سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۱
۱

سخنان مهم مسئولین ارشد کویت به امیرعبداللهیان

چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۲۵
کد مطلب: 841379
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در سومین مقصد سفرش به حاشیه خلیج فارس، پس از سفر به قطر و عمان وارد کویت شد.
سخنان مهم مسئولین ارشد کویت به امیرعبداللهیان
به گزارش جهان نیو‌ز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در رأس هیأتی سیاسی و در سومین مقصد سفرش به حاشیه خلیج فارس در کویت حضور دارد با «شیخ احمد نواف الاحمد الصباح» نخست وزیر کویت دیدار و گفت‌وگو کرد.
 
این نخستین سفر رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به کویت است. وی پیش از این در سفر به قطر و عمان با مقامات این کشورها ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه را بررسی کرد و درباره اوضاع منطقه و تحولات بین‌المللی به رایزنی پرداخت.

وزیر خارجه کویت: از گسترش روابط ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس استقبال می‌کنیم

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در سومین مقصد سفرش به حاشیه خلیج فارس به کویت سفر کرده، عصر امروز چهارشنبه ۳۱ خرداد با «شیخ سالم عبدالله الجابر الصباح» وزیر امور خارجه کویت در خصوص روند مناسبات دوجانبه و برخی مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو و تبادل نظر کرد.

در این دیدار موضوعات مختلف روابط دو کشور در حوزه سیاسی، اقتصادی، تجاری، پارلمانی، کنسولی، محیط زیست و نیز برخی موضوعات منطقه‌ای مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

وزیر امور خارجه ایران توسعه روابط با همسایگان از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس را از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران برشمرد و گفت: خوشبختانه در طول تقریبی دو سال گذشته شاهد تبادل برخی هیأت‌ها بین دو کشور بودیم که نشان دهنده تمایل دو طرف به گسترش روابط است.

وی با بیان اینکه آماده توسعه روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف هستیم، اظهار داشت: در همین راستا آمادگی داریم که کمیسیون مشترک عالی دو کشور را برگزار کنیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به اهمیت موضوعات زیست‌ محیطی در منطقه، گفت که جمهوری اسلامی ماه سپتامبر آینده میزبان نشست بین‌المللی مبارزه با گردوغبار با همکاری سازمان ملل متحد خواهد بود.

استقبال کویت از ابتکارهای ایران برای تقویت روابط با کشورهای عربی

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه که در کویت حضور دارد با احمد نواف الاحمد الصباح نخست‌وزیر کویت دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این دیدار ضمن تبریک انتخاب مجدد احمد نواف الاحمد الصباح بعنوان نخست وزیر کویت و تشکیل کابینه جدید، برای دولت و ملت کویت  آرزوی موفقیت کرد.

امیرعبداللهیان روابط ایران و کویت را تاریخی خواند و افزود: در دولت دکتر رئیسی توسعه روابط با همسایگان یک اولویت اساسی است و ما تحقق اهداف این اولویت را با جدیت ادامه خواهیم داد، چرا که معتقدیم همسایگان ما خاصه همسایگان حوزه خلیج فارس ظرفیت‌ها و در عین حال مشترکات بسیار زیادی برای همکاری با ما دارند.

وی ارتقای همکاری‌های اقتصادی، تجاری، حمل و نقل و دیگر زمینه‌های همکاری در کنار مشورت‌های سیاسی و امنیتی در روابط دو کشور ایران و کویت را یک ضرورت جدی خواند و افزود: ما پیشنهاد تشکیل یک مجمع گفتگو و همکاری‌های منطقه‌ای بین کشورهای حوزه شمال و جنوب خلیج فارس را دادیم که در صورت شکل گیری می‌تواند نقش سازنده ای در تقویت همگرایی و همکاری بین کشورهای این حوزه ایفا کند و کویت با توجه به سابقه مثبتی که در این زمینه دارد، می‌تواند نقش مهمی ایفا کند. 

امیرعبداللهیان همچنین با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ محدودیتی در گسترش روابط با کویت در زمینه‌های مورد علاقه دو کشور ندارد و با اشاره به نقش مثبت سفرها و دیدارهای مقامات عالی دو کشور در گسترش روابط دوجانبه، دعوت مقامات عالی جمهوری اسلامی ایران از همتایان کویتی از جمله نخست وزیر این کشور برای سفر به ایران را ابلاغ کرد.

نخست‌وزیر کویت نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار و سفر وزیر خارجه ایران به کویت، افزود: شکی نیست که روابط دو کشور کویت و ایران قدیمی است و همواره توأم با حسن همسایگی بوده و اکنون نیز باید تلاش کنیم که همکاری مشترک را در تمام زمینه‌ها تقویت کنیم. 

نخست‌وزیر کویت حضور و زندگی حدود ۳۰ هزار شهروند ایرانی در کویت را یکی از فرصت‌های روابط دو کشور و دلیل دیگری بر حسن همسایگی و عمق روابط ایران و کویت برشمرد.

وی با استقبال و ابراز خرسندی از ازسرگیری روابط ایران و عربستان، این تحول را دارای آثار مثبتی در فضای مناسبات بین همه کشورهای منطقه برشمرد و گفت: کویت از ابتکارهای ایران برای تقویت روابط با کشورهای عربی استقبال می‌کند.

وی افزود: ما تلاش خواهیم کرد که زمینه‌های تقویت روابط بین کویت و ایران را تسهیل کنیم و گفتگوهای شما و وزیر خارجه کویت در این سفر و نیز استمرار این گفتگوها برای دستیابی به اهداف روابط دوجانبه و منطقه‌ای ضرورت دارد و ما از این گفتگوها و مشورتها حمایت و استقبال می‌کنیم.
 
امیرعبداللهیان بامداد سه‌شنبه ۳۰ خرداد در بدو ورود به دوحه در توئیتر نوشت: استمرار توسعه‌ همه‌جانبه روابط با همسایگان یکی از محورهای بنیادی در دکترین سیاست خارجی متوازن دولت است.همسایگان ایران از ظرفیت‌ اقتصادی، تجاری و سیاسی پراهمیتی بهره‌مند هستند.
 
علیرضا عنایتی دستیار وزیر و مدیرکل خلیج فارس،مجتبی بنی اسدزاده مشاور وزیر امور خارجه، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه و ابراهیم رضایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی امیرعبداللهیان را در این سفر همراهی می‌کنند.
https://jahannews.com/vdcjaveohuqextz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjaveohuqextz.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
یادم نمیره چند سال پیش ظریف زانو زده بود جلوی مسولین همین کشورهای عربی، یا ...