دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
۲
مدیرعامل شرکت ملی گاز خبر داد

گازرسانی به ۴۰۰ هزار خانوار در دولت سیزدهم

سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۲۸
کد مطلب: 846269
مدیرعامل شرکت ملی گاز اعلام کرد: در دو سال دولت سیزدهم به ۵۲۹۷ روستا با بیش از ۳۰۷ هزار خانوار و ۴۱ شهر با بیش از ۹۴ هزار خانوار گازرسانی شده است.
گازرسانی به ۴۰۰ هزار خانوار در دولت سیزدهم
به گزارش جهان نيوز به نقل از کیهان، مجید چگنی مدیرعامل شرکت ملی گاز در نشست خبری روز گذشته درخصوص مقابله با افت فشار گاز در شمال شرق کشور و در فصل زمستان گفت: پروژه انتقال زابل به طول 300 کیلومتر، پروژه انتقال تربت جام به طول 70 کیلومتر، خط تقویتی دوم اردبیل و خط نهم سراسری انتقال گاز تقویت و تکمیل شده‌اند. ضمن اینکه با هدف عبور موفق از زمستان امسال، تاکنون ۵۰ درصد تعمیرات انجام شده و تا پایان مهرماه تعمیرات به اتمام می‌رسد تا برای انتقال پایدار گاز در زمستان آماده ‌شویم.
 
وی افزود: تاکنون ۱۲۵۳ شهر و ۳۹ هزار و ۶۹۹ روستا از نعمت گاز طبیعی برخوردارند و در دو سال دولت سیزدهم به ۵۲۹۷ روستا با بیش از 307 هزار خانوار و ۴۱ شهر با بیش از 94 هزار خانوار گازرسانی شده است. گازرسانی به هفت شهر و ۴۵ روستا در استان سیستان و بلوچستان و سه شهر و ۲۴ روستا در استان هرمزگان از مهم‌ترین اقدامات در مناطق محروم بوده است. در حال حاضر ۹8 و شش دهم درصد جمعیت شهری و ۸۶ و سه دهم درصد از جمعیت روستایی تحت پوشش گازرسانی هستند.
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه دولت سیزدهم در دو سال فعالیتش بیش از ۶۸ هزار میلیارد تومان در صنعت گاز سرمایه‌گذاری کرده است، گفت: اکنون حدود ۱۰۱ نیروگاه کشور گازرسانی شده و ۱۵ نیروگاه در دولت سیزدهم به شبکه گاز کشور متصل شده است. در سال ۱۴۰۱ میزان مصرف نیروگاه‌ها ۷۵ میلیارد متر مکعب، صنعت ۷۱ میلیارد متر مکعب، خانگی ۶۲ میلیارد متر مکعب، عمومی ۹ میلیارد متر مکعب، حمل‌ونقل ۹ میلیارد متر مکعب و کشاورزی 5 میلیارد متر مکعب بوده است.
 
چگنی، در پاسخ به این پرسش که با افت فشار در میدان گازی پارس جنوبی چه برنامه‌ای برای زیان نرسیدن به تامین شبکه گاز کشور دارید، گفت: به‌دلیل برداشت از چاههای نفت و گاز، افت فشار این چاه‌ها هم یک مسئله طبیعی است.

در این زمینه شرکت ملی نفت برنامه‌های مفصلی برای فشارافزایی دارد. قراردادهای مهمی هم در این زمینه منعقد شده است. مطالعات این پروژه هم انجام شده است. وی افزود: البته تامین منابع این پروژه هم بحث مهمی است که حداقل 20 میلیارد دلار لازم دارد. پارس جنوبی 70 درصد از گاز کل کشور را تامین می‌کند و فشارافزایی چاههای نفت آن از برنامه‌های مهم وزارت نفت است.
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز در پاسخ به دیگر پرسش کیهان که برای صرفه‌جویی در مصرف گاز خانگی طبق اجرای مقررات ملی ساختمان چه اقداماتی انجام داده‌اید هم گفت: متولی اصلی ساخت و سازهای بهینه ساختمان برای جلوگیری از هدررفت سوخت، سازمان نظام مهندسی است که ما با این سازمان مکاتباتی انجام داده‌ایم. امسال در زمینه بهینه‌سازی اقداماتی در دست اجرا داریم. تعویض بیش از چهار میلیون بخاری از برنامه‌های ماست که فاز نخست آن امسال اجرایی می‌شود.
 
چگنی افزود: تعویض هر بخاری موجب صرفه‌جویی 500 مترمکعب گاز در سال می‌شود. ما فراخوان داده‌ایم و در حال انتخاب شرکت‌هایی هستیم تا این کار را از طریق آنها انجام دهیم. 
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز در حاشیه نشست خبری هم در گفت‌وگو با کیهان از افزایش بیش از 16 درصدی گاز به ترکیه و عراق خبر داد و گفت: در مجموع 20 میلیارد مترمکعب در سال گذشته افزایش صادرات داشتیم. بیش از 22 درصد هم افزایش گاز ال‌پی‌جی (گاز مایع و مخلوطی از پروپان و بوتان) داشتیم. دلیل این افزایش صادرات هم تکمیل زیرساخت‌های تاسیسات انتقال و صادرات و افزایش بارگیری در پارس جنوبی بوده است.
 
وی همچنین اظهار داشت: روس‌ها به ما پیشنهاد ایجاد ‌هاب انرژی بخصوص در حوزه گاز را داده‌اند. تیم تخصصی ما هم‌اکنون در روسیه مستقر است و توافقاتی در این حوزه صورت گرفته و امیدواریم کار جلو برود.
 
چگنی عنوان کرد: تست واردات ۱۰ میلیون متر مکعب گاز ترکمنستان نیز با موفقیت انجام شده تا این گاز وارد کشور شود و در گام‌ بعدی و همزمان با بهره‌برداری از پروژه‌های توسعه میادین گازی ترکمنستان قصد داریم میزان واردات را افزایش دهیم.
https://jahannews.com/vdcceeq4o2bq0i8.ala2.html
jahannews.com/vdcceeq4o2bq0i8.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
تقریبا هم 90 درصد روستاها هم دوره روحانی گاز رسانی شد
United States
گاز رسانی؟ هنوز؟
کی کل ایران را گاز رسانی می کنید؟ .