شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
نگاهی دیگر به جنگ اخیر غزه؛

واقعیت میدانی در جنگ انتقام آزادگان چه بود؟/ مرور ۹ نکته در جنگ پنج روزه

سه شنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۴۳
کد مطلب: 838322
شکست سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی در رهگیری راکت‌های مقاومت، توهم شکست‌ناپذیری گنبد آهنین را بار دیگر اثبات کرد.
واقعیت میدانی در جنگ انتقام آزادگان چه بود؟/ مرور ۹ نکته در جنگ پنج روزه
گروه بین الملل جهان نيوز، محمدجواد طوسی: جنگ اخير عليه نوار غزه اولين و احتمالا آخرين جنگ در فلسطين نيست. طي يك‌سال گذشته صهيونيست‌‎ها در دو نوبت نوار غزه و مواضع جهاد اسلامي را هدف قرار داده‌اند، اما اين بار جهاد اسلامي با كسب تجربه از جنگ سال گذشته توانست به صورت حساب شده‌تري به ‌اشغالگران پاسخ دهد.

نکاتی را در این باره بخوانید:
 
یک:
یکی از اهداف اصلی صهیونیست‌ها از شروع این جنگ برگرداندن توان بازدارندگی رژیم صهیونیستی در غزه بود. اما موشک‌هایی که تا دقایق پایانی نبرد، در عمق رژیم صهیونیستی فرود می‌آمد اجازه‌ی تغییر معادله بازدارندگی به نفع صهیونیست‌ها را نداد.

دو: نبرد پنج روزه‌ی اخیر، در ابتدا با هدف ضربه به زیرساخت‌ها و توان موشکی جهاد اسلامی، توسط رژیم صهیونیستی شروع شد اما در عمل تبدیل به نمایش توانایی‌های جدید موشکی گردان‌های قدس شد. در واقع برخلاف تحت فشار بودن سرایا قدس و ترور فرماندهان جهاد اسلامی، این گروه نشان داد از نیرویی که صرفا شهرک‌های اطراف غزه را مورد هدف قرار میدهد به حمله به نقاط دور دست سرزمین‌های اشغالی ارتقاء یافته است.

سه: یک معادله جدید به معادلات قبلی مقاومت افزوده شد مبنی بر اینکه از این پس هیچ عملیات تروری در غزه بی‌پاسخ نخواهد ماند. به عبارت دقیق‌تر انتقام شهدای ترور زین پس برعهده‌ی موشک‌های جدیدی است که در تلاویو و قدس اشغالی عمل میکنند.

چهار: وقایعی که در نبرد پنج روزه گذشت، نشان داد که جهاد اسلامی به تنهایی توانایی زمین‌گیر کردن سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی و مقابله متوازن با ارتش این رژیم را دارد. درواقع رژیم صهیونیستی تنها در برابر یک گروه از گروه‌های مقاومت شکست خورد و همین خود نشان دهنده عدم توانایی ارتش این رژیم در برابر همه‌ی گروه‌های مقاومت است.

پنج: سال‌هاست که رژیم صهیونیستی، به جز ترور و بمباران هوایی، راهبرد دیگری در مقابل مقاومت نداشته است. درحالی که چند دهه راهبرد صهیونیست‌ها در نبرد با غزه ثابت بوده، اما گروه‌های مقاومت همواره و در هر نبرد تغییر راهبرد میدهند. افزایش برد موشک‌های جهاد اسلامی تا قلب تلاویو و یکپارچگی گروه‌های مقاومت در غزه، راهبرد جدید مقاومت در مقابل سردرگمی صهیونیست‌ها بود. توسعه برد موشک‌های مقاومت میتواند در نبردهای آینده نیز تهدیدی جدی برای زیرساخت‌های رژیم صهیونیستی از جمله بنادر، فرودگاه‌ها، نیروگاه‌ها و... باشد.

شش: طبق گزارش رسانه‌هایی نظیر روسیا الیوم و المیادین، هزینه یک موشک گنبدآهنین، ۵۰ هزار دلار، و قیمت یک موشک سامانه‌ فلاخن داوود، یک میلیون دلار است. این درحالی است که به گزارش رسانه‌های عبری، موشک‌های مقاومت بومی بوده و با هزینه‌های بسیار اندک تولید میشوند. از همین رو سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی به علت هزینه‌های سرسام‌آور آن نمیتواند در یک نبرد طولانی و فرسایشی پیروز میدان باشند.

هفت: شکست سامانه‌های پدافندی رژیم صهیونیستی در رهگیری راکت‌های مقاومت، توهم شکست‌ناپذیری گنبد آهنین را بار دیگر اثبات کرد. براساس گزارش رسانه‌های عبری، سامانه‌های پدافندی این رژیم تنها یک سوم راکت‌های شلیک شده را توانست رهگیری کند. به عبارت دیگر، در این جنگ، جهاد اسلامی فلسطین، برای اولین بار توانست مقتدرانه و قاطعانه گنبدآهنین را شکست دهد.

هشت: نتانیاهو که ماه‌هاست درگیر اعتراضات و آشوب‌های داخلی است، بنا داشت از طریق راهبرد همیشگی انتقال بحران، جو ناآرام این روزهای سرزمین‌های اشغالی را خاموش کند. اما شروع دوباره اعتراضات در مرزهای اشغالی، پس از جنگ پنج روزه، نتانیاهو را از دستیابی به اهداف خود بازداشت.

نه: یکپارچگی گروه‌های مقاومت و تشکیل جبهه واحد علیه رژیم صهیونیستی، دستاورد ارزشمندی بود که رژیم صهیونیستی با بمباران مواضع جهاد اسلامی، قصد فتنه‌انگیزی و فروپاشی این جبهه واحد را داشت. اما اتاق فکر جهاد اسلامی با برنامه ریزی هوشمندانه و حفظ روابط با حماس، کتائب قسام را وارد اتاق عملیات مشترک کرده تا با جایگزینی سریع، خلاء فرماندهان شهید خود را جبران کند.
https://jahannews.com/vdcdxj0jxyt0ss6.2a2y.html
jahannews.com/vdcdxj0jxyt0ss6.2a2y.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *