شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11 May 2024
 
۰

برای دوازدهمین بار؛ پارلمان لبنان در انتخاب رئیس‌جمهور ناکام ماند

چهارشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۲۵
کد مطلب: 840626
پارلمان لبنان، امروز برای بار دوازدهم در انتخاب رئیس‌جمهور جدید این کشور ناکام ماند.
پارلمان لبنان بازهم در انتخاب رئیس‌جمهور ناکام ماند
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، امروز (چهارشنبه) دوازدهمین نشست پارلمان لبنان برای انتخاب رئیس‌جمهور این کشور، برگزار شد.

رقابت اصلی میان «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده و مورد حمایت حزب الله و جنبش امل و «جهاد ازعور» نامزد اپوزیسیون بود. اما همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد پس از اتمام رای‌گیری هیچکدام از آنها حد نصاب لازم آرا را برای تصدی پست ریاست جمهوری را کسب نکردند.

رسانه‌های لبنانی با انتشار این خبر نوشتند که نشست پارلمان پس از رسیدن به حد نصاب و با حضور ۱۲۸ نماینده، برای انتخاب رئیس جمهور آغاز شد و اندکی بعد، رأی‌گیری انجام شد.

نمایندگان جنبش‌های حزب الله و امل، پس از انداختن رای خود از مجلس خارج شدند و تا پایان نشست در صحن پارلمان نماندند.

شبکه «المنار»، پس از شمارش آرای اخذشده از نمایندگان پارلمان لبنان، نتیجه را این چنین اعلام کرد: 

جهاد ازعور (نامزد اپوزیسیون): ۵۹ رای
سلیمان فرنجیه (نامزد حزب‌الله و امل): ۵۱ رای
لبنان الجدید: ۸ رای
زیاد بارود: ۷ رای
جوزف عون: ۱ رای
برگه سفید: ۱ رای
نام متفرقه جهاد العرب: ۱ رای

به اعلام رسانه‌های لبنان، اختلاف بر سر یک رای موجب شد تا نبیه بری، پایان جلسه را اعلام کرد و لذا احتمال شمارش مجدد آرا یا رای‌گیری دوباره وجود دارد.

به این ترتیب بود که هیچ یک از نامزدها نتوانستند آرای دو سوم نمایندگان را کسب کنند تا به پست ریاست‌جمهوری دست یابند. 

لبنان، از هشتم آبان  سال گذشته در پی پایان دوره ریاست‌جمهوری میشل عون، تاکنون با خلأ ریاست‌‌جمهوری مواجه بوده و پارلمان این کشور با وجود برگزاری چندین جلسه، هنوز موفق به انتخاب رئیس‌جمهوری توافقی نشده است.

این نخستین‌بار نیست که لبنان با خلأ پست ریاست‌جمهوری مواجه است بلکه پیش از انتخاب «میشل عون» به عنوان رئیس‌جمهور در تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۱۶ ( ۱۰ آبان ۱۳۹۵) لبنان ۲.۵ سال بود که رئیس‌جمهور نداشت و پارلمان چهل و پنج بار برای انتخاب رئیس‌جمهور تشکیل جلسه داده و به نتیجه‌ای نرسیده بود. دلیل آن نیز، ساختار سیاسی لبنان و سهم‌خواهی‌ها و تفکرات فرقه‌ای حاکم بر احزاب همواره موجب بروز بحران و بن‌بست سیاسی در این کشور می‌شود.
https://jahannews.com/vdcdxz0j9yt0o96.2a2y.html
jahannews.com/vdcdxz0j9yt0o96.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *