پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰
۶
به بهانه کشف فساد در شهرداری تهران؛

عصبانیت اصلاح‌طلبان از رویکرد ضدفساد شهردار تهران!/ نگاهی به کارنامه‌ی جریان اصلاحات در شهرداری‌ها و شوراهای شهر

دوشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۵
کد مطلب: 836796
حال اصلاح‌طلبان که می‌دانند رویکرد ضدفساد زاکانی نقطه‌ی قوت او در افکار عمومی محسوب می‌شد، با دست گذاشتن بر این مسئله و ربط دادن این فسادها به زاکانی سعی دارند تا وجهه‌ی شهردار تهران را تخریب کنند.
عصبانیت اصلاح‌طلبان از رویکرد ضدفساد زاکانی
به گزارش جهان نيوز به نقل از رجانیوز، اخیرا حراست شهرداری تهران از کشف تخلفات مالی چند تن از کارمندان این نهاد خبر داد. به گفته سخنگوی شهرداری تهران ارزش یکی از این پرونده‌های فساد که در این مدت کشف شده، به‌اندازه نیمی از بودجه یک سال شهرداری تهران است! 
 
اما این فسادستیزی شهرداری تهران و صیانت از بیت‌المال حسابی اصلاح‌طلبان را عصبانی کرده است؛ روزنامه‌های منتسب به این جریان با رویکرد خبری-رسانه‌ای گمراه‌کننده سعی بر بهره‌برداری از این اتفاق، به نفع جریان سیاسی مطبوع خود را دارند. به عنوان مثال روزنامه‌ی سازندگی، ارگان رسمی حزب خاندان هاشمی، در صفحه اول خود با تیتر مغرضانه‌ی «فساد در دفتر شهردار» به این مسئله پرداخته است.
حمله رسانه‌های اصلاح‌طلب به شهردار تهران در شرایطی صورت می‌گیرد که کارنامه سیاسی این جریان در حوزه شهرداری و شوراهای شهر کشور، پر است از فسادها و ویژه‌خواری‌ها؛ البته گل سرسبد این جریان محمدعلی نجفی بود که همسر خود را با پنج گلوله به قتل رساند.
 
مبدع فساد سازمان‌یافته
بنظر می‌رسد بازخوانی عملکرد اصلاح‌طلبان در برهه‌هایی که شهرداری و شورای شهر تهران تماما در اختیار آنان بود، خالی از لطف نباشد.
 
در سال ۱۳۷۷، کرباسچی، شهردار وقت تهران، به همراه عدهٔ دیگری از معاونانش و شهرداران مناطق تهران دستگیر و بازجویی شد.
 
 
رسیدگی به اتهامات غلامحسین کرباسچی به‌عنوان شهردار تهران و حدود یک‌صد و چهار متهم دیگر پرونده اختلاس در شهرداری که همگی مدیران بالادستی و میانی شهرداری و پیمانکاران را تشکیل می‌دادند، در هشت جلسه به طول انجامید و این جلسات هر شب به طور مستقیم از تلویزیون پخش می‌شد.
 
کرباسچی از سوی قوه قضائیه به اتهام جرایم مالی محاکمه و به سه سال حبس و ده سال محرومیت از مشاغل دولتی و جزای نقدی محکوم شد؛ وی از جمله متهم به استفاده از امکانات شهرداری تهران در جهت حمایت از کاندیدای خاص در انتخابات هفتم ریاست‌جمهوری بود که پیش از محاکمه به اتهام اختلاس مدتی را در بازداشت گذراند.
 
 
شوراهای فاسد
در سال نود و شش، انتخابات شورای شهر در سراسر کشور هم‌زمان با انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد. در آن سال جریان اصلاح‌طلب باتکیه‌بر وعده‌های خود در سیاست خارجی (با محوریت برجام) و اقتصاد (لغو کامل تحریم‌ها) و با استفاده از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی (مانند تلگرام) علاوه بر پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، در انتخابات شورای شهر در بسیاری از شهرها نیز پیروز شده و اکثریت مطلق شوراهای شهر را در اختیار گرفت.
 
همراه با پیروزی‌های گسترده‌ی اصلاح‌طلبان در شوراهای شهر و روستا، انبوهی از فسادهای مالی و اخلاقی رکورد در این نهادها اتفاق افتاد؛ به‌طوری که هر روزه مردم شاهد انحلال سریالی شوراهای شهر و روستا در نقاط مختلف کشور بودند و شوراها در این دوره کارنامه سیاهی از خود برجای گذاشتند.
 
در شوراهای شهر و روستای دوره پنجم در شهرهایی از جمله بابل، کرج، لرستان، مراغه، آبسرد دماوند، شهریار، مرودشت، ساری، زابل، بروجرد، مشهد، نظرآباد، سقز، پرند، رودهن، بوشهر، پاکدشت و... اتهاماتی از جمله فساد مالی، فساد اخلاقی، اختلاس، ارتشا، رسوایی اخلاقی و رشوه درباره برخی از اعضای شورا مطرح و توسط قوه‌قضاییه رسیدگی شد.
 
به‌عنوان نمونه در شهریور نود و هفت، چهار الی پنج نفر از اعضای شورای شهر اصلاح‌طلب بابل به همراه دو نفر بیرون از شورا (برادر یکی از اعضای شورا و شهردار سابق این شهر) با برقراری روابط غیراخلاقی با یک زن که گفته می‌شد، آتلیه عکاسی و فیلم‌برداری داشت، افکار عمومی را جریحه‌دار کردند.
 
 
آن‌طور که امام‌جمعه بابل در خطبه‌‌های نمازجمعه اعلام کرده بود این رسوایی با گرفتن حق‌السکوت‌های کلان همراه بوده و معلوم نیست اگر نیروهای امنیتی و نظارتی روی این موضوع حساس نمی‌شدند، دامنه فساد تا کجا بالا می‌گرفت.
 
کشف اختلاس چندمیلیاردی در مدیریت شهری زابل نیز در سال نود و هفت، سروصدای زیادی به راه انداخت. مردم در آن سال با حضور در مقابل ساختمان شورای شهر، تجمع بزرگی را ترتیب دادند؛ پس از آن که یکی دو ساعت، شعارهای تندوتیز علیه اختلاس و دزدی و فساد مالی سر داده شد، مردم بلوک و سیمان آوردند و ورودی شورای شهر را تیغه گرفتند. همچنین یکی دو شهروند زابلی هم در اعتراض به عملکرد ضعیف این نهاد، تابلوی شورای شهر را با گِل، پوشاندند.
 
 
شهر مرودشت در استان فارس هم در دوره پنجم شوراها، دچار مشکل بزرگی شده بود. اختلاس وجوه نقد، رشوه‌دادن با سکه‌های طلا و معاملات خلاف قانون زمین، از جمله جرایمی بود که باعث شد در بهار نود و هفت، شش عضو شورای مرودشت به همراه دو تن از شهرداری شامل شهردار و راننده او و یک عضو سابق شورای شهر توسط نیروهای سپاه پاسداران به دلیل مفاسد مالی بازداشت شوند. آن‌ها تنها هفت ماه و اندی بود مصدر امر شده بودند و در این مدت اندک، به مفاسد مالی کلان اقدام کرده بودند.
 
نکته قابل‌تأمل اینجاست که در برخی شوراهای شهر و روستا، همگی اعضا بازداشت شده و بنا بر اسناد متقن، متهم شناخته شده و در نهایت شورای شهر مذکور منحل شده بود.
 
رکورددار انحلال
در تابستان نود و هفت، در شرایطی که تنها حدود یک سال از روی کار آمدن شوراهای شهر اصلاح‌طلب در کشور سپری‌شده بود، وزارت کشور آماری از انحلال شوراها و لغو عضویت اعضای آن‌ها در سراسر کشور ارائه کرد. در آن سال، هشت شورای شهر منحل و عضویت دویست و هشتاد و سه نفر از اعضای شوراهای سراسر کشور سلب شد.
 
 
در شرایطی که فساد در شوراها و شهرداری‌های زمان اصلاحات به یک عمل عادی و روزمره تبدیل شده بود، با حضور زاکانی در شهرداری تهران و رویکرد فسادستیزی او، ذره‌بین حراست شهرداری به دنبال سررشته‌های فساد افتاد. در اولین قدم تخلف مالی به ارزش نیمی از بودجه سالانه شهرداری تهران را کشف شد. حال اصلاح‌طلبان که می‌دانند رویکرد ضدفساد زاکانی نقطه‌ی قوت او در افکار عمومی محسوب می‌شد، با دست گذاشتن بر این مسئله و ربط دادن این فسادها به زاکانی سعی دارند تا وجهه‌ی شهردار تهران را تخریب کنند.
https://jahannews.com/vdcgy3973ak9wu4.rpra.html
jahannews.com/vdcgy3973ak9wu4.rpra.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
اصلا اصلاح طلبان واقعی از سال 84 در کشور پست ومقامی نداشته اند.!!
Iran, Islamic Republic of

مدیران باقی مانده اصلاح طلبان هنوز در ارگان های دولتی مشغول به کار هستند!1!
فتنه 88
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان بزرگترین مانع پیشرفت و آرامش کشورند.
Iran, Islamic Republic of
خب الان که اصلاح طلبان در هیچ پستی حضور ندارند !!!!!!!!!
این نشان میدهد که شما مثلا اصولگرایان هویت مستقلی ندارید بلکه هویت شما در بدگویی از اصلاح طلبان ست
Iran, Islamic Republic of
به قول شهید مظلوم دکتر بهشتی امریکا عصبانی باش و از این عصبانیت بمیر
ما هم میگیم اطلاح طلبان عصبانی باشید و از این عصبانیت بمیرید
طهماسبی
Iran, Islamic Republic of
خیانت، حیف و میل، اختلاس، رشوه خواری، دزدی،ویژه خواری به این سادگی پاک نمی شود آقای زاکانی ادامه بده خدا پدر و مادرت رو بیامرزه