سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰
۱۱

مازندران: گوهر پنهان ایران

چهارشنبه ۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۴۰
کد مطلب: 838551
مازندران منطقه ای تاریخی در ایران است که در کنار دریای خزر واقع شده است. این منطقه تاریخی طولانی و غنی دارد که به دوران امپراتوری هخامنشیان باز می گردد. مازندران در قرن چهارم پیش از میلاد توسط اسکندر مقدونی فتح شد و بعداً بخشی از امپراتوری اشکانیان شد. در قرن هفتم میلادی، مازندران به تصرف اعراب درآمد و بخشی از جهان اسلام شد.

مازندران طی قرون متمادی توسط سلسله های مختلفی از جمله صفویان، قاجارها و پهلوی ها اداره می شده است. در انقلاب 1357 ایران، مازندران بخشی از جمهوری اسلامی ایران شد.

این منطقه محل زندگی اقوام مختلفی از جمله مازندرانی ها، گیلکی ها، کردها و آذری ها است. مازندران همچنین میزبان ادیان مختلف از جمله اسلام، مسیحیت و زرتشتی است.

این منطقه به خاطر مناظر زیبای خود از جمله کوه ها، جنگل ها و سواحل معروف است. مازندران همچنین مکان های تاریخی متعددی از جمله ویرانه های شهر باستانی گرگان را در خود جای داده است.

در ادامه به برخی از مهم ترین وقایع تاریخ مازندران اشاره می کنیم:

قرن ششم قبل از میلاد: مازندران توسط اسکندر مقدونی فتح شد.
قرن چهارم قبل از میلاد: مازندران بخشی از امپراتوری اشکانیان شد.
قرن هفتم میلادی: مازندران توسط اعراب فتح شد.
قرن شانزدهم: مازندران بخشی از امپراتوری صفویان شد.
قرن هجدهم: مازندران بخشی از امپراتوری قاجاریه شد.
قرن بیستم: مازندران بخشی از امپراتوری پهلوی شد.
1358: مازندران بخشی از جمهوری اسلامی ایران شد

 
مازندران منطقه ای زیبا و تاریخی با فرهنگ و میراث غنی است. این منطقه دارای جمعیتی متنوع و ادیان گوناگون است. مازندران به خاطر مناظر زیبا و مکان های تاریخی اش نیز شناخته شده است.

مازندرانی ها نیز تعدادی ساز خاص دارند که در موسیقی خود از آنها استفاده می شود. یکی از محبوب ترین سازها تار است، ساز زهی که شبیه عود است. تار برای پخش انواع موسیقی از جمله آهنگ های محلی، موسیقی کلاسیک و موسیقی عامه پسند استفاده می شود.

یکی دیگر از سازهای محبوب سنتور، سنتور چکشی است. سنتور برای پخش انواع موسیقی از جمله ترانه های محلی، موسیقی کلاسیک و موسیقی عامه پسند استفاده می شود.

مازندرانی ها رقص های خاصی هم دارند. یکی از محبوب ترین رقص ها لزگی است، رقصی سریع و پرانرژی که اغلب در عروسی ها و جشن های دیگر اجرا می شود.

یکی دیگر از رقص‌های محبوب تاوی است، رقصی آرام‌تر و زیباتر که اغلب در جشنواره‌ها و رویدادهای فرهنگی دیگر اجرا می‌شود.

فرهنگ مازندرانی فرهنگی غنی و پرجنب‌وجوش است که مملو از آداب و رسوم، سازها و رقص‌های منحصربه‌فرد است. اگر فرصتی برای تجربه فرهنگ مازندرانی دارید، آن را به شدت توصیه می کنم.

رسوم و سنت‌ها:
کلاه‌برداری: رسمی است که در مراسم ازدواج وجود دارد و هدف آن تعیین هویت داماد است. در این رسم، عروس را تشخیص می‌دهند و از داماد سوالاتی درباره‌ی هویتش می‌پرسند. اگر به درستی پاسخ دهد، عروس را دریافت می‌کند.

سنت پایان تابستان: در پایان فصل تابستان، مردم مازندران با مراسمی به نام "مولودخوانی" به تودیع تابستان و خوش آمدگویی به فصل پاییز می‌پردازند. در این مراسم، مردم با هم تجمع کرده و آهنگ‌ها و غزلیات را به سرودن می‌پردازند.

نمکدان: در مازندران، نمکدان‌های سنتی وجود دارد که برای تولید نمک استفاده می‌شود. این نمکدان‌ها به صورت دیوارهای مجزا ساخته می‌شوند و در آن‌ها نمک دریا را می‌ریزند تا آب از آن جدا شود و نمک به دست آید.
 
سازها:
تار
تار یک ساز زهی است که شبیه عود است. از چوب ساخته شده و دارای شش سیم است. تار با ترانه نواخته می شود و از آن برای پخش انواع موسیقی از جمله آهنگ های محلی، موسیقی کلاسیک و موسیقی عامه پسند استفاده می شود.

سنتور
سنتور سنتور چکشی است. از چوب ساخته شده و شکل ذوزنقه ای دارد. سنتور 72 سیم دارد و با دو پتک نواخته می شود. سنتور برای پخش انواع موسیقی از جمله ترانه های محلی، موسیقی کلاسیک و آهنگ های شاد پسند استفاده می شود.

 
لباس‌های محلی
لباس‌های محلی مازندران ترکیبی از تأثیرات فارسی و ترکی است. مردان به طور معمول تونیک‌های بلندی به نام خلعت می‌پوشند، که از پنبه یا پشم ساخته شده‌اند. آنها همچنین شلوارهایی با اندازه لاغر به نام شلوار می‌پوشند و روسری بلندی به نام پوشال نیز می‌بافند. زنان به طور معمول لباس‌های بلندی به نام چادرشده که از پنبه یا ابریشم ساخته شده‌اند، می‌پوشند. آنها همچنین حجابی به نام حجاب به سر می‌پوشانند که موهایشان و صورتشان را پوشانده است.

رقص مازندرانی

لزگی
لزگی یک رقص سریع و پرانرژی است که اغلب در عروسی ها و جشن های دیگر اجرا می شود. رقص با حرکت سریع پا و حرکات دست پیچیده آن مشخص می شود.

تاوی
تاوی یک رقص آرام تر و دلپذیرتر است که اغلب در جشنواره ها و رویدادهای فرهنگی دیگر اجرا می شود. رقص با حرکات نرم و حالت های ظریف آن مشخص می شود.

تاریخ عمومی
مازندران یک تاریخ طولانی و غنی دارد. در قرن 7 پیش از میلاد توسط مادها به اشغال درآمد. در قرن 6 پیش از میلاد توسط پارسیان تسخیر شد. در قرن 4 پیش از میلاد توسط الکساندر مقدونی تسخیر شد. در قرن 7 میلادی توسط عربها تسخیر شد. در قرن 13 میلادی توسط مغول‌ها تسخیر شد. در قرن 16 میلادی توسط صفویان تسخیر شد. در قرن 18 میلادی توسط قاجاران تسخیر شد. در قرن 20 میلادی توسط پهلویان تسخیر شد. در سال 1979 انقلاب اسلامی پهلوی‌ها را سرنگون کرد و جمهوری اسلامی ایران را بنیان گذاری کرد.
 
جاذبه‌ها و مناظر طبیعی
مازندران دارای بسیاری از جاذبه‌ها و مناظر طبیعی است. برخی از محبوبترین مقاصد گردشگری عبارتند از:

عمل: عمل شهری است که در سواحل دریای خزر قرار دارد. برای جاذبه‌های تاریخی خودش شناخته می شود، مانند قلعه عمل و پل عمل.

گرگان: گرگان شهری است که در شمال مازندران قرار دارد. برای زیبایی طبیعی خودش شناخته می‌شود، مانند ساحل گرگان و جنگل گرگان.

ساری: ساری پایتخت مازندران است. برای جاذبه‌های تاریخی خودش شناخته می‌شود، مانند مسجد بزرگ ساری و بازار ساری.

تنکابن: تنکابن شهری است که در جنوب مازندران قرار دارد. برای چشم‌اندازهای طبیعی خودش تشنه شناخته می‌شود، مانند چشمه‌های گرمابی و مناظر زیبای آن.
 
موسیقی و سبک‌ها

آهنگ مازندرانی ترکیبی از تأثیرات فارسی و ترکی است. سازهای سنتی مازندارن شامل تار، سنتور و دف هستند. شعرهای آهنگ ‌های جدید سنتی اغلب به موضوعاتی مانند عشق، طبیعت و زندگی روزمره می‌پردازند.

سبک‌های مازندران یک ترکیبی از تأثیرات فارسی و ترکی است. لباس سنتی مازندران شامل تونیک‌های بلند، شلوارهای لاغر و روسری‌های بلند است. زنان به طور معمول لباس‌های بلندی به نام چادرشده که از پنبه یا ابریشم ساخته شده‌اند، می‌پوشند و حجابی به نام حجاب به سرمی‌‌بندند که موهایشان و صورتشان را پوشانده است.
 
امیدوارم این پست مورد پسندتون باشه و با دوستان خود به اشتراک بزارید ....
https://jahannews.com/vdchm6n6z23nxmd.tft2.html
jahannews.com/vdchm6n6z23nxmd.tft2.html
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آرین
Iran, Islamic Republic of
این استان هر چقدر بگی کمه همیشه آب و هوای مطلوبی داره
حتما برای یه بارم شده سر بزنید بهش
...
Iran, Islamic Republic of
وقتی کسی اطلاع درستی از یک استان تاریخی ندارد؛ چرا به خود حق می دهد که از آن استان سخن به میان بیاورد؟
پریسا
Iran, Islamic Republic of
اگر قسمت بشه این تابستون تو برنامه داریم که یه سفر بریم شمال
تعریف زیاد شنیدیم ولی با این گرونی نمیشه زیاد موند و فقط میتونیم به چند جا سر بزنیم
United States
پروفسور سمیعی جراح میگفت من این جنلگل(پُر درخت) های هیرکانی را هیچ جایی از دنیا ندیدم
Iran, Islamic Republic of
تا چند سال دیگه هیچکسی این جنگلم نمیبینه.
قاسم میری
Iran, Islamic Republic of
سلام لطفاً .مطالعه کامل و جامع نسبت به یک مکان داشته باشید بعد نظر دهید..
Iran, Islamic Republic of
ممنون از زیبایی هاش بیشتر بگین از کشتی گیرهای غیور و از دانشمندان و بزرگانش
شاهین
Iran, Islamic Republic of
تاریخچه چقدر قدیمی هم داره
مرکز مازندان کدوم شهره؟
نسترن
Iran, Islamic Republic of
هرچی ترند هم میشه اهنگ مازنی درمیاد جالب !!
از شهر ماخیلی خیلی دوره و کمی برامون دشوار وگرنه حتما سر میزدیم
شادی
Iran, Islamic Republic of
من کلا با لباس های محلی کردی و مازندرانی خیلی حال میکنیم
واقعا خاص میپوشن و زیبا
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
این طرف ها هوا گرم واقعا ادم گرمازده میشه
تابستون ها فقط بری شمال بعد اول پاییز برگردی استان خودت