جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

نکته‌ای از یک دیدار به‌یادماندنی

پنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۱
کد مطلب: 838570
یکی از مهم‌ترین نکات دیدار دیروز نمایندگان با رهبرمعظم‌انقلاب، همزمانی این دیدار با سالروز آزادسازی خرمشهر بود که حال‌وهوای دیگری به فضا بخشیده بود.
نکته‌ای از یک دیدار به‌یادماندنی
به گزارش جهان نيوز، دیدار دیروز نمایندگان مجلس یازدهم با رهبرمعظم‌انقلاب را می‌توان دیداری «باشکوه» و «به‌یادماندنی» دانست؛ دیداری که با رهنمودها و توصیه‌های مهم ایشان خطاب به نمایندگان ملت همراه بود که با نصب‌العین قرارگرفتن آنها، شاهد رویکردهای نوین و مثمرثمری در حوزه قانونگذاری کشور خواهیم بود. در این میان اما محوربندی فرمایش‌های دیروز معظم‌له درک شفاف‌تری از محتوای غنی این دیدار به‌دست می‌دهد.

  یکی از مهم‌ترین نکات دیدار دیروز نمایندگان با رهبرمعظم‌انقلاب، همزمانی این دیدار با سالروز آزادسازی خرمشهر بود که حال‌وهوای دیگری به فضا بخشیده بود. همانگونه که رهبرمعظم‌انقلاب در ابتدای سخنان دیروزشان اشاره کردند، حماسه آزادسازی خرمشهر درس‌های فراوانی برای همه آحاد ملت و به‌ویژه مسئولان دارد؛ اینکه همه ما مدیون ایثارگری‌ها و رشادت‌های شهدا و رزمندگان 8سال دفاع‌مقدس هستیم و همواره باید با پاسداشت یاد و نام فرزندان غیور ملت ایران، به‌یاد داشته باشیم وارث چه جانفشانی‌ها و ایثارگری‌هایی هستیم. نکته اینجاست که امروز اگر انتخاباتی برگزار و مجلسی با حضور نمایندگان مردم تشکیل می‌شود، ثمره خون شهیدان و رشادت دلاورانی است که باید قدردان‌شان باشیم. همزمانی این دیدار با سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر، تلنگر مهمی به همه ما به‌حساب می‌آید تا وظایف خود را به‌خوبی در راه اعتلای کشور انجام دهیم.

  رهنمودهای رهبرمعظم‌انقلاب درباره ویژگی‌های قانونگذاری، از مهم‌ترین محورهای نشست دیروز بود. معتقدم یکی از اصلی‌ترین نکات مدنظر ایشان، بررسی و تصویب طرح‌ها و لوایح با نگاه به مشکلات جامعه و مردم بود. این ویژگی، ازجمله رویکردهایی است که در 3سال گذشته از فعالیت مجلس یازدهم، همواره مدنظر نمایندگان مردم قرار داشته و کوشیده‌ایم قوانین و همچنین نظارت‌ها در مسیری هدایت شود که رفع‌کننده مشکلات و چالش‌های جامعه باشد.

  یکی دیگر از راهبردهای ترسیمی از سوی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار دیروز نمایندگان، که همواره باید نصب‌العین قانونگذاران در قوه مقننه کشور قرار داشته‌باشد، «قابل اجرا بودن مصوبات» است. آنگونه که رهبرمعظم‌انقلاب تأکید کردند، «قانون خوب» باید «قابلیت اجرایی» داشته باشد و به‌گونه‌ای تدوین شود که دولت در اجرای آن با چالش مواجه نشود. در واقع قوانین باید با نگاه اصولی با مقتضیات و توان اجرایی دولت تصویب شود و به‌گونه‌ای نباشد که قوه مجریه کشور در اجرای آن ناتوان باشد. اینکه قوانینی در مجلس تصویب شود، اما در عمل امکان اجرای آن ازسوی دولت فراهم نباشد، رویکرد غلطی است که باید اصلاح شود و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار دیروز اشاره صریح و روشنی در این زمینه داشتند که بستر مناسبی برای ترسیم چارچوب‌های مناسب «قانونگذاری مؤثر» فراهم می‌کند.

  همگرایی روزافزون دولت و مجلس، از دیگر راهبردهای مورد تأکید رهبرمعظم‌انقلاب بود که باید ازسوی همه مسئولان کشور مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد. در گذشته در برخی مقاطع شاهد ضعف همگرایی میان مجلس و دولت‌ بوده‌ایم که زیان‌هایی را برای کشور به‌همراه داشته‌است. در این میان اما تأکیدهای معظم‌له به‌منظور تقویت همگرایی و هم‌افزایی میان قوای مقننه و مجریه، نشان‌دهنده اهمیت تدوین کلان‌راهبردهای نوین با هدف ارتقای کارآمدی بخش‌های مختلف ساختار اجرایی و قانونگذاری‌ کشور است.

  تشریح ویژگی‌های نظارت اصولی ازسوی مجلس نیز از دیگر محورهای مهم نشست دیروز بود که ازسوی رهبرمعظم‌انقلاب مورد تأکید قرار گرفت. همانگونه که ایشان در این دیدار تشریح کردند، مجلس باید در حوزه انجام وظایف نظارتی خود دقیق باشد و درعین‌حال به‌گونه‌ای عمل کند که بتواند در راستای رفع نیازهای دولت و کشور گام بردارد.

نکته مهم‌تر اینکه ظرافت‌های نظارت مناسب باید مدنظر نمایندگان مردم قرار داشته باشد و به‌گونه‌ای عمل نشود که «سیلی به‌خود» تلقی شود. معتقدم برخی حواشی ایجاد‌شده از سوی برخی نمایندگان در حوزه نظارتی در ماه‌های اخیر مصداقی برای این رهنمود است؛ بنابراین همه ما باید توجه ویژه‌ای به حفظ شأنیت و جایگاه مجلس داشته باشیم.

  درمجموع و با توجه به بیانات رهبرمعظم‌انقلاب در دیدار دیروز، معتقدم مجلس یازدهم در 3‌سال گذشته از آغاز فعالیت خود، کارنامه قابل‌قبولی داشته‌است. علاوه بر اشاره معظم‌له به تصویب قوانین راهبردی ازسوی مجلس، تأکید بر اینکه مجلس یازدهم را پس‌از گذشت 3سال همچنان «انقلابی» می‌دانند، نشان‌دهنده این است که مجلس یازدهم توانسته در مسیر صحیحی گام بردارد.
https://jahannews.com/vdciyvavut1apw2.cbct.html
jahannews.com/vdciyvavut1apw2.cbct.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *