جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

نقش محوری حاج‌قاسم در آزادسازی خرمشهر

پنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۳۲
کد مطلب: 838556
در جریان عملیات آزادسازی خرمشهر، سلیمانیِ جوان و نیروهایش، با دشمن درگیر و او را سرگرم می‌کردند تا حواسش پرت ماجراهای دیگر شود، ثاراللهیان سرزمینی به عرض ۱۱ کیلومتر روبه روی جاده اهواز _ خرمشهر به عمق ۴ کیلومتر را آزاد کردند.
نقش محوری حاج‌قاسم در آزادسازی خرمشهر
به گزارش جهان نيوز، سرافرازی جزو ذات لشکر ۴۱ ثارالله کرمان است، از همان روزی که یک تیپ بود تا همین حالا که آوازه‌ای بین‌المللی دارد و همگان آن را به قهرمان‌پروری و حاج‌قاسم‌پروری می‌شناسند، به اندازه روزهای فعالیتش افتخار آفریده است.

این لشکر در عملیات آزادسازی خرمشهر نقش محوری و ویژه‌ای داشته، ثاراللهیان به فرماندهی جوانی سلحشور و با ابتکار عمل بالا اما کمتر شناخته‌شده، ماموریت گرفتند تا در ارتباط دشمن با خرمشهر اخلال ایجاد کنند و آن را از کار بیندازند.

سلیمانیِ جوان و نیروهای پاک‌باخته‌اش، با دشمن درگیر و او را سرگرم می‌کردند، اما در متن آزادسازی خرمشهر نیز حضوری موثر داشتند.

تیپ ثارالله کرمان با سه گردان رزمی وارد عملیات شد، عملیات آزادسازی خرمشهر چهار مرحله داشت و ۲۳ روز طول کشید و کرمان با ۵ گردان در آن شرکت کرد، اینها را محمدرضا حسنی‌سعدی تعریف کرد.

به یاد ۲۰۰ شهید کرمان در جریان عملیات آزادسازی خرمشهر
سردار از آن روزهای خرمشهر گفت، کسی که در مرحله آزادسازی خرمشهر هم بوده و حالا بعد از سال‌ها دفاع و اسارت، مدیر مجموعه گلزار شهدای کرمان شده است.

او ادامه داد: دو گردان از پنج گردان کرمان پشتیبانی و احتیاط بودند، ثاراللهیان سرزمینی به عرض ۱۱ کیلومتر روبه روی جاده اهواز _ خرمشهر به عمق ۴ کیلومتر را آزاد کردند.

آنها تعدادی از نیروهای دشمن را اسیر و تحویل دادند اما با کمال تأسف دو جناح تیپ ثارالله موفق نشد و تعدادی از نیروهای تیپ ثارالله به اسارت درآمدند که ۱۸ نفر از آن ۲۳ نفرِ معروف نیروهای کرمانی بودند و همینجا اسیر شدند، کرمان ۲۰۰ شهید نیز در این عملیات تقدیم کرد.

 فشنگ‌هایش تمام شد، اما ...
سردار حسنی‌سعدی خاطره‌ای هم تعریف کرد و افزود: یک صحنه برایم فراموش نشدنی است، رزمنده‌ای داشتیم به نام ابراهیم نجفی از استان هرمزگان، حدود ۶۰ سال سن و ۶ فرزند داشت، فشنگ‌هایش تمام شده بود، وقتی اسیر می‌شدیم، به او گفتند دست‌هایت را بالا بگیر اما او اسلحه‌اش را زمین نگذاشت و با کلوخ به سر و صورت سربازان بعثی زد و آنها هم او را شهید کردند.

بعد از ۲۰ سال به منزل آنها در شهرستان میناب رفتم و آن صحنه‌ها را خانواده اش بازگو کردم، هنوز بعد از ۴۰ سال به این شهید غبطه می‌خورم.
https://jahannews.com/vdccp4q4e2bq1p8.ala2.html
jahannews.com/vdccp4q4e2bq1p8.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *