جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

بهانه‌ جدید آمریکا برای تداوم جنگ اوکراین

پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۴۷
کد مطلب: 840012
«جیک سالیوان» اعلام کرده: واشنگتن قصد دارد به کی‌یف کمک کند تا در حد امکان در میدان نبرد پیشرفتی داشته باشد و در نهایت بتواند مطلوب‌ترین موقعیت را در میز مذاکرات صلح آینده به‌دست آورد!
بهانه‌ جدید آمریکا برای تداوم جنگ اوکراین
به گزارش جهان نيوز، نورنیوز نوشت: جنگ اوکراین با حملات پهپادیِ چندی پیش اوکراینی‌ها به کاخ کرملین و ضدحمله‌های اخیر کی‌یف به مناطق شهری و تاسیساتی و در مقابل، حملات هوایی گسترده روس‌ها علیه مواضع اوکراین وارد فاز تازه‌ای شده که نشان از وخیم‌تر شدن شکاف‌ها میان طرفین درگیری و گسترده‌تر شدن دامنه جنگ دارد.

در چنین شرایطی، برخی مواضع سران غرب درباره چرایی کمک اروپا و آمریکا به کی‌یف جای تامل دارد، چنانچه «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتی اذعان کرد که اگر حمایت تسلیحاتی غرب از اوکراین متوقف شود، جنگ پایان خواهد یافت!

او گفته: بروکسل نمی‌تواند کمک‌های نظامی به اوکراین را متوقف کند زیرا ما صلحی نمی‌خواهیم که بر اساس تسلیم شدن باشد!

در همین حال «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا نیز اعلام کرده: اتفاقاتی که هم‌اکنون در میدان نبرد رخ می‌دهند، تاثیر بسزایی بر روند مذاکرات خواهند گذاشت. واشنگتن قصد دارد به کی‌یف کمک کند تا در حد امکان در میدان نبرد پیشرفتی داشته باشد و در نهایت بتواند مطلوب‌ترین موقعیت را در میز مذاکرات صلح آینده به‌دست آورد!

این سخنان مقامات غربی در حالی مطرح می‌شود که پیش از این غربی‌ها مدعی بودند که حمایت‌های گسترده از کی‌یف می‌تواند به شکست روسیه و تامین امنیت غرب و در نهایت بازگشت اوکراین به وسعت پیش از جنگ منجر شود.

البته این دست اظهارات چندان دوام نیاورد و در نهایت افرادی چون «هنری کیسینجر» عنوان کردند که مناطقی همچون کریمه و حتی بسیاری از نقاط تصرف شده توسط روس‌ها به اوکراین باز نخواهند گشت و کی‌یف باید این حقیقت را پذیرا باشد.

در مقاطعی نیز غرب مدعی بود که سرنوشت این جنگ با شکست روسیه می‌تواند زمینه‌ساز عضویت اوکراین در ناتو شود حال آنکه این توجیه برای ارسال تسلیحات به اوکراین نیز چندان دوام نیاورد، چنانچه «آنالنا بربوک» وزیر خارجه آلمان به نیابت از اروپای واحد اخیرا عنوان کرد که عضویت اوکراین در ناتو امری ناشدنی است.

از سویی؛ طی هفته‌های اخیر کلیدواژه ضدحمله اوکراین برای بازپس‌گیری مناطق از دست رفته، به بهانه غرب برای ارسال تسلیحات و کمک‌های نظامی و مالی به کی‌یف تبدیل شده است، هر چند برای توجیه افکار عمومی و حفظ ادعای بی‌طرفی در جنگ، بر گزاره «اوکراین حق استفاده از تسلیحات غربی برای حمله به خاک روسیه را ندارد» تاکید می‌کنند.

در همین چارچوب شورای اروپا با ارائه یک میلیارد یورو (۱.۱میلیارد دلار) کمک نظامی دیگر به اوکراین که شامل گلوله‌های توپخانه با کالیبر ۱۵۵ میلی‌متری و موشک‌های تولید شده در اروپا می‌شود موافقت کرده است.

از آن سو؛ «مارک میلی» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا ادعا کرده که اوکراین به خوبی برای ضدحمله جهت بازپس‌گیری قلم‌رو خود از نیروهای روسیه آماده شده است. جیک سالیوان نیز با تاکید بر حمایت آمریکا از اوکراین، اعلام کرده که کی‌یف توانایی بازپس‌گیری خاک خود از روسیه را دارد.

 هم‌زمان نیز در ادامه قدرت‌نمایی‌های رسانه‌ای مقامات کی‌یف، «دیمیتری کولبا» وزیر خارجه اوکراین گفته؛ این کشور سلاح‌های کافی برای آغاز پاتک خود علیه روسیه را در اختیار دارد.
«هانا مالیار» معاون وزیر دفاع اوکراین نیز مدعی شده که نیروهای نظامی این کشور در حال «تغییر به حالت تهاجمی» در برخی نواحی هستند.

در این میان؛ رسانه‌های غربی نیز مشغول پوشش گسترده آنچه توان تهاجمی اوکراین می‌نامند هستند، چنانچه بی‌بی‌سی در گزارشی بزرگ‌نمایانه به نقل از معاون وزیر دفاع اوکراین مدعی می‌شود که نیروهای اوکراینی در چندین جهت در شهر باخموت تا بیش از یک و نیم کیلومتر پیش‌روی کرده و نیروهای روسیه در جنوب نیز در حالت تدافعی هستند.

هم‌زمان با این تحرکات نیز «جیمز کلورلی» وزیر خارجه انگلیس در سفر به کی‌یف بار دیگر بر حمایت کشورش از اوکراین تاکید کرد.

غربی‌ها گرچه با این نوع رفتارها و پوشش گسترده رسانه‌ای می‌کوشند چهره یک اَبَر قهرمان از اوکراین به نمایش بگذارند اما واقعیت‌های میدانی بیان‌گر حقایقی ورای این ادعاهاست و گزارش‌ها از شکست‌های پی‌درپی اوکراینی‌ها و انهدام تسلیحات و سامانه‌های غربی در اوکراین حکایت دارد.

در این میان واکنش گسترده غربی‌ها به تخریب سد و نیروگاه برقی-آبی شهر «نووا کاخوفکا» با مقصرسازی از روسیه جای تامل دارد.

«چارلز میشل» رئیس شورای اروپا در واکنش به این انفجار نوشت: تخریب زیرساخت غیرنظامی، به وضوح در طبقه جنایات جنگی قرار می‌گیرد و ما روسیه و نیروهای نیابتی‌اش را مسئول آن می‌دانیم.

«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو نیز این انفجار را اقدامی شرم‌آور خواند که بار دیگر قساوت روسیه در جنگ با اوکراین را نشان داد.

این نوع واکنش‌ها را باید نشانه‌ای بر آگاهی غرب از ناکامی سناریوی ادعایی حمایت از اوکراین برای بازپس‌گیری اراضی از دست رفته دانست که با رویکردهای حاشیه‌ای و اتهام‌زنی به روسیه به دنبال سرپوش نهادن بر آن هستند.

حال با توجه به اینکه ماهیت تبلیغاتی ادعای ضدحمله اوکراین به روسیه از پیش قابل پیش‌بینی بوده، می‌توان گفت که اروپا و آمریکا در اقدامی پیش‌دستانه سراب «دست برتر اوکراین در مذاکرات صلح» را به کی‌یف نشان داده‌اند تا قطعات پازل سناریوی جدیدشان برای تداوم جنگتکمیل شود.

به عبارت دیگر؛ غرب که زمانی مدعی کمک برای پیروزی اوکراین در جنگ علیه روسیه و زمینه‌سازی جهت عضویت آن در ناتو بود، امروز با شکست سناریوهای پیشین، ادعای زمینه‌سازی برای صلح با محوریت تامین منافع اوکراین را طرح کرده است.

این در حالی است که در عالم واقع، اقدامات عملی غرب در ارسال تسلیحات بیشتر به کی‌یف عملا قفل‌های بیشتری را بر درهای مذاکره و صلح می‌زند و فضای جنگ را بیش از گذشته تشدید می‌کند.

اظهارات اخیر «رابرت کندی» که گفت؛ «آمریکا سراسر اوکراین را به مراکز تسلیحات بیولوژیک تبدیل کرده است»، عواقب خطرناک نقشه شوم غرب در اوکراین برای امنیت جهان را بیش از پیش آشکار می‌سازد.
https://jahannews.com/vdccsxq4i2bq0x8.ala2.html
jahannews.com/vdccsxq4i2bq0x8.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *