پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۰
۲

تناسبی شدن انتخابات تضمین چندصدایی است

شنبه ۲۴ تير ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۷
کد مطلب: 843741
تناسبی شدن انتخابات، به افزایش مشارکت کمک می‌کند و تضمین چندصدایی همیشگی در مجلس است که البته با همراهی احزاب مواجه نشد.
تناسبی شدن انتخابات تضمین چندصدایی است
به گزارش جهان نيوز به نقل از روزنامه جوان، مالک شریعتی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در همایش نقش احزاب در انتخابات، با بیان الزامات یک انتخابات پرشور، گفت: وقتی از مردم صحبت می‌کنیم، قاعدتاً مردم سلایق مختلفی دارند، اما قاطبه مردم معمولاً یک پیامی را در مناسبت‌های مختلف به خواص، جامعه جهانی، رسانه‌ها و حاکمیت منتقل می‌کنند. مردم ما همان مردمی هستند که در تشییع جنازه شهید سلیمانی، آن حماسه را آفریدند. مردم همان‌هایی هستند که طبق برآوردی که وزارت کشور اعلام کرد، ۳ میلیون نفر در این مهمانی غدیر در تهران حضور داشتند.

مردمی که با همه مشکلات و سختی‌ها و بحث‌هایی که هست در راهپیمایی اخیر ۲۲ بهمن دوباره با نظام بیعت کردند. در مناسبت‌های مذهبی عرفه، اعتکاف و در تحویل سال حرم رضوی با آن جمعیت حضور دارند. این پیام‌هایی که این حضور‌ها و این مناسبت‌ها اعلام می‌کند، مکمل پیام حضور در انتخابات است. حضور در انتخابات، یک عمل سیاسی است. یک موقف اعلام نظر متمدنانه به معنای گله‌مندی از بعضی از رفتار‌ها و عملکرد‌ها است.

وی تصریح کرد: اگر از مشارکت صحبت می‌کنیم و می‌خواهیم علل بعضی از اتفاقات در بعضی از ادوار را بررسی بکنیم که چرا در یک دوره‌ای مشارکت کم شده دلایل مختلفی دارد. من می‌خواهم بگویم مهم‌ترین دلیل عدم مشارکت مردمی، عملکرد کسانی است که در دوره قبل در آن جایگاه بودند. یادمان نرفته که در شورای شهر دوم مشارکت در تهران ۱۱ درصد بود. هیچ نظارت استصوابی هم وجود نداشت یعنی از جبهه ملی تا جریان اصولگرا و ... همه حضور داشتند.

نماینده مردم تهران ادامه داد: چرا با اینکه کسی که مانع مشارکت مردم نبود مردم مشارکت نکردند؟ زیرا مردم از دوره اول ناراضی بودند. از سیاسی کاری، دعوا و اختلاف در یک شورایی که برای خدمت آمده بود تا یک اصل قانون اساسی را احیا کند، ناراضی بودند و پیام نارضایتی عملکرد دوره قبل را، در انتخابات دوره بعد نشان دادند. شریعتی افزود: وظیفه ما این است که همه را به مشارکت دعوت کنیم و زمینه‌اش را نیز فراهم بکنیم. مثلاً مجلس بحث تناسبی شدن انتخابات را مطرح کرد و متأسفانه احزاب حمایت نکردند. تناسبی شدن به مشارکت کمک می‌کند، به چندصدایی شدن مجلس کمک می‌کند و تضمین چندصدایی همیشگی در مجلس است. مجلس به عنوان قلب تپنده سیاسی کشور، همیشه باید سلایق مختلف را داشته باشد و بخشی از این تناسبی شدن به آن دلیل است.
https://jahannews.com/vdceex8vzjh8efi.b9bj.html
jahannews.com/vdceex8vzjh8efi.b9bj.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
با این عملکرد درخشان و شفاف مجلس ، انتظار انتخاباتی پرشور خواهیم داشت
Iran, Islamic Republic of
انتخابات پرشور بدون شرکت همه گروه‌ها در انتخابات معنی ندارد