چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۱۳

آخرین نتایج انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه/ اردوغان بیشتر رای آورد اما پیروز نشد/ ترکیه در انتظار دور دوم انتخابات

دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۳۷
کد مطلب: 837455
با توجه به این که هیچ یک از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه نتوانست در دور اول بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب کند، دور دوم انتخابات در تاریخ ۲۸ ماه مِی (هفتم خرداد) برگزار خواهد شد.
آخرین نتایج انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه/ اردوغان بیشتر رای آورد اما پیروز نشد/ ترکیه در انتظار دور دوم انتخابات
به گزارش جهان نيوز، شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد: با پایان روند شمارش آرای همه صندوق‌ها و کسب نشدن حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای توسط هیچ کدام از سه نامزد حاضر، رجب طیب اردوغان نامزد ائتلاف جمهور و کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه راه یافتند.
 
بر اساس گزارش ایرنا، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه دو هفته بعد در روز یکشنبه ۲۸ ماه مِی ۲۰۲۳(هفتم خردادماه ۱۴۰۲) برگزار خواهد شد.

خبرگزاری آناتولی به نقل از شورای عالی انتخابات ترکیه اعلام کرد که بر اساس نتایج شمارش آرا، اردوغان با کسب بیش از ۲۷ میلیون و ۸۸ هزار رای معادل ۴۹.۵ درصد آراء و کمال قلیچداراوغلو با کسب بیش از ۲۴ میلیون و ۵۶۸ هزار رای معادل ۴۴.۸۹ درصد رای مردم به دور دوم راه یافته‌اند.

انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه روز گذشته با مشارکت کم نظیر در این کشور برگزار شد به طوری که ۸۸.۸۴ درصد افراد واجد شرایط در انتخابات ریاست جمهوری و بیش از ۸۷ درصد مردم نیز در انتخابات پارلمانی رای دادند.
 

شمارش آرای انتخابات پارلمانی ترکیه نیز پایان یافته و نتایج به دست آمده نشان می دهد که احزاب حامی اردوغان در این انتخابات نیز پیشتاز هستند.

نتایج انتخابات پارلمانی ترکیه نشان می دهد که ائتلاف جمهور(حامیان اردوغان) توانسته است ۳۲۲ کرسی مجلس این کشور در انتخابات را کسب کرده و اکثریت پارلمان را به دست بگیرد.

بر اساس نتایج اعلام شده، ائتلاف ملت(حامیان قلیچداراوغلو) نیز توانسته است در این انتخابات ۲۱۲ کرسی مجلس ترکیه را کسب کند.

بر اساس نتایج اعلام شده، ائتلاف کار و آزادی(احزاب کُردی) ۱۰.۵۱ درصد آرا و ۶۶ کرسی این انتخابات را کسب کرده و ائتلاف آتا(حامیان سینان اوغان) نیز با کسب ۲.۴۶ درصد آرای این انتخابات و به علت نرسیدن به کسب حد نصاب هفت درصد مجموع آرا، از راهیابی به مجلس ترکیه باز مانده است.

بر اساس شمارش آرای صندوق ها، احزاب عدالت و توسعه با ۲۶۶ کرسی، جمهوری خواه خلق ترکیه با ۱۶۸ کرسی، چپ سبز با ۶۱ کرسی، حرکت ملی با ۵۱ کرسی و حزب نیک با ۴۴ کرسی، به مجلس ۶۰۰ نفری ترکیه به شکل اختصاصی راه یافته اند.

بر اساس نتایج اولیه انتخابات پارلمانی ترکیه، همه ۱۶ نفر از اعضای کابینه کنونی اردوغان که به عنوان نامزد انتخابات مجلس از شهرهای مختلف ترکیه معرفی شده بودند، برای حضور در بیست و هشتمین دوره انتخابات مجلس ترکیه برگزیده شدند.

به گزارش ایرنا، رای گیری انتخابات همزمان ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه از ساعت هشت صبح تا ۱۷ به وقت محلی و بدون تمدید، در یک هزار و ۹۴ حوزه انتخابیه ۸۱ استان این کشور برگزار شد.

در بیست و هشتمین دوره رقابت انتخابات پارلمانی ترکیه که همزمان با سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور برگزار شد، نامزدهای ۲۴ حزب به همراه ۱۵۱ نامزد مستقل و منفرد برای کسب ۶۰۰ کرسی مجلس در ۸۷ حوزه انتخابیه حضور داشتند.

در دوره قبلی انتخابات، پنج حزب عدالت و توسعه، جمهوری خواه خلق ترکیه، دموکراتیک خلق‌ها، حرکت ملی و حزب نیک توانستند با رد کردن حد نصاب ۱۰ درصد وارد پارلمان ترکیه شوند و نمایندگان ۹ حزب دیگر نیز در قالب ائتلافی وارد پارلمان ترکیه شدند.

مردم ترکیه دیروز برای انتخاب یکی از سه نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری پای صندوق های رای رفتند و به یکی از سه نامزد حاضر یعنی «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور کنونی و نامزد ائتلاف جمهور، «کمال قلیچداراوغلو» نامزد ائتلاف ملت موسوم به احزاب میز ششگانه و «سینان اوغان» نامزد ائتلاف آتا رای دادند.

«محرم اینجه» نامزد شکست خورده دوره قبل انتخابات و نامزد مورد حمایت حزب مملکت و یکی از چهار گزینه حاضر در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه این دوره، چهار روز پیش کنار کشید و از ادامه رقابت انصراف داد.

دوره ریاست جمهوری ترکیه پنج ساله است و بر اساس اصلاحیه قانون اساسی که در سال ۲۰۱۷ به تصویب رسید، رئیس جمهور بالاترین مقام اجرایی و رئیس دولت بوده و در انتخاب وزرا و همراهان دولت اختیار کامل دارد.

دوره پارلمان ترکیه نیز پنج ساله است و منتخبان مردم در مجلس ترکیه نیز که ۶۰۰ عضو دارد، در مدت پنج سال بر کرسی می‌نشینند.
https://jahannews.com/vdcjiaeoiuqetxz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjiaeoiuqetxz.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
کاش اردوغان شکست بخوره
Iran, Islamic Republic of
هر دوشون دست نشانده نظام سلطه اند.
Iran, Islamic Republic of
سلام برادر فرقی نمیکنه. ترکیه عضو ناتوست یعنی در جبهه غرب و صهیونیسمه. چه این چه ان
Iran, Islamic Republic of
شبیه انتخابات سال 88 ایران میشه...
Iran, Islamic Republic of
چرا برگه رای اینها رنگیه، راحت انتخاب می کنند اما برای ما مثل صد سال پیشه؟!
Iran, Islamic Republic of
همه جای دنیا برگه های انتخابات مجلس شامل عنوان لیست ها هست به صورت رنگی و زیبا و با یک تیک، کل لیست را انتخاب می کنیم
در ایران باید دو ساعت دنبال اسم نامزد بگردیم؟! چرا؟
Iran, Islamic Republic of
انتخابات الکترونیکی و شمارش الکترونیک سالهاست در جهان جا افتاده ولی ما هنوز به سبک صد سال پیش باید دستی شمارش آرا داشته باشیم واقعا چرا؟
Iran, Islamic Republic of
اردوغان منافق است نخست وزیر کودک کش اسراییل را برادر خود خطاب کرد
Iran, Islamic Republic of
اردوغان منافق بدتر است از کمال
Iran, Islamic Republic of
باید ماهم طرفدار ان فردی باشیم که به نفع ایران و محور مقاومت هست
Iran, Islamic Republic of
شما مگر نمی دانید رای دادن در ترکیه اجباری و اگر رای ندهند جریمه می شوند .چرا می نویسید حضور کم نظیر مردم ترکیه ؟
Iran, Islamic Republic of
چه قانونی در ترکیه هست که مردم رو اجبار به حضور میکنه؟
Iran, Islamic Republic of
نتایج شمارش آرا، ترکیه
اردوغان ۴۹.۵ درصد آراء
کمال قلیچداراوغلو معادل ۴۴.۸۹ درصد