دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰
۲
در پی دستور رئیس‌جمهور برای لغو مصوبه شورای رقابت رخ داد

ریزش تا ۹۰ میلیون تومانی قیمت‌ خودروهای مونتاژی در بازار

سه شنبه ۲۷ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب: 844145
قیمت خودروهای مونتاژی درپی دستور رئیس‌جمهور برای لغو مصوبه شورای رقابت، دیروز در بازار تا ۹۰ میلیون تومان کاهش یافت.
ریزش تا ۹۰ میلیونی خودروهای مونتاژی
به گزارش جهان نيوز به نقل از ایرنا، اواسط اردیبهشت امسال شورای رقابت قیمت ۱۷ خودروی مونتاژی را مشخص کرد. با این حال خودروسازان مونتاژکار این مصوبه را اجرا نکردند. شورای رقابت در 18 تیرماه درپی فشارهای ممتد مونتاژکاران، در قیمت‌ها بازنگری کرد و حداقل ۵۰ تا ۲۶۰ میلیون تومان به قیمت‌های مصوب گذشته افزود و مبنای قیمت‌گذاری را صورت‌های مالی سال ۱۴۰۱ و سه‌ماهه نخست سال ۱۴۰۲ خودروسازان اعلام کرد اما کارشناسان عنوان می‌کنند این صورت‌های مالی هنوز حسابرسی نشده و در دسترس مردم نیست.
 
بر پایه این گزارش، عصر یکشنبه 25 تیرماه، سیدابراهیم رئیسی؛ رئیس‌جمهور در جلسه هیئت دولت، با بیان اینکه شورای رقابت با چه توجیهی قیمت خودروهای مونتاژی را افزایش داده است؟ معاون اول رئیس‌جمهور و وزرای اقتصاد و صمت را مامور بررسی و اصلاح این روند کرد.
 
او تصریح کرد که «اینکه در سال «رشد تولید و مهار تورم» یک بخش بدون اخذ مجوزهای لازم کالاها را گران کند، قابل پذیرش نیست و دستگاه‌ها باید خود را موظف به مقابله با گرانی و تورم بدانند.»
 
ریزش قیمت‌ها در بازار
بازار خودروی پایتخت درپی این موضوع، دیروز (دوشنبه، ۲۶ تیر) شاهد روند ریزشی قیمت‌ها به‌ویژه در دسته خودروهای مونتاژی بود به‌طوری که قیمت برخی از خودروهای تولیدی مونتاژکاران از جمله مکث کلوت اتوماتیک ۹۰ میلیون تومان و پیکاپ فوتون بنزینی (اتوماتیک) ۹۵ میلیون تومان ریخت که بیشترین افت قیمت‌ها در بازار بود. در حالی قیمت بازاری مکث کلوت اتوماتیک یک میلیارد و ۷۸۰ میلیون تومان اعلام شده که قیمت کارخانه‌ای آن یک میلیارد و ۸۷۳ میلیون تومان است.
 
دیگنیتی پرایم با افت ۸۰ میلیون تومانی نسبت به روز یکشنبه به یک میلیارد و 700 میلیون تومان، دیگنیتی ‌پرستیژ با کاهش ۷۵ میلیون تومانی به دو میلیارد و ۲۵ میلیون تومان، فیدلیتی هفت‌نفره با کاهش ۷۰ میلیون تومانی به یک میلیارد و ۶۳۰ میلیون تومان و آسنا دنده‌ای با افت ۷۰ میلیون تومانی به یک میلیارد و ۵۸۰ میلیون تومان رسید.
 
قیمت فردا T۵ با ۶۵ میلیون تومان کاهش به یک میلیارد و 400 میلیون تومان رسید. لاماری ایما ۶۰ میلیون تومان افت داشت و به یک میلیارد و 800 میلیون تومان رسید و فیدلیتی پنج‌نفره نیز با همین میزان کاهش قیمت یک میلیارد و ۵۹۰ میلیون تومان قیمت خورد. افت شش تا ۶۰ میلیون تومانی قیمت خودروهادر گروه مدیران‌خودرو نیز به ثبت رسید. در گروه ایران‌خودرو پیکاپ فوتون بنزینی (اتوماتیک) با کاهش ۹۵ میلیون تومانی، بیشترین افت قیمت را به خود اختصاص داد و یک میلیارد و ۹۶۵ میلیون تومان در بازار قیمت خورد. 
 
به گزارش خبرگزاری مهر، شورای رقابت امروز ۲۷ تیرماه جلسه دارد که یکی از دستورجلسات بررسی نظر رئیس‌جمهوری در مورد چرایی افزایش قیمت خودروهای مونتاژی است.
 
احیای بحث عرضه خودرو در بورس
تحمیلات خودرویی شورای رقابت به دولت، مجلس و مردم؛ بحث عرضه خودرو در بورس را مجدداً احیا کرده است. اخیراً محسن علیزاده؛ عضو شورای عالی بورس اعلام کرد که «شورای عالی بورس با توجه به تفسیری که از قانون ابزارهای مالی دارد سعی می‌کند شورای رقابت را متقاعد کند تا خودرو در بورس عرضه شود اما اگر شورای رقابت روی تصمیم قبلی خود اصرار کرد موضوع در مجلس دنبال خواهد شد.»
 
با این‌ حال سپهر دادجوی توکلی؛ مدیر روابط عمومی شورای رقابت گفت: «شورای رقابت همچنان از دستورالعمل ۵۴۳ خود مبنی بر عدم عرضه خودرو در بورس کالا پیروی خواهد کرد و اگر نهادهای دیگری مانند مجلس تصمیمی بگیرند قابل احترام است اما به هر حال شورای رقابت از قانون تبعیت و از سیاست‌های خود دفاع می‌کند.»
https://jahannews.com/vdcdoo0jkyt0of6.2a2y.html
jahannews.com/vdcdoo0jkyt0of6.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
برادر بورس خودش باعث افزایش قیمت شده
Iran, Islamic Republic of
....