دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
۱
کنست در محاصره نیم میلیون صهیونیست

اشک صهیونیست‌ها درآمد/ تظاهرات بی‌سابقه در اسرائیل

دوشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۲
کد مطلب: 844797
طرح نتانياهو برای تغييرقوانين قضايی باعث شده تا جامعه صهيونيستی در يک بحران كم‌سابقه گرفتار شود. اين بحران ريشه در عوامل و شاخصه‌های داخلی جامعه صهيونيستی دارد و نشان‌دهنده آن است كه رژيم‌صهيونيستی حتی بدون جنگ و عوامل خارجی از درون دچار بحران است.
تظاهرات بی‌سابقه در اسرائیل
به گزارش جهان نيوز به نقل از کیهان، همزمان با تظاهرات نيم ميليوني صهيونيست‌ها در شامگاه شنبه، يك عضو کنست رژيم صهيونيستي نيز با‌گریه گفت: «این حکومت آنارشیست‌هاست و از زمان ویران شدن معبد چنین تخریبی وجود نداشته است.»

نفس‌هاي تل‌آويو، پايتخت رژيم صهيونيستي با نزديك شدن به تصويب لايحه جنجالي نتانياهو در كنست به شمارش افتاده است. از يك هفته گذشته تا كنون تل‌آويو آرام و قرار ندارد و معترضان شب و روز نمي‌شناسند. معترضان خيابان‌هاي اطراف كنست(پارلمان رژيم صهيونيستي) را با برپايي هزاران چادر قرق كرده‌اند و تقريبا هيچ جاي خالي در اطراف ساختمان كنست ديده نمي‌شود. از سوي ديگر كاروان چند صد هزار نفري معترضان كه از روز جمعه از بيت المقدس به سوي تل‌آويو به راه افتادند، همچنان مانند سيل در حال ورود به خيابان‌هاي مركزي تل‌آويو هستند.

اين هفته بيست و نهمين هفته اعتراضات سراسري در مناطق‌اشغالي عليه نتانياهو به شمار مي‌رود و آن گونه كه تايمز اسرائيل گزارش داده است، جمعيت معترضان در شامگاه شنبه به بيش از نيم ميليون نفر رسيد. اين جمعيت از معترضان از نظر تعداد در تاريخ رژيم صهيونيستي بي‌سابقه به شمار مي‌رود. جمعيت نيم ميليوني معترضان به معناي آن است كه در عمل حدود 10 درصد از جمعيت كمتر از 7 ميليوني صهيونيست‌هاي ساكن در فلسطين‌اشغالي شامگاه شنبه براي «نه» گفتن به نتانياهو در خيابان‌ها آمده‌اند. (جمعيت فلسطين‌اشغالي با محاسبه فلسطيني‌هاي ساكن در مناطق‌اشغالي 1948 بيش از 9 ميليون نفر است.) جمعيت نيم ميليوني معترضان قرار است تا روز دوشنبه كه همزمان با راي‌گيري دور سوم لايحه مورد نظر نتانياهو در كنست است، در خيابان‌ها باقي بمانند. كنست رژيم صهيونيستي تا كنون در دو نوبت راي‌گيري به طرح نتانياهو پاسخ مثبت داده و راي‌گيري روز دوشنبه سومين و آخرين دور از راي‌گيري بر سر طرح تغيير قوانين قضايي است و اگر اين طرح روز دوشنبه راي بياورد، نتانياهو به سمت تغيير قوانين قضايي حركت خواهد كرد.

همچنين روز يك‌شنبه با نزديك شدن به زمان راي‌گيري نهايي بر سر طرح جنجالي نتانياهو، يك عضو کنست رژيم صهيونيستي در حین سخنرانی خود با‌گریه رو‌به‌روي دوربين‌ها و در صحن علني گفت: «مردم ما آسیب ديده و زخمی هستند. آنها به آرامش نیاز دارد. اگر این را نمی‌فهمید لیاقت این ملت را ندارید. این حکومت آنارشیست‌هاست. شما جامعه را خرد کردید، من نمی‌توانم آن را باور کنم، از زمان ویران شدن معبد چنین تخریبی وجود نداشته است.»

نيم ميليون نفر در كف خيايان به دنبال چه هستند؟
آنچه باعث شده تا بيش از نيم ميليون نفر از معترضان در كف خيابان بمانند و ساختمان كنست را محاصره كنند، نگراني آنها از پايان رژيم اسرائيل بدليل اقدامات نتانياهو است. نتانياهو طرحي براي تغيير قوانين قضايي، حذف نظارت ديوان عالي و دستكاري روند انتخاب قضات دادگاه‌ها دارد. اگر نتانياهو طرح خود را اجرايي كند، در عمل ساختار رژیم صهيونيستي يك ساختار فردي و شخص‌محور خواهد شد كه در آن نتانياهو به عنوان نخست وزير هركاري را بدون نظارت مقامات قضايي انجام خواهد داد. اين تغييرات تير پاياني به قلب رژيم صهيونيستي خواهد بود و اين رژيم را از ظاهر به اصطلاح دموكراتيك به يك رژيم كاملا ديكتاتوري تبديل خواهد كرد.

بحران خودساخته
طرح نتانياهو براي تغيير قوانين قضايي باعث شده تا جامعه صهيونيستي در يك بحران كم‌سابقه گرفتار شود. اين بحران ريشه در عوامل و شاخصه‌هاي داخلي جامعه صهيونيستي دارد و نشان‌دهنده آن است كه رژيم صهيونيستي حتي بدون جنگ و عوامل خارجي از درون دچار بحران است. اختلاف داخلي ميان گروه‌هاي صهيونيستي از يك طرف باعث بن بست‌هاي چند ساله در تشكيل دولت طي سال‌هاي گذشته شد و اين بن بست از سال 2019 تا 2022 بارها منجر به تشكيل كابينه‌هاي كوتاه مدت و چند ماهه در تل‌آويو شد، اما اين كابينه‌ها در عرض چند ماه دچار فروپاشي مي‌‍شدند. اكنون كه نتانياهو بارديگر قدرت را از طريق ائتلاف با تندروها در دست گرفته، تلاش دارد تا از رقباي خود انتقام بگيرد و با تغيير قوانين قضايي و مختومه كردن پرونده‌هاي فساد و دريافت رشوه، موقعيت خود در قدرت را مستحكم كند. با اين حال گروه‌هاي مخالف مصمم هستند كه در برابر زياده‌خواهي نتانياهو مقاومت كنند و از همين رو نيز حدود 7 ماه است كه رژيم صهيونيستي در يك بحران خودساخته داخلي كشيده شده است. بحراني كه چشم‌اندازي هم براي پايان آن ديده نمي‌شود.

اضمحلال قدرت ارتش
بحران تاریخی كه رژيم صهيونيستي را به‌دليل اختلافات داخلي گرفتار كرده، باعث تضعيف نظامی اين رژيم نيز شده است. اين بحران، رژيم صهيونيستي را به سمت واقعیتی مبهم سوق داده که در عمل بازدارندگی ارتش اين رژيم را نيز با خطر رو‌به‌رو كرده است. یکی از‌اندیشکده‌های امنیتی مهم صهيونيستي روز یک‌شنبه با هشدار به این‌که در حال حاضر تل‌آويو با «شدیدترین» بحران تاریخي خود مواجه است، از بنیامین نتانیاهو خواست تا «توقف فوری و کامل» طرح تغييرات قضايي خود را قبل از این‌که منجر به «فروپاشی کامل ارتش» شود، اعلام کند.  موسسه مطالعات امنیت داخلی رژیم صهیونیستی وابسته به دانشگاه تل‌آویو اعلام کرده که ارتش این رژیم با خطر فروپاشی مواجه است. طی چند روز گذشته، بیش از 10 هزار نیروی ذخیره ارتش رژيم اسرائیل از جمله بیش از هزار پرسنل نیروی هوایی هشدار داده‌اند که خدمات نظامي خود را به دلیل اصرار نتانياهو برای تصویب طرح بازنگری قوانين قضایی متوقف خواهند كرد. اگر این گروه‌ها که شامل هزاران خلبان و افسر ارتش است، به تهديدات خود عمل کنند، نیروی هوایی ارتش رژيم صهيونيستي دیگر در وضعیت آمادگی عملیاتی برای جنگ نخواهد بود. 235 خلبان جنگنده، 98 خلبان هواپيماهاي ترابری، 89 خلبان هلیکوپتر، 91 خلبان در دانشکده پرواز و 165 کماندوی زبده نیروی هوایی در میان کسانی هستند كه نسبت به كناره‌گيري از فعاليت در ارتش در صورت اجراي طرح نتانياهو هشدار داده‌اند.

بحران چندبعدی
طرح جنجالي نتانياهو براي تغيير قوانين قضايي فقط به ارتش آسيب نزده است، بلكه اين طرح باعث فرسایش قدرت بازدارندگی منطقه‌اي تل‌آويو؛ تضعیف روابط ویژه صهيونيست‌ها با آمریکا؛ تضعیف اقتصاد و به ویژه صنايع فناوری پیشرفته؛ تعمیق شکاف‌های اجتماعی و كاهش تاب‌آوری اجتماعي شده است. طرح نتانياهو با افزايش خشم شهروندان ساكن در مناطق‌اشغالي باعث شده تا يك جو سنگين پرخشم و به شدت آشفته در جامعه صهيونيستي حاكم شود و در عمل هيچ‌كس در تل‌آويو از شرايط فعلي راضي نيست. چه موافقان و مخالفان نتانياهو معتقدند كه زندگي روزمره در اين شهر مختل شده و اين وضعيت البته باعث فرار ميلياردها شيكل سرمايه از بانك‌ها شده است. از سوي ديگر شخص نتانياهو نيز از نظر توان جسمي و سلامتي با بحران رو‌به‌روست و ضعف جسماني او طي يك هفته گذشته باعث بستري شدنش در بيمارستان طي دو روز شد. نتانياهو همچنين در بامداد يك‌شنبه در بيمارستان نظامي تل‌آويو با انجام جراحي ناگزير شد تا يك دستگاه تقويت كننده در قلب خود كار گذارد و اين عمل جراحي همچنين باعث لغو سفر خارجي نتانياهو به تركيه شد. شبکه تلویزیونی تی.آر.تی ترکیه تائيد كرد كه سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به ترکیه که قرار بود ۲۸ جولای(جمعه ۶ مردادماه ۱۴۰۲) انجام شود، به علت وخامت وضعیت جسمی و بستری شدن وی لغو شده است.
https://jahannews.com/vdcgyt97uak9tu4.rpra.html
jahannews.com/vdcgyt97uak9tu4.rpra.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


کاظم
Iran, Islamic Republic of
باید کاری کرد
نباید۲۵سال دیگ را ببینند
مانع ظهورند.
صهیون عامل فلاکت بشریت
باید چنان شد ک در کوچه پس کوچه های شهرها تعقیب و کشته شوند.
دشمن تورات و انجیل و قرآنند