پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳
۳۷

ادعای ظریف شبیه ادعای خوارج در صدر اسلام است

حجت الاسلام نبویان
چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۲۹
کد مطلب: 839896
ادعای آقای ظریف شبیه ادعای گروه خوارج در صدر اسلام است که علیرغم مخالفت جدی حضرت علی(ع) با مذاکره با معاویه،‌ مذاکره با معاویه و حتی مذاکره‌کننده (ابوموسی اشعری بجای مالک اشتر و ابن عباس) را به حضرت تحمیل کرده‌اند، و پس از روشن شدن خیانت و خسارت آن مذاکره و جهل و سادگی آن مذاکره‌کننده،‌ حضرت را نسبت به آن مذاکره مورد عتاب قرار داده‌اند.
جهان نيوز - سیدمحمود نبویان: آقای ظریف در برنامه کلاب‌هاوس بیان داشته است که اگر برجام نادرست و بدتر از ترکمانچای است، چرا آن را دور نمی‌اندازند، ما که دوسال است کاره‌ای نیستیم اما هنوز دوستان به دنبال همان برجام ‌هستند. 

چند نکته را نسبت به این سخنان آقای ظریف یادآور می‌شوم:

یک:
این ادعای آقای ظریف شبیه ادعای گروه خوارج در صدر اسلام است که علیرغم مخالفت جدی حضرت علی علیه‌السلام با مذاکره با معاویه،‌ مذاکره با معاویه و حتی مذاکره‌کننده (ابوموسی اشعری بجای مالک اشتر و ابن عباس) را به حضرت تحمیل کرده‌اند، و پس از روشن شدن خیانت و خسارت آن مذاکره و جهل و سادگی آن مذاکره‌کننده،‌ حضرت را نسبت به آن مذاکره مورد عتاب قرار داده‌اند.

دو: اینکه برجام، مانند ترکمانچای، یک قرارداد خسارت‌بار است، امری روشن است و صرف اینکه برخی در این دولت نیز بدنبال آن هستند،‌ خسارت‌بار بودن برجام را نفی نمی‌کند. مانند اینکه به کسی گفته می‌شود که چرا معتاد شده‌ای و کراک و شیشه مصرف می‌کنی، او در جواب بگوید اگر مصرف کراک و شیشه، نادرست و بد است، چرا برخی افراد دیگر از آن استفاده می‌کنند؟

سه: در مورد خسارت برجام، همین بس که علی‌رغم اینکه در برجام، اولا حدود ۱۰۰ حق هسته‌ای از ملت ایران سلب شده است، ثانیا محدودیت‌های ۱۰، ۱۵، ۲۰، ۲۵ سال و بیش از ۲۰ مورد محدودیت‌های ابدی به ایران تحمیل شده است، و ثالثا نظارت‌های منحصر به‌فرد پادمانی، پروتکلی و فراپروتکلی و برجامی که در هیچ کشور دنیا إعمال نمی‌شود، از سوی آقای ظریف پذیرفته شده است،‌ و به اعتقاد آقای ظریف، براساس برجام، بی‌سابقه‌ترین و سخت‌گیرانه‌ترین نظارت در طول تاریخ بر اماکن هسته‌ای و غیرهسته‌ای ایران إعمال شده است به‌طوری‌که، ۹۲ درصد نظارت‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جهان، در کشور ایران انجام شده است: ««قطعا برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، تحت «سخت‌گیرانه‌ترین» نظام بازرسی در تاریخ قرار دارد. درواقع، از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ [۱۳۹۸-۱۳۹۴]، بیش از ۹۲ درصد از تمام بازرسی‌های آژانس در مقیاس جهانی در ایران انجام شده است».(نک: نامه آقای ظریف، به رئیس دوره‌ای شورای امنیت، مورخ ۳۰ مرداد ۱۳۹۹)، درمقابل، آقای ظریف تصریح می‌کند که بهره ملت ایران از برجام، صفر بوده است و ایران صرفا هزینه داده است (نامه آقای ظریف به جوزف بورل، هماهنگ‌کننده اروپایی برجام)، کما این که در نامه‌ای دیگر به خانم موگرینی در مورد بی‌فایده‌ بودن برجام تصریح می‌کند: «بهره اقتصادی ایران از برجام کاملا هیچ است. درواقع،‌ تجارت ایران با دنیا نسبت به سال ۲۰۱۲ [یعنی زمان دکتر جلیلی] محدودتر شده است. بانک‌های اروپایی و بانک‌های مستقر در سایر کشورهای اطراف برجام از ارائه خدمات مالی، حتی در زمینه‌های پزشکی و مواد غذایی امتناع می‌ورزند و همین امر سبب شده تا ایران با  کمبود دارو موجه شود که جان انسان‌ها را تهدید می‌کند»، همچنین در نامه‌ای دیگر مورخ ۱۵‌ آبان ۱۳۹۷ به خانم موگرینی تاکید می‌کند: «ایران مطلقا نمی‌تواند هیچ منفعتی از برجام ببرد ... واقعیت این است که امروز روابط تجاری ایران بسیار محدودتر از سال ۲۰۱۲ [یعنی زمان دکتر جلیلی] شده است ... فروش نفت ایران به پایین‌ترین حد خود، حتی کمتر از سال ۲۰۱۲ رسیده است، برخی از طرف‌های برجام تمامی خریدهای نفتی خود از ایران را خاتمه داده‌اند، ایران عملا دسترسی به، و منافع خود از، درآمدهای نفتی و دیگر سرمایه‌های خود در بانک‌های خارجی-من‌جمله بانک‌هایی که عمدتا مقر آنها در طرف‌های برجام است- را از دست داده است، کشتیرانی ایران تقریبا متوقف شده است، شرکت‌های بیمه از پوشش کشتی‌های ایرانی و دیگر کشتی‌هایی که به ایران خدمات ارائه می‌‌کنند، امتناع می‌کنند، خطوط هواپیمایی مسافربری یا پروازهایشان را به ایران متوقف کرده‌اند، و یا از تعداد آنها کاسته‌اند، خطوط هوایی ایران به‌سختی می‌توانند خدمات لازم از جمله سوخت را در فرودگاه‌های مقصد دریافت کنند، از شرکت‌های ایرانی (و حتی شهروندان عادی ایران که در خارج از کشور سکونت دارند) خواسته شده است برای بستن حساب‌های بانکی خود اقدام کنند و شاه‌بیت این وضعیت هم این است که حتی نمایندگی‌های کنسولی و دیپلماتیک ایران در نگهداری حساب‌های بانکی خود که منحصرا برای فعالیت‌های مرتبط کاری استفاده می‌کنند با مشکلات روبرو شده‌اند».

کما اینکه آقای سیف، رئیس‌کل‌ وقت بانک‌مرکزی، مورخ ۲۸فروردین ۱۳۹۵ تصریح می‌کند که از ابتدای اجرای برجام، تقریبا هیچ اتفاقی نیفتاده است، ایشان آورده است: «تقریبا هیچ چیز اتفاق نیافتاده است. ... در مجموع ما نمی‌توانیم از وجوه مسدودشده در خارج از کشور استفاده کنیم».

همچنین سفیر کره جنوبی در تهران مورخ ۲۱تیر۱۳۹۵ که تقریبا یک‌سال از روز توافق برجام می‌گذشت در مورد مشکلات بانکی و عدم روابط بانکی با ایران گفته است: «کسانی که برجام را پذیرفتند هم‌اکنون بانک‌های خود را مجاب کنند که پول‌های ایران را به این کشور انتقال دهند و مانع‌شدن از این موضوع اکنون غیرقانونی است. این تاسف‌آور است که سفارت کره‌جنوبی با وجود سپری‌شدن ۶ماه از اجرایی‌شدن توافق برجام هنوز پول سفارت خود را از طریق قاچاق به ایران می‌آورد» (خبرگزاری انتخاب، ۲۱ تیر ۱۳۹۵).

چهار: آقای ظریف مدعی شده است با اینکه ما دوسال کاره‌ای نیستیم اما این دولت نیز بدنبال برجام است، این سخن کاملا با واقعیت‌های دولت آقای رئیسی فاصله زیادی دارد، زیرا متاسفانه بیش از نیمی از مدیران دولت آقای رئیسی، همان افراد و مدیران دولت آقای روحانی هستند و به قول یکی از دوستان، گویا دولت آقای رئیسی هنوز مستقر نشده است، در وزارت خارجه،‌ هنوز اکثر سفیران، همان سفیران منصوب از سوی آقای ظریف (مانند سفیر ایران در روسیه، عمان و ...) می‌باشند، مهم‌تر اینکه اعضای اصلی تیم مذاکرات هسته‌ای آقای ظریف، مانند آقای صابری انصاری، از اعضای اصلی تیم مذاکرات هسته‌ای دولت آقای رئیسی بوده، و علی‌رغم فشارهای مجلس، هنوز در مذاکرات و نتیجه آن، تاثیر گذاری اصلی و مهم دارند. درواقع، متاسفانه ظریف و دوستان و منصوبین ایشان همه‌کاره‌اند و روشن است که این عده بدنبال چه چیزی می‌باشند.
https://jahannews.com/vdcaoonai49nea1.k5k4.html
jahannews.com/vdcaoonai49nea1.k5k4.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمدایوب
Iran, Islamic Republic of
چرا شعر میگید اینها به قضاوت مردم سهل انگاری وساده لوحی کرده وموجب خسارت وزیان شده اند در هر صورت باید پاسخگو باشند ومحاکمه گردند...!!!
Iran, Islamic Republic of
چرا باید محاکمه شن فقط بخاطر اینکه روی برجام و اجرای آن اصرار داشتند یا نه؟
Iran, Islamic Republic of
8 سال با برجام فرصت سوزی کردند و اقتصاد کشور و معیشت مردمو نابود کردند و باید محاکمه و مجازات بشوند.
Iran, Islamic Republic of
جناب نبویان ، قیاس معالفارغ میفرمایید ، برجام با مصوبات شورای عالی امنیت ملی به نتیجه رسید .
Iran, Islamic Republic of
ظریف و حسین فریدون و سیروس ناصری و حسن روحانی هر کاری خواستند کردند حالا اومدی
چی بگی!؟
Iran, Islamic Republic of
اومدم بگم برجام با موافقت همه مسئولین کشوری تصویب و به اجرا در آمد
Iran, Islamic Republic of
دبیر شورای عالی امنیت ملی کی بود ؟ شمخانی اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
ایشان در مخالفت برجام از جانب دبیرخانه بیانیه صادر کردند
Iran, Islamic Republic of
بخاطر زیانی که به اقتصاد و اموالی که به تجهیزات هسته‌ای وارد کردند سیمان در رآکتور آب اراک ریختند وکلی ساتیفریوژ را نابود کردند و گفتند ددییبگگگر ددییبووااارررر تتتححححرررییییممم شششششککککککسسسستتتت
Iran, Islamic Republic of
جناب نبویان عزیز اگر قبلیا سرکارند چرا عوضشون نمیکنن؟ الان نزدیک دو سال از عمر دولت انقلابی میگذره .
Iran, Islamic Republic of
......
حسن
Iran, Islamic Republic of
ظریف بهترین سیاستمدار در دولت گذشته بود که توانست کشور را از تحریم‌های فلج کننده در اورد
Iran, Islamic Republic of
فقط ظریف نتوانست واسه هواپیمای خودش سوخت بگیره چون چنان سیاستمدار قدر بوووود
Iran, Islamic Republic of
حالا که چند ساله تحریمهای شورای امنیت بر علیه کشور معلق شده و کشور توانسته نفسی بکشه به خاطر برجام است.
Iran, Islamic Republic of
زمان شون تموم شده وگرنه برجام هیچ تحریم شورای امنیتی رو لغو نکرده
Iran, Islamic Republic of
عامل اصلی تحریم های فلج کننده فتنه و دروغ های سبزها و بنفشها در سال ۸۸ بود خدا لعنت کنه اصلاح طالبان را
Iran, Islamic Republic of
کاش تحریمی بود شامل حال پر روهایی مثل تو بشه
Korea, Republic of
به گفته رهبری ظریف فرزند این کشور و دلسوز نظام است.
Romania
رهبر خیلی حرفهای دیگه هم در مورد دولت روحانی زده اند اونا روهم بگو
Iran, Islamic Republic of
رهبری فرمودند برجام خسارت محض است این فصل الخطاب است.
Iran, Islamic Republic of
لطفا بی مطالعه از رهبری مایه نذارید ، رهبری بعد از بد عهدی آمریکاییها گفتند که اگر فقط ما تعهدات خود را عمل کنیم و آنها عمل نکنند این خسارت محض است،
Iran, Islamic Republic of
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان صنعت هسته‌ای: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد.
Iran, Islamic Republic of
مخاطب حرفهای رهبری در مراسم ارتحال امام کیا بودند ؟ اصلاح طلبا ، دولتهای رفسنجانی و خاتمی
علی اصغر چراغچی -جانباز
Iran, Islamic Republic of
محاکمه شوند
Iran, Islamic Republic of
محاکمه علنی و آزاد
Iran, Islamic Republic of
ای مرجع قضایی / اقدام انقلابی
Iran, Islamic Republic of
در مسئله برجام جای دو کار اصولی و اساسی خالی است : 1- مناظره و گفتگوی جدی بین اقای ظریف و منتقدین ایشان در باره برجام و پخش زنده ان از طریق صدا و سیما . 2- از انجا که مسئله برجام یک پرونده بسیار حساس ملی است که پای امنیت و استقلال و معیشت و... مردم به ان گره خورده باید این مسئله توسط مراجع امنیتی و قضایی بصورت دقیق و حرفه ای و منصفانه پیگیری ودر صورت اثبات قصور عناصر مقصر در ان محاکمه شوند .
Iran, Islamic Republic of
مسکل خودتونین که از مناظر ه زنده تو صدا و سیما فراری هستین چون به تریبون یه طرفه عادت کردین درمناظره به مشکل میخورین
Iran, Islamic Republic of
بدون مناظره هم آگه در بین مردم کوچه و بازار باشید تکلیف کار روشنه
Iran, Islamic Republic of
جناب نبویان اگر توانای مناظره با دکتر ظریف را دارید با تمامی اصولگراها و نواصولگراها /پایداریها میتونید با ظریف مناظره کنید
Iran, Islamic Republic of
توانش رو داره، ظریف تمایل و توان مناظره نداره
Iran, Islamic Republic of
بقول عزیزی که گفت مشکل ظریف محبوبیت او در داخل کشور و توانمندی او در خارج نشینان است
Iran, Islamic Republic of
اگه ظریف مقبولیت داشت بین مردم ، یه کم از این مقبولیتش رو خرج همتی میکرد که در انتخابات سال ۱۴۰۰ شکست نخورن اصلاح طلبان
مازندرانی
Iran, Islamic Republic of
ذکر روز پنجشنبه رو بخون تا آرام بشید جناب نبویان
Iran, Islamic Republic of
علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد ایران نیز ۱۹ اردیبهشت ماه در یک رشته توئیت نوشت: یک یادآوری مهم: آمریکا ۵ سال قبل با خروج از برجام ضربه مهلکی به حاکمیت قانون در سطح بین‌المللی وارد کرد. از آن زمان تاکنون، آمریکا نتوانسته است این اقدام خلاف خود را جبران کند.
Iran, Islamic Republic of
رهبر انقلاب اسلامی، در دیدار مسئولان صنعت هسته‌ای: توافق اشکالی ندارد اما زیرساخت‌های صنعت هسته‌ای نباید دست بخورد.
Iran, Islamic Republic of
اینها چه ربطی به اصل سخنان اقای ظریف داره.