جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰

دوستی با این ضد میکروب طبیعی بنفع شماست

يکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۰:۳۰
کد مطلب: 836718
بررسی آثار به جامانده از دوران باستان نشان دهنده قدمت طولانی استفاده از گیاهان به عنوان دارو در درمان بیماریهاست.
دوستی با این ضد میکروب طبیعی بنفع شماست
به گزارش جهان نيوز به نقل از بهداشت نیوز، انسانهای اولیه با مصرف گیاهان به­ عنوان غذا متوجه آثار ویژه درمانی و سم ی آن ها شدند و این اطلاعات نسل به نسل منتقل شد تا اینکه در صد سال پیش گیاهان دارویی به­ عنوان شاخه ای از طب سنتی در درمان بیماریها معرفی شدند.
 
گیاه بارهنگ( Plantago major ) به صورت علفی و پایاست، ریشه­ های کوتاه دارد، مخصوص مناطق پرآب است و در بیشتر مناطق ایران می روید. در طب قدیم برگ تازه بارهنگ در درمان و التیام زخمها موثر بود. این گیاه نه تنها از آلودگی زخم­ها محافظت می­کند بلکه به ­سرعت در درمان هم کمک می­کند.

از بارهنگ در بین عوام به صورت گسترده برای درمان زخم باز استفاده می­شده است و از دیرباز استفاده از آن جهت جلوگیری از بروز عفونت رایج بوده است. بررسی فعالیت ضدباکتریایی عصاره الکلی برگ های گیاه علیه سویه­های مختلف میکروارگانیسم­ها نتایج حاکی از اثربخشی بر علیه باکتری های گرم مثبت استافیلوکوک اورئوس و انتروکوک فاسیوم داشت و با همچنان عصاره الکلی گیاه بارهنگ اثر ضدمیکروبی مشابهی با آنتی بیوتیک جنتامایسین داشت.

با توجه به تأثیر بیشتر عصاره­های الکلی بارهنگ بر باکتریهای گرم مثبت می­توان اینگونه احتمال داد که هدف عملکرد عصاره های این گیاهان دیواره سلولی باکتری­های گرم مثبت است و با توجه به اینکه این عصاره­ها ترکیبات فنولیک دارند می­توان تأثیر احتمالی این داروها را بر غشای سلولی و سطح دیواره سلولی در نظر گرفت کفه باعث آسیب ساختاری و عملکردی سلول باکتریایی می­شود.
https://jahannews.com/vdca6inaa49ne01.k5k4.html
jahannews.com/vdca6inaa49ne01.k5k4.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *