأکید بر جایگاه مهم آفریقای جنوبی در قاره آفریقا و موقعیت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه غرب آسیا، توسعه همه جانبه همکاری‌های سیاسی و اقتصادی دو کشور را برای تعمیق تعاملات بین قاره‌ای و بین المللی ضروری برشمرد.
 
وزیر خارجه ایران با تشریح دیدگاههای جمهوری اسلامی ایران در خصوص موضوعات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله جنگ روسیه و اوکراین، اوضاع سودان، وضعیت یمن و فلسطین، ضمن ابراز خرسندی از نزدیگی دیدگاه‌های ایران و آفریقای جنوبی در موضوعات مذکور، خواستار تعمیق همکاری‌ها و تبادل نظرات در موضوعات بین‌المللی شد.
 
امیرعبداللهیان، با اشاره به اتهامات برخی از کشورهای غربی در خصوص حمایت تسلیحاتی ایران از روسیه، ضمن تکذیب این اتهامات، به عدم دریافت اسناد ادعایی طرف اوکراینی در نشست هیأت‌های نظامی ایران و اوکراین در مسقط اشاره کرد. 
 
وزیر امور خارجه در ادامه با تشریح شرایط امنیتی و سیاسی افغانستان و افزایش قابل توجه پناهجویان افغانستانی در ایران، از تضییقات اعمال شده در این افغانستان نسبت به حقوق زنان ابراز نگرانی کرد.
 
امیرعبداللهیان، وضعیت کنونی مواد مخدر، ناامنی و گسیل پناهجویان افغانستانی به ایران را از نتایج ۲۰ سال اشغال این کشور توسط نیروهای آمریکایی خواند.
 
وزیر امور خارجه ایران روند روبه رشد روابط ایران با عربستان سعودی را از دستاوردهای سیاست همسایگان دولت سیزدهم خواند و با اشاره به وضعیت یمن، از توافقات مربوط به توقف جنگ در این کشور ابراز خرسندی کرده و بر حمایت ایران از گفتگوهای گروه‌های یمنی - یمنی تأکید کرد.
 
امیرعبداللهیان ضمن ابراز خرسندی از مواضع دولت آفریقای جنوبی در مورد فلسطین، طرح مقام معظم رهبری برای حل مسأله فلسطین مبنی بر برگزاری رفراندوم بین همه فلسطینی‌ها را تنها راه حل مشروع مسأله فلسطین خواند.
 
وی در ادامه به تشریح آخرین وضعیت همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و لزوم تمرکز آژانس به فعالیت‌های فنی و دوری از سیاستکاری توسط آژانس تأکید کرد.
 
وزیر خارجه ایران ضمن تشریح ظرفیت‌های استراتژیک و ژئوپولیتیک ایران در همکاری با بریکس، بر علاقه مندی ایران جهت عضویت در این ائتلاف بزرگ اقتصادی تأکید کرده و خواستار حمایت آفریقای جنوبی از عضویت ایران در بریکس شد.
 
وی همچنین سفر پیش روی آیت‌الله رئیسی به آفریقای جنوبی را فرصتی ارزشمند برای تعمیق همکاری‌های اقتصادی و سیاسی دو کشور خواند.
 
خانم نالدی پاندور، وزیر همکاری و روابط بین‌المللی آفریقای جنوبی نیز در این دیدار ضمن تشریح آخرین وضعیت سیاسی و امنیتی کشورهای آفریقا، بر حمایت کشورش از مردم فلسطین تأکید کرده و از استاندارد دوگانه سازمان ملل در تاکید بر تمامیت ارضی کشورها و همزمان، نادیده گرفته شدن خواسته مردم فلسطین انتقاد کرد.
 
وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی ضمن تاکید بر اهمیت روابط ایران و کشورش، حمایت کشورش از عضویت ایران در بریکس را مورد اشاره قرار داد.
https://jahannews.com/vdcbz0bwfrhba0p.uiur.html
jahannews.com/vdcbz0bwfrhba0p.uiur.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *