جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
۱۵

گمانه زنی اصلاح طلبان از آینده سیاسی شمخانی/ خیز برای ریاست مجلس یا رقابت با رئیسی در ریاست جمهوری!

سه شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۶
کد مطلب: 838352
در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، شمخانی فاصله معناداری از عالم سیاست گرفت. او یکی از حامیان میرحسین موسوی در انتخابات ۸۸ به حساب می‌آمد. با روی کار آمدن حسن روحانی در دولت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی شد.
گمانه زنی اصلاح طلبان از آینده سیاسی شمخانی/ خیز برای ریاست مجلس یا رقابت با رئیسی در ریاست جمهوری!
گروه سیاسی جهان نيوز: روز گذشته با حکم رئیس جمهور، سردار احمدیان بعد از ده سال جایگزین علی شمخانی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی و نماینده رهبر انقلاب در این شورا شد. شمخانی هم با حکم رهبر انقلاب به عنوان مشاور سیاسی رهبری و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد.

یکی از رسانه‌های اصلاح طلب در گمانه زنی درباره آینده شمخانی نوشته است:

«علی شمخانی»، در تمام این سال‌های حضور در عرصه سیاسی ایران تلاش کرده خود را به‌عنوان یک جریان سوم و فردی فراحزبی و ورای دسته‌بندی‌های مرسوم و مألوف تعریف کند.

او کسی است که وزیر دفاع دولت سیدمحمد خاتمی بود، اما در دور بعدی  انتخابات ریاست جمهوری  یعنی در سال ۱۳۸۰ به طور مستقل نامزد انتخابات شد و در مقابل رئیس خود و رئیس دولت اصلاحات قرار گرفت.

پس از آن، یعنی در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، شمخانی فاصله معناداری از عالم سیاست گرفت. او یکی از حامیان میرحسین موسوی در انتخابات ۸۸ به حساب می‌آمد. با روی کار آمدن حسن روحانی در دولت دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی شد.

سناریوی نخست؛ ادامه فعالیت و نقش‌آفرینی سیاسی با تلاش برای کسب ریاست پارلمان: در صورت علاقه او به باقی ماندن و ادامه فعالیت در میدان سیاست کشور، در دسترس‌ترین حالت برای او، تلاش در راستای ورود به مجلس شورای اسلامی است. این احتمال دور از انتظار نیست که شمخانی با توجه به جایگاه سیاسی ویژه خود، طی ماه‌های آینده به سمت ایجاد یک ائتلاف انتخاباتی برای حضور پرقدرت درانتخابات مجلس دوازدهم گام بر دارد.

سناریو دوم؛ خیر بلند برای تسخیر «پاستور»: فراتر از ورود به مجلس، گام بلندتر شمخانی می‌تواند خیز بلند برای رقابت بر سر ریاست پاستور باشد. او می‌تواند در انتخابات ۱۴۰۴ در صورت تایید از سوی شورای نگهبان یکی از رقیب‌های جدی برای سید ابراهیم رئیسی باشد. نکته قابل تامل در این بین این است که شمخانی می‌تواند مورد اجماع میانه‌ور‌ها و حتی مورد حمایت اصلاح‌طلبان نیز قرار بگیرد.

سناریوی سوم؛ بازنشستگی و ایفای نقش‌های مشاوره‌ای: در دسترس‌ترین گزینه برای علی شمخانی بعد از برکناری پذیرش بازنشستگی و ایفای نقش‌های مشاوره‌ای در دستگاه‌های تصمیم‌گیری امنیتی و نظامی کشور است. به هر حال او بخش بزرگی از حیات خود را با حضور در مناصب کلیدی تصمیم‌گیری سپری کرده و به نظر می‌رسد بازنشستگی او نمی‌تواند به معنای با کناره‌گیری کامل از صحنه باشد.
https://jahannews.com/vdcgn797xak9ww4.rpra.html
jahannews.com/vdcgn797xak9ww4.rpra.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
بازار گرمی نکنید کسی به فکر انتخابات نیست نیاز ملک چاره دیگری است
Iran, Islamic Republic of
شما از طرف خودت حرف بزن و نگو کسی به فکر انتخابات نیست و بگو تو به فکر انتخابات نیستی و دنبال براندازی خیالی در فضای مجازی هستی با هشتگ بازی های مسخره
Iran, Islamic Republic of
جرات داری چاره دیگری برگزین ولی قبلش اعلام کن تا سطح زباله ها رو بردارن چون با اون اغتشاشتون گند میزنید به زباله های مردم توی کف خیابون
Iran, Islamic Republic of
اول برو چاره کن ببین چرا هر چی اغتشاش توی ایرانه یهویی خاموش میشه و بعدا دوباره چاره ای جدید انتخاب کن
Iran, Islamic Republic of
دوباره بوی اغتشاش داری میدی داداش. برو به کارهای بعدت فکر کن
Iran, Islamic Republic of
اون چاره دیگرتونم دیدیم که تهش یا آتش زدنه بانک و مغازه و مدرسه مردمه و یا سر نیروی انتظامی رو با چاقو بریدن
Iran, Islamic Republic of
بیشتر خیال پردازیه تا گمانه زنی
Iran, Islamic Republic of

اساساً تنش‌های اقتصادی که ما این روزها شاهدیم، در نتیجه همین بکش بکش بین انقلابیون و اصلاح طلبانی است که سالیان سال جیب خود و هفت پشت خود را پر کردند. و آنرا حق خود از سفره انقلاب هم می دونستند... افتاد
شجاع
Iran, Islamic Republic of
. بی خودی جو ندهید
Iran, Islamic Republic of
قطعارای ایشان درانتخابات ازرای محسن رضایی کمتر است .
Iran, Islamic Republic of
دردوره بعد رقیب رئیسی، لاریجانی است.
د
Romania
اصلاح طلبان چه کار دارند تو هر کاری دخالت بیجا می‌کنند..!!
Iran, Islamic Republic of
بالاخره اصلاحتون میکنن اصلاح طلبا
Iran, Islamic Republic of
بیچاره مامردم
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان دچار توهم شدند چون کسی را ندارند برای حضور در مجلس و ریاست جمهوری که مورد قبول شورای نگهبان باشد به اجبار دنبال افرادی می گردند که بتوانند از او بهره برداری کنند