دوشنبه ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 29 Apr 2024
 
۰

بورل: همکاری ایران و آژانس اتمی شتاب گرفته است

دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۰۶
کد مطلب: 836884
مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از گفت‌وگوی تلفنی با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و گفت‌وگو درباره موضوعات مختلف خبر داد.
بورل: همکاری ایران و آژانس اتمی شتاب گرفته است
به گزارش جهان نيوز، «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در رشته توییتی از گفت‌وگوی تلفنی با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران خبر داد. 

به گفته بورل، او در این تماس علیه اعدام «حبیب اسیود» سرکرده گروهک تروریستی حرکة‌النضال و طراح اصلی حمله تروریستی به رژه نیرو‌های مسلح در سال ۱۳۹۷ موضعگیری و آن را محکوم کرد و همچنین از ایران خواست «جمشید شارمهد» تروریست و سرکرده گروهک تروریستی تندر را اعدام نکند.

پیش‌تر هم در ادامه حمایت‌های اروپایی‌ها از تروریست‌ها و جاسوسان، «جیمز کلورلی» وزیر خارجه انگلیس با انتشار بیانیه‌ای مخالفت لندن را با اعدام سرکرده گروهک تروریستی حرکة‌النضال اعلام کرد. وزارت خارجه سوئد هم در بیانیه‌ای در حمایت از حبیب اسیود که تابعیت مضاعف سوئدی داشت، اعدام او را محکوم و سفیر ایران را احضار کرد.

جوزپ بورل مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توییتی دیگر نوشت «همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که اخیراً شتاب بیشتری گرفته» موضوع دیگر گفت‌وگو بین دو طرف بود. وی افزود: تاکید کردم ایران باید این (روند) را ادامه دهد.

زمستان گذشته «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران سفر کرد و دو طرف برای حل سوءتفاهمات بیانیه مشترکی صادر کردند. 

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۱۸ اردیبهشت در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: جمهوری اسلامی ایران در چارچوب نقشه راهی که در سفر گروسی مدیرکل آژانس به تهران انجام شد، در حال حرکت است و در همین زمینه اقدامات اجرایی و عملیاتی تعریف شده و داریم به جلو می‌رویم.

اطلاعات جزئی را سازمان (انرژی اتمی) زمانی که مقتضی بداند اطلاع‌رسانی می‌کند. ولی ما روند را به سمت پیشرفت و رو به جلو می‌بینیم.

بورل همچنین در ادامه با تکرار اتهامات بی‌اساس مبنی بر حمایت ایران از روسیه در جنگ اوکراین، مدعی شد: (در تماس با امیرعبداللهیان) تاکید کردم ایران باید به حمایت از جنگ روسیه علیه اوکراین پایان دهد و از ابزارسازی اتباع اتحادیه اروپا دست بکشد.  

این ادعا در حالی بار دیگر از سوی بورل مطرح شده که پس از انتشار مطالبی در خصوص استفاده از پهپادهای ایران در جنگ اوکراین و طرح ادعاها مبنی بر کمک نظامی ایران به روسیه، مقامات ایرانی مکرراً در اظهارنظرهایی این ادعاها را رد و اعلام کرده‌اند از هیچ یک از طرفین این جنگ حمایت نمی‌کنند.

همچنین امیرعبداللهیان در تماس‌های قبلی با بورل گفت: غرب به جای تکرار اتهامات بی‌اساس، اوکراین را تشویق کند مدارک‌ مستند در نشست رسمی هیأت‌های سیاسی و نظامی دو کشور ارائه دهد و گفت‌وگوی رسمی را جایگزین اتهامات بی‌اساس و تکراری کند.
https://jahannews.com/vdcevp8vejh8xvi.b9bj.html
jahannews.com/vdcevp8vejh8xvi.b9bj.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *