جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

آیا قیمت تیرآهن کارخانه ها با یکدیگر متفاوت است؟

پنجشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب: 837797
آیا قیمت تیرآهن کارخانه ها با یکدیگر متفاوت است؟
تیرآهن، یکی از مقاطع اصلی صنعت ساختمان سازی به شمار می رود و قیمت آن نیز از عوامل موثر در تعیین قیمت نهایی ساختمان می باشد. به همین دلیل، دریافت اطلاعات کامل در مورد قیمت تیرآهن کارخانه های مختلف ضروری است. قیمت تیرآهن هر کارخانه نیز بر اساس وزن آن اعلام می‌ شود و با توجه به این موضوع، باید وزن تیرآهن کارخانه‌ های مختلف را بدانید تا بتوانید قیمت آن ها را محاسبه کنید. اما آیا قیمت تیرآهن کارخانه های مختلف با یکدیگر متفاوت است؟ علت تفاوت قیمت تیرآهن هر کارخانه چیست؟ در این مقاله به بررسی عوامل تاثیرگذار بر قیمت نهایی انواع تیرآهن و دلیل تفاوت قیمت تیرآهن کارخانه ها می پردازیم. با ادامه این مقاله از دانشنامه آهن ملل همراه باشید.
 
عوامل موثر بر قیمت انواع تیرآهن
عوامل گوناگونی بر قیمت انواع مقاطع فولادی و به ویژه تیرآهن تاثیرگذار هستند. به دلیل اهمیت تحلیل بازار فولاد به بررسی برخی از مهم ترین عوامل موثر بر قیمت آن ها به ترتیب زیر می پردازیم.
  1. هزینه مواد اولیه
    کارخانه تولیدکننده
    ابعاد محصول تولید شده
    میزان عرضه و تقاضا
    نوسانات ارز
    قیمت جهانی تیرآهن
    بازار بورس
    میزان صادرات و واردات
    هزینه حمل و نقل

۱- هزینه مواد اولیه

مواد اولیه استفاده شده برای تولید مقاطع فولادی، اولین و مهم ترین عاملی است که بر قیمت آن ها تاثیر مستقیم دارد. در همین راستا اگر قیمت سنگ آهن یا شمش فولادی افزایش یابد که ماده اولیه برای تولید انواع مقاطع فولادی است، به طور قطع باعث افزایش قیمت تیرآهن تولیدی نیز می گردد.

۲- کارخانه تولیدکننده

کارخانه تولید کننده تیرآهن، یکی دیگر از پارامترهایی است که در قیمت تیرآهن تاثیرگذار می گذارد. کارخانه های زیادی در ایران و جهان به تولید انواع مقاطع فولادی مشغول هستند؛ اما قیمت نهایی محصولات آن ها یکسان نیست. تفاوت در قیمت کارخانه های تولید تیرآهن، موضوعی است که در ادامه مقاله به طور اختصاصی به آن می پردازیم.

به طور کل می توان گفت قیمت نهایی محصولات فولادی می تواند رابطه مستقیمی با کارخانه های تولیدکننده آن ها داشته باشد.

همچنین، فرآیند تولید محصولات فولادی نیز نقش مهمی در تعیین قیمت تمام شده آن ها دارد؛ هرچه فرآیند تولید پیچیده تر باشد و دستگاه های مورد نیاز برای تولید تیرآهن با کیفیت تر باشند، ممکن است باعث افزایش قیمت آن شود.

۳- ابعاد محصول تولید شده

انواع تیرآهن با توجه به نوع تیرآهن و استاندارد تولید آن ها در ابعاد مختلف تولید می شوند. مسلما ابعاد بزرگ تر قیمت بیشتری دارند؛ زیرا هر چه عرض، طول، ضخامت و ارتفاع تیرآهن بیشتر باشد، بر وزن محصول و در نتیجه قیمت نهایی آن تاثیرگذار است.

۴- میزان عرضه و تقاضا

یکی دیگر از عوامل مهم در تعیین قیمت تیرآهن، میزان عرضه و تقاضا است. عوامل گوناگونی بر میزان عرضه و تقاضا تاثیر می گذارند؛ به عنوان مثال، وضعیت اقتصادی داخلی و جهانی همواره بر میزان عرضه و تقاضا موثر می باشند.

۵- نوسانات ارز

با افزایش نرخ ارز، تقریبا تمامی قیمت ها بالا می روند و به دنبال آن، قیمت انواع مقاطع فولادی از جمله تیرآهن نیز افزایش می ‌یابد.

۶- قیمت جهانی تیرآهن

مقاطع فولادی، به عنوان یک کالای جهانی مطرح است و به همین دلیل، علاوه بر پارامترهای داخلی، پارامترهای خارجی مانند قیمت جهانی نیز روی قیمت آن ها تاثیرگذار است. این تاثیر می ‌تواند به شکل‌ های مختلفی از تهیه مواد اولیه گرفته تا قیمت تمام‌ شده تیرآهن خود را نشان دهد. عرضه و تقاضای جهانی، موجودی‌ انبارها و قیمت انرژی از مهم ‌ترین عوامل اثرگذار بر قیمت فلزات است.

۷- بازار بورس

تغییرات ارزش سهام شرکت های تامین کننده محصولات فولادی، تاثیر مستقیم بر قیمت نهایی تیرآهن دارد. در حال حاضر، کارخانه هایی که در زمینه تولید و تامین آهن آلات فعالیت می کنند در بازار بورس هم حضور دارند و همین موضوع، باعث می شود تغییرات و ضعیت بازار بورس کشور بر قیمت این محصول تاثیر داشته باشد.

۸- میزان صادرات و واردات

صادرات و واردات تیرآهن نیز می تواند روی قیمت نهایی آن موثر باشد. میزان صادرات و واردات یک محصول، تحت تاثیر تغییر و تحولات سیاسی کشورها و میزان تقاضا است. در ایران به دلیل کاهش تقاضای جهانی (که آن هم بیشتر ناشی از تحریم های بین المللی است) صادرات تیرآهن، پایین می باشد.

۹- هزینه حمل و نقل

قیمت نهایی تیرآهنی که به دست خریدار می رسد، مجموع قیمت تیرآهن و هزینه حمل و نقل آن می باشد. البته این مسئله، تابع محل تخلیه خریدار بوده و به قیمت تیرآهن تولیدی مربوط نیست. به همین دلیل، بهتر است زمان خرید تیرآهن و برای کاهش هزینه نهایی خرید خود، حتما به این پارامتر توجه کنید.
 

قیمت تیرآهن تولیدی هر کارخانه

کشور ایران، نه تنها در تولید تیرآهن خودکفاست، بلکه به عنوان صادرکننده‌ این محصول نیز فعالیت دارد. برترین کارخانه های تولیدکننده تیرآهن در ایران به شرح زیر است:
 
قیمت تیرآهن تولیدی هر کارخانه
  • ذوب آهن اصفهان
    فولاد ناب تبریز
    پروفیل صنعت ماهان
    جهان فولاد غرب
    کوثر اهواز
    فولاد خوزستان
    ظفربناب
    آریان فولاد
    فولاد البرز ایرانیان
هر کدام از تیرآهن های تولیدشده در این کارخانجات از نظر استاندارد و وزن با یکدیگر متفاوت هستند و همین عوامل بر قیمت نهایی تیرآهن تولیدی هر کارخانه تاثیر می گذارد. در ادامه، به برسی تفاوت تیرآهن کارخانه ها و عوامل تاثیرگذار بر آن ها می پردازیم.

لازم است بدانید قیمت تیرآهن، همه روزه پس از اعلام کارخانه ها، در جدول قیمت تیرآهن سایت آهن ملل به روز می شود.

۱- وزن تیرآهن

وزن تیرآهن کارخانه های مختلف
وزن تیرآهن کارخانه های مختلف با یکدیگر متفاوت است. البته وجود تلرانس وزن در تیرآهن های تولیدی، امری طبیعی است؛ به طوری که وزن تیرآهن های تولیدی یک کارخانه در سایز و ابعاد مشابه، اندکی متفاوت است. به همین دلیل، وجود تفاوت در وزن تیرآهن کارخانه های مختلف نیز طبیعی به نظر می رسد. با این همه، به طور کل، وزن تیرآهن برخی کارخانه ها بیشتر و برخی کمتر است. مثلا، بالاترین وزن تیرآهن که نزدیک ترین مقدار به وزن استاندارد می باشد، متعلق به کارخانه ذوب آهن اصفهان است. تیرآهن کارخانه هایی مانند گروه ملی اهواز، جهان فولاد غرب، ناب تبریز و فولاد یزد نیز وزن های مشابه هم داشته و پایین تر از ذوب آهن اصفهان است. همچنین، تیرآهن کارخانه هایی نظیر پروفیل صنعت ماهان، وزن سبک تری نسبت به سایر کارخانه های تولید تیرآهن در کشور دارند. به دلیل همین تفاوت وزن،  قیمت تیرآهن کارخانه ها نیز با یکدیگر متفاوت است.
نکته: تیرآهن های تولیدشده با سایز و استاندارد مشابه، ممکن است در دو نوع سبک و سنگین تولید شوند که سبک یا سنگین بودن آن در کنار نام تیرآهن قید می شود. مسلما این مسئله در قیمت تیرآهن نیز تاثیرگذار است. به همین دلیل باید هنگام مقایسه قیمت تیرآهن کارخانه های مختلف، علاوه بر وزن تیرآهن، به سبک یا سنگین بودن آن نیز توجه کنید.

۲- استاندارد تولید تیرآهن

استاندارد تولید تیرآهن کارخانه های مختلف
تمامی تیرآهن های تولیدی در کشور، تحت استاندارد ملی ایران و استانداردهای جهانی تولید می شوند و از این رو می توان گفت تیرآهن تولیدی تمامی کارخانه ها استاندارد است. اما برای تولید انواع مختلف تیرآهن، استاندارد مخصوص به آن وجود دارد؛ به همین خاطر، تشخیص نوع تیرآهن و در نتیجه، استاندارد مخصوص آن اهمیت دارد. به طور مثال تیرآهن IPE را می توان تحت دو استاندارد متفاوت به صورت معمولی و سبک تولید کرد که در ادامه مشاهده می کنید.
  • تیرآهن  IPE معمولی: تولیدشده تحت استاندارد ملی ایران شماره ۱۷۹۱ 
    تیرآهن IPE سبک (تیرآهن I7): تولیدشده تحت استاندارد ملی ایران شماره ۱۶۳۴۸ 
استفاده از هر کدام از استانداردهای تولید تیرآهن، در وزن نهایی تیرآهن تولیدشده تاثیر می گذارد و در نتیجه، قیمت آن نیز متفاوت خواهد بود. پس، هنگام مقایسه قیمت تیرآهن کارخانه های مختلف به استاندارد تولید آن ها نیز توجه نمایید.

توصیه می کنیم برای آشنایی با انواع استانداردهای تولید تیرآهن مقاله زیر را مطالعه نمایید.
https://jahannews.com/vdci3yavyt1apy2.cbct.html
jahannews.com/vdci3yavyt1apy2.cbct.html
برچسب ها: آهن ملل
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *