چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۰
۱

چالش‌ها در شورای شهر تهران زیاد شده است/ سؤال از شهردار تهران در دستور کار شورا نیست

دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب: 836843
اگرچه این موضوع خوب است اما قبول دارم که چالش‌ها در شورای شهر تهران زیاد شده است اما اعضا از روی دغدغه و دلسوزی نظرات خود را مطرح می‌کنند.
سؤال از شهردار تهران در دستور کار شورا نیست
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، پرویز سروری در نشست خبری خود که صبح امروز ـ دوشنبه ـ در سالن اجتماعات شورای‌عالی استان‌ها برگزار شد، اظهار کرد:

نظام شورایی حلقه اتصال بین مردم و حاکمیت است و شوراها در تمام سطوح کشور از جمله استان‌ها، شهرستان‌ها، بخش‌ها و شهرها حضور دارند.

وی با اشاره به تأخیر در شکل‌گیری شوراها گفت: این مسئله باعث شد منویات قانون اساسی در خصوص شوراها به‌صورت کامل انجام نشود، همچنین در اصل هفتم قانون اساسی، آمده است که شوراها از ارکان تصمیم‌گیری در کشور هستند و واقعیتی است که مطالبه قانون اساسی است اما در عمل فاصله جدی با این مسئله داریم.

سروری راجع به ظرفیت شوراها در کشور گفت: 126 هزار نفر از مردم در شوراها حضور دارند و تلاش شده است خدمات مناسبی در سطوح مختلف در کشور ارائه شود.

رئیس شورای‌عالی استان‌ها ابراز کرد: تعامل با دستگاه‌ها، شفافیت و مطالبه‌گری از موضوعاتی است که طی دو سال گذشته در شورای‌عالی استان‌ها به‌صورت جدی پیگیری شده است همچنین طی دو سال گذشته جلسات متعددی با مسئولان نظام برگزار شده است که از آن جمله می‌توان به برگزاری جلسه با رئیس جمهور در 3 نوبت، رئیس مجلس، وزیر کشور، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، معاون اول رئیس جمهور، وزیر جهاد کشاورزی و زاکانی رئیس کلان‌شهرهای کشور و همچنین دادستان‌کل کشور اشاره کرد.

وی با تأکید بر اینکه در هیچ یک از اجلاسیه‌های شورای‌عالی استان‌ها در این دوره، جلسات به‌صورت تشریفاتی و تبلیغاتی برگزار نشده است، تصریح کرد: در اجلاسیه یازدهم که با حضور رئیس جمهور برگزار شد هشت دستور صریح رئیس جمهور در خصوص شوراها ابلاغ شد و برای نخستین بار یک فرصتی برای شورای‌عالی استان‌ها فراهم شد تا در تدوین یک فصل از برنامه توسعه هفتم با وزارت کشور همراهی و همکاری داشته باشد تا در نهایت این برنامه در دولت به تصویب برسد.

سروری با اشاره به نگاه مثبت دولت سیزدهم به ظرفیت شوراها تصریح کرد: دورنمای مناسبی در بحث مدیریت شهری و ظرفیت شوراها از سوی دولت بوجود آمده است.

نایب رئیس شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به برخی از حواشی و مجادله‌های لفظی در صحن شورای شهر تهران در برخی از اعضا تصریح کرد: نگاه به شورا متفاوت با نگاه به دستگاه ها است و نمایندگان پارلمان محلی از طریق مردم انتخاب شده‌اند و قاعدتا در صحن شورا تلاش می‌کنند که کار مفیدی را برای شهر داشته باشند.

سروری با بیان اینکه چالش همیشه هم بد نیست، اظهار کرد: در شورای شهر تهران هیچ تقسیم‌بندی بین اعضا وجود ندارد و همه اعضا نقطه‌نظرات خود را به‌صورت کارشناسی مطرح می‌کنند به‌طوری که در شورای شهر تهران ما شاهد حضور افراد شناخته‌شده از جمله شهرداران مناطق گذشته، معاونان شهردار اسبق و چهره‌های مختلف هستیم.

وی با بیان اینکه اعضا در بیان نقطه‌نظرات خود کاملا آزاد هستند گفت: به‌عنوان مثال در تعیین هیئت رئیسه شورای شهر تهران شاهد بودید که تمام اعضای هیئت رئیسه به‌جز یک نفر با 21 رأی به‌عنوان اعضای هیئت رئیسه انتخاب شدند و این نشان از همبستگی شورای شهر تهران دارد و این همبستگی در بالاترین سطح قرار دارد.

رئیس شورای‌عالی استان‌ها با تصریح به اینکه "نباید توقع داشته باشیم که اعضا نقطه‌نظرات خود را مطرح نکنند"، گفت: برخی از اعضا نیز در برخی از جلسات دغدغه و نگرانی‌های خود را مطرح می‌کنند اما در خارج از شورا همه اعضا با هم روابط صمیمی و گرمی را دارند.

سروری با بیان اینکه در سطح شورا اختلاف نظر موضوعی طبیعی محسوب می‌شود گفت: این موضوع نه‌تنها در شورای شهر تهران بلکه در سایر شوراهای کشور نیز وجود دارد.

وی با اذعان به اینکه "البته قبول دارم مقداری چالش‌های شورای شهر تهران بیشتر شده است" افزود: اما مواردی که از سوی اعضا مطرح می‌شود حسب دغدغه و دلسوزی است و اعضای شورای شهر تهران بر اساس توانمندی علمی و تجربه‌ای که در سنوات گذشته کسب کرده‌اند موضوعات را مطرح می‌کنند.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران تضارب آرا در شورای شهر را مثبت قلمداد و تصریح کرد: البته این موضوع ناگفته نماند که برخی از چالش‌ها در شورا مضر است و نباید از این چالش‌ها گذشت.

وی ادامه داد: کارنامه شورا و شهرداری در این دوره کاملا مشخص است به طوریکه هر هفته شاهد افتتاح پروژه‌های مختلف عمرانی، فرهنگی، ورزشی، اجتماعی و ... هستیم.

سروری در خصوص بودجه شورای‌عالی استان‌ها گفت: زمانی که ما به شورای‌عالی استان‌ها ورود پیدا کردیم بودجه این نهاد 37 تا 38 میلیارد تومان بود که عملاً 21 درصد آن محقق می‌شد اما در دو سال گذشته تلاش شد این اعتبارات افزایش یابد البته باز هم توقعات شورای‌عالی استان‌ها برآورده نشده است و این بودجه متناسب با این شورا نیست، اما شاهد روند افزایشی بودجه شورای‌عالی استان‌ها در دو سال گذشته بودیم و بودجه امسال این نهاد، 100 میلیارد تومان تخصیص داده شده است.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه "آیا قرار است توسط اعضای شورای شهر تهران سؤال از آقای زاکانی شهردار تهران کلید بخورد؟" گفت: به هیچ عنوان این موضوع مطرح نیست ضمن اینکه سؤال از شهردار روند قانونی دارد و این موضوع مطرح نشده است و قاعدتاً فکر می‌کنم آقای چمران با مکاتباتی که با شهردار دارد نقطه‌نظرات اعضا را مطرح می کند و در نهایت قرار نیست سؤالی از شهردار مطرح شود.

نایب‌رئیس شورای شهر در ارتباط با تأثیرگذاری شوراها در بودجه سنواتی کشور گفت: با توجه به اینکه در زمان تصویب بودجه در سال گذشته فرصت کافی برای این مسئله وجود نداشت نتوانستیم نقطه‌نظرات شورا را در تدوین بودجه اعمال کنیم اما در سنوات آینده قطعا به این موضوع ورود خواهیم کرد.

وی درباره ساختار ناکارآمد شوراها در سطوح شهرستان‌ها روستاها، بخش‌ها و شهرها تصریح کرد: شوراها ظرفیت و پتانسیل خوبی دارند اما متأسفانه از این ظرفیت به‌نحو احسن استفاده نشده است و به همین جهت جلسات فشرده‌ای را با سازمان امور استخدامی داشته‌ایم و در آینده نیز تفاهمنامه‌ای را در ارتباط با ساختار شورای‌عالی استان‌ها خواهیم داشت.

سروری با اشاره به تعامل شورای‌عالی استان‌ها در این دوره با دولت سیزدهم، گفت: این تعامل در بخش‌های مختلف است به‌عنوان مثال ما در جلسه‌ای که با وزیر راه داشتیم اعلام کردیم که در شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور، نماینده‌ای از سوی شوراها وجود ندارد و آقای وزیر پذیرفت که نماینده شورا در شورای‌عالی شهرسازی حضور پیدا کند.

رئیس شورای‌عالی استان‌ها گفت: در نخستین جلسه‌ای که در شورای‌عالی شهرسازی و معماری کشور برگزار شد به موضوع بافت فرسوده پرداخته شد که به‌زودی نیز در این زمینه شاهد اتفاقات خوبی خواهیم بود.

وی با ابراز اینکه متأسفانه شوراها طی سنوات گذشته به‌عنوان مستأجر در شهرها، روستاها، بخش‌ها فعالیت خود را انجام داده‌اند گفت: بر اساس توافقی که با وزیر راه انجام شده است قرار است در هر منطقه‌ای از کشور زمینی تأمین و ساختمانی احداث شود و در اختیار شوراها قرار بگیرد و این کار نیز به‌صورت ویژه و مشترکاً با وزارت راه و شهرسازی و کشور پیگیری می‌شود.

سروری با اظهار اینکه یکی از موضوعات مغفول‌مانده و مهم در حوزه مدیریت شهری، مسئله لایحه مدیریت یکپارچه شهری است، اضافه کرد: این لایحه مهمترین مسئله ماست و اساساً تحقق حضور مؤثر شوراها در مدیریت کشوری در قالب مدیریت یکپارچه شهری شکل خواهد گرفت، به‌طوری که مجلس و دولت در این زمینه از ما عجله بیشتری دارند تا بتوانند لایحه مدیریت شهری را به تصویب برسانند.

رئیس شورای‌عالی استان‌ها با بیان اینکه کمیته‌های توان‌یاب برای فرایند تصویب لایحه مدیریت یکپارچه شهری در نظر گرفته شده است گفت: در این کمیته‌ها مواردی که شرایط واگذاری به مدیریت شهری را دارند مورد بررسی قرار می‌گیرند تا در یک کار کارشناسی بتوانیم لایحه مدیریت شهری را به سرانجام برسانیم و در این زمینه جلسات مشترکی با دولت برگزار شده است و ان‌شاءالله به‌زودی وارد فاز اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: در سال جاری نخستین گام خود را برای اجرای لایحه اشاره‌شده پس از تدوین به‌عنوان قانون بر خواهیم داشت و بنا داریم حداقل در ده استان لایحه مدیریت یکپارچه شهری را به‌صورت آزمایشی در هر شهر انجام بدهیم و در این زمینه 7 الی 8 استاندار در کشور اعلام آمادگی کردند که حتی قبل از قانون شدن لایحه مدیریت یکپارچه شهری آماده هستند در یکی از شهرها به‌صورت آزمایشی آن را عملیاتی کنند.

نایب‌رئیس شورای شهر تهران همچنین در خصوص اقدامات شهرداری تهران در قالب قرارگاه جهادی مسکن گفت: در این بخش نیز اقدامات خوبی از سوی شهرداری کلید خورده است و 400 هزار تفاهمنامه امضا شده است که از این تعداد 40 هزار واحد مسکونی قطعی و کلنگ‌زنی شده است.

سروری در ادامه نشست خبری در خصوص موضوع حریم‌ شهرها خاطرنشان کرد: در کشور به‌ویژه در کلان‌شهرها مشکل حریم وجود دارد و در این باب هم روستاها و هم شهرستان‌ها ناراضی هستند چرا که روستاها به‌نوعی معتقدند که باید حریم داشته باشند و از طرفی کلان‌شهرهای بزرگ معتقدند که باید تنفس‌گاه و شُش‌گاهی در حوزه هوایی برای شهر خود داشته باشند و اختلاف جدی بین شهرها و روستاها و مراکز بزرگ در ارتباط با حریم وجود دارد.

وی گفت: در همین ارتباط کارگروه ویژه‌ای برای شهر تهران تشکیل شده است و پیشنهادات خود را به شورای‌عالی استان‌ها ارجاع خواهد داد تا بتوانیم مشکل حریم را در شهرهای مثل تهران و کلان‌شهرها برطرف بکنیم در همین ارتباط موضوع حریم در دستور کار دبیرخانه شورای‌عالی استان‌ها قرار گرفته است و هم‌اکنون در حال جمع‌آوری نقطه‌نظرات هستیم.
https://jahannews.com/vdcjxmeotuqetoz.fsfu.html
jahannews.com/vdcjxmeotuqetoz.fsfu.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
United Kingdom
زاکانی مرد عمل و عدالت است، نه مثل قبلی ها که اهل هیچ کدام از اینها نبودند