جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

بهترین میلگرد برای ساختمان سازی

يکشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۴۹
کد مطلب: 838080
منظور از میلگرد یا میله تقویت‌کننده میله‌ای است که برای تقویت و استحکام‌بخشی بتن در زیر فشار استفاده می‌شود. میل‌گردها در اندازه‌ها، درجه و انواع متنوعی تولید می‌شوند و هر یک در ساخت و سازهای متفاوتی قابل استفاده هستند. اندازه استاندارد میلگرد در هر کشوری متفاوت است و شما برای انتخاب بهترین میلگرد برای ساختمان سازی باید به استانداردهای کشور خود توجه کنید. برای این ‌که درک بهتری از این که میلگرد چیست، چطور استفاده می‌شود و انواع مختلف و سایزهای متفاوت آن کدام هستند، به دست آورید، با ما همراه شوید.
 
 
کاربرد گسترده میلگرد در ساخت و ساز

میلگرد چیست و چه کاربردی دارد؟
میلگرد که میله تقویت‌کننده یا استیل تقویت‌کننده نیز نامیده می‌شود، ابزاری است که در بتن برای تقویت استحکام خمشی استفاده می‌شود. در گذشته قبل از اختراع میلگرد تکنیک‌های مختلفی برای حمل فشار بار روی بتن استفاده می‌شد که بهترین نمونه آن طاق‌ها بودند.

در یک پروژه ساختمان سازی با توجه به فونداسیون، دیوارها و دیگر مشخصات پروژه از انواع خاصی از میلگرد استفاده می‌شود. در هر پروژه انتخاب بهترین میلگرد برای ساختمان سازی که متناسب با مشخصات پروژه باشد، اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا این انتخاب شما می‌تواند در پیشرفت موفقیت‌آمیز ساختمان سازی و طول عمر بیشتر آن تأثیر داشته باشد.

 آشنایی با درجه‌بندی میلگردها

درک تفاوت میان "مقاومت خمشی" و "مقاومت کششی نهایی" امر مهمی است که در ارزیابی درجه میلگرد مورد نیاز شما ضرورت دارد. شما باید این دو مشخصه را به عنوان رنج حداقل و حداکثر فشار روی میلگرد خود در نظر داشته باشید. "مقاومت خمشی" حداقل مقداری است که میلگرد می‌تواند قبل از این که برای همیشه فرم خود را از دست بدهد، تحمل کند. در مقابل، "مقاومت کششی نهایی" بیشترین مقدار فشاری است که میلگرد می‌تواند قبل از آسیب دیدن و شکستن تحمل کند.
درجه‌بندی‌های متداول برای میل‌گردها ۴۰، ۶۰، ۷۵، ۸۰ و 100 هستند. این نام‌گذاری نشان می‌دهد که هر میلگرد چه مقدار بازدهی دارد. برای مثال، میلگردی که درجه آن ۴۰ KSI باشد، حداقل مقاومت خمشی آن برابر با ۴۰۰۰۰  PSI است. توجه به این معیار برای انتخاب بهترین میلگرد برای ساختمان سازی اهمیت زیادی دارد.
 
 
اندازه متفاوت میلگردها

توجه به سایز میلگردها

برای انتخاب میلگرد مناسب در ساختمان باید به سایز آن دقت کنید. سایز میل‌گردها بر اساس واحد میلی‌متر مشخص می‌شود و بیانگر قطر سطح مقطع میلگرد است. قطر میلگردها از ۶ تا ۶۰ میلی‌متر ساخته می‌شوند. سایزی که بیشتر از همه در روند ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در حدوده ۸ تا ۳۲ میلیمتر قرار دارد.

انتخاب سایز مناسب و بهترین میلگرد برای ساختمان سازی بر اساس نظر طراح سازه مشخص خواهد شد. اما به طور کلی، در اغلب موارد برای ساخت ساختمان‌های بسیار بزرگ از میلگرد سایز ۱۴ استفاده می‌شود تا بتوان به بیشترین میزان پایداری و مقاومت در سازه‌های بتن دست یافت. همچنین برای ساختمان‌هایی که ارتفاع زیادی دارند یا جاهایی که پایه‌های بتنی استفاده شده، میلگرد سایز ۱۶ انتخاب بهتری است.

 توجه به جنس ساخت میلگرد

در انتخاب میلگرد مناسب برای ساختمان‌ سازی علاوه بر اندازه و درجه آن باید به خصوصیات دیگر میلگرد نیز توجه داشت تا بتواند محصولی را انتخاب کرد که قدرت و حمایت لازم را داشته باشد. این موضوع تا حد زیادی به ماده‌ای که برای ساخت میلگرد استفاده می‌شود، بستگی دارد. همچنین ماده‌ای که برای پوشانندگی سطح میلگرد به کار می‌رود، نیز در کیفیت آن بی‌تأثیر نیست. میلگردهای استیل کربن یک استاندارد برای صنایع ساخت ‌و ساز هستند، اما ممکن است این میلگردها در محیط‌هایی که رطوبت بسیار زیادی دارند، خوب عمل نکنند.

میلگردهای استیل کرین از سطح بالای مقاومت و کشش برخوردار هستند و به راحتی می‌توان آن‌ها را تهیه کرد. تنها ایراد این میلگردها زنگ‌زدگی آن در محیط‌های مرطوب است. میلگردی که دارای پوشش اپوکسی باشد، در چنین مواردی گزینه مناسب‌تری خواهد بود و باعث می‌شود که میلگرد شما بدون زنگ‌زدگی برای مدت زیادی مقاومت داشته باشد. جنس میلگرد از مهم‌ترین نکاتی است که در انتخاب بهترین میلگرد برای ساختمان سازی باید در نظر داشته باشید.
 

بهترین میلگرد برای ساختمان سازی


کلام آخر

برای استحکام بتن در ساختمان نیاز به یک میله تقویت‌کننده داریم که به آن میلگرد گفته می‌شود. استفاده از میلگرد در تمام پروژه‌های ساخت ‌و ساز متداول است. با توجه انواع مختلف میلگردها باید بتوانید در پروژه خود نوع مناسب آن را انتخاب کنید. برای این کار باید چند مشخصه را در نظر بگیرید.

 دقت به اندازه و درجه میلگرد برای انتخاب نوع مناسب آن در پروژه شما ضروری است. همچنین در انتخاب بهترین میلگرد برای ساختمان سازی باید به جنس ساخت این قطعه توجه کنید. نوع پوشش میلگرد نیز از دیگر مواردی است که در انتخاب صحیح به شما کمک می‌کند.
https://jahannews.com/vdcevv8v7jh8x7i.b9bj.html
jahannews.com/vdcevv8v7jh8x7i.b9bj.html
برچسب ها: آهن ملل
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *