شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11 May 2024
 
۱
۷۸

عصبانیت حامیان روحانی از پیشرفت‌های دولت رئیسی

يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۵۳
کد مطلب: 846027
اگر مردم از دستاوردها و خدمات دولت فعلی آگاه شوند، بطلان ادعاهایی که جریان مدعی اصلاحات سالهاست بر طبل آن می‌کوبند، آشکار می‌شود و این همان «شکست گفتمانی» جریان غربگراست. در حقیقت راز عصبانیت این جریان از موفقیت‌های دولت سیزدهم و تلاش برای سانسور آنها را باید هراس از شکست گفتمانی دانست.
عصبانیت حامیان روحانی از پیشرفت‌های دولت رئیسی
به گزارش جهان نيوز به نقل از کیهان، این روزها که قریب دو سال از روی کار آمدن دولت سیزدهم می‌گذرد، بحث درباره کارنامه این دولت و نقاط قوت و ضعف آن نقل بسیاری از محافل و رسانه‌ها شده است. طبیعی است که دولتمردان همواره زیر ذره‌بین افکار عمومی، نخبگان و رسانه‌ها هستند و درباره کارآمدی یا ناکارآمدی آنها، تحلیل‌های مختلفی ارائه می‌شود. در مورد دولت سیزدهم اما موضوع قدری متفاوت است و گزاف نیست اگر گفته شود هیچ دولتی در نیمه عمر خود هجمه‌های داخلی و خارجی که دولت سیزدهم آماج آنها قرار گرفته است را تجربه نکرده است. در گزارش پیش رو قصد داریم به بررسی عملکرد دولت سیدابراهیم رئیسی بپردازیم و نشان دهیم چرا این دولت به شدت مورد حمله مخالفین خود به ویژه حامیان دولت سابق قرار گرفته است.
 
میراث دولت منفعل برای دولت مردمی
اگر با نگاهی منطقی و به دور از جانبداری بخواهیم عملکرد یک دولت را مورد قضاوت قرار دهیم، طبعا نمی‌توانیم آنچه پیش از روی کار آمدن آن دولت گذشته را نادیده بگیریم. به عبارتی تصمیمات مدیریتی دولتمردان هرچند در زمان مسئولیت خودشان گرفته و اجرا می‌شود، تبعات آن در سال‌های بعد نیز همچنان جاری است و دولت‌های بعدی نیز با آنها دست و پنجه نرم خواهند کرد. به همین منظور لازم است کارنامه دولت‌های یازدهم و دوازدهم و وضعیتی که کشور در پایان دولت دوازدهم داشت نیز در تحلیل عملکرد دولت رئیسی مورد توجه قرار بگیرد.
 
دولت موسوم به تدبیر و امید به ریاست حسن روحانی را هرچند می‌توان از جنبه‌های گوناگون تحلیل کرد، عصاره و چکیده راهبرد آن برای اداره کشور را بایستی «اتکا به خارج و یافتن راه‌حل مشکلات در بیرون از مرزها» عنوان کرد. این دولت اساسا با این تفکر پا به میدان رقابت انتخاباتی گذاشت که تحریم‌های غرب عامل اکثریت قریب به اتفاق مشکلات اقتصادی است و برای مقابله با این تحریم ‌ها باید کاری کرد تا بانیان تحریم - یعنی آمریکا و کشورهای غربی- آنها را رفع کنند. 
 
طبیعی است که برای رفع تحریم‌ها باید مذاکره کرد و در مذاکره هم باید امتیازاتی را داد تا طرف مقابل راضی شود و در مقابل به ما امتیازی - یعنی رفع تحریم‌ها- بدهد.

دولت روحانی با همین مقدمات، چنین نتیجه گرفت که نگاه کشور بایستی معطوف به مذاکره با غرب شود و از همه ظرفیت‌ها برای رسیدن به توافقی که خواسته‌های غرب را تامین و آنها را راضی به رفع تحریم‌های ظالمانه کند، استفاده شود. 
 
اما هنگامی که دومین دولت حسن روحانی به روزهای پایان عمر خود نزدیک می‌شد، نتیجه اجرای سیاست‌های غرب‌گرایانه بسیار متفاوت از چیزی بود که در وعده‌های چرب و شیرین گذشته عنوان می‌شد. رشد اقتصادی صفر، کسری بودجه 300 هزار میلیاردی، بدهکاری 54 هزار میلیارد تومانی خزانه دولت به بانک مرکزی و تقریبا خالی بودن آن، 10 برابر شدن قیمت مسکن نسبت به سال 92، تورم 60 درصدی و کاهش فروش نفت به زیر 400 هزار بشکه در روز هزینه گره زدن اقتصاد کشور به امضای کری و تصمیم کاخ سفید و رای اتحادیه اروپا بود. مضاف بر این‌، همه‌گیری کرونا نیز تعطیلی کسب و کارها، افت نظام علمی و آموزشی بر اثر مجازی ‌شدن و روزانه 700 کشته را روی دست مسئولین گذاشته بود. شرایط به قدری وخیم بود که بسیاری از کارشناسان اذعان می‌کردند هیچ دولتی حتی با بهترین مدیران نیز قادر به جبران خسارات گذشته حتی در طول چهار سال فرصت خود نیست و لذا به سیدابراهیم رئیسی توصیه می‌کردند در منصب ریاست دستگاه قضا بماند و با رفتن روی زمینی که دولت قبل مین‌گذاری کرده بود، اعتبار و حسن شهرتی را که در مدت فعالیت خود در قوه قضائیه کسب کرده بود، خراب نکند.
 
 اما دولت مردمی با علم به این شرایط و البته عزم راسخ برای تحول در آن پا به میدان گذاشت و رای مبتنی بر اعتماد مردم را جلب کرد.
 
 شاخص‌ها از موفقیت دولت سیزدهم می‌گویند
دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه‌های مختلف قابل بیان است لکن به دلیل آنکه این روزها مسائل اقتصادی بیش از همه چیز مورد توجه افکار عمومی است، در سطرهای پیش‌رو بیشتر به دستاوردهای اقتصادی پرداخته می‌شود. 
 
نرخ رشد اقتصادی از جمله شاخص‌های مهمی است که در ارزیابی موفقیت یا عدم موفقیت دولت‌ها در عرصه اقتصادی استفاده می‌شود. دولت روحانی در حالی با شعار رونق اقتصاد روی کار آمد که میانگین نرخ رشد اقتصادی هشت سال آن حدود صفر بود. اما دولت رئیسی در عرض دوسال‌، با یک شیب ملایم این نرخ را مثبت کرد و به 4 درصد رساند. 
 
دولت رئیسی به موازات رشد اقتصادی، کاهش نرخ تورم را نیز برای کشور به ارمغان آورد و در شرایطی که تابستان 1400، تورم 60 درصدی را از دولت روحانی به ارث برده بود، توانست آن را به زیر 40 درصد برساند. این در حالی است که برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از تورم 80 درصدی در سال‌های نخستین دولت سیزدهم بودند.
 
شاخص‌های مربوط به بازار کار نیز نشان می‌دهند دولت سیزدهم با سیاستگذاری صحیح توانسته در این زمینه نیز توفیقات شایان توجهی کسب کند. آخرین گزارش مرکز آمار از وضعیت بازار کار نشان می‌دهد نرخ بیکاری در بهار امسال به ۸.۲ درصد کاهش یافته است. مرکز آمار پیشتر اعلام کرده بود نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۱ معادل ۹ درصد بوده و در بهار سال گذشته هم ۹.۲ درصد بوده است. این ارقام نشان می‌دهد نرخ بیکاری در بهار سال جاری کاهش داشته است. 
 
نرخ بیکاری ۸.۲ درصد در بهار سال جاری در کنار زمستان سال گذشته که همین نرخ بیکاری در آن ثبت شد، رکورد کمترین نرخ بیکاری در دو دهه اخیر را به نام دولت سیزدهم ثبت کرد.
 
نکته قابل توجه در زمینه نرخ بیکاری در مقایسه با دولت سابق این است که در سال‌های پایانی دولت دوازدهم، هرچند نرخ بیکاری تک‌رقمی بود لکن این امر با افزایش شدید جمعیت غیرفعال صورت گرفت. توضیح آنکه افزایش جمعیت غیرفعال به معنای خروج افراد از بازار کار و در نتیجه خروج از دایره محاسبه نرخ بیکاری است. در سال‌های پایانی دولت دوازدهم، با وجود کاهش چشمگیر جمعیت شاغلان، نرخ بیکاری تک رقمی شد. راز کاهش نرخ بیکاری و تک رقمی شدن آن در پایان دولت گذشته، بهبود وضعیت کسب و کار و افزایش ‌اشتغال نبود؛ بلکه خروج بیش از ۳ میلیون نفر نیروی کار (شاغل و بیکار) از بازار کار و ملحق شدن آنان به جمعیت غیرفعال (نه شاغل و نه بیکار) بود.
 
دولت سیزدهم همچنین نسبت به تسویه مبالغ هنگفت بدهی که دولت سابق به‌جا گذاشته بود اقدام کرده است. به گونه‌ای که طبق اعلام سازمان برنامه و بودجه، دولت فعلی تاکنون 306 هزار میلیارد تومان اوراق مالی منتشر کرده که 98 درصد آن صرف جبران بدهی‌های دولت سابق شده است.
 
هم صادرات نفت زیاد شد و هم صادرات غیرنفتی
دولت روحانی مدعی بود راه افزایش فروش نفت به عنوان مهم‌ترین منبع درآمد فعلی کشور از گذر رفع تحریم‌ها می‌گذرد، این در حالی است که در دولت سیزدهم علی رغم آنکه تحریم‌های غرب علیه اقتصاد ایران بیشتر شد و به‌علاوه ‌ برخی راه‌های دور زدن تحریم به لطف برجام و خوشبینی مسئولان به بیگانگان فاش شد، فروش نفت و عایدی ایران از آن، افزایش چشمگیری یافت. آخرین آماری که اوپک منتشر کرده نشان می‌دهد طی دو سال فعالیت دولت سیزدهم درآمد نفتی ایران بیش از 5 برابر شده است. یعنی درآمد نفتی ایران از 7.9 میلیارد دلار در آخرین سال فعالیت دولت قبل به 42.6 میلیارد دلار در سال دوم  فعالیت دولت سیزدهم رسیده که حاکی از افزایش بیش از 5 برابری است.
 
البته دولت سیزدهم تمام همت خود را به فروش بیشتر نفت محدود نکرد و صادرات غیرنفتی نیز در این دولت سیر صعودی یافت. نگاهی به آمار صادرات غیرنفتی در سال‌های اخیر نشان می‌دهد از سال 96، صادرات غیرنفتی سیر نزولی داشته و از 47 میلیارد دلار به 34.8 میلیارد دلار در سال 99 رسیده است. هرچند که آمارهای قبل از سال 96 در دولت یازدهم نیز به جز سال 93 رشد چشمگیری را نشان نمی‌دهد. اما با روی کار آمدن دولت مردمی‌، صادرات غیرنفتی از 34.8 در سال 99 به 48.4 در سال 1400 جهش کرده و در سال 1401 نیز به 53.2 میلیارد دلار رسیده است.
 
دولت سیزدهم، دولت اجرای قوانین
دولت سیزدهم در اجرای قوانین و ضوابطی که به بهبود اقتصاد و معیشت مردم کمک می‌کنند، توفیق غیرقابل انکاری داشته است. اجرای قانون جدید چک که منجر به رشد تقریبا دوبرابری چک‌های وصول شده شد، شفاف‌سازی صورت‌های مالی بانک‌ها و شرکت‌های دولتی برای نخستین بار در کشور، اجرایی شدن طرح رتبه‌بندی معلمان بعد از 11 سال، تسهیل صدور مجوز کسب و کارها که با حذف هزار شرط مبهم و زائد برای صدور مجوز صورت گرفت، ساماندهی میلیون‌ها دستگاه کارتخوان و اتصال آنها به درگاه مالیاتی، شفاف کردن سامانه توزیع آرد و نان و جلوگیری از قاچاق گسترده آرد، ساماندهی انبارهای اموال تملیکی و فروش خودروهای رسوبی در بنادر و تعیین تکلیف پرونده‌های بلاتکلیف چندین ساله، بیمه رایگان ۳ دهک پایین جامعه و پوشش ۵ میلیون و ۷۹۰ هزار ایرانی با بیمه سلامت در سال گذشته، اجرای قانون تعرفه‌گذاری خدمات ‌پرستاری پس از ۱۴ سال و پوشش ۹۰ درصدی بیمه ناباروری تنها بخشی از خدماتی است که دولت سیزدهم برای بهبود امور زندگی مردم انجام داده است. 
 
دولت رئیسی همچنین با اتصال گسترده دستگاه‌های اجرایی به پنجره واحد خدمات دولت هوشمند، گام موثری برای کاهش سرگردانی مردم در ادارات گوناگون و سامانه‌های مختلف برداشته که همچنان ادامه دارد.
 
توجه به امور زیربنایی کشور
تعطیلی و رکود فعالیت‌های زیرساختی کشور یکی از بزرگ‌ترین فجایعی بود که دولت‌های یازدهم و دوازدهم برای کشور به ارمغان آوردند. اما دولت مردمی تاکنون در راستای جبران این عقب‌ماندگی‌های زیرساختی گام‌های موثر و ملموسی برداشته است. دولت سابق به قدری در امور زیربنایی ناتوان بود که حتی توان ساخت و ارتقای نیروگاه‌های برق را به عنوان یک نیاز حیاتی کشور نداشت و کشور در تابستان 1400 با خاموشی‌هایی مواجه شد که در یک دهه پیش از آن سابقه نداشت. اما در تابستان 1401 و 1402تاکنون چنین خاموشی‌هایی که منجر به اختلال امور زندگی مردم و ضربه به واحدهای صنعتی می‌شد، رخ نداد که ناشی از اهتمام دولت به ساخت نیروگاه‌های جدید بود.
 
طرح آبرسانی به ١۵٠٠ روستای کشور، طرح آبرسانی غدیر و حل تنش آبی خوزستان، همدان و شهرکرد و سنندج، پروزه راه‌آهن زاهدان-خاش و طرح‌های گسترده ساخت مسکن که در دولت قبل تعطیل شده بود، نمونه‌هایی دیگر از تلاش‌های دولت در امور زیربنایی کشور است.
 
چه کسی زبان دنیا را بهتر می‌داند؟
اگر بزرگ‌ترین ادعای دولت حسن روحانی را «دانستن زبان دنیا» بدانیم که گزافه نیست، یکی از بزرگ‌ترین اتهامات و برچسب‌های او به منتقدین خود نیز ناتوانی در ارتباط با جهان بود. اما گرچه ادعای مذکور را عملکرد خود دولت روحانی در جریان برجام زیر سؤال برد، دولت سیزدهم قطعا بطلان اتهامی را که همواره به جریان انقلابی وارد می‌شد، اثبات کرد. 
 
دیپلماسی فعال دولت سیدابراهیم رئیسی با اولویت دادن به کشورهای همسایه و آسیایی، منتج به احیای روابط با بسیاری از کشورها و توسعه همکاری با آنها گشته است، نمونه برجسته در این زمینه، احیای روابط با عربستان بود که جهان را شگفت‌زده و آمریکا و رژیم صهیونیستی را خشمگین نمود. هرچند دستاوردها محدود به این مورد نیست و روابط گسترده با روسیه، چین، سوریه، کشورهای حوزه خلیج ‌فارس و گام برداشتن برای توسعه روابط با آفریقا را نیز باید به این فهرست اضافه کرد. گفتنی است برخی از کشورهایی که دستگاه دیپلماسی دولت سیزدهم به آنها توجه کرده و با استقبال گرمی نیز از سوی طرف مقابل مواجه شده، علی رغم ظرفیت‌های فراوان ابدا در برنامه دولت سابق قرار نداشتند که به عنوان مثال می‌توان از ‌اندونزی نام برد.
 
جواد ظریف، وزیر خارجه دولت روحانی در تیرماه ۱۴۰۰ و در پایان کار دولت مدعی دانستن زبان دنیا، اعتراف تلخی را مطرح کرد. وی گفت: «با خوش‌خیالی، دوستان دوران سختی را در سراب طمع سرازیر شدن شرکت‌های غربی از خود رنجاندیم.

اتفاقی که اگر نمی‌افتاد نه دوستان دوران سختی رهایمان می‌کردند و نه با فشار حداکثری ‌ترامپ مواجه می‌شدیم.» تلخی سخنان ظریف هنگامی بیشتر به دل می‌نشیند که بدانیم- فقط به عنوان مشتی از خروار - در دولت سابق بیش از ۸ ماه در هند و بیش از ۶ ماه در چین سفیر نداشتیم!
 
راز عصبانیت حامیان دولت سابق
علی‌رغم همه دستاوردهایی که بیان شد و بسیاری از مواردی که مجال ذکر آنها در این نوشتار نبود، دولت سیزدهم زیر آتش توپخانه رسانه‌هایی قرار دارد که در گذشته تمام‌قد پشت دولت سابق ایستاده و در دو انتخابات 92 و 96، مردم را به رای ‌دادن به آن تشویق کردند. رسانه‌هایی که البته کاملا همسو با امپراطوری تبلیغاتی غرب در خارج از مرزها عمل می‌کنند و ضمن سانسور موفقیت‌های دولت، به بزرگنمایی نقاط ضعف و کمبودها می‌پردازند.
 
 راز این تلاش رسانه‌های مدعی اصلاحات را هنگامی می‌توان فهمید که از اهمیت «روایت» در دورانی که رسانه‌ها حقیقت را در چارچوب آن تغییر می‌دهند، آگاه شویم.

صاحبان این رسانه‌ها به خوبی می‌دانند روایت است که به افکار عمومی جهت می‌دهد و آنها را له یا علیه چیزی بر می‌انگیزاند. برای آنها مهم نیست «حقیقت» چه باشد، در راستای اهداف سیاسی خود «روایت» می‌کنند تا مردم آنچه را «باور» کنند که آنها می‌خواهند. زیرا اگر مردم از دستاوردها و خدمات دولت فعلی آگاه شوند، بطلان ادعاهایی که جریان مدعی اصلاحات سالهاست بر طبل آن می‌کوبند، آشکار می‌شود و این همان «شکست گفتمانی» جریان غربگراست.  در حقیقت راز عصبانیت این جریان از موفقیت‌های دولت سیزدهم و تلاش برای سانسور آنها را باید هراس از شکست گفتمانی دانست.
https://jahannews.com/vdcewp8vfjh8e7i.b9bj.html
jahannews.com/vdcewp8vfjh8e7i.b9bj.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
هر زمان مردم در سفره های خود تغییر مثبت را احساس کردند، اونوقت بفرمائید دولت داره کار می کنه! .
حقیقت مطلب اینه هر چقدر هم دولت جناب رِئیسی در ایجاد روابط بین الملل با کشورهای متعدد تلاش کنند اما در رفاه، مسکن، درمان و شغل و بخصوص کاهش تورم و ارتقا ارزش پول ملی و سفره مردم تغییری حاصل نشود ... باید دنبال دلایل آن در دوران دولت روحانی بود
Iran, Islamic Republic of
از رییس دولتی که بیشتر عمر اجرایی خودش را در کاخ سعد آباد سپری کرد چه توقعی دارید
Iran, Islamic Republic of
گوشت کیلویی نیم میلیون تومان ، مرغ 100 هزار تومان ، تورم 50 درصد، و کوچک شدن سفره های مردم ، از پیشرفتهای دولت رئیسی است.
Iran, Islamic Republic of
....
Iran, Islamic Republic of
ای کاش موفقیتی بود و باعث عصبانیت حامی دولت روحانی میشد.
قاضی
Iran, Islamic Republic of
خب اینجوری باشه که روحانی هم میگه تقصیر احمدی نژاد
رضا
Iran, Islamic Republic of
این راحت ترین جواب ممکن و به نوعی فرار روبه جلو است،
Iran, Islamic Republic of
دولت ایران کار خودش را انجام دهد اگر بعضی ها ازنخبگان وازاداندیشان هم به عنوان دلسوزان نظام و انقلاب صادقانه کارکنند تا نان سرسفره مردم راحت تر بیاد وازکتمان موفقیت دولت بپرهیزند
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
دولت بايد راهي را كه روحاني رفته برگردد و از اول خط مجددا"‌ شروع كند و اشتباهات او را مرتكب نشود.
Denmark
یادتان هست دولت غربگرا بعد از چهار سال که آن بلا را سر انرژی هسته ای آورد تا چرخ اقتصاد بچرخد به جای این که بگوید نتیجه تسلیم در مقابل امریکا در اقتصاد چه بود می گفت ....!!1
Iran, Islamic Republic of
در دولت روحانی به غنی سازی 60 درصد دست یافتیم و معیشت مردم هم خیلی بهتر از حالا بود ، هم چرخ انرژی هسته ای و هم چرخ اقتصاد خیلی بهتر از حالا می چرخید.....خخخخخخخخخخخ
Iran, Islamic Republic of
اگر مردم میفهمیدند که با ادامه دولت قبل الآن سفره شان چه وضعیتی داشت باید به سفره فعلی خود مباهات کنند و شاکر خداوند و این دولت خوب باشند .
Iran, Islamic Republic of
اینکه هر دولتی ضعف‌ها را به گردن دولت قبل می‌اندازد و تلاش می‌کند خود را قوی و دلسوز جلوه دهد، برای مردم اصلاً جاذبه ندارد.
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
خدا رو میلیونها بار شکر، این جماعت اصلا ! طلب تموم شدن. و به تاریخ پیوستند !!!
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
تازه در حال بازسازي خود و ماست مالي گذشته افتادن و خيز برداشتند براي تصاحب مجلس آينده !!
Iran, Islamic Republic of
همین که مردم در صف تخم مرغ و روغن و مرغ کرامتشان له و لورده نمیشه باید خدا را شکر کنیم.
همین که برق در چله زمستان قطع نمی‌شود
همین که آرامش در جامعه حکمفرماست ..
Iran, Islamic Republic of
لطفا نتیجه دستورات رئیس محترم جمهور، در خصوص تورم و گرانی، کندی اینترنت، حق آبه هیرمند، حق آبه زاینده رود، هیمت و کیفیت خودرو و سای موارد هم بگویید
Iran, Islamic Republic of
از پیشرفت‌ها سرانه مصرف مرغ قبل از مردمی‌سازی یارانه‌ها، حدود ۳۲ کیلوگرم به ازای هر نفر بود که در سال بعد از آن مردمی‌سازی یارانه‌ها، این مقدار حدود ۲۶ کیلو در سال کاهش یافته است.
Iran, Islamic Republic of
دوسال گذشت تا کی میخواهید بجای تمرکز بر مشکلات دنبال دولت قبل هستید
Iran, Islamic Republic of
دولت روحانی ۸ سال از راه دور بود تا روز آخر همه مشکلات حواله میداد به دولت قبلی هنوز ۲ ساله تحمل کنید
حمید
Iran, Islamic Republic of
شما چه خوب بود اظهار نظر نمبکردی تا جایگاه اطلاعاتی ات مشخص نمیشد!!
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
خدا وکیلی مردم در صف مرغ نیستند؟
Iran, Islamic Republic of
ممكنه پيشرفت‌ها را ليست كنيد ما هم بدانيم!؟؟؟ با اين تورم افسار گسيخته از چه پيشرفتي حرف ميزنيد؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
تورم نتیجه بدهی های انباشته دولت قبل است.
محمد
Iran, Islamic Republic of
چرا یکی از شما ها که سنگ دولت رو به سینه میزنید نگفت دولت رئیسی واکسن های خریده شده توسط دولت قبل رو رئیسی به اسم خودش زد؟!!!!!!!!!!!!!ولی الان تورم شده نتیجه بدهی های دولت قبل؟
Iran, Islamic Republic of
اولا از کجا معلومه که دولت روحانی خریده اگه خریده بود چرا روزانه 700 نفر فوتی داشتیم بابا پررویی هم حدی داره ساکت باشی برات بهتره
محمد
Iran, Islamic Republic of
....
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
يكي نيست از دولت قبل بپرسه اين بدهي ها را بابت چه كارهايي بالا اورده !!؟
يا ثروت مسئولين دولت قبل را يه رسيدگي بكنه ببينه در طي هشت سال چقدر بيشتر شده ؟؟!
حمید
Iran, Islamic Republic of
از گوشت کیلویی پونصد هزار تومان!!!
Iran, Islamic Republic of
تورم ۶۰ درصدی ارثیه دولت گلابیه
Iran, Islamic Republic of
مگه جناب رئیسی قول تورم تک رقمی ندادن؟
رضاي ع ر
Iran, Islamic Republic of
قول دادن اما قول ندادن چه و قت و چه زماني محقق ميشه شايد تا پايان دوره دولت !!!
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
از پيشرفت قيمتها با سرعت ملايم و تدريجي روزانه!
Iran, Islamic Republic of
نكشيمون با اين همه پيشرفت!
جانباز
Iran, Islamic Republic of
پیشرفت !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟ حال و روز مردم خود گویای پیشرفت هست نیازی به گفتن شنما نیست.
Iran, Islamic Republic of
قسم می خورم آنهایی که به این جمله مثبت دادن همه رفاه زده اند.
محمد
Iran, Islamic Republic of
دوست گرامی میدونستی قسم دروغ از گناهان کبیره هست؟ من به این جمله مثبت دادم وا به هیچ عنوان هم رفاه زده نیستم
محمد
Iran, Islamic Republic of
خود گویی و خود خندی عجب مرد هنر مندی
ما که جز گرانی افسار گسیخته و بی برنامگی چیزی از دولت ندیدیم
Iran, Islamic Republic of
رشد اقتصادی 4 درصدی و افزایش 5 برابری صادرات نفت و افزایش صادرات غیرنفتی در سال گذشته به رقم بی سابقه 53 میلیارد دلار و بازگشت ارز حاصله به کشور پیشرفت اقتصادی است.
Iran, Islamic Republic of
خب اگر راست میگن باید نتیجه اون رو مردم اجساس کنن..
محمد
Iran, Islamic Republic of
گوشت 500 هزار تومانی یا مرغ بالا 100هزار تومان نتیجیه اینه همه رشد اقتصادی و افزایش صادراتی هست که برای دولت ردیف کردی؟اون رقم بی سابقه 53 ملیارد دلار کجای زندگی مردمه؟.
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
راه اندازي كارخانجات تعطيل شده در دولت روحاني را هم نديدي؟؟ هپكو ماشين سازي اراك و تبريز و نيشكر هفت تپه و نساجي مازندران و خيلي جاهاي ديگه نكنه چشمهايت ايراد داره ؟؟
کاظم
Iran, Islamic Republic of
بیچاره مردم که همیشه باید نگران باشن!!!
Iran, Islamic Republic of
با سلام
خود سخنگو صنعت برق اعلام کرد که سال قبل 6000مگاوات کمبود یا همان ناترازی برق دارد وامسال 12000 مگاوات کمبود دارد فقط فرقش این است که صنایع را خاموشی می دهند و چاهای کشاورزی و این یعنی تولید صدمه ببیند
Iran, Islamic Republic of
دولت قبل کشور را با 22 هزار مگاوات ناترازی برق تحویل داد اما با مدیریت جهادی دولت سیزدهم 7 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی افزایش یافت.
مجید
Iran, Islamic Republic of
هرکه با خدا باشد و برای خدا به مسلمین خدمت کند عزیز میشود هرچند که مخالفان خوش نداشته باشند
علی
United Kingdom
رییسی داره تلاشش برای آوار برداری دولت قبلی میکنه
انصاف داشته باشیم
Iran, Islamic Republic of
تنها آوار برداری ایشون از دولت قبل رابطه با عربستان بوده!!!!!!!
م م
Iran, Islamic Republic of
دادن قرض های دولت قبل ، رساندن غنی سازی که دولت قبل به زی 4 در صد اورده بود به با لای حدودا 40 درصد راه اندازی کارخانهای ورشکسته اگر اینها را نمی بینید کمی به خودتان شک کنید
Iran, Islamic Republic of
واکسن کرونا روز ۷۰۰ نفر تلفات یادت رفته !میگفت سوهان قم نیست
Iran, Islamic Republic of
کاش خودت اول یه کم انصاف داشتی بعد دیگران رو به انصاف دعوت میکردی
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
دولت رئيسي بايد صدها هزار ماشين آلات مدرن و پيشرفته آوار برداري وارد كند تا بتواند ويرانيهاي دولت روحاني را آاوار برداري كند و بجاي هشت سال شانزده سال رئيس جمهور باشد تا برسيم به روزهاي اول دولت روحاني !!! از هر لحاظ
Iran, Islamic Republic of
کدام پیشرفت دقیقا؟
علی
United Arab Emirates
سلام
بله واقعا درسته
Iran, Islamic Republic of
غرب گراهای داخلی از پیشرفت‌های دولت سیزدهم عصبانی باشید
محمد
Iran, Islamic Republic of
دقیقا از کدوم پیشرفت حرف میزنی؟
Iran, Islamic Republic of
گلابی برجام
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
سيبش كو ؟؟كي برد ؟؟فكر كنم روحاني سيب برجام را خودش برداشت و گلابي را داد به ظريف هنوز دارن ميخورند تموم نشده !!!
Iran, Islamic Republic of
تشکر وخوشا به حال ما
جواد
Iran, Islamic Republic of
چقد شما رو دارین آخه موفقیتش چی بوده
Iran, Islamic Republic of
مخصوصا پیشرفت در قیمت گوشت و مرغ و دیگر کالای اساسی مردم
Iran, Islamic Republic of
خداییش پیشرفتی نبوده مالیات که بیشتر گرفتین
امیر
Iran, Islamic Republic of
...
محمد ایوب
Iran, Islamic Republic of
خدا قوت به رییسی ودولتمردان ودعا برای موفقیت بیشتر
Iran, Islamic Republic of
البته منکر زحمات دولت نیستیم ولی درصورت صحت این ادعا باید مردم حداقل در یکی دوتا ازموارد گفتشه درخصوص پیشرفت خصوصا افزایش دریافتهای ارزی را احساس میکردند
ا
Iran, Islamic Republic of
کدوم پیشرفت ! مرغ ۱۰۰ تومنی و گوشت ۵۰۰ تومن اسمش پیشرفته !
Iran, Islamic Republic of
پیشرفت همان فقیرشدن بیشتر مردم هست
Iran, Islamic Republic of
این همه خدمات رسونده باز برخی ساز ناکوک دارند
Russian Federation
...
جمشید‌رهبری
Iran, Islamic Republic of
دولت‌رئیسی‌کدوم‌پیشرفتو‌داشت!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان حسادت را با خیانت ترکیب کردند تا نشان دهند چقدر حقیر و کوچک اند
Iran, Islamic Republic of
پیشرفت در کوچک شدن یا حتی برچیده شدن سفره مردم ما از این ناراحتیم
Iran, Islamic Republic of
اینقدر دولت پیشرفت داشته که ادم نمی دانه در چه قسمتی پیشرفت کرده گوشت مرغ پوشاک اجاره هزینه مدرسه فرزند و....
Iran, Islamic Republic of
وضع معیشتی مردم روز به روز بدتر شده است. آقای رئیسی به وعده هایی که داده عمل نکرده است.
Iran, Islamic Republic of
دولت رئیسی در زمینه افزایش قیمت دلار و تورم پیشرفت خوبی داشته
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
قيمت اين چيز ها در اختيار دولت در سايه است كه نرخ ارز و قيمت اهن و مرغ گوشت و ميوه و سبزي را تعيين مي كنه ...!!!!!
رضايي ع ر
Iran, Islamic Republic of
چرا صدا و سيما يك سلسه مناظره ميان حاميان حسن روحاني و حاميان رئيسي برگزار نمي كند تا حقيقت مطلب براي همگان روشن شود .