يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

گام تحریک‌آمیز جدید آمریکا در منطقه

دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب: 846206
آمریکا در گامی در جهت تنش‌زایی در منطقه از الحاق شماری ملوان و سرباز آمریکایی به ناوگان پنجم خود در بحرین خبر داد.
گام تحریک‌آمیز جدید آمریکا در منطقه
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا، امروز (دوشنبه، ۷ آگوست)، از ورود بیش از ۳۰۰۰ ملوان و سرباز آمریکایی به غرب آسیا در روز گذشته در چارچوب طرحی که پیشتر وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، آن را اعلام کرده بود، خبر داد. 

برخی ناظران سیاسی این اقدام آمریکا را گامی تنش‌زا و مخالف صلح و ثبات منطقه توصیف و آن را به ضرر منطقه ارزیابی کرده‌اند. 

به نوشته وبگاه شبکه سعودی «العربیه»، در بیانیه ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا آمده است: «یک فروند ناو تهاجمی آبی‌خاکی و یک فروند لندینگ کرافت (ناوچه آب‌خاکی و نیروپیاده‌کن) به دریای سرخ رسیده‌اند، تا امکانات هوایی و دریایی بیشتری را برای این منطقه فراهم کنند».

العربیه در ادامه نوشت: «منطقه عملیاتی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که مرکز آن  در بحرین است،  تقریباً ۲.۵ میلیون مایل مربع از جمله بخش‌هایی از خلیج فارس، خلیج عمان، دریای سرخ، بخش‌هایی از اقیانوس هند، تنگه هرمز و باب المندب را شامل می‌شود».

طی هفته‌های گذشته، نیروی هوایی آمریکا یک اسکادران از هواپیماهای F-۳۵ و یک اسکادران دیگر از هواپیماهای F-۱۶ را به این منطقه اعزام کرد و از بهار گذشته، نیروی هوایی یک اسکادران از هواپیماهای E۱۰ را در منطقه حفظ کرده است. 

آمریکایی‌ها همچنین دو ناوشکن آمریکایی را با ناوهای خود در منطقه مستقر کرده‌اند و تا بتوانند تنگه هرمز و خلیج عمان را از هوا و دریا با تعداد بیشتری شناور دریایی و هوایی پوشش دهند. امری که سالها، منطقه شاهد آن نبوده است.

ارتش آمریکا، اواخر تیرماه جاری با ادعای مقابلە با تهدیدهای جمهوری اسلامی در خلیج‌فارس و تنگه هرمز، اعلام کرده بود که قصد دارد بخشی از نیروهای یک واحد آبی - خاکی نیروی دریایی ارتش خود را در خاورمیانه و در «آبهای آزاد» مستقر کند.

به گزارش فارس، آمریکا در حالی تلاش می‌کند، اقتدار نمایشی خود را در خلیج فارس در راستای سیاست نخ‌نمای «ایران‌هراسی» به رخ بکشد که بر اساس قوانین بین‌المللی، جمهوری اسلامی ایران حق دفاع مشروع از امنیت و منافع خود در آب‌های سرزمینی را داراست و اصرار بر «آب‌های آزاد» خواندن این مناطق با قوانین بین‌المللی در حوزه دریانوردی در تناقض است.
https://jahannews.com/vdcdz90j9yt0ox6.2a2y.html
jahannews.com/vdcdz90j9yt0ox6.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *